Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.
I vårt stall får man som hästägare lösa problemet. Jag hade blivit vansinnig om vi inte hade kunnat planera in träning och tävling utan att ta hänsyn till när det funkar för någon annan hästägare... Om det inte fungerar i det stall man står i för att en hästägare använder sin häst till ridning eller träning på andra tider - byt stall eller köp en till häst. Tycker för övrigt det är en viktig grej som hästägare - att träna hästen på att kunna lämnas ensam. Sitter i grundhanteringen av häst tycker jag.
Det stämmer inte, vi har hästar som kan vara ensamma inne men inte ut och vi har hästar som kan vara ensamma ute men absolut inte inne. Min häst kan oftast vara ensam både inne och ute, men vissa dagar går det inte alls att bli lämnad någonstans och under betesperioden när de går i stora hagar eller om det släpps in nya hästar i flocken går det inte att vara ensam/utesluten någonstans. Det har inget med fostran att göra utan helt och hållet med individen. Står man i ett stall där hästarna reser mycket och är borta vänjer sig säkert hästarna vid det eller skapar mindre starka band till varandra än i stall där hästarna lever tätt tillsammans i långa perioder. När jag stod i stall där varje häst hade en egen ruta ute och de gick ute korta dagar (9-15) så kunde hon inte bry sig mindre om vilka hästar som var vart. När vi står i stall där hästarna har mer flockar och dessutom stått i samma stall länge få hästar som inte åker någonstans blir det ju mer intressant när någon ny kommer även om den bara står i en box i stallet eller när någon liten rutin ändras.
 
Hur svårt kan det vara egentligen? ”På lördag kommer vi åka och träna, hur vill du att jag ska göra med hagkompis?”
”Du får gärna flytta hagkompis till hage x så att hon har kompisar i närheten när ni är iväg”
typ så.
I vårt stall har det de senaste veckorna varit ”om en timme åker vi till klubben” ;) och jag ser väl ingen anledning till att jag inte ska kunna träna för att din häst inte lärts att vara ensam. Då får du byta stall till ett där den aldrig hamnar i de situationerna.
 
I vårt stall har det de senaste veckorna varit ”om en timme åker vi till klubben” ;) och jag ser väl ingen anledning till att jag inte ska kunna träna för att din häst inte lärts att vara ensam. Då får du byta stall till ett där den aldrig hamnar i de situationerna.
Ja men har du aldrig frågat stallkompisarna hur de vill ha det med sina hästar?
Man måste ju inte säga till varje gång om sålänge man har en överenskommelse.

Tack och lov så har mina stallkompisar en helt annan attityd och det är självklart att vi hjälps åt för att det ska funka bra för hästarna. Då menar jag alltså inte att man inte får träna osv utan att man tar in/byter hage eller liknande utifrån vad som passar de olika hästarna bäst.
 
Det stämmer inte, vi har hästar som kan vara ensamma inne men inte ut och vi har hästar som kan vara ensamma ute men absolut inte inne. Min häst kan oftast vara ensam både inne och ute, men vissa dagar går det inte alls att bli lämnad någonstans och under betesperioden när de går i stora hagar eller om det släpps in nya hästar i flocken går det inte att vara ensam/utesluten någonstans. Det har inget med fostran att göra utan helt och hållet med individen. Står man i ett stall där hästarna reser mycket och är borta vänjer sig säkert hästarna vid det eller skapar mindre starka band till varandra än i stall där hästarna lever tätt tillsammans i långa perioder. När jag stod i stall där varje häst hade en egen ruta ute och de gick ute korta dagar (9-15) så kunde hon inte bry sig mindre om vilka hästar som var vart. När vi står i stall där hästarna har mer flockar och dessutom stått i samma stall länge få hästar som inte åker någonstans blir det ju mer intressant när någon ny kommer även om den bara står i en box i stallet eller när någon liten rutin ändras.
Ja, håller med. Hästar är ju inga robotar liksom, klart att de reagerar utifrån omständigheterna.
 
Vi har givetvis inte mat inlagt i boxarna utan det gör den som fodrar. Annars är det inte mer komplicerat än att man lyfter ut maten innan hästarna tas in sedan lägger man tillbaka den igen när hästarna tas ut om de nu gör det. Om du måste ta in och ut din egen häst förstår jag inte heller varför du måste lägga in maten tidigare på dagen när du ändå är där när hästen ska äta den? Men det är ju en annan fråga.

Vi tar in varandras hästar hela tiden eftersom vi inte alltid kan vara på plats när den andra vill rida och ingen häst ska lämnas ensamen i hagen+ att vi delar på alla intag. Men nu handlar ju det här inte om att en häst inte ska lämnas själv i hagen utan att den ska gå där från början helt själv om jag förstår det hela rätt. Hästar är ju av sig själva flockdjur och har därmed rättigheten att ha andra hästar i sin närhet, det är också så de flesta stall har det. Det är ju sällan hästar går i hagar där de inte ens kan se de andra. Om man nu bara är tre hästar i stallet så är det ju inte svårare än att kommunicera med varandra, om två hästar åker i väg måste än sällskapshäst införskaffas.

För mig är det snarast standard att hästar inte trivs med att vara själva.
Nej, jag tar inte in eller ut (alla gånger, händer ju att jag gör det).

Jag ser det också som vanligt att hästar inte trivs själva, men jag vill ändå kunna ha hästen själv i hage, box och när jag rider. För mig begränsar det väldigt mycket om hästen inte kan vara själv i dessa situationer, såpass mycket att jag inte kan/ vill ha en sådan häst.
 
Jag förstår inte hur det ens kan bli ett problem i vissa stall. Min erfarenhet är att det oftast är i mindre stall nån riskerar att bli ensam, och då är det ju inte svårt att bara ha koll på de olika hästarna och hur ägaren vill att man ska göra? Jag vet utan att behöva fundera vad som gäller hästarna i "vårt" stall, vilka som kan vara ensamma ute en liten stund, inte alls respektive flera timmar. Då behöver man ju inte fråga/informera varje gång heller utan man vet hur man ska göra.
 
I vårt stall får man som hästägare lösa problemet. Jag hade blivit vansinnig om vi inte hade kunnat planera in träning och tävling utan att ta hänsyn till när det funkar för någon annan hästägare... Om det inte fungerar i det stall man står i för att en hästägare använder sin häst till ridning eller träning på andra tider - byt stall eller köp en till häst. Tycker för övrigt det är en viktig grej som hästägare - att träna hästen på att kunna lämnas ensam. Sitter i grundhanteringen av häst tycker jag.

En häst kan ha råkat ut för något trauma som gör att det inte går att träna bort.

Min hade stått i ett stall som var ihopbyggt med ett ridhus och en natt rasade ridhuset ihop. Efter det blev hon väldigt mycket otryggare än tidigare och jagade upp sig själv när hon var utan sällskap av andra hästar.
 
I vårt stall får man som hästägare lösa problemet. Jag hade blivit vansinnig om vi inte hade kunnat planera in träning och tävling utan att ta hänsyn till när det funkar för någon annan hästägare... Om det inte fungerar i det stall man står i för att en hästägare använder sin häst till ridning eller träning på andra tider - byt stall eller köp en till häst. Tycker för övrigt det är en viktig grej som hästägare - att träna hästen på att kunna lämnas ensam. Sitter i grundhanteringen av häst tycker jag.
Du har kanske missat en grundläggande sak att hästar är flockdjur.
Visst är det bra att träna den vara ensam i stallet, men under kontrollerade former.
Jag både tävlar och tränar regelbundet och har bara stått i stall där såna grundläggande saker är givna. Aldrig haft några problem.
Jag tar alltid in sista hästen i hagen om så är fallet.
 
Du har kanske missat en grundläggande sak att hästar är flockdjur.
Visst är det bra att träna den vara ensam i stallet, men under kontrollerade former.
Jag både tävlar och tränar regelbundet och har bara stått i stall där såna grundläggande saker är givna. Aldrig haft några problem.
Jag tar alltid in sista hästen i hagen om så är fallet.
Jag är självklart medveten om att hästar är flockdjur. Men det är fortfarande ägaren som har ansvaret - om hästen inte kan vara ensam får man som hästägare helt enkelt ställa upp hästen någonstans där denna slipper det. Det finns gott om sådana stall.
 
En häst kan ha råkat ut för något trauma som gör att det inte går att träna bort.

Min hade stått i ett stall som var ihopbyggt med ett ridhus och en natt rasade ridhuset ihop. Efter det blev hon väldigt mycket otryggare än tidigare och jagade upp sig själv när hon var utan sällskap av andra hästar.
Och då är det såklart din sak att se till att den inte blir ensam. Det är inte min sak att inte kunna åka iväg och träna och tävla på grund av det. Ens i sista minuten. Utan förvarning.
 
Jag är självklart medveten om att hästar är flockdjur. Men det är fortfarande ägaren som har ansvaret - om hästen inte kan vara ensam får man som hästägare helt enkelt ställa upp hästen någonstans där denna slipper det. Det finns gott om sådana stall.
Där håller jag inte med dig. Jag anser att det är varje hästägares ansvar att förebygga risker!! I all hantering och vistelse i stall!
Egoism hör inte hemma i stallmiljö, då blir man en fara för andra och får helt enkelt skaffa eget stall.
Bara för att din häst tål det ena och det andra så ger det inte dig rätten att utsätta andra hästar för fara
 
Följdfråga till er som tar in andras hästar/ låter eran häst bli inplockad av en annan i stallet. Vem gör iordning boxen efteråt? Om redan har gjort iordning boxen med hö och framför allt kraft, hur gör ni då? Eller har ni någon annan som gör iordning?

Där jag har hästarna gör vi allt med boxarna själva. Så om jag gör iordning boxen med hö och kraft vid tolv så får inte hästarna gå in i boxen förrens på kvällen. Då hade det inte fungerat alls att någon tog in min häst, för kraften ska hon ha på kvällen.
Om någon lagt in foder och jag tillfälligt måste ta in den hästen, så tar jag självklart ut det och lägger tillbaka det när jag släppt ut hästen igen. Simple as that!
 
Och då är det såklart din sak att se till att den inte blir ensam. Det är inte min sak att inte kunna åka iväg och träna och tävla på grund av det. Ens i sista minuten. Utan förvarning.

Läste du mitt tidigare inlägg?

Det jag argumenterade mot var ditt påstående att man måste träna sin häst och då talade jag om att vissa hästar kan inte tränas på grund av trauman de varit med om.
 
Ja men har du aldrig frågat stallkompisarna hur de vill ha det med sina hästar?
Man måste ju inte säga till varje gång om sålänge man har en överenskommelse.

Tack och lov så har mina stallkompisar en helt annan attityd och det är självklart att vi hjälps åt för att det ska funka bra för hästarna. Då menar jag alltså inte att man inte får träna osv utan att man tar in/byter hage eller liknande utifrån vad som passar de olika hästarna bäst.
När vi får för oss att åka och träna är det vad vi har tid att göra. Plocka in hästen, packa, lasta och åka. Nej, jag har inte tid att gå 600 meter extra och hämta en extra häst. Vi har dessutom ett stall där man sköter sig själv, fixar man inte det själv eller har möjligheter till det som hästen behöver, då passar inte vårt stall helt enkelt, och då får man flytta.
Där håller jag inte med dig. Jag anser att det är varje hästägares ansvar att förebygga risker!! I all hantering och vistelse i stall!
Egoism hör inte hemma i stallmiljö, då blir man en fara för andra och får helt enkelt skaffa eget stall.
Bara för att din häst tål det ena och det andra så ger det inte dig rätten att utsätta andra hästar för fara
Jag har våra hästar för vår del, inte för de andra som hyrt in. Det har adrig, ärligt talat, varit något problem. Om hästarna inte kan stå själva till exempel så passar inte stallet.
 
Läste du mitt tidigare inlägg?

Det jag argumenterade mot var ditt påstående att man måste träna sin häst och då talade jag om att vissa hästar kan inte tränas på grund av trauman de varit med om.
Jodå, jag läste. Och jag anser fortfarande att om just din häst inte kan lära sig det så får du stalla upp på ett ställe där den slipper de situationerna.
 
Jodå, jag läste. Och jag anser fortfarande att om just din häst inte kan lära sig det så får du stalla upp på ett ställe där den slipper de situationerna.

Vilket var exakt vad jag gjorde med just denna hästen. Min poäng är inte min egen hästs situation utan att allt inte går att träna bort på grund av vad en häst tidigare varit med om.
 
Jag är självklart medveten om att hästar är flockdjur. Men det är fortfarande ägaren som har ansvaret - om hästen inte kan vara ensam får man som hästägare helt enkelt ställa upp hästen någonstans där denna slipper det. Det finns gott om sådana stall.
Jag anser iochför sig att det är hästhållaren vilket ofta är den som hyr ut boxplatsen som har ansvaret för att min häst har det bra när den bor i det stallet. Jag hyr in mig och förväntar mig att min häst ska ha en säker miljö som tar hänsyn till att den just är en häst. Är det ett kollektivstall bör det finnas gemensamma regler. Jag har aldrig stått i ett stall där man självsvåldigt kan flytta runt sin häst som man vill i olika hagar. Det har alltid funnits någon som man måste prata med innan. Samma sak om man tar sin häst från stallet en längre stund (dvs mer än ett par timmar) så förväntas man meddela det på någotvis.

Alltså jag har tätare kontakt med kvinnan vars häst min häst delar hage med än någon i min familj eller närhet i övrigt. Vi hörs i stort sett varje dag för att att kolla av något :D. Dela hage är värre än att dela bostad mycket kommunikation krävs.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 818
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 529
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 121
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
877
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp