Bråk i stallet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har visserligen hänt ett fåtal gånger att jag tagit in min andra häst samtidigt. Då har det varit för att jag inte kände för att bygga hage just då, och den hästen kunde få för sig att springa rakt igenom staketet, oberoende av om det fanns hästar i hagen brevid eller i samma hage. Om möjligt hade jag dock henne ute ändå, och efter ett tag sansade hon sig.

Erfarenheten jag har är att hästarna riskerar att skada sig mer om dem leker än om dem springer för att dem är ensamna i hagen. Men det finns säkert hästar som springer betydligt mer och inte tänker alls, då förstår jag att man inte tränar det. Men om hästen inte är sån ser jag inte problemet med att träna det.
 
Hur får du hästen att förstå att den inte ska springa omkring och stressa om den är en sån som blir väldigt orolig av att vara ensam i hagen?
Dem jag träffat har blivit lugnare om man ger godis i en hink i samband med att den andra hästen tas in. Och vill man inte ge kraft går det nog lika bra att hacka en morot eller två, så får den lite att tänka på. Inte så lämpligt att ge någon annans häst, men vill man träna går det med de flesta.
 
Dem jag träffat har blivit lugnare om man ger godis i en hink i samband med att den andra hästen tas in. Och vill man inte ge kraft går det nog lika bra att hacka en morot eller två, så får den lite att tänka på. Inte så lämpligt att ge någon annans häst, men vill man träna går det med de flesta.

Det hjälper definitivt inte för min häst, eller den andra i stallet som inte kan vara själv ute. De springer som galningar om de blir själva, mat är inte ett dugg intressant i det läget. Trots att båda två är duktiga matvrak när de är lugna.
 
Dem jag träffat har blivit lugnare om man ger godis i en hink i samband med att den andra hästen tas in. Och vill man inte ge kraft går det nog lika bra att hacka en morot eller två, så får den lite att tänka på. Inte så lämpligt att ge någon annans häst, men vill man träna går det med de flesta.
Då undrar jag hur många hästar du träffat?
Skulle säga att mat kommer i andrahand för en häst. Nummer ett är trygghet.
De är som sagt flockdjur! Speciellt dagens hästar som ligger högt i blod, dom springer tills dom stupar om så krävs.
Har varit med om en idiot som skulle träna hästen att vara ensam i hagen, till sist skulle den genom stängslet och slet av sig senan.

Träna gärna vad du vill med din häst, men i alla dom stall jag stått i och arbetat i så tar man in hästen i boxen. Inte lämnar ensam ute.
 
Min häst var ganska trygg i vårt första stall hon stod i när jag köpte henne. I mitt nuvarande stall där hon stått mestadels av sitt liv är hon väldigt otrygg om hon blir lämnad ensam. Hon har böjt reglar för att ta sig ur boxen när hon stått på boxvila.

Hon blev förändrad när hon blev ledarsto.
När hon har varit borta på inkörning och tillridning har jag bett om att ha henne ensam i hagen, på båda ställen gick hästar i hagen intill. Detta för att jag har sett henne slagit, gått in i fight för sitt ledarskap. Jag vill inte att det händer igen.
Det har gått bra att hon står ensam när hon har varit på bortaplan. Det är en hemskt att se henne så stressad som hon blir av ensamhet på hemmaplan där hennes flock och hennes ansvar är.
Hästar är alla individer, liksom dess ägare.
Man får anpassa hästens boende efter dess behov, välja stall där det fungerar för sin häst och dess ägares rutiner
 
Då undrar jag hur många hästar du träffat?
Skulle säga att mat kommer i andrahand för en häst. Nummer ett är trygghet.
De är som sagt flockdjur! Speciellt dagens hästar som ligger högt i blod, dom springer tills dom stupar om så krävs.
Har varit med om en idiot som skulle träna hästen att vara ensam i hagen, till sist skulle den genom stängslet och slet av sig senan.

Träna gärna vad du vill med din häst, men i alla dom stall jag stått i och arbetat i så tar man in hästen i boxen. Inte lämnar ensam ute.
Jag har haft 6 stycken, och självklart träffat fler.
Jag skulle nog säga att två av dem ligger högt i blod. En varmblodstravare på sex år och ett fullblod på 18 år, fullblodet har inte klarat av att vara själv innan. Men det kräver att man läser av hästen och ser till att inte göra mer än den klarar.

Den du nämner verkade inte "träna" på ett lämpligt sätt, men utgå inte från att alla gör som hen gjorde.
 
Då undrar jag hur många hästar du träffat?
Skulle säga att mat kommer i andrahand för en häst. Nummer ett är trygghet.
De är som sagt flockdjur! Speciellt dagens hästar som ligger högt i blod, dom springer tills dom stupar om så krävs.
Har varit med om en idiot som skulle träna hästen att vara ensam i hagen, till sist skulle den genom stängslet och slet av sig senan.

Träna gärna vad du vill med din häst, men i alla dom stall jag stått i och arbetat i så tar man in hästen i boxen. Inte lämnar ensam ute.
Kanske lite väl magstarkt att kalla de som tycker att en häst måste läras vara ensam för idioter? Du kan kolla in den här videon bland annat, där ungefär ordagrant sägs: "Hästar är flockdjur, det är vi som måste lära dem att vara ensamma, och det är något som vi måste lära dem för det kommer att komma situationer i hästens liv där den kommer att behöva vara ensam. Kan den inte vara ensam i hagen, hur ska du då kunna kräva att den ska vara ensam i stallet?"

Det är alltså Tobbe Larsson som säger det. Nu har jag ingen riktig koll på hans hästhantering, men att kalla honom idiot för att han anser att en häst bör lära sig att vara ensam, tycker jag är väldigt magstarkt av dig.
 
Hos oss lämnar vi aldrig hästar ensamma ute.
Gäller det även kraftfoder? Och om det är uppblött mat, hur gör du då? Vem mockar efteråt?
Förstår inte problemet. Det är väl bara att man har en överenskommelse om hur man gör i sådana fall? Det viktigaste i alla lägen måste ju vara att ingen häst blir lämnad ensam. Resten får man bara lösa.
 
Kanske lite väl magstarkt att kalla de som tycker att en häst måste läras vara ensam för idioter? Du kan kolla in den här videon bland annat, där ungefär ordagrant sägs: "Hästar är flockdjur, det är vi som måste lära dem att vara ensamma, och det är något som vi måste lära dem för det kommer att komma situationer i hästens liv där den kommer att behöva vara ensam. Kan den inte vara ensam i hagen, hur ska du då kunna kräva att den ska vara ensam i stallet?"

Det är alltså Tobbe Larsson som säger det. Nu har jag ingen riktig koll på hans hästhantering, men att kalla honom idiot för att han anser att en häst bör lära sig att vara ensam, tycker jag är väldigt magstarkt av dig.
Just den personen var en idiot som trodde att man skulle lära hästen vara ensam genom att låta honom springa dig trött. Istället försökte han komma över tråden och fastnade så rejält att senan gick av.
Det är av den anledningen majoriteten av VETTIGA stall har tydliga rutiner i sina stall.
Sen får man träna sin egen häst bäst man vill, men om inget annat är uttalat så tar jag inte förgivet att någon annans häst är lugn ensam i hagen.
 
Då undrar jag hur många hästar du träffat?
Skulle säga att mat kommer i andrahand för en häst. Nummer ett är trygghet.
De är som sagt flockdjur! Speciellt dagens hästar som ligger högt i blod, dom springer tills dom stupar om så krävs.
Har varit med om en idiot som skulle träna hästen att vara ensam i hagen, till sist skulle den genom stängslet och slet av sig senan.

Träna gärna vad du vill med din häst, men i alla dom stall jag stått i och arbetat i så tar man in hästen i boxen. Inte lämnar ensam ute.

För mig låter det som att vi håller på med helt olika sporter, skulle hästar och ridning innebära ditt perspektiv, så skulle jag sluta med hästar direkt, jag kräver kontroll, samspel och mycket mer grundträning än så. Den "idioten" du var med om har givetvis inte tränat rätt, misslyckats helt, men den har ju åtminstone haft en bättre grundtanke än många andra i denna tråden som verkar vilja behålla sitt okontrollerade hästvett. Och inte ser jag dessa personer som idioter bara för att de har dåligt tränade hästar, men det är inte konstigt att det händer olyckor om hästägare lägger över sin bristande grundträning på övriga stallkompisar.

Självklart skulle inte jag lämna en häst som springer benen av sig ute, men en sådan häst måste ju vara fel uppstallad, brist på grundläggande hantering eller så behöver hästägaren köpa sig en sällskapshäst.
 
För mig låter det som att vi håller på med helt olika sporter, skulle hästar och ridning innebära ditt perspektiv, så skulle jag sluta med hästar direkt, jag kräver kontroll, samspel och mycket mer grundträning än så. Den "idioten" du var med om har givetvis inte tränat rätt, misslyckats helt, men den har ju åtminstone haft en bättre grundtanke än många andra i denna tråden som verkar vilja behålla sitt okontrollerade hästvett. Och inte ser jag dessa personer som idioter bara för att de har dåligt tränade hästar, men det är inte konstigt att det händer olyckor om hästägare lägger över sin bristande grundträning på övriga stallkompisar.

Självklart skulle inte jag lämna en häst som springer benen av sig ute, men en sådan häst måste ju vara fel uppstallad, brist på grundläggande hantering eller så behöver hästägaren köpa sig en sällskapshäst.
Grundträningen ska absolut INTE lämpas över på övriga i stallet, just därför tar man alltid in den sista hästen i hagen.
Det handlar om att förebygga skador, inte om att uppfostra.

Jag har arbetat med väldigt mycket unghästar, svåra hästar och så kallade problemhästar, så brist på hästvett har jag garanterat inte då jag levt på att få betalt för att arbeta bort andras.


Problemet är snarare brist på rutiner och hästvett samt folk som inte kan läsa av hästar. Det är där problem uppstår och därför har man som stallägare skyldighet att förebygga sånt så gott det går.
 
Sen får man träna sin egen häst bäst man vill, men om inget annat är uttalat så tar jag inte förgivet att någon annans häst är lugn ensam i hagen.
Men du tar för givet att den är lugn i stallet? Om hästen sparkar sönder boxen och fastnar med hoven kan det nog också bli skador.
Fullblodet jag haft kunde stå och äta ute, för där höll inget i honom. Men han har sparkat sönder boxar (inte här).
 
Men du tar för givet att den är lugn i stallet? Om hästen sparkar sönder boxen och fastnar med hoven kan det nog också bli skador.
Fullblodet jag haft kunde stå och äta ute, för där höll inget i honom. Men han har sparkat sönder boxar (inte här).
Om hästen sparkar sönder boxen så är det en väldigt dåligt byggd box.
Stäng luckan så minskar risken för att den fastnar. Lämna inte den helt ensam i stallet. Simple as that.

Hittills har jag inte varit med om att en häst har sparkat sönder någon box och då har jag sett en hel del.

I regel är hästarna lugnare på en mindre, trygg yta att hålla koll på, än ute på ett stort fält där dom måste hålla större uppsikt.

Dessutom sker många skador i just hagen, hästen kan inte ränna runt i boxen i ren panik som den kan i hagen, utan kommer tids nog stå still.

Har ni bara tre hästar i stallet? Annars låter men givetvis den oroliga hästen ha en kompis även i stallet. Jag ser inte alls problemet här.
 
Trådar likt denna, och den tidigare tråden om ensam häst i stallet visar verkligen bristen på basic hästvett. Skrämmande.
Min blev lämnad ensam i en hage långt från stallet för att ägaren var arg/sur på mig. Jag tror aldrig jag blivit så arg nån gång, jag flyttade till ett annat stall dagen efter. På natten fick min stå på tomten där jag bodde, balsnören som stängsel och jag tittade till honom hela natten.
 
Just den personen var en idiot som trodde att man skulle lära hästen vara ensam genom att låta honom springa dig trött. Istället försökte han komma över tråden och fastnade så rejält att senan gick av.
Det är av den anledningen majoriteten av VETTIGA stall har tydliga rutiner i sina stall.
Sen får man träna sin egen häst bäst man vill, men om inget annat är uttalat så tar jag inte förgivet att någon annans häst är lugn ensam i hagen.
Ok jag tycker du verkar såga alla som tycker att hästar ska läras att vara själva rakt av i den här tråden. Poängen av vad Tobbe säger är ju just att hästen måste läras att vara själv för det kommer att komma situationer där den behöver kunna det.

Jag tycker det är en självklarhet att hästar ska kunna vara ensamma en stund, upp till en dag (hästar har inget direkt tidsperspektiv som jag fattat det) i hage om vi är iväg på tävling etc. Av alla de hästar jag ägt och haft hand om, säkert upp emot 75 stycken under åren, är det ingen som inte klarat det. Det finns säkert de som pga trauma inte kan läras, men många är de inte. Och är det så att man har en sådan häst alternativt har ovilja till att lära sin häst det, då får man väl stalla upp på en anläggning där hästen inte riskerar att vara ensam.
 
Min blev lämnad ensam i en hage långt från stallet för att ägaren var arg/sur på mig. Jag tror aldrig jag blivit så arg nån gång, jag flyttade till ett annat stall dagen efter. På natten fick min stå på tomten där jag bodde, balsnören som stängsel och jag tittade till honom hela natten.
Herregud 😳
Att hämnas på hästen för att man är sur på ägaren är ju riktigt illa.
 
Ok jag tycker du verkar såga alla som tycker att hästar ska läras att vara själva rakt av i den här tråden. Poängen av vad Tobbe säger är ju just att hästen måste läras att vara själv för det kommer att komma situationer där den behöver kunna det.

Jag tycker det är en självklarhet att hästar ska kunna vara ensamma en stund, upp till en dag (hästar har inget direkt tidsperspektiv som jag fattat det) i hage om vi är iväg på tävling etc. Av alla de hästar jag ägt och haft hand om, säkert upp emot 75 stycken under åren, är det ingen som inte klarat det. Det finns säkert de som pga trauma inte kan läras, men många är de inte. Och är det så att man har en sådan häst alternativt har ovilja till att lära sin häst det, då får man väl stalla upp på en anläggning där hästen inte riskerar att vara ensam.
Det stämmer inte, träna är alltid bra, men den ska tränas av ägaren och inte av ostrukturerad stall.
 
Grundträningen ska absolut INTE lämpas över på övriga i stallet, just därför tar man alltid in den sista hästen i hagen.
Det handlar om att förebygga skador, inte om att uppfostra.

Jag har arbetat med väldigt mycket unghästar, svåra hästar och så kallade problemhästar, så brist på hästvett har jag garanterat inte då jag levt på att få betalt för att arbeta bort andras.


Problemet är snarare brist på rutiner och hästvett samt folk som inte kan läsa av hästar. Det är där problem uppstår och därför har man som stallägare skyldighet att förebygga sånt så gott det går.

Ja, vi ser helt enkelt olika på vad som är grundträning. Självklart skulle jag också ta in andras hästar om de blev stressade i hagen, men en sådan häst måste ju flytta till en bättre lämpad anläggning om inte ägaren är villig att arbeta med sin häst. Jag är extremt noga med att arbeta förebyggande och har väldigt sällan haft någon skadad häst, så för mig är det en gåta varför man som hästägare inte vill arbeta förebyggande med hanteringen. En häst behöver trygghet och det verkar många hästar i denna tråden sakna.
 
Jag har varit med om när amatörer försökt sig på att träna hästar och det brallat ur ordenligt och det istället skapat rena problemhästar. Folk som tror att dom är så duktiga för att dom aldrig hanterat fler typer av hästar än den typ som dom själva klarar av.

Därför krävs rutiner i stall, för att slippa problem och bråk likt den här tråden tex.

Står man i ett någorlunda organiserat stall så är den regeln väldigt grundläggande.
Jag har iaf hittills aldrig stått i ett stall där man varit ok med att flytta runt hästar i hagar hej vilt och lämnat någon helt ensam.

Skulle heller aldrig vilja stå i ett sånt stall, för det signalerar okunskap.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 694
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 255
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp