Bukefalos 28 år!

Bra poäng på fövisning, garanti för...

T

_Tazty_

...vad? Kan man genrealisera och säga att 'bra' poäng på fölvisning på sikt borde visa sig?
Dvs att det är 'större chans' att det blir en extriört korrekt häst med hyffsade gångarter som vuxen?
Spåna gärna...
 
Jag tror inte att det är några garantier på att ett föl som fått bra poäng på fölmönstringen kommer att bli en bättre häst än andra.

Inte heller anser jag att det är några garantier på att den får lika bra poäng på ex. treårs testerna. Är nog bara en handfull föl som även gått bra på treårstesterna.

Fast nog skulle det bli bättre om domarna inte visste stammarna på hästarna, oavsett om det är föl eller äldre hästar.
 
Bra poäng på fölvisning är ingen garanti för något alls egentligen, inte dåliga heller. Däremot kan själva kritiken vara bra att hålla ögonen på, speciellt om den innehåller negativa detaljer om exteriör och benställning...
En bra poäng med en bra kritik gör att en köpare vet att de får en hyfsat korrekt häst exteriört om de köper hästen redan som föl. Höga poäng gör ofta att fölet blir mer intressant för potentiella köpare.

Jag har dock sett flera föl som bedömts HÖGT som föl, som sedan inte blivit ett dugg roliga... :crazy:
 
Nja, en fölvisning säger nog inte så mycket. Dåliga poäng kan ju helt enkelt bero på att de växt ojämt eller inte villa "visa upp sig" den dagen. Tyvärr är väl inte heller bra poäng en garanti för en fin vuxen häst.

Vi har hästar som gått åt båda håll, exv var en klass tre som föl och fick sedan diplom som treåring. En annan fick höga poäng som föl men låga som vuxen.

Men visst kan det väl gå lättare att sälja ett föl med bra poäng. Då vet man ju att den var bra just då åtminstone ;)
 
Nej, nån garanti kan man absolut inte sätta främst, fölet är ju bedömt i dagsläget och allt kan hända i utvecklingen till vuxen häst!

Men att få en riktig och bra bedömning på ett föl sätter ju ett stort *plus* på kontot om man ska sälja den!!
 
Nej, garantier kan man såklart inte prata om.
Men som du skriver:
'bra poäng med en bra kritik gör att en köpare vet att de får en hyfsat korrekt häst exteriört'
är precis det jag är ute efter.

Varför skulle höga poäng vara mer attraktivt för en köpare om det i slutänden inte visade sig att man får en 'bra' häst?
Jag menar att det statistisk borde ha viss betydelse.
...Sen finns det givetvis alltid undantag...
 
När man köper ett föl så har man ju egentligen ingen aning om vad man får bortsett från blodslinjerna och vad kan anta utefter dem.

Och så smäller det ju högre med ett föl som visats och fått kanske bara åttor och nior än en som kanske fått femmor och sexor.

Då har man iaf i dagsläget gjort ett bättre val men hur det blir sen går ju tyvärr inte att säga.
 
Varför skulle höga poäng vara mer attraktivt för en köpare om det i slutänden inte visade sig att man får en 'bra' häst?

Svaret på den frågan är enkel...
Det finns alldeles får många köpare som inte är medvetna om att mönstringspoängen inte är liktydig med att hästen alltid kommer hålla den klassen.
DEM är det lättare att sälja till om poängen är höga... :)
 
Men det är mycket lättare att sälja ett föl som fått klass 1 än ett föl som fått klass 2.

Vissa köpare ratar allt under klass 1. Det är lite synd för i grund och botten den kanske blir bättre som äldre än klass 1 avkomman.

Hörde för ett tag sedan om en uppfödare som fått klass 2 på ett föl, dom övervägde slakt för dom trodde inte att den skulle gå att sälja när den BARA fått klass 2. Skrämmande.
 
Folk behöver bli mer medvetna om att en klass II fölunge i slutenden likaväl kan bli ett diplomämne som ett klass 1 föl...eftersom de bedöms för hur de ser ut för dagen sett.

Men den som fått klass I på sitt föl säljer lättare sitt föl än den som fått klass II...bara denna helblinda bedömning kan förvåna en och få en att undra om dessa fölköpare har kunskap nog att förstå vad som är rätt och fel med hästarnas exteriör?

Man tycker att de som ändå köper en så ung individ som ett föl ska kunna se lite med personligt öga om hästen är något att ha inför framtiden.
 
Håller med för en del "osäkra" domare påverkas för mycket av om en modehingst är far.
 
jag hävdar fortfarande att hingsten spelar liten roll, det är stona som gör skillnaden.
Blir ett föl bedömt med bra extriöra poäng har den naturligtvis en stor chans att bli bra även som vuxen, men ett föl som får sämre poäng på föl visningen kan mycket väl växa till sig och bli en vacker svan, men chansen att den som fick t.ex 99 på typ håller troligen en bra typ livet igenom mot en häst som får 6 eller 7, där har man kanske mer tur om dom utvecklas till skönheter. Gångarter är mera för dagen, en bra grund gångart brukar hålla sig.
 
Nu har jag bara en häst som både visats på fölchamp. och treårstest, vad det gäller gångarter och extriör så fick han exakt samma siffror på båda bedömningarna.

Jag tror inte stona påverkar mer än hingsten så länge man håller sig med ett bra stomaterial (men att vissa betäcker vilka skitston som helst och tror att avkomman ska få diplom för att de använt en bra hingst är bara sorgligt, OK, undantag finn säkert men det är nog inte så många), tror faktiskt det är kombintionen som gör ganska mycket.
 
Jag håller inte riktigt med om att det är få hästar som håller klassen från föl till 3-års ålder. I vårt län brukar de föl som gick i topp också hålla sig väl framme även som 3-åringar. Så har det iallafall varit de senaste åren när vi haft duktiga domare.
Får se hur det blir from detta år när det varit andra domare...

Men någon garanti finns inte. Det finns föl som tex visas när de är inne i en växtperiod, som kanske får sämre poäng än den förtjänar. Det finns naturligtvis exempel åt andra hållet också, men i det stora hela tycker jag att man får en ganska rättvis bild av vad hästen håller för klass.
Sedan spelar det stor roll hur hästen visas. Det har större betydelse än man tror. Tex är det ofta
uppfödare med stor vana att visa hästar som visar hästen som föl. När den sedan är tre år kanske den är såld och då är det ägaren som visar den och det är kanske första gången den personen visar en häst..

Alla våra visade föl har fått klass 1 och det har de även fått som 3-åringar. Det är fler än en handfull... :smirk:

Björnvarps Gård
 
När jag visade mitt sto som tvååring fick hon en nästan fullt rättvis bedömning (jag hade velat ha en 8:a på ben ist för en sjua, de yrakde om obetydligt tåvid h.f. men den enda som någonsin såg den där tåvidheten var domaren *s*). Hon fick 8:a på typ och sen sjuor rakt igenom, således raden 87777 = 36 p och Klass II. Hon hade bättre gångarter än sjuor eg men var trött och visade INTE mer än sjuor den dagen.

I alla fall, stoet som vann då och blev klass 1 hade bla 9:a på skritt. Och det var INGET snack om saken att hon skulle vinna, det var en kanonfin unghäst.

Året efter visades den på treårstest och fick förvisso bra poäng, men inte lika bra som som tvååring, så nog spelar växande etc in.
 
Ponnyn är inte visad som föl men som två- och treåring på premiering med jämna resultat.
Som tvååring 88887=39p och som treåring 88897=40p. Men hon har också fått 33p(77676) som treåring så det där med siffror... :smirk:
 
Det låter ju ganska logiskt, att exteriören är mer 'bestående' än gångarterna.
Kanske är jag lite partiskt eftersom jag just köpt en unghäst med just 9:a på typ på fölbedömning... :angel:

Vi får väl se hur hon går som unghäst... ;)
 
Re:

Har man fått en 9 på typ har man naturligtvis bättre förutsättningar när hästen är vuxen. Men det kan skilja väldigt mycket på olika individer, jag har ett sto som blev "vuxet" som 8 åring hon såg ut som tre när hon var 6.
Man brukar säga att 3 dgr samt 3 månader just då kan man se hur fölet ska bli som vuxen. Därefter kan dom se ut som s----t
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 852
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp