Bra ston - var finns dom?

Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag tyckte det lät rätt mycket med 19' tävlande. Men man kan inte lita på de siffrorna eftersom importerna inte finns med där

Men det är nog ett ganska bra mått på hur stor andel ston som tävlas på lite högre nivå. Av importerna får vi komma ihåg att de flesta som tas in är för tävling, eller vad tror du? Med andra ord blir siffrorna troligen mer missvisande om man räknar med dem.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Svarar allmänt:

Har man tiden på sej så kanske man tjänar på att köpa ett intressant stoföl.
Även om den inte hunnit prestera ngt så borde man ju kunna hitta något modernare och närmare avelsmålet, än om man köper en gammal tävlingshäst som gått 140 och inte haft föl än. Och fertiliteten är ju lika stor chansning på båda.

Bara en tanke...
Precis vad jag också tänkte, då är ju inte stammen förhoppningsvis så omodern. Ibland finns ju även fina 1 och 2-åringar ute till bra pris.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Men det är nog ett ganska bra mått på hur stor andel ston som tävlas på lite högre nivå. Av importerna får vi komma ihåg att de flesta som tas in är för tävling, eller vad tror du? Med andra ord blir siffrorna troligen mer missvisande om man räknar med dem.

Absolut är det så.

Idag på tävlingsbanorna så finns det betydligt fler ston än för bara 10år sedan. Men de flesta är importer idag, eller rättare sagt många är är importer och de reggas ju inte längre i ASVH eftersom man inte behöver det för att lösa licens idag
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ok! Undrade mest för att jag står i ett galoppstall. Har med tänkt precis som dej, har de klarat löp så ÄR de hållbara. Och på alla de tävlingar jag varit med på har jag sett EN som inte gick rätt på transporten. Välhanterade o trevliga. Tanken har slagit mej att köpa ett sådant fullblod när det är dags att köpa ny häst någongång..
Jag ville dessutom ha mer fullblod i avkommorna.
Det var lättare att hitta "rätt" hingst till ett bra fbl sto än en bra fbl hingst till ett halvblodssto.
Nu börjar det bli fler och fler "lätta" hingstar att välja mellan men för några år sedan var "utbudet" sämre.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag är kommer ursprungligen från galoppen och är "uppfostrad" där, har även arbetat med fullblodsavel. Jag ser gärna mycket xx-blod i halvblodsaveln, dock känns det lite som det avlas på vad som helst. Långt ifrån alla xx-ston har dom rätta förutsättningarna för att tillföra något till halvblodsaveln. Dock har jag ganska många kontakter kvar, så ett bra xx-sto för avel har jag nog inte så svårt o få tag i.

Det är halvbloden som är det svåra o lägga vantarna på :p
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

**KL**
Ibland ser jag faktiskt meriterade avelsston bland annonserna, men de kostar ofta lite mer än de omeriterade och det bör de ju få göra. Sist jag kollade hittade jag ett sto med meriter i 140 hoppning och ett sto i 155 hoppning, jag kollade inte efter ston med framgångsrika avkommor denna gången utan bara egna tävlingsmeriter. Så visst finns de, jag hade kanske kunnat hitta fler om jag letade vidare. Jag letade bara bland Equippas annonser.
Ni som letar avelsston, vad tycker ni att de ska få kosta?

Sedan finns det ju väldigt många avelston till salu utan egna meriter ur ett omeriterat möderne som inte lämnat så många avkommor, och då är det ju svår tatt gissa resultatet. Vem vet, det kanske är en slump att det inte avlats på dem, eller ointresse, det behöver ju inte vara att individerna är dåliga..
/U
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Vad orättvist :mad::D

Mamma köpte visserligen mitt stos mamma på annons, ett fynd kan jag tycka men henne har vi tyvärr inte kvar :( Annars är det en stam som jag hade tyckt varit helt okej att avla vidare på.

Mvh Jate Volim som är smått avundsjuk :angel:
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

kl
Jag tackar min lyckliga stjärna!
Hittade mina tre ston, varav två med riktig drömstam (enligt mitt tycke), på vanlig annons. Dessutom till humana priser.
Absolut lusläsning av saluannonser i alla dess olika former och forum och del tur/tålamod antar jag är det som krävs..

Slängde även ut en annonssjälv om avelssto köpes och fick många svar, men inget var nämnvärt intressant. Kändes som att folk som svarade bara hade ett sto "som gick och skräpade", en del tom rent oridbara (tex pga sadeltvång mm) och då kunde "passa till avel".

Hade jag inte hittat mitt senaste sto hade jag nog köpt en 1-2-åring istället med bra stam och börjat i den änden.
Det är INTE lätt!! Spec när man vet preciiis vad man vill ha.. :D
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Kl
När jag har läst den här tråden och tänkt efter lite så har jag kommit fram till följande:
- de flesta av mina ston har jag från början fått genom förfrågning om jag vill ha/låna henne för avel.
- i år är första året jag har betäckt ett egenhändigt uppfött sto. Men nästa år kommer två till.
- två ston med mycket meriter har jag hittat på annons. Kan lugnt säga att trots mycket bra pris så har det inte varit någon rusning efter dem. Annonserna har legat så länge att jag efter någon/några månad/månader helt enkelt inte kunnat låta bli att svara på dem. Tror inte att de som letar ston ens förstått vad det är de gått miste om i avelsboxen. Nu när de är hos mig får jag många förfrågningar om de är till salu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick men "van"(?) bukefalist... Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Egentligen undrar jag om det finns flera som inte har...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 311
Senast: modig2017
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 749
Senast: smulan87
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 658
Senast: fridshem
·
Avel Hur bedömmer ni kring era ston som ni har i avel. Jag har alltid lagt stor vikt vid mödernet, inte bara stammen och egna prestationer...
Svar
6
· Visningar
1 522
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp