Brack&Jad (Ananas-tråden)

Vad har ananas för behov för att överleva? Är det ens lönt att försöka sig på en sån planta i Småland?

Finns massor med info om hur man odlar ananas i kruka inomhus!
De kräver minimal omvårdnad men mycket solljus/dagsljus så de ska planteras i/nära ett fönster!
 
Tisdag idag... petade hål i plasten för att kika in... jodå, det luktade lite äpple men hade förväntat mig mer efter 10 dagar i plast och senaste 5 dagarna har vi haft över 80% luftfuktighet och temp på runt 33 grader (känns som över 40 när det är så fuktigt)...

Beslöt att tejpa igen hålet och vänta några dagar till... fast nu kanske det är förstört redan? 🙈 om det nu någonsin var något 🤷‍♀️

20200211_194507.jpg
 
Jag har sett nånstans att man kan göra som du beskriver här, med plast och grejer och vänta i fyra dagar. Sedan tar det nåt halvår innan plantan blommar. Jag hade nog inte vågat plasta in den så länge, speciellt inte i sådant klimat... Äpplena behöver inte vara ruttna heller. Alla äpplen avger etylengas.
Önskar dig i vilket fall lycka till med både Brack & Jad! :p
 
Jag har sett nånstans att man kan göra som du beskriver här, med plast och grejer och vänta i fyra dagar. Sedan tar det nåt halvår innan plantan blommar. Jag hade nog inte vågat plasta in den så länge, speciellt inte i sådant klimat... Äpplena behöver inte vara ruttna heller. Alla äpplen avger etylengas.
Önskar dig i vilket fall lycka till med både Brack & Jad! :p

Ja du ser :rofl:
Drömde i natt att vi tog av plasten så det for nog ske ikväll!
 
Jag tror att jag har sett mindre ananas plantor (t.o.m med en liten ananas frukt) som sålts i blomsteraffärer här i Sverige. Så rimligen borde det gå även här, inomhus då.
 
Nu kunde jag inte vänta längre! Ska bli värmebölja fr o m i morgon (mer än normalt då).
Äpplena verkar ha kickat off sedan jag peta hål i plasten. Kanske de behövde lite syre för att börja ruttna?

Hur som helst, nu ikväll tog jag av plasten, tog bort äpplena och gav plantan en liten liten mist mest för att spraya bort kvarvarande äppelmos. Tappade ett äpple på golvet med, splash sa det... så fick spola av det med!!

Känner mig nöjd och förväntansfull.
Kommer hålla plantan under tak i några dagar nu då det lär bli j-vligt hett på dess normala plats!

Inom 6-12 veckor borde något hända om detta har lyckats!

20200213_185329.jpg
 
Den kanske behöver gödning för att gå i blom. Eftersom det är så mycket blad, det är väl två i en(?), så har nog bladen tagit mycket av näringen från jorden.

Det är nog sant.
De kräver inte så mycket näring eftersom deras favoritjord är sandig jord.
Men jag har läst också att ett par ggr om året kan man ge speciell näring till dem, speciellt om man har dom i kruka.

Mest skulle jag ha satt dom i marken för längesen men jag byter/lägger i mer jord då och då i krukan. Jag har även köpt nån extra näring någon rekommenderade och ska nog tillföra lite extra i jorden nu så den kan orka blomma. Förhoppningsvis
 
Så fint! Jag har blivit helt inspirerad av youtube och vill att min aloe ska bli ENORM! :D De kan ju tydligen bli det även inomhus, och snabbt dessutom!

Ja det är rena ogräset här men de är sååå fina tycker jag!

Många har aloe vera i krukor som dekor utanför sina affärer eller hus eller så. Jag har planterat några utanför kontoret på jobbet med, vid ingången, i krukor.

Kräver typ noll omvårdnad
 
Jag såg en liten ananasplanta på annat ställe och påmindes om denna tråd - hur är läget nu? Händer det något spännande?

Går sådär.... dom har ändrat färg på bladen för ett par veckor sedan så vi trodde att "nu är det dax" men icke....

Har nu fått höra från flera håll att vissa ananas-odlare har genmanipulerade frukter som inte kan föröka sig just för att folk inte ska kunna odla dom själva 🤷‍♀️

Eller så är det så att dom inte gillar jorden eller krukan eller alla andra "fel" jag gjort med dom.

Men plantan i sig är stor och imponerande! :)
 
Går sådär.... dom har ändrat färg på bladen för ett par veckor sedan så vi trodde att "nu är det dax" men icke....

Har nu fått höra från flera håll att vissa ananas-odlare har genmanipulerade frukter som inte kan föröka sig just för att folk inte ska kunna odla dom själva 🤷‍♀️

Eller så är det så att dom inte gillar jorden eller krukan eller alla andra "fel" jag gjort med dom.

Men plantan i sig är stor och imponerande! :)

Tappa inte hoppet! :heart Tack för uppdateringen. :)
 
Jag tror också på Brack&Jad! Du får berätta om alla dens nyfikna följare här så kanske den blir så glad att den gör en ananas (eller några). Ser gärna att det blir en "ananasplantetråd" annars ändå, det är som sagt en jättehäftig växt som den är också ju, så kul att följa oavsett.

(Jag har nyss flyttat ut mitt citronträd i friska luften från övervintringen på verandan, mer exotiskt än så blir det inte här...!)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Hundavel & Ras Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :) Äntligen...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 049
Senast: Killaloe
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
48 929
Tjatter LL a.k.a Moder Natur presenterar ... L E J O N K U N G E N Tryck på play för maximal upplevelse Goda roller Mufasa - som den...
46 47 48
Svar
944
· Visningar
43 426
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp