bråk vid maten!!

C

Cleooo

Hej!!

Jag har en hannoveran på 5 år. världens snällaste o goaste att ha o göra med. men på den senaste tiden så har hon blivit väldigt tjurig på vissa saker.

Det värsta är när hon ska få sin pellets. hon står brevid min d-ponny. och boxarna har galler, men de går inte ända upp till taket. så om alla hästar är inne, o sen får de pellets så kanske ponnyn får först, då blir hon skit grinig o tar upp huvet ovanför gallret o grinar o biter i luften. ponnyn bryr sig inte. och om den stora får maten först, o ponnyn råkar bara titta på henne så gör hon likadant, slänger upp huvet ovanför gallret o grinar.
vad tycker ni jag ska göra för att få bort den fula ovanan, eller tycker ni jag inte ska bry mig? för när vi kommer in med maten så är hon alltid snäll, gör inget. man kan komma in när hon står o äter o tjurar alldrig mot oss människor. och hur ska jag göra?? slå på gallret så hon slutar eller vänta o ge maten tills hon slutar???

o sen när jag sadlar henne o lägger på sadeln tjurar hon likadant o biter i luften. sadeln klämmer inte, de vet jag, utan de är bara en ful ovana. hur ska ja säga åt henne???

Den hästen är en väldigt tuff häst i psyket o är vass. hon kan ta väldigt mycket.
så det är viktigt att säga ifrån, annars kör hon över en totalt...

några tips??

/Fia :)
 
Det du kan göra ang fodringarna är väl att kanske sätta något så att dom inte ser varanndra. Man kan täcka för kanske halva gallret, så kan dom fortfarande se och hälsa på varann på den andra öppna delen?

Vad det gäller sadeln kanske det är svårare. Alternativt är ju att säga åt henne att så där accepterar du inte att hon gör men å andra sidan kommer hon förknippa sadlingen med att du blir förbannad på henne.
Försök få henne att tycka sadlingen är nått positivt. Ta mycket god tid på dig, klia, gosa osv med henne.
Spänn inte sadelgjorden för fort, utan ta det lugnt och framförallt; använd mycket tid, tills hon lärt sig att sadeln är rätt kul iaf!!

Jag vet inte om detta är det rätta men hoppas att det hjälper... :bow:
 
Jag tycker också du ska sätta upp en skiva så hon får lite mataro.
Angående sadlingen skulle jag ignorera att hon grinar illa, men jag skulle inte acceptera ett bett eller en spark. Sedan skulle jag vara försiktig när jag spänner gjorden och inte dra åt för snabbt och hela på en gång.

PS: Har en häst som är hälften Hannoveranare och som gör precis likadant.
 
Tack för svaren!!!

Jooo, det vore ju en ide att sätta upp något för... Får testa det!!

Din häst som är hälften hannoveran, vem är den efter??? Och den bilden du har vid inlägget, vilken häst är det??? Nyfiken :D

//fia
 
jag måste säga att detta är fullständigt naturligt!!flockbetéende kallas detta.har du funderat på om ditt sto brunstar nu??då kan hon ändra humör.allt är så naturligt det kan bli! /Tess :)
 
Min häst beter sig precis som din! Det är ett 12-årigt sto som jag haft i tre år. Hon hade samma beteende (både vad gäller maten och sadlingen) när jag köpte henne och jag har inte lyckats få bort det. Jag har prövat både den mjuka och den hårda linjen.
Hon kan precis som din ta mycket, är orädd och tuff i psyket. Eftersom hon inte tagit över för övrigt (även om en del försökte skrämma upp mig med det) så tycker jag inte det är ett så stort problem, mest irriterande. Övrigt hanterande tycker jag fungerar bra.
Ia
 
läs lite om flockbetéende snälla!då kommer en lampa att tändas ,jag lovar! :bump:
 
Vi har oxå en hannoveraner men han är inte matarg. Han är över huvud taget en väldigt snäll häst med ett stort hjärta.

Vi har några hästar i stallet som är som din och vi brukar ge dem först så blir det lugnt sen.
 
Hehe...kommer ifrån ämnet lite, men jag har också ett 5-årigt hannoveraner sto. Världens snällaste! Hon har faktiskt (peppar,peppar) aldrig gjort några sura miner mot någon människa! :love: (Så länge jag har ägt henne, kanske jag ska tillägga). Men en gam vid matning är hon allt, och rätt så kaxig i flocken.
 
Jo, jag vet att det har att göra med min hästs position i flocken. Det är bara att studera henne och de övriga hästarna i hagen vid lunchfodringen. Hon står vid grinden och de övriga ca 20 meter bort.
Ia
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp