Bra säkerhetsstigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare amandamazetti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 356
A

amandamazetti

Nu när jag ska köpa nya säkerhetssigbyglar vill jag har tips från alla ni från buke.. :)

Sv: Bra säkerhetsstigbyglar

Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar på vilket sätt de räknas som säkerhetsstigbyglar.:o De flexar ju, men löser de ut på något sätt om man fastnar?

just att de flexar gör ju att det blir väldigt svårt att fastna. Inga stigbyglar är helt säkra, man kan fastna i det mesta.

jag har hör att kick-out är också bra
har jag fel?

Jag har kwik-out, verkar vara en smart/bra konstruktion!

Aha, då förstår jag.

Av vad jag har hört så ska Kwick out vara bra. Jag har dock inte testat dem, men det verkar bra att botten på stigbygeln löser ut.

har ridit i dom en gång med jag vet inte hur dom löser ut riktigt

provade den andra modellen en gång, kom fel på ett hinder o slog i stigbygeln o den löste ut, kändes väl inte sådär jättebra just då....

Nej, det klart, det där låter inte jättetrevligt direkt.:crazy: Då är kanske Kwick-out bättre på den punkten.

typ sprenger och sätta på tåbyglar så foten inte glider igenom. funkar på vanliga stigbyglar med. sprenger eller liknande är enbat för bekvämligheten

jag skulle vilja köpa sprenger, men det får bli efter nästa löning.. :angel: har just nu ett par i hårdplats, tkr dom är jättebra!

Nu har jag varken fastnat i någon stigbygel någon gång (som tur är) eller använt Kwick-out, men borde det inte ganska svårt att fastna utan att komma åt den sidan överhuvudtaget? *spånar*

hmmm, kanske det.. För att veta säkert får man nog ta sig och stoppa in foten i en sån någongång och vrida och bända för att se hur och när man kommer loss:smirk:

Men kom på att om trycket bara blir neråt (främst) , DÅ borde den väl inte vika ut sig?

den är säkert bättre än vad jag tror, är lite skeptisk bara:p

den är säkert bättre än vad jag tror, är lite skeptisk bara:p

Skeptisk är bra att vara.;)

Annars borde väl (som någon redan föreslagit tror jag) en sådan där tåkappa man sätter på stigbygeln vara riktigt säkert, men det är väl så att de inte uppfyller de estetiska kraven som en del har.:angel:

haha, jag gillar burar, som jag kallar dom:p Men sånna där tåkappor till mina westernstigbyglar är SVINDYRA! Och jag vet inte hur jag ska kunna göra sånna själv:o

Men när jag inte rider med westerstigbyglarna (som ioförsig borde vara väldigt farliga, utan säkerhetsanordning och allt :angel: ) så rider jag med sånna stigbyglar med gummisnodd. Dom vet jag av erfarenhet att de fungerar:)
Men jag skulle ändå vilja ha tåburar...

Har Kwick-Out och dem har alltid löst ut sig! Och Mountain Horse Säkerhetsstigbygel som passar till SCS3 är åxå kanon enligt mey :D

Har Kwick-Out och dem har alltid löst ut sig! Och Mountain Horse Säkerhetsstigbygel som passar till SCS3 är åxå kanon enligt mey :D

MH SCS3 har jag precis införskaffat. Och jag storgillar dem! Foten hamnar automatiskt i rätt läge; tån upp hälen ner, vilket jag alltid haft problem med; får en lugnare skänkel, och en lugnare häst. Perfekt!

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 317
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 427
Senast: Silje
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31