Bra säkerhetsstigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare amandamazetti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 323
Sv: Bra säkerhetsstigbyglar

Men när jag inte rider med westerstigbyglarna (som ioförsig borde vara väldigt farliga, utan säkerhetsanordning och allt :angel: ) så rider jag med sånna stigbyglar med gummisnodd. Dom vet jag av erfarenhet att de fungerar:)

Såna med gumisnodd anser jag vara livsfarliga. Jobbade på ridskola förut som nästan bara hade såna och ungarna åkte av för att snoddarna lossnade och de tappade stödet. Dessutom så håller inte snoddarna för ryttarens tyngd så själva bygeln töjs ut och går till sist av, har sett det på flera sådana. Har även sett det hända mitt under hopptävling. Totalt livsfarligt!

jag har kvick out stigbyglarna. är väldigt nöjd med dom bortsett från att dom gnisslar nått så fruktansvärt. :crazy: har som tur är inte provat att fastna i dom inget jag planerar heller men det känns iallafall säkrare att rida min gummiboll med ett par stigbyglar som "ska" lösa ut sig om man fastnar än med ett par som inte möjligheten finns på.

Sprenger finns på nästan alla ridsportsaffärer.
Att dom flexar betyder att dom är ledade så fotplattan vinklas och följer fotens rörelser.

Jag har nyligen köpt ett par Sprenger BowBalance, i och med deras s-form är de ännu säkrare än de vanliga Sprenger.

Att dom flexar gör att man har hälen neråt, då kommer inte foten in i stigbygeln lika lätt och därför är det svårare att fastna.

Det viktigaste är dock att man har skor som passar stigbygeln!
För stora skor till för små stigbyglar är ingen hit, det är mer regel än undantag att dessa fastnar.

Senast ändrad av en moderator:

jag har sprenger (svarta) och de är verkligen kanon! Vill knappt rida med andra! Och är väldigt sugen på att testa sprengers blåa (nyaste) modell. Nån som har den?

Såna med gumisnodd anser jag vara livsfarliga. Jobbade på ridskola förut som nästan bara hade såna och ungarna åkte av för att snoddarna lossnade och de tappade stödet. Dessutom så håller inte snoddarna för ryttarens tyngd så själva bygeln töjs ut och går till sist av, har sett det på flera sådana. Har även sett det hända mitt under hopptävling. Totalt livsfarligt!

Du är inte den enda som tycker dom är farliga:p Ha hört några fler som tycker dom inte håller måttet.
Själv har jag hamnat väldigt dumt i vissa avramlingar men gummusnodden har iallafall utlöst sig och foten har ramlat ur, men det kan ju lika gärna varit tur alla de gångerna.

Det där med bygeln har jag inte tänkt på förut. Trodde stigbygeln i sig var så stark så något sånt absolut inte ska hända. Hmm...läskigt :crazy:
Det finns brister i alla säkerhetsanordningar. Är det inte det ena, är det de andra ...

freejump är de säkraste, och bästa:) sköna och löser ut sig under foten .

haha, jag gillar burar, som jag kallar dom:p Men sånna där tåkappor till mina westernstigbyglar är SVINDYRA! Och jag vet inte hur jag ska kunna göra sånna själv:o

Men när jag inte rider med westerstigbyglarna (som ioförsig borde vara väldigt farliga, utan säkerhetsanordning och allt :angel: ) så rider jag med sånna stigbyglar med gummisnodd. Dom vet jag av erfarenhet att de fungerar:)
Men jag skulle ändå vilja ha tåburar...

Jag har precis köpt ett par EZ-ride med burar, med westernmått från distansritt.nu Dyra (850 paret) men inte dyrare än typ Sprenger eller Kwik out. Red i dom idag för första gången, supersköna. De är inte bara säkra, det är svikt i dom för ledernas skull.

Har Sprengers Bow Balance och trivs i dem, enda nackdelen kan kanske vara tyngden. De är lite tyngre än vanliga.
Använder swiss-clip till vanliga stibyglar eller toe-cage från ke*ly.
Vintertid kan jag inte låta bli att rida i mina gamla trästigbyglar med fårskinnshätta, totalt livsfarliga men inga tår förfryser i alla fall!
/Sessiagh

håller me alla andra sprenger eller australiensiska

Joo det har jag viss erfarenhet av, faast när jag sa till ridläraren att det saknades en gummisnodd så fräste hon bara åt mig att jag kunde lika gärna rida utan :crazy: ..och efter att ha haft den ridläraren en kort period så slutade jag rida på ridskola.

håller me alla andra sprenger eller australiensiska

Dom australiska kommer aldrig innanför mina dörrar! Dom anser jag vara rent livsfarliga. Min son fastnade i ett par såna och blev släpad flera varv runt ridhuset i galopp innan han tillslut gled ur sin sko. Det var bara tur att sparken träffade hans ljumske och inte huvudet.

Jag har precis köpt ett par EZ-ride med burar, med westernmått från distansritt.nu Dyra (850 paret) men inte dyrare än typ Sprenger eller Kwik out. Red i dom idag för första gången, supersköna. De är inte bara säkra, det är svikt i dom för ledernas skull.
Du har möjligen ingen bild på dom? Min ridkompis berättade om dessa igår hon hade också hört att de var väldigt sköna att rida i.

Läste ett reportage om en läkare som sa att stigbyglar av lättmetall är de allra säkraste eftersom de inte åker med foten på samma sätt som en tyngre stigbygel.

Att Sprengers ledade skulle vara särskilt säkra tror jag inte ett dugg på och de marknadsförs väl inte med det som huvudsakligt syfte heller. Jag hatade dessutom mina.

*knappis*

Hade jag varit gjord av pengar hade jag köpt Freejumpeller x ups eller va de heter... Tycker de ser ut att vara jättesköna.

Men nu eftersom jag inte är gjord av pengar kör jag på en budget kopia av sprenger :)

Kopiorna är väl bara ledade åt ett håll dvs fram och tillbaka? Då går ju hela säkerhetsaspekten bort.

Ja det är dom.. Men de är ju ändå säkrare än vanliga hela stigbyglar.. De ledade jag har nu är de första "säkerhetstigbyglar" jag haft i hela mitt liv.. Och jag har ridit i 20 år... så en liiiten förbättring är det :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 246
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 394
Senast: Silje
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 742
Senast: Edla
·
Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: Panikponnyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka