Bra solcellsradio

Stinaelin

Trådstartare
Har ni tips på en bra solcellradio, gärna med usb för laddning av moiltelefon (om det finns en sådan funktion)?

Tänkte att det kunde vara bra på camping och om det värsta nu händer.

Tacksam för tips!
 
Mitt intryck från trådar i ämnet är att det egentligen inte finns någon integrerad modell vars solcell är tillräckligt stor och effektiv för att ladda mobiltelefon, knappt ens för att ladda radion. Jag tror(!) att man behöver gå upp till en separat portabel solpanel i storleken som åtminstone två A4-sidor för att få någon effekt att tala om i typiskt svenskt väder.
 
Mitt intryck från trådar i ämnet är att det egentligen inte finns någon integrerad modell vars solcell är tillräckligt stor och effektiv för att ladda mobiltelefon, knappt ens för att ladda radion. Jag tror(!) att man behöver gå upp till en separat portabel solpanel i storleken som åtminstone två A4-sidor för att få någon effekt att tala om i typiskt svenskt väder.

Ja, både yta och rätt vinkel mot solen behövs om man ska få ut något användbart. För enbart radio eller kort nödladdning av mobil är vevdynamo bättre. Jag testade en powerbank med solceller en sommar, och inte ens liggande i bästa solläge en sommardag gick det att ladda den mer ett fåtal procent.

Vill man av någon anledning ha lite mer reserver skulle jag satsa på solceller av tex båtmodell, där finns det lite bredare utbud av prylar som någon testat i drift än "vandrings-/prepper-modellerna" som brukar vara onödigt dyra.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
962
Senast: ii-ssa
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
382
Hemmet Någon som har en? Skulle vilja förenkla städningen i huset med en kombinerad ångmopp och dammsugare, som dammsuger och moppar i ett...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Ponylove
·
Fritid Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
10
· Visningar
280
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp