Bra ston - var finns dom?

Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag har upptäckt att utländska köpare nästan bara tittar på hur prestationssäker stostammen är. Speciellt om det handlar om unga hästar. Till skillnad från svenska köpare som nästan bara tittar på hingstarna.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Om man letar efter ett sto med prestationer till avel så skulle man väl helst leta bland annonserna på just tävlingshästar och inte på avelsston, fast då blir de verkligen dyra. Enligt ASVH så har endast 7 % av våra ca 19 000 ston i åldern mellan 4-15 år gått msv eller högre klass. Det gör ju att utbudet är något begränsat. Har då någon uppfödare lyckats komma över ett sådant sto vid slutet av dess tävlingskarriär kommer det nog inte ut på marknaden igen då efterfrågan är stor.
Sedan tror jag att man får vara beredd på ganska täta generationsskiften i stallet. Den stam som verkar modern idag är ju gammal i morgon, så vill jag hålla mig up-to-date så får jag antingen behålla egna avkommor eller byta ut stona. Hade tex ett sto vars ena avkomma placerade sig bra i riksfinalen vid kvalitets för ganska många år sedan (på Elmia). Den finalen går ju inte att jämföra med finalerna på Flyinge idag, nu ställs helt andra krav. Så den meriten känns inte så lysande nu som den gjorde då jag köpte henne.
Jag sållar ganska hårt bland mina ston, minsta tecken på att de inte räcker till så får de gå vidare, hur mycket jag än tycker om dem. Det kostar för mycket tid, plats och jobb att ha stona för att jag ska vilja/kunna ha ston som bara går och är trevliga. Hårt men sant. Men det beror ju på vad man vill uppnå med sin avel, det tänket passar ju inte den som har en häst som de älskar över allt annat och vill ta föl på just därför.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

nu ser du bara till de ASVH registrerade stona för dessa siffror kan omöjligt stämma :crazy:

Nästan varannan häst är sto idag på tävlingar
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ja, det är ju siffrorna från ASVH så det stämmer säkert. Men menar du att det är så många ston med även på högre nivå? SÅ många importer har vi ju inte...
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jo, men hur många av dem finns tillgängliga för avel?
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag menar inte så, utan egentligen var det ett svar till Olgaklara. Det är väl inte en orimlig siffra, att det skulle finnas 1330 ston i MSV klass?
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag kan tyvärr inte tipsa om vart man hittar bra ston för jag har samma problem själv :crazy:

Vi verkar tänka i ungefär samma banor du och jag fast jag vill främst avla för dressyr. Jag satt HELA dagen igår och tittade på annonser och hittade inte EN enda som var riktigt intressant. Ett par stycken kanske som var helt okej, men inget märkvärdigt.

Upplever som du att många ston är T-märkta av "fel" anledningar och att en del inte ens skriver ut stammen är :confused:

Många fullblod utan märkvärdig vare sig stam eller prestation.
Importer utan stam, korsningar, en del ston med halvtrist stam, hög ålder, omeriterade eller med låga meriter eller framförallt, dessa i kombination, verkar vara vad som erbjuds.

Jag vill inte ha ett storslaget stuteri utan ett trevligt sto med bra gångarter och exteriör och lite spännande stam. Jag är inte i behov av att ha detta stoet nu, tvärtom vill jag vänta på den rätta. Stoet får vara T-märkt om det är en yttre skada och bör inte vara för gammal och med stabilt temperament. Detta sto finns inte :eek:

Konstigt anser jag då jag inte har några extrema krav enligt mig själv.
Så jag instämmer, vart gör ni av alla fina ston? Jag har ingen lust att avbryta en hästs tävlingskarriär, än mindre betala flera hundra tusen för att få loss ett sådant sto. Hur får man tag på dessa egentligen?

En tanke är ju att kika utanför landsgränserna alternativt kontakta olika uppfödare med bra ston för att diskutera eventuella leasingkontrakt.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ja, det är ju siffrorna från ASVH så det stämmer säkert. Men menar du att det är så många ston med även på högre nivå? SÅ många importer har vi ju inte...

På tävlingar så är de allra flesta importer idag, i vart fall om man läser startlistorna
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ja, det är inte lätt att få tag i fina ston, jag har haft tur, det ena stoet hittade jag av en slump på en annons, och det andra har jag haft ögonen på länge på ett känt stuteri, och frågat med jämna mellanrum om hon varit till salu, och nu i sommar, fick jag äntligen köpa henne, då förra ägaren fick ett stoföl efter stoet i fråga:love::love:
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Svarar allmänt:

Har man tiden på sej så kanske man tjänar på att köpa ett intressant stoföl.
Även om den inte hunnit prestera ngt så borde man ju kunna hitta något modernare och närmare avelsmålet, än om man köper en gammal tävlingshäst som gått 140 och inte haft föl än. Och fertiliteten är ju lika stor chansning på båda.

Bara en tanke...
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Det är väl ändå ganska, många, 7% på 19 000 gör ju 1330 ston.

Fast det är ju nästan varannan häst idag som är sto på tävlingar då är ju inte 1330st ston speciellt mycket av 19 000st. Antalet borde ligga på runt hälften av dessa 19 000st

På sista tävlingen här hemma hos oss var det ca 40% som var ston av de som startade.

I den näst högsta klassen var det 23st ston av 49st startande (140cm)
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Jag var i samma sits som du för några år sedan.

Jag ville ha ett flb sto vars avkommor ska kunna få gröna papper.
Bra psyke, trevlig att hantera och rida.
Bra skritt och galopp och minst ok trav.
Minst 160 cm.
Bra exteriör och bra hovar.
Ha gått på banan
Gått hopp/ft inom ridsporten så man vet att även det fungerar. Behöver inte vara så höga klasser.
Gärna haft föl.

Avelsmål.
Hopp/ft hästar för eget bruk som ska vara bättre än de jag har råd att köpa ;)

18 månader tog det. Attans vad svårt det var att leta häst när man för en gångs skull visste vad man letade efter...
Nu har jag henne och håller hårt i henne :love:.
En avkomma har varit plac unghäst VM samt är plac CIC***, en annan 2 på riks i hoppning. Dessa födda innan hon blev min.

Förlorade första fölet, har en åring e Cardento och en Ludwigs C i magen.

Den andra var en slump. Ramlade över ett sto e Rubinrot :love: jag inte kunde motstå. Dräktig m Don Primero. Syrran tävlar liet högre klasser dressyr så ev "felköp" rättar vi till inom familjen...
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Fast som jag förstår så är det i åldern 4-15.
Av dessa är det flera som inte tävlar +msv iofs låter 93% mycket. Men det är ju större delen av alla hobbyhästar, ridskolehästar och lättklasshästar.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Men alltså, det är 7% av de 19 000 ston som finns registrerade som tävlar MSV. Så fattar jag det iaf?
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Bara nyfiken, varför ville du att hon skulle gått på banan?

Hållfastighetsprövad :idea:
Galoppörerna som fungerar och är rätt tagna brukar var trevliga att ha att göra med, lätthanterade och vana med det mesta.
Hon var dock för långsam... men tillräckligt snabb för mig.
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Men alltså, det är 7% av de 19 000 ston som finns registrerade som tävlar MSV. Så fattar jag det iaf?

De som är reggade i ASVH??

Men man kan inte lita på deras siffror direkt då måste man gå till rena tävlingsresultat och där finns alla med och inte bara de som är reggade i ASVH
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Fast som jag förstår så är det i åldern 4-15.
Av dessa är det flera som inte tävlar +msv iofs låter 93% mycket. Men det är ju större delen av alla hobbyhästar, ridskolehästar och lättklasshästar.

Jag tyckte det lät rätt mycket med 19' tävlande. Men man kan inte lita på de siffrorna eftersom importerna inte finns med där
 
Sv: Bra ston - var finns dom?

Ok! Undrade mest för att jag står i ett galoppstall. Har med tänkt precis som dej, har de klarat löp så ÄR de hållbara. Och på alla de tävlingar jag varit med på har jag sett EN som inte gick rätt på transporten. Välhanterade o trevliga. Tanken har slagit mej att köpa ett sådant fullblod när det är dags att köpa ny häst någongång..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Anonymt nick men "van"(?) bukefalist... Jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Egentligen undrar jag om det finns flera som inte har...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 333
Senast: modig2017
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 766
Senast: smulan87
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 717
Senast: fridshem
·
Avel Hur bedömmer ni kring era ston som ni har i avel. Jag har alltid lagt stor vikt vid mödernet, inte bara stammen och egna prestationer...
Svar
6
· Visningar
1 528
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp