Bra uppstallning?

Trissa

Trådstartare
Jag har blivit ansvarig för uppstallningen på vår nästa tävling, och nu vill jag ha era åsikter om hur en bra uppstallning på tävlingsplatsen funkar, både när det gäller endagars och meeting. Och hur det INTE ska vara också, förstås! Vilka skräckexempel och föredömliga ställen har ni varit på?
 
Sv: Bra uppstallning?

Rent allmänt, diskutera ej namngivna platser! Däremot är det okej att beskriva bra och dåliga ställen utan att namnge eller beskriva dessa så att alla förstår vilket ställe det är.

Annars så är det en intressant fråga.

I Sthlm är det få klubbar som erbjuder daguppstallning, dock tycker jag att det är jättebra och betalar gärna någon hundralapp för detta.
 
Sv: Bra uppstallning?

skräckexempel,dom hade smällt upp boxarna på ett ställe där tydligen varit bygge precis innan..hittade mååånga långa spik lite här och var i boxen i *stallgången*

Jag var inte den enda som gjorde det

Ett annat exempel,vi stallade in ponnyn,tycke väggen på boxen var skranglig - påpekade detta för *stallansvarig*
nejdå,det sks vara så ,ok tänkte vi...när vi kom på morgonen och skulle fodra hade hela vägen flyttat sig så min ponny stod inne hos grannponnyn....tur i oturen att det var snälla ponnyer...två boxar längre stod hingstarna..
 
Sv: Bra uppstallning?

Nej, jag är inte intresserad av var någonstans det handlar om! (Jag skrev lite luddigt, ser jag nu.) Utan mer allmänna tips som: "det här ska stå på lappen på boxen" och den typen av bra och dåliga grejer. Vi kommer att ha uppstallningen i befintliga stallar, inga tillfälliga boxar alltså.
 
Sv: Bra uppstallning?

Sätt upp tydliga lappar på respektive box med hästens namn och ge plats där ägaren/ryttaren kan skriva exempelvis telefonnummer.
 
Sv: Bra uppstallning?

Försök lyssna på önskemålen.

Vi var på tävling en gång, med typ ett provisoriskt stall.. eller vet inte riktigt

Spiltväggarna var utan galler.
och satt fast mot väggen.
Längst bak fanns typ en sprint som skulle ner i ett hål i golvet, men dom passade inte i hålen, typ hålen var förnära/för lågtbort.

Vilket resulterade i att väggarna for fram och tillbaka mellan hästarna..

Sen sparkade ena hästen i väggen.. min kompis står i den andra spilltan, hon får väggen på sig och flyger ut i gången:eek:
 
Sv: Bra uppstallning?

Sätt gärna en uppstallningsöverteckning vid typ dörren så man ser vart man ska gå med sina saker :)
 
Sv: Bra uppstallning?

Jag tycker de är bra när de sitter en liten "karta" någonstans så man ser vilken box man har, allra helst om det är mer än 1 stall. Sen tydliga lappar på boxarna som syns. Jag kom på ett ställe där deras hästtäcken hängde på boxdörrarna och lapparna knappt syntes (det stack fram ett hörn). Sen att det framgår huruvida det är permanentbädd i boxen eller ej och att boxarna är riktigt mockade (jag har kommit på tävling där det varit torkade lortar kvar i boxarna).
 
Sv: Bra uppstallning?

Det här med karta låter som en god idé, den borde man ju kunna lägga ut på nätet/skicka med i pm:et redan innan?
 
Sv: Bra uppstallning?

Hm, inte tävlat någonting själv än så länge man jag kan skriva lite om hur jag skulle vilja hadet.

En karta över hela stallområdet å en karta med boxar å vilka hästar som ska stå i vilken box.

En lapp där man kan skriva upp viktig information på varje boxdörr.

Å viktigaste är nog att det fins en lapp med viktig information om vad som gäller i stallet och på tävlingsområdet å hur man ska bete sig i allmänhet om vad som är tillåtet å inte i era krokar.
 
Sv: Bra uppstallning?

Hm, har nog aldrig råkat ut för någon riktig "skräckuppstallning" utan alla har varit mer eller mindre proffsiga.

Det jag uppskattar är ordentlig skyltning så man slipper springa runt som en tok och leta efter boxen, och att boxen självklart är schyst iordninggjord (om det är en icke-permanent box vi pratar om ;) ) och fräsch i allmänhet. En lapp på dörren med namn och så att man kan fylla i telefonnummer. Sedan tycker jag att det gärna ska finnas stallansvariga tillgängliga på plats så gott som hela dagen, och att dom finns tillgängliga via telefon dygnet runt. Sen tycker jag att det ska finnas tydliga markeringar vart man går för att hämta vatten och tömma skottkärror och så vidare...

Det var väl det som jag kom på bara sådär... ;) :)
 
Sv: Bra uppstallning?

Ja, det var den enda uppstallningen som fanns. Urkassa spiltor i ett kallt gäststall. Jippi!
 
Sv: Bra uppstallning?

Det är inget fel på spiltor så länge som dom är KOREKT uppbygda å hästen trivs.
 
Sv: Bra uppstallning?

De önskemål jag har för uppstallning på tävling är väl att stallarna skall vara funktionabla!

Det skall vara skyltat och nära till vatten,
Färna finnas vatten utomhus så att man har möjlighet att spola av sina hästar.

Stallarna skall vara väl ventilerade.

"Tackboxar" är önsekvärda.
En minibox eller annat utrymme i anslutning till boxarna där utrustning, foder m,m kan förvaras inlåsta och i säkerhet.

Någon stall personal bör vara kontakt bar dygnet runt.
 
Sv: Bra uppstallning?

Dom gånger jag hra varit ute och tävlat så hra uppstallningen varit bra. Dom "krav" som jag har är ungefär samma som alla skrivit.:D
*Lapp med hästnamn på boxdörren(det är kul när det står Lycka till, på den också)
*Nån att fråga när man behöver hjälp
*Urmockade boxar/spiltor
*Veta vart man hämtar vatten/slänger skit
*Gärna nåt ställe att lägga sakerna på(om man inte har ett tävlingsskåp)
*startlistor.
/anna:cool:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 867
Senast: hastflicka
·
Hemmet Någon som kan tipsa om en bra app för väckning, eller väckarklocka eller klockradio. Snooze ska vara reglerbart ned till 3 eller 5...
Svar
5
· Visningar
187
Senast: Badger
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp