Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

nordsvensken

Trådstartare
Våran ena häst har på någotvis fått en skada i ansiktet, halva sidan av ansiktet ända upp till ögat samt under hakan och fläckvis på övriga huvudet. Sammanlagt ett par kvadratdecimeter... Det ser ut som en kraftig bränn eller frätskada, huden är sårig, hård/torr och rosa (svart häst) samt att det är svullet och vätskar sig. :(

Är det någon som har ngn anining om vad han kan ha fått detta från?! Dagtid står han inne så det är inte solbränna (han är förövrigt inte känslig mot sol...) Nattetid går han i hage men jag har inte hittat några växter som det skulle kunna bero på. Dessutom så använder även de andra hästarna denna hage, fast dagtid och på dem syns det inget...

Jag tycker jag har gått igenom alla möjliga orsaker men hittar inget. Är det någon klok bukefalist som har några ideer? :confused:
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Det är inte så att han kliat sönder sig själv?
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Har du tvättat eller smort träns eller grimma nyligen? Kanske med någon ny produkt?
Det kan vara kontakteksem.
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Jag vet en mkt gammal häst vars imunsystem slutade fungera och flugorn började äta på huvudet som blev sårigt och började lukta illa tillslut (:crazy: ). Denna häst var dock gammal. Hur gammal är denna häst?
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Min ponny har likadant, knepigt!!! Vår veterinär har varit här o skrivit ut penicillin, nu efter två dagar har det slutat o klia o svullnaden har gått ner. Min ponny delar också hage o har gått i denna hage i flera år(fast jag skiftar mellan två). Veterinären tyckte att det såg ut som en frätskada av kemikalier, men hon har inte varit i kontakt med kemikalier? Det enda som jag kan komma på så här nu när jag tänker på det är att hon har gått o krafsat i jorden o ätit rötter, tänk om det är nån skit i jorden. De som bodde här förut grävde ner både det ena o det andra, fy:crazy:

//millus
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Det finns växter vars saft ger frätskador. Den enda jag kan komma på just nu är jättebjörnlokan.
PL
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Läderolja som hästen inte tål?

Annars växter, tex perikum och svalört(heter den så på svenska?) verkar fretande på huden, särskilt den sista. Det är en gul blomma med orange saft, vanlig ogräs häromkring.
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Intressant, vi har hela gården full med svalört, som har ökat lavinartat de senaste åren...det började med att vi rensade upp på gården och det var som att det triggade svalörten att börja växa. Jag ska kolla svalörtstillväxten nere i hagen!!! Det finns jättebjörnloka också på gården men inte i hästhagarna. Däremot finns det ganska mkt tistlar i hagarna!

//millus
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Absolut inget kliat, omöjligt att få det att se ut på detta viset. Alla frätande växter uteslutna och han har inte grävt (hagen finkammad) Han går utan grimma i hagen och har vid skötsel använt sin vanliga grimma (som inte är nytvättad heller) och har inte haft ngt annat på huvudet den senaste tiden... Han är 5 år så det är knappast åldern... Enl. de som sett honom ser det ut som kemikalie-skador och teorin är just nu att ngn hällt något på honom. Han har nämligen gått jämte vägen nattetid (vilket de andra hästarna för övrigt inte gjort) Men vem skulle roas av att skada en liten ponny isf?:confused:
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

det finns folk till allt, finns det människor som skär sönder könen på ston så finns det säkert ngn dåre som skulle kunna göra så mot din häst tyvärr :(
bara hoppas att det inte är så utan en ört.
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Det verkar vara eksem.
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Har du smort huvudet med någon oljebaserad produkt, te x vissa insektsmedel såsom spraybara eller i salvaform. Om så är fallet kan dessa skador bero på att fettet som finns i vissa produkter har börjar koka i värme och därav skadorna, tyvärr krävs inga höga tempraturer för att detta skall ske utan kan räcka med direkt solljus.
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Later lite som eksem som min ponny fick ibland, oftast pa sommaren men ibland pa vintern. Ingen som vet orsaken. Han fick pa halsen alltid, det borjade som en upphojning under huden, sedan vatskade det sig, och blev "rynkigt" sedan foll palsen och darefter den "sjuka" huden bort (morkrosa), och kvar da var frisk rosa hud, som haret vaxte over igen.
Jag tvattade ordentligt med jodopax 2ggr/dag (inte uppskattat, da eksemet ar tryckomt). Veterinaren skrev ut en salva vars namn jag har glomt saklart, som jag strok pa ocksa. Den var dyr iaf, det kommer jag ihag;)
PM:a mig om du vill veta vad salvan hette, sa kan jag ta reda pa det.
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Inte smort med något alls, lillhästen har varit helt naturell ;)

Jaa ni... man vet inte vad det är, men det håller åtminstone på att läka, han ser dock inte rolig ut just nu...
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Min vallack råkade rulla sig i närheten av en myrstack och fick otäcka frätliknande skador på ca 1x2 dm, Jag smorde efteråt med nån typ av salva vill jag minnas

kazam
 
Sv: Brännskade/frätskada i ansiktet, -av vad?!

Jag kan tänka mig två teorier.
Du eller sambon har fått något lösningsmedel på kläderna, i verkstaden eller nå´t. Sedan har hästen kliat huvudet mot er och då fått medlet på huvudet.
Den andra teorin är besprutningsmedel.
Jag såg själv ut som du beskriver på underarnarna veckan före midsommar. Jag hade varit ute på en åker för att plocka blåklint. Dagen efter hade jag ingen hud kvar på armarna och det kliade enormt. Det visade sig att bonden sprutat den åkern knappt en timme innan jag var där. Jag smorde med kortisonsalva och xylocain vilket hjälpte något, men skönt var det inte.
Bönderna måste ha ett visst avstånd osprutat mellan åkern och trädgård/hage, men om det blåser vid besprutningen kan det säkert hamna där det inte ska vara. //Pia
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 535
Senast: Lisa2014
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 565
Senast: Liten
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 773
Hästvård Bakgrund: Hittade hästen i hagen för en vecka sedan liggandes med feber. Veterinär kom ut och konstaterade en lindrig infektion i...
Svar
12
· Visningar
3 102
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp