Bråk i ny flock

Tyvärr tog inte stallägaren det här riktigt på allvar eller hade lust med någon slags plan så jag flyttade honom. Är säker på att det hade gått att lösa men men… Nu får han stå på box tills jag hittar en bättre lösdrift inom rimligt avstånd.
 
Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort i åratal tidigare). I lördags var det stamp och skrik men ändå inte så farligt. I söndags rök han ihop ordentligt med en av de andra valackerna i flera omgångar. Pälstussar flög och det viftades med framhovar. Det var den andra hästen som bara plötsligt gick på honom. Idag var det lite lugnare men de andra två jagar bort honom titt som tätt och han sticker iväg till ett hörn uppe i skogen.

Han har aldrig tjafsat med några hästar alls förut. Uppvuxen på Island, bra språk, säker på sig själv men inte aggressiv. Det har gått att släppa honom med vilka hästar som helst. Han brukar aldrig vare sig bita eller sparka. Ägarna till de andra är också frågande för det var inga problem sist det kom in en ny häst.

Jag undrar hur länge man ska ha is i magen och vänta ut det hela? Stackarn stod genomsvettig i sitt hörn efter senaste jakten och såg väldigt olycklig ut. Jag kan inte se att han gör något annat än att försöka backa och gå undan men den andra valacken ger sig inte utan fortsätter, jag är ju dock ingen häst så han kanske mopsar på sätt jag inte begriper. Ingen är skadad än, det är lite bortsliten päls och någon bula efter en framhov på båda och den andra hästen har sträckt ena benet efter att ha rusat runt.
Det där är inte alls ovanligt när en tredje häst flyttar in till två som har gått med varandra ett tag. Är hagen tillräckligt stor och mat finns på flera platser så hästarna inte behöver umgås kring maten så brukar det lösa sig, även om det såklart är en liten risk.

Jag tycker man brukar kunna se ganska bra huruvida hästarna kommer komma överens beroende på hur dom är mot varandra en och en, fungerar dom ihop med varandra en och en så är det oftast bara att stå ut ett litet tag.

Eller så går det inte helt enkelt, alla hästar fungerar inte ihop helt enkelt och det finns ju en gräns på hur långt det får gå.
 
Som du ser så gör folk olika. Nu är det här en islandshäst men jag tror inte ens att det är entydigt inom den gruppen hur man ”ska” göra. Min erfarenhet av islandshäst är att man oftast bara släpper in till den nya flocken rakt av, alternativt låter nya hästen gå med någon ranglåg individ ett tag.
Och det gick bra tycker du när hästen sprängde staketet och blev utjagad ur hagen?
 
Det känns inte riktigt okej tycker jag mot din häst att släppa ihop på det här viset och låta honom bli jagad så pass att han vill fly ut från hagen, igenom staketet. Vill du stå kvar där så börja om från början och låta dom bekanta sig med staket i mellan sig och när det är lite lugnt så börja med att släppa över en och låt dom bekanta sig i lugn och ro innan du gör samma sak med nästa för att sedan prova med alla igen. Går det absolut inte då så är väl ett annat ställe att föredra.
 
Tyvärr tog inte stallägaren det här riktigt på allvar eller hade lust med någon slags plan så jag flyttade honom. Är säker på att det hade gått att lösa men men… Nu får han stå på box tills jag hittar en bättre lösdrift inom rimligt avstånd.
Helt rätt att flytta honom - jag hade aldrig utsatt min häst för det du beskriver (har varit i samma eller snarlik situation)!
 
Jag brukar räkna med ungefär 2 veckor till en ny häst får komma nära en etablerad flock, och ytterligare några veckor innan den får komma in i gemenskapen på riktigt.
 
I Sverige är det väl rätt vanligt och vedertaget att ställa en ny häst i flocken i hagen bredvid i ungefär en vecka. Det är så man gör, det finns väl väldigt få som inte gör på så sätt ?
Aldrig hört talas om tidigare och jag köpte min första egna häst 1985.
 
Tyvärr tog inte stallägaren det här riktigt på allvar eller hade lust med någon slags plan så jag flyttade honom. Är säker på att det hade gått att lösa men men… Nu får han stå på box tills jag hittar en bättre lösdrift inom rimligt avstånd.
Det tror jag kan ha varit ett bra beslut. Om stallägaren inte ville/hade möjlighet att prova olika konstellationer så är det bättre att hitta ett ställe där det fungerar.

Hur fungerar den i sin nya flock?
 
Aldrig hört talas om tidigare och jag köpte min första egna häst 1985.
Egen hage såvida kan ju vara smart ur ett smittskyddsperspektiv också.. 😇.

Jag vet många större stall där man gör så. Har inte koll på så många småstall så kan inte säga så mycket om dem.
 
Egen hage såvida kan ju vara smart ur ett smittskyddsperspektiv också.. 😇.

Jag vet många större stall där man gör så. Har inte koll på så många småstall så kan inte säga så mycket om dem.
Jag har häst på både stora anläggningar och mindre stall, över 14 olika stall genom åren och inget av dem har gjort så.
 
Även jag har varit i ett stall där man gjorde så. Sen släppte man in en av de "gamla" i taget som fick gå där tills det såg bra ut. Då satte man in nästa. Men där var det oftast bara några dagar per gammal häst. Man släppte aldrig ut direkt i flocken.
Alltså den nya fick gå 2 och 2 med de andra man läppte inte in flera av de "gamla" samtidigt.
 
Senast ändrad:
Jag har häst på både stora anläggningar och mindre stall, över 14 olika stall genom åren och inget av dem har gjort så.
Det kanske skiljer över landet då, vad vet jag.
Det verkar ju sett till svaren i tråden i alla fall vara minst lika vanligt som ovanligt?
Ja, jag har ju bara stått i 8 stall varav ett eget och haft kontakter i flertalet andra, så vad vet väl jag om hur det görs på olika ställen 😉.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just köpt en ny häst, en valack som är 4 år och som är tydligt undergiven mot de andra hästarna. Han håller sig på bra avstånd...
Svar
15
· Visningar
4 637
Senast: Amk
·
Hästhantering Kan tänkas att den här tråden hamnat fel. är ny här... Har tagit hem ett 13-årigt sto till ett litet stall i närheten av bostaden. Hon...
Svar
13
· Visningar
5 358
Senast: Magnum
·
Träning Har köpt häst, en liten pigg o fräsch arabvalack på 15 år. Jätteroligt och pirrigt - min första häst trots att jag närmar mig de 50...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: acj
·
Träning Skrev för ett par dagar sedan om min nyinköpta 15-åriga arabvalack. Skulle gärna vilja ha lite mer råd om hur ni andra skulle agerat...
2
Svar
35
· Visningar
3 340
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp