Bränna bort parasiter?

Tyckte det va för mycket slit för minimal skillnad slet som ett djur. Sen ville jag inte mocka så få ggr i veckan då jag tyckte det blev på tok för mycket och tungt. Mina hästar hade många timmars utevistelse.

Jag mockar lite varje dag istället. Har lösdrift.

Det är ju inte bara parasiterna man påverkar, utan man får färre rator, friskare hovar, och en allmänt trevligare miljö till sin häst. Och minskar övergödning av vattendragen!

Finns mycket bra med att mocka hage. Har man fyrhjuling och platt hage kan man ju köra en sån där liten gödselsamlare av metall bakom. Är det svårt att köra skottkärra pga lera/snö kan man använda en tubtrug/plastbalja med handtag.
 
Jag mockade min hage varje dag för två hästar i tron att parasit trycket skulle bli betydligt mindre kan saga för min del va det i princip meningslöst då det knappt skilde något. Så jag slet helt i onödan. Äggen kläcks vä först när värmen kommer också?
Absolut inte meningslöst! Det har säkert gjort stor skillnad!
Om hästen har mer liten blodmask än vad jag accepeterar avmaskar jag 2 gånger med 8 v mellan med ivermectinpreparat. Då får man med de larver som ligger i tarmen och växer. En avmaskning med ivermectinpreparat tar tyvärr inte alla larver som ligger i tarmen och efter 8 v har nya vuxit till sig. Så då kommer du inte bli av med dessa. Visst håller man ner trycket men det var först när va avmaskede 2 ggr som epg sjönk som en sten ner till 0 eller mindre än 25. Så har vi haft det nu några år.

Tror kanske det är därför du upplever att inget händer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 314
Senast: Cicci75
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 765
Hästvård Vi har fyra hästar i stallet varav två nu har visat sig ha både bandmask och stor blodmask (träckprov SVA: sparsam mängd). De två andra...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: Polly_Mulle
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 602
· Visningar
155 417
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp