Brack&Jad (Ananas-tråden)

Seabaz

Trådstartare
Försöker odla min egen ananas. Det började som ett skämt för lite mer än två år sedan och efter att jag uppdaterat lite i Vad gör vi-tråden så får nu mina "tvillingar" en egen tråd.

Nu är vi på experiment-nivå då plantan inte blommat än och jag försöker mig på en tvingad blomning, lite som IVF för ananas.
Men jag kommer till det, börjar med några inlägg om hur det började och progressen so far!

Fotot här är på mamma-plantan, stor som en björn! Det är toppen på denna ananas som vi utgått från.
Till höger är min sambo Brad och till vänster är hans bästis och numer en av mina bästisar med, Jack. Jack var den som gav mamma-plantan till oss.
(Och en gång när vi alla var fulla så råkade jag kalla dom Brack and Jad och det var så tvillingarna senare fick deras namn).

15 december 2017

20200203_141322.jpg
 
15 december 2017

20200203_141232.jpg


Jag har läst på efteråt att bästa sätt att "döda" en ananas-planta är att stoppa den i ett glas vatten, denna gamla myt...
De bör gå i jorden direkt istället men det visste jag inte då :o
 
På förra bilden kan man ändå se att den skjuter ut 2 skott, om man zoomar in myyycket :idea:

Så en vecka senare, eftersom jag fortfarande inte läst om över-vattning

14 Januari 2018

20200203_141254.jpg
 
Jag TROR att jag nog läste om vatten och så efter här någonstans....

Men faktum är att det bara är 4 dagar mellan bilderna, jag har tagit bort de vissna bladen..

18 januari 2018

20200203_141304.jpg


Och ett andra faktum är att nu behöver jag inte vattna själv heller, men ej heller hade jag en tanke på att flytta min planta under tak...

Från 27 januari 2018 i två veckor framåt hade vi monsunregn, de värsta översvämningarna på decennier. Tusentals hem och buisnesses blev översvämmade och förstördes. Vi hade över 3000mm på 10 dagar generellt. Vissa ännu mer :(
 
Anyway... nu blir det ett stort hopp i uppdateringen. Nästa foto jag hittat när jag scrollat min instagram är detta, lite mer än ett år senare.

Plantan överlevde monsunen och fortsatte växa, och växa... twillingar! :love:
Jag har lämnat plantan mest ifred. Vattnat den en gång i veckan om vi inte haft regn alls...

30 juni 2019

20200203_141332.jpg
 
Inför denna sommar (2019) så flyttades plantan till en soligare plats med tanke att den skulle blomma!
Fotot är dock dåligt och taget i ej soligt väder :p men växer gör de!

24 september 2019

20200203_141346.jpg


Bladen började genast ändra färg till gul-lila och detta är ett tecken på att den är redo att blomma.

Tyvärr nu i efterhand tror jag att det var för att den fick nån värme-chock eller så, eftersom den inte blommat....
 
Vi väntade och väntade och tänkte att runt jul borde vi se en liten blomma liksom...

Tiden går, runt jul så är det fortfarande inget. Jag börjar googla runt och hittar att man kan försöka tvinga ananas-plantor att blomma bla genom att tillsätta ethylene-gas (vet inte om det har nåt annat svenskt namn).

Detta är något som ruttna äpplen släpper ifrån sig naturligt. Det finns, enligt mer eller mindre seriösa källor, på google, lyckade experiment med detta.
Stoppa ruttna äpplen i och runt plantan, plasta in i 7-14 dagar och sen inom några veckor efter det borde plantan blomma!

Jag blir i extas, vad intressant!!

Eftersom vi farhågar en ny monsun enligt väderrapport så flyttade vi denna gång in plantan under tak innan (tog 3 män att lyfta tillsamman och flytta ca 5 meter, såå stor och tung). Perfekt att börja experimentera med eftersom plantan inte kan vara i direkt solljus när den är inplastad!

27 januari 2020, plantan under tak


20200203_141354.jpg
 
Och nu citerar jag mig själv vad jag skrev i Vad gör vi tråden, om vad som händer nu

Alltså nu vet jag inte hur jag känner eller ska göra.....

Ananas-problem!

Vi har odlat en ananasplanta i 2 år nu och den har inte burit frukt (än) vilket, om man googlar, säger kan ta 1.5-2 år så det är ju ok...

Jag har kollat oändligt många filmer på youtube under den här tiden och googlat alla möjliga frågor..

Bla så sägs det att man kan tvinga en ananasplanta till frukt genom att plasta in den med ruttna äpplen i 7-10 dagar. Någon form av gas som äpplena utger får plantan att blomma.

Detta är ljuv musik i mina experiment-öron!!
(Och sambo och vänner tycker det vore sjukt kul att prova!!)

Så idag åkte jag till en allt-i-allo-butik här på ön för att köpa någon form av byggplast stort nog att kunna omfamna hela plantan.
Hittade plast som jag funderade på om den var tjock nog så gick och frågade en anställd.

Berättade vad det var till och sedan fick jag mig en rediglektion i ananas-odling :o

"Tydligen" har vi gjort alla fel man kan med denna planta. Det var fel sorts jord, fel att odla i kruka men om man nu ändå gör det så hade vi fel sorts kruka, fel, fel, fel, man kan inte tvinga en ananasplanta att blomma, färgen på bladen bla bla bla min familj har bott på den här ön i 92 år och odlat ananas bla bla bla osv osv...."

Jag stod där som ett fån.

Hon gav några tips och sa att när bladen byter färg igen så kom tillbaka så ska jag hjälpa dig med detta plastande. (Jaha,nyss sa du att den metoden inte fungerade)

Men sen avslutade hon ändå med "ni kommer aldrig få frukt från den.där plantan".
Jag hade visat henne en bild på den.



Jag åkte därifrån utan plast, lite låg och nästan skamsen....

Jag vill fortfarande experimentera med denna plast och äpplen men nu känner jag att jag inte kan åka dit igen och köpa plasten.

Blev totalsågad.
Även om jag förstår att hon menade väl.

Jag försökte säga att jag har läst och sett filmer på det här och det här så jag vet att andra har lyckats. Jag vill prova. Vare sig vi får det att fungera eller ej spelar inte så stor roll....

Men nä... vet inte nu... ska nog skicka en vän att köpa plasten åt mig! :devil:

Sambon kom hem från jobbet efter detta och åkte och köpte plasten åt mig :rofl::devil: :love:
 
Det stämmer, man ska inte äpplen i samma fruktskål som frukt man inte vill ska bli övermogen. :) Alternativt sätt dem tillsammans med omogen avokado! Det heter etylen på svenska också och andra frukter avger dem också men äpplen brukar pekas ut i sammanhanget.

Hoppas det funkar, kul experiment!
Men du kan inte sätta dem i var sin kruka så de kan få extra mycket näring till blomningen? :)
 
Ja, jag borde ju satt dom i varsin potta när de var yngre. Eller i jorden... nu är det för sent. Vi får väl se om den klarar ytterligare fel från mig :D

Den är rätt stor har inte mätt den.

20200204_074806.jpg


Angående NÄR plasta in säger google och youtube folk olika.

När plantan är minst ett år
När plantan är minst två år
När bladen byter färg
När det är minst 30 blad på plantan
När bladen/plantan är minst 100 cm långa/hög

Denna uppfyller ju alla de kraven...

Men minus är att det är två plantor i en för liten och fel sorts kruka med fel jord i. Som blivit över-vattnad i perioder :idea:

Ååå vad jag hoppas vi får frukt ändå :rofl:

Men även utan frukt är det en cool planta att se på!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 571
Hundavel & Ras Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :) Äntligen...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 050
Senast: Killaloe
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
48 939
Tjatter LL a.k.a Moder Natur presenterar ... L E J O N K U N G E N Tryck på play för maximal upplevelse Goda roller Mufasa - som den...
46 47 48
Svar
944
· Visningar
43 436
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp