Stora blodmasken - avmaskningsintervall och hagskötsel

MissPopcorn

Trådstartare
Vi har fyra hästar i stallet varav två nu har visat sig ha både bandmask och stor blodmask (träckprov SVA: sparsam mängd). De två andra hästarna hade varken band- eller blodmask.

Vi har en vinterhage och de båda smittade hästarna har gått i den även under sommaren när de andra två icke smittade har varit på sommarbete. För tillfället går de dock alla fyra i vinterhagen.

Hur gör vi för att förhindra ytterligare smitta? Vi har mockat hagen men jag har förstått att det inte räcker när det gäller stora blodmasken? Plöja är tyvärr uteslutet, då måste vi flytta hästarna från stallet eftersom vi bara har en hage att tillgå.

De smittade hästarna kommer att avmaskas med medel som tar både band- och blodmask, men hur är det med stora blodmasken - när måste hästarna avmaskas igen och räcker det då med ett preparat för bara blodmask?
 
Men hur kan ni ha fått svar på mängd på stora blodmasken? Där är det bara förekomst eller inte på odlingen som tar 2 veckor.
 
Jag uttryckte mig dumt. För två veckor sedan fick vi provsvar att två av hästarna har blodmask i sparsam mängd. Igår kom odlingssvar att det var förekomst av stor blodmask.
 
Avmaskningen ni gör nu räcker, ivermektinet tar alla stadier av stora blodmasken (det som ingår i Ivomec Comp eller Equimax som jag antar ni fått utskrivet).

Mocka så noga det går, slå ner rator (där det är högt gräs) och vänta med att släppa ut i sommarhagen så länge som möjligt nästa år.
 
Fick svar på höstens träckprov nyss.
Häst 1, valack 9 år. 0 EPG. Avmaskad i våras efter träckprov på ca 350 EPG (minns ej exakt).

Häst 2, valack 18 år. 60 EPG och bandmaskägg: Förekomst. Ej avmaskad detta året, träckprov i våras visade 30EPG.

Vad gör jag nu? Avmaskar bägge ( går ihop i hagen)? Eller bara gamlingen (som är blank i pälsen och i gott hull så har inte misstänkt något).
 
Fick svar på höstens träckprov nyss.
Häst 1, valack 9 år. 0 EPG. Avmaskad i våras efter träckprov på ca 350 EPG (minns ej exakt).

Häst 2, valack 18 år. 60 EPG och bandmaskägg: Förekomst. Ej avmaskad detta året, träckprov i våras visade 30EPG.

Vad gör jag nu? Avmaskar bägge ( går ihop i hagen)? Eller bara gamlingen (som är blank i pälsen och i gott hull så har inte misstänkt något).
Droncit till den som visade positivt på bandmask bara.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 870
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 934
Senast: SiZo
·
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 115
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp