Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om någon lagt in foder och jag tillfälligt måste ta in den hästen, så tar jag självklart ut det och lägger tillbaka det när jag släppt ut hästen igen. Simple as that!
Gäller det även kraftfoder? Och om det är uppblött mat, hur gör du då? Vem mockar efteråt?
 
Jag har tack och lov aldrig stått i ett stall där man resonerar på det viset.

Inte jag heller. Tränar och tävlar själv och delat stall med många andra som också gör det. Har alltid varit självklart att man tar in sista hästen (om det inte speciellt sagts till om att den kan gå själv ute, såklart) och såna saker.
 
Jag hade blivit vansinnig om min häst blev lämnad ensam. Låter som ett riktigt skitstall i mitt tycke, om man på eget bevåg kan flytta runt sina hästar utan att kommunicera ut det samt komma fram till en säker och trygg lösning.
Skulle aldrig ställa mig i ett stall där sånt är ok. Hästar är rutindjur och flockdjur samt även Flyktdjur. Rutiner ger trygghet och trygghet ger lugna hästar.
Stressade hästar flyr och skadar sig samt blir besvärliga att hantera, främst vid in och utsläpp.

Jag tror tyvärr att folk idag ofta saknar det grundläggande hästvettet och är mer lästa på SIN häst och sig själv. Därför behövs en tydlig uthyrare med glasklara regler och rutiner.
 
Jag anser iochför sig att det är hästhållaren vilket ofta är den som hyr ut boxplatsen som har ansvaret för att min häst har det bra när den bor i det stallet. Jag hyr in mig och förväntar mig att min häst ska ha en säker miljö som tar hänsyn till att den just är en häst. Är det ett kollektivstall bör det finnas gemensamma regler. Jag har aldrig stått i ett stall där man självsvåldigt kan flytta runt sin häst som man vill i olika hagar. Det har alltid funnits någon som man måste prata med innan. Samma sak om man tar sin häst från stallet en längre stund (dvs mer än ett par timmar) så förväntas man meddela det på någotvis.

Alltså jag har tätare kontakt med kvinnan vars häst min häst delar hage med än någon i min familj eller närhet i övrigt. Vi hörs i stort sett varje dag för att att kolla av något :D. Dela hage är värre än att dela bostad mycket kommunikation krävs.
I vårt stall funkar det inte så. Stallägaren bor i USA. Man hyr box och hage. Mindre stall där man sköter sig helt själv (vi har ett par ponnyer på träningsanläggning också, men där är inte ts problem något problem eftersom det finns 30 häst inklusive en ridskola som granne). Det lilla stallet passar uppenbarligen ingen annan här. Men det passar oss eftersom vi helst sköter oss själva utan att behöva göra massa in och utsläpp etc med andras hästar.
Jag har tack och lov aldrig stått i ett stall där man resonerar på det viset.
Oavsett vilket passar det stallet oss. Att det inte passar dig är helt oväsentligt för min del. Vi är nöjda, och det är de andra hästägarna i det också.
Vilket var exakt vad jag gjorde med just denna hästen. Min poäng är inte min egen hästs situation utan att allt inte går att träna bort på grund av vad en häst tidigare varit med om.
Då så. Som jag sagt från början, funkar inte hästen i det stall man står i är det upp till hästägaren att lösa. Inte andra hästägare. Om man nu inte kommer överrens. Personligen orkar jag inte sköta andras hästar, jag har fullt upp med mina egna. Det är skönt i vårt stall, man ser naturligtvis om de andra står på alla fyra och mår ok, men ungefär där slutar ansvaret.
 
I vårt stall funkar det inte så. Stallägaren bor i USA. Man hyr box och hage. Mindre stall där man sköter sig helt själv (vi har ett par ponnyer på träningsanläggning också, men där är inte ts problem något problem eftersom det finns 30 häst inklusive en ridskola som granne). Det lilla stallet passar uppenbarligen ingen annan här. Men det passar oss eftersom vi helst sköter oss själva utan att behöva göra massa in och utsläpp etc med andras hästar.

Oavsett vilket passar det stallet oss. Att det inte passar dig är helt oväsentligt för min del. Vi är nöjda, och det är de andra hästägarna i det också.

Då så. Som jag sagt från början, funkar inte hästen i det stall man står i är det upp till hästägaren att lösa. Inte andra hästägare. Om man nu inte kommer överrens. Personligen orkar jag inte sköta andras hästar, jag har fullt upp med mina egna. Det är skönt i vårt stall, man ser naturligtvis om de andra står på alla fyra och mår ok, men ungefär där slutar ansvaret.
Det stallet ni står i måste ju tillhöra ovanligheten.
 
I vårt stall funkar det inte så. Stallägaren bor i USA. Man hyr box och hage. Mindre stall där man sköter sig helt själv (vi har ett par ponnyer på träningsanläggning också, men där är inte ts problem något problem eftersom det finns 30 häst inklusive en ridskola som granne). Det lilla stallet passar uppenbarligen ingen annan här. Men det passar oss eftersom vi helst sköter oss själva utan att behöva göra massa in och utsläpp etc med andras hästar.

Oavsett vilket passar det stallet oss. Att det inte passar dig är helt oväsentligt för min del. Vi är nöjda, och det är de andra hästägarna i det också.

Då så. Som jag sagt från början, funkar inte hästen i det stall man står i är det upp till hästägaren att lösa. Inte andra hästägare. Om man nu inte kommer överrens. Personligen orkar jag inte sköta andras hästar, jag har fullt upp med mina egna. Det är skönt i vårt stall, man ser naturligtvis om de andra står på alla fyra och mår ok, men ungefär där slutar ansvaret.
Ja det låter ju inte som en bra lösning för en hästägare som bara har en häst. Den verkar i stort sett beroende av att man måste ha flera hästar eftersom de andra hästarna kan flytta eller som sagt resa bort längre perioder och svenska djurskyddsregler säger att hästar ska ha daglig kontakt med andra hästar.
 
Men snälla, varför ska man mocka efter en kort vistelse i boxen? Det gör självklart hästägare nästa gång den är i stallet.
Som om mockningen vore det stora problemet här?
Jag har ingen lust att ställa in en häst i en omockad box. Om min häst då förväntas stå själv i stallet i stället för hagen blir den väldigt rörigt, och inte alls lämpligt att ställa in henne där igen utan mockning.
Tillägg: och ska någon rida under tiden är det inte en väldigt kort tid, jag skulle räkna med minst 1,5 timme inklusive borstning. På den tiden hinner hästen röra runt en hel del, framför allt utan mat.
 
Jag har ingen lust att ställa in en häst i en omockad box. Om min häst då förväntas stå själv i stallet i stället för hagen blir den väldigt rörigt, och inte alls lämpligt att ställa in henne där igen utan mockning.
Tillägg: och ska någon rida under tiden är det inte en väldigt kort tid, jag skulle räkna med minst 1,5 timme inklusive borstning. På den tiden hinner hästen röra runt en hel del, framför allt utan mat.
Hellre stå i en omockad box än att hämta en häst som sprungit omkull med brutet ben eller senskada i hagen.
 
Det stallet ni står i måste ju tillhöra ovanligheten.
Insläpp har nog aldrig ingått i något kollektivstall jag har stått i och vi har nog ofta fått tagit in vår själv när jag hade ponny innan. Nu sköter vi oss själva som sagt. Oavsett så handlar ju tråden om hästar som jag förstått det ska ut och träna, inte hästar som behöver stå ensamma i hagen vid insläpp klockan 21 på kvällen när alla andra går in och käkar mat...
Ja det låter ju inte som en bra lösning för en hästägare som bara har en häst. Den verkar i stort sett beroende av att man måste ha flera hästar eftersom de andra hästarna kan flytta eller som sagt resa bort längre perioder och svenska djurskyddsregler säger att hästar ska ha daglig kontakt med andra hästar.
Fast nu handlade ju inte tråden om ensamma hästar överlag - utan att kunna stå själv en stund i sin hage. Det kan alla hästar i vårt stall. Men nej, kan den inte stå själv medans hagkompisen är på tävling, då kan de inte stå i det stallet helt enkelt. Och det är ägarens problem. Antingen får den lösa genom att byta stall eller så får den lösa genom att helt enkelt köpa en triangelmärkt sällskapsponny eller något.
 
Och jag går emot alla och tycker att alla hästar ska kunna stå själva i hagen. Jag vill inte hantera andras hästar mer än nödvändigt, alla ska kunna gå själva en stund och inte springa ihjäl sig eller springa igenom/hoppa över staketet! Säger alltid att min häst kan lämnas själv i hagen, ser det som bra träning. :)
 
Så gör den som tar in det? För jag vill inte att hen som tar in ska behöva göra mer än nödvändigt.

För mig är ju inte det här ett problem, så jag undrar mest hur andra gör.
Uppenbarligen har man olika upplägg. Våra hästar får inte kraftfoder när de kommer in, det fodras senare på kvällen efter grovfodret som också serveras då. Hästarna kommer oftast in när det är dags att rida och ta hand om dom dvs efter kontorstid då de flesta i stallet arbetar. Man tar själv in sin häst eller delar med de/den andra som har häst i samma hage, men ingen häst lämnas ensamen ute (regel). I boxen kan möjligen en tuss hö ligga och den lyfter man ut innan man tar in om om man tar in tidigt på dagen. Annars är den menad att ätas vid insläpp.

I ert stall har ni tydligen andra regler. Jag har hittills stått i 9 olika stall och jobbat i ett par stycken också alla har haft regeln att ingen häst lämnas ensam ute (om det inte är tydligt uttalat att just den hästen ska lämnas av någon anledning, men det har bara hänt om samma ägare haft två hästar och båda hästarna ska lämnas för att ägaren själv kommer senare för att ta in). Men jag har aldrig stått eller jobbat i kollektivstall så det kanske är därför det alltid funnits väldigt tydliga regler.
 
Och jag går emot alla och tycker att alla hästar ska kunna stå själva i hagen. Jag vill inte hantera andras hästar mer än nödvändigt, alla ska kunna gå själva en stund och inte springa ihjäl sig eller springa igenom/hoppa över staketet! Säger alltid att min häst kan lämnas själv i hagen, ser det som bra träning. :)

Hur får du hästen att förstå att den inte ska springa omkring och stressa om den är en sån som blir väldigt orolig av att vara ensam i hagen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 732
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 500
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Målsägare i rättegång

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp