Bråkig travare...

Sv: Bråkig travare...

TILL ALLA MISSTOLKARE
Jag ber om ursäkt om ni missuppfattat situationen.

Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :(

Jag har en f.d travare som är nyss fyllda fem år som jag håller på att rida in. Tidigare har han gått som travhäst fram till mars förra året (2008) då jag fick honom. Jag började med ren hantering med sadel och träns, att han skulle uppföra sig rätt och riktigt både i hage, stall, vid andra hästar och ute under ridning. Under sommarbetet red jag större delen av hela sommaren så att han inte skulle tappa allt.
Det första året har jag inte haft tillgång till paddock alls utan det har bara varit skogen så att han är ordentligt härdad och duktig vad det gäller skogen.

Han är extremt stark i munnen så jag rider antingen med hackamore (tandläkaren rekommenderade det eftersom att han tuggar alldeles för mycket på bett och ska helst inte ha nått alls i munnen), eller pessoa och graman i mitten ringen för att kunna få ner honom. han går bra med båda och jag känner att han lyssnar på tygeltag. Andra tips?

För att förklara noggrannare, jag rider SÄLLAN med pessoat pga tandläkarens rekommendationer och för att jag själv inte tycker om det. Hackamoret visar mycket bättre effekt och hästen är nöjdare.

Jag flyttade hästen efter betet 2008 så nu har jag tillgång till bra paddock och duktiga tävlingshästar som han går med, han går bra i skritten, trava kan han men passar gärna bara för att retas. Galopp kan han i båda varven och bara han är på rätt humör och lyssnar på hjälper så går det att galoppera på volter.

Han kan trava, kan gå från skritt till trav utan problem och gjorde det sist vi red. Antingen så är han osäker på vad han ska göra, eller så har det med underlaget att göra. Med andra ord, han vet att vi ska trava men passar, därför uttryckte jag mig som "retas" vilket är fel om det misstolkas. Jag ser självklart inte att jag och hästen retas med varandra.

Jag har gjort i ordning ett ordentligt schema som jag följer för att få någon ordning på honom:
Måndag: Longering eller vila. Longering minst 30 min.
Tisdag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Onsdag: galoppträning. (Placeningar, höger och vänster varv, galoppfattningar)
Torsdag: Sitsträning.
Fredag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Lördag: Ryggträning. (Skogsträning i backar osv)
Söndag: Travträning (tygelträning, placeringar, voltträning)

(Om någon har bättre tips på schemat så säg gärna till!)

Schemat är ett grundläggande schema och ett långsiktigt mål. Hästen orkar inte travar på i en volt i 20 min, orkar han ett eller två varv så är jag överlycklig och bryter när det funkar som det ska. Så misstolka inte att jag tror att hästen på en natt blev i tävlingskondition och ska hårdtränas. Det är en grund, jag vill ha struktur och variation i hästens träning och han gör så mycket han orkar, mer begär jag inte.

Men nu till problemen:
1. Att gå från skritt till TRAV.
Det är ju en travhäst så att han har en tendens att passa så ofta han kan. Jag försöker träna bort detta med att både bryta till skritt igen och göra ny skänkelfattning. Men det går oftast inte... Andra varianten är att jag bjuder fram honom såpass i fart tills han byter till trav, då berömmer jag som bara den så att han ska förstå att det är rätt. Men ÄNDÅ så ska han kämpa sig svett som bara den och bara passa runt, jag VET att han kan trava och att han VET att det är det jag vill, men ändå ska han bråka och retas.
Vad kan jag göra här? Vilka hjälper är bättre eller sämre?

2. Balansering
Att svänga är tydligen JÄTTE svårt i paddock, men i skogen går det utan problem. Han kan komma i lugn trav, men ta ut svängarna som om han aldrig svängt i hela sitt liv. Jag försöker hjälpa med både tyglar, skänklar och sits, men han bara vrångar! När jag skrittar fram är jag jätte noga med att placera honom rätt i fyrkantsspår osv, jag ställer ut honom ordentligt i hörnerna för att markera att här svänger vi, inte utan för eller nån genväg genom halva paddocken. Vad kan jag göra för att förbättra placeringarna?

Jag är väl medveten om att det är en travare som bara har gått rakt fram och i vänster varv, mer kan han inte. Jag försöker med grundläggande övningar för att utveckla honom. Jag vet som jag skrev innan att han kan trava i arbetstrav och är jätte duktig när han gör det, men läs ovan så förklarade jag ang. traven.
Vi har en nerförbacke just nu och behöver komma ur den så att vi kan fortsätta med inridningen för att hästen har potential för att bli duktig, han vill och han kan! Jag tror väldigt starkt på min häst och pysslar om honom jätte mycket, det märks att han uppskattar allt jag gör och jag uppskattar det i retur. Det är en väldigt ömsesidigt relation och jag tänker inte ge upp på min häst!
Så tracka inte ner på mig om att jag inte kan. Jag bad om tips, ge det eller låt bli att kommentera.
 
Sv: Bråkig travare...

jag har gett tips och det allra bästa tipset är att ta hjälp av tränare.

Hästen är väl inriden? Du har ju ridit i ett års tid.. Inridningen brukar inte ta så lång tid.. Utbildningen tar dock längre tid...
 
Sv: Bråkig travare...

Jag tänkte mest på ditt otroligt intensiva och rätt hårda schema.. en häst som är riden i ett år brukar inte gå så ofta.
Som jag skrev till andra så är schemat en grund och jag förväntar mig inte att han ska kunna allt bara för att jag gör ett schema. Orkar han t.ex. bara ett varv i traven så är jag nöjd, ger beröm och bryter för dagen. Jag har schemat som ett långsiktigt mål både för mig och hästen.
Jag tror dessutom att med hans personlighet och energi så är ett schema bra för honom, han kommer få rutin och variation i ridningen. Han lär sig så mycket han själv orkar.
Så som jag har ridit verkar han uppskatta att gå ut varje dag, han blir lätt rastlös av att bara gå så hellre att jag rider lite och ofta, än jätte intensivt som han inte ens orkar med någon dag i veckan bara. I början red jag väldigt lite och försiktigt, numer är han van att komma ut och gillar det verkligen.

Att han ska söka sig framåt neråt ska ju alltid vara målet. Varje pass.
Och nej han ska inte gå som en sm häst men han ska ju gå i rätt form för sig själv.. (dvs den form som är lämplig för hans utbildnings grad)
Hur slipper du använda tyglarna med hackamore??
Jag jämför med att om jag har ett vanligt tredelat tränsbett som han biter tag i och med hackamoret så kan jag ha ett mycket mjukare tygeltag och det är vad jag strävar efter.

Vad är det han inte förstår med longeringen? Går han bara in till mitten? eller stannar han?
För annars förstår inte jag vad du menar med att han inte förstår.. Om han går runt runt på volten så fattar han ju vad det går ut på.
Han har inte fattat grejen med att springa runt runt riktigt, speciellt i höger varv pga travet. Han stannar och kommer snällt in i mitten istället och går hellre åt vänster, jag tvingar snällt ut honom och han försöker, men i just höger varv så vänder han upp rakt mot mig efter ett halvt varv och stannar där. Detta försöker jag med, så varje longerpass tar den tid det tar, olika varje gång men de brukar bli ganska korta.

VARJE pass ska gå ut på att han ska tänka rätt och att han inte ska passa utan trava. Att bara jobba med detta ibland är ju lite konstigt.
Tänk åter igen på att det är en häst som är riden i ETT år.. Och då är det viktigt att ta det lugnt och försiktigt och lägga in vilodagar

Min häst försöker ibland göra mycket mera än vad han egentligen klarar av men det är ju inget att direkt eftersträva då det sliter och ger stress.. Bättre att ha det på en nivå som hästen klarar av utan bråk och öka gradvis uppåt.
Och nu har du ju uppenbarligen gått upp en nivå för högt då hästen inte pallar trycket

(jag har travare själv så vet hur det är)

Mer vilodagar, hur många per vecka anser du borde vara bra då? Han tycker ju om att komma ut, men iofs så kanske man inte ska få för mycket av det goda..
 
Sv: Bråkig travare...

2-3 dagar i veckan där minst 1 är helt vila och dom andra två är tex skritt ut i skogen på lång tygel eller promenad. Mera huvudträning än just ridning.
 
Sv: Bråkig travare...

Vad menar du med att han inte kan springa runt i höger varv pga av travet??
Tror du travhästar enbart springer i vänster varv?
Har du sett en voltstart inom trav? :idea:

Felet ligger enbart hos dig själv.
 
Sv: Bråkig travare...

Vad menar du med att han inte kan springa runt i höger varv pga av travet??
Tror du travhästar enbart springer i vänster varv?
Har du sett en voltstart inom trav? :idea:

Felet ligger enbart hos dig själv.


Varenda människa jag har frågat som har eller har haft travare säger alltid att de har det svårare med höger varv för att de är tränade i vänster varvet mer och att man bör ta hänsyn till detta, och det stämmer in på min häst.
Men om nu felet ligger hos mig, så hade det ju varit bättre om du gav mig tips på hur jag kommer runt problemet istället för att bara skriva att felet ligger hos mig... :idea:
 
Sv: Bråkig travare...

Jag måste hålla med Josefinefreed när det gäller höger/vänster varv problemet. Jag har haft min 6 åriga travarkille sedan februari, han kom då direkt från banan men var riden "travar style" alltså rakt fram ut i skogen.
Han har haft det super svårt i vänster varv (har inte lossnat helt än men han är på god väg) och alltid haft det väldigt lätt åt höger. De flesta jag känner som har ridtravare upplever att deras hästar också har svårare åt vänster men det kan ju vara en tillfällighet.

Jag jobbar min häst ungefär 5 dagar i veckan, 6 dagar som mest men han har alltid en ren vilodag där han står helt och hållet.
Jag rider en lektion i veckan och de övriga passen rider jag ut i skogen, tömkör (ett pass i veckan), gångarts tränar på ovalbanan och så rider jag alltid ett pass där jag endast skrittar på lång tygel i en timme bara för att mjuka upp hans muskler. Det sistnämda passet rider jag oftast dagen efter lektionen för att motverka träningsvärk.

Jag tror det är viktigt att även fast man har en häst som är super arbetsvillig och älskar att lära sej nya saker måste man sätta gränsen ganska lågt om du förstår hur jag menar? Alltså ge hästen en chans att processa alla nya intryck så den inte tillslut får total "kortslutning" så att säga.

Min häst älskar att jobba och blir nästan överkänslig för hjälper ibland men det betyder ju inte att jag sitter och rider långa pass på ridanan för jämnan utan snarare tvärt om. Får jag igenom det jag önskar på 20 minuter skrittar jag av och går hem eller rider ut i skogen villket resulterar i ganska nöjd och glad häst.

Så ville jag tipsa om att hålla longeringen (det aktiva arbetet alltså) på ett maximum av 20 minuter så du inte sliter på leder och senor. Det är ganska tufft för en stel, omusklad häst att arbeta på volt.

Slutligen, när det gäller passen! Jag hade ett sto för några år sedan (med mycket amerikanskt blod bakom sej) och hon både passade och töltade. Det gjorde hon framförallt när hon blev trött eller stressad. Fick bort det till sist med hjälp av mycket lösgörande arbete. Jag rekomenderar vamt att du tar hjälp av en tränare i den mån du har råd med, en gång i månaden är bättre en ingenting. Du kanske hittar någon som har möjlighet att komma ut till ditt stall (ridbanan där du rider) och hjälpa dej så du slipper åka iväg?
Kolla www.ridtravare.com dom har instruktörslistor där du kanske kan hitta en tränare i ditt område.

LYCKA TILL!!

PS. Jag tycker att stämningen på den här tråden har varit ganska negativ, det är fullt möjligt att leverera negativ kritik på ett konstruktivt sätt och jag tycker att vi kan hålla en trevligare ton i fortsättningen! DS.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bråkig travare...

PS. Jag tycker att stämningen på den här tråden har varit ganska negativ, det är fullt möjligt att leverera negativ kritik på ett konstruktivt sätt och jag tycker att vi kan hålla en trevligare ton i fortsättningen! DS.

Det var mycket vettigare, tack! :)
Jag skrev det här för att jag ville ha tips med hästen, jag hade inte riktigt väntat mig att få höra att "har du ens ridit in hästar" och liknande... Jag kämpar så otroligt med min häst och lägger både pengar och tid på honom för att han ska må bra så jag blev ärligt talat ledsen för det alla skrev. Varför skriva något sådant när ni inte ens sett hela situationen, ge mig en chans?
Jag har fått otroligt mycket beröm av tjejer som tävlar i höga klasser som tycker att jag gör ett bra jobb med hästen så hur oerfaren jag än är med inridning och utbildning så verkar jag inte vara helt kass iaf.
Så dålig stämning blev det verkligen, jag kan ta kritik men jag tycker att man borde kolla upp helheten innan om man ska börja kommentera såpass hårt.

Det med vänster och höger varv är tydligen olika på hästarna, min är stelare i höger så jag jobbar mycket med att mjuka upp sidorna på honom och lite extra på höger och det tar sig sakta men säkert, för flera månader sen kunde han inte ens ställa åt höger, nu kan han det och söker sig jätte mycket neråt! :laugh:
Många har skrivit att travare ska ha det lugnare så lugnar ska han få det, och i och med sommarbetet så kanske han kan hålla kvar det till hösten också. Jag tänkte att han får vila helt en till två dagar och bara nån mysig promenad den andra eller tredje. Just också för att han ska få hinna tänka över och ta in det nya. Du skriver också att även om hästen är "super arbetsvillig" och det stämmer verkligen och jag har sett det som en positiv del, men det kanske i det stora hela är en negativ del eftersom att han måste hinna med att varva ner också. Så det ska jag ta vara på. :)

Jag gör också precis som du, är han bra på 20 min och gör det jag hade planerat så bryter jag direkt, kanske hoppar om han fortfarande är pigg eller går ut och skrittar av i skogen. Han är så tacksam för roliga saker så därför bryter jag alltid i tid innan det blir för mycket och det lönar sig! Varje gång tar det lite kortare tid tills att han exempelvis går i arbetstrav.
Longeringen är också en grundtanke, 30 min är ett mål och jag gör samma sak med det; gör han rätt så bryter vi. Idag kan han gå runt (och ibland trava på) i volt, det kunde han inte för flera månader sen, så allt tar sig! :D Han är så duktig! :)

Jag skulle vilja rida för instruktör men har inte råd just nu :( Däremot använder jag varje tillfälle till att rida när tjejerna är i stallet och ber om hjälp, jag är inte rädd för att be om hjälp och tar emot det. Men jag ska försöka att se om jag kan hitta en bra instruktör till hösten, går det ihop med en gång i månaden så är det ju bättre än ingenting precis som du skriver! :)

Tack så mycket för stödet och tipsen!
 
Sv: Bråkig travare...

Varenda människa jag har frågat som har eller har haft travare säger alltid att de har det svårare med höger varv för att de är tränade i vänster varvet mer och att man bör ta hänsyn till detta, och det stämmer in på min häst.
Men om nu felet ligger hos mig, så hade det ju varit bättre om du gav mig tips på hur jag kommer runt problemet istället för att bara skriva att felet ligger hos mig... :idea:

Fast det stämmer ju inte, de går även i höger varv på banan, det kallas bakvarv o brukar vara det varv man värmer i för att sen vända upp o köra sk. rätvarv, alltså vänster varv, vilket är det varv man tävlar i...

Voltar gör man i högervarv.

Tycker det är trist när man hittar på ursäker..

Longera i skritt på kort lina till att börja med och gå mot hästens bak för drivning och flytta mot hästens huvud för att sakta.
 
Sv: Bråkig travare...

Fast att rida för instruktör innebär ju inte att du måste rida flera ggr i veckan så pengar anser inte jag är någon ursäkt.
Det räcker ju om du rider då&då för att uppdatera er och få tips och råd på vägen. (Tills du har bättre ekonomi, om du fortfarande behöver så mkt hjälp då.)
Att rida ett par ggr /termin för en BRA tränare kan hjälpa ganska långt.

Och som sagt; Även om du bara rider korta pass så är 7 dagar i veckan rätt mkt. Tänk som sagt på att hästen bara är riden ett år. De behöver ett par viloperioder under tiden, och de bör inte ridas fullt ut.
Fullt ut = varje dag.
Det är för både psykets och fysikens skull. Kroppen behöver vila för att kunna bygga upp sig.

Ang longering så tycker jag du ska ta hjälp om du har problem. Sök här på forumet, finns en del trådar med bra tips i.
Din position är jätteviktig i longering, annars kommer det ta lång (onödig) tid att få till det.
Det är ju bäst om det blir rätt från början :)
 
Sv: Bråkig travare...

Hej!
Jag är inte speciellt inne på det där med omskolning av travhästar, men däremot har jag en massa erfarenhet av inridning och vidareutbildning av ridhästar och ponnyer. Och en häst är ju en häst! ;) Har under flera år observerat min goda trav-vän som omskolar sina travhästar till ridhästar vid sidan om travträningen med mkt goda resultat.

Jag kan nog ge dig ett par råd! :)

1. Longering
Jag har aldrig varit med om att det tar mer än ett par-tre gånger innan hästen har förstått vitsen.
Alltså kanske du har fått något om bakfoten. Linförarens (din) position och placering är mkt viktig för att hästen ska förstå att den ska gå framåt, på voltspåret.
Du ska tänka dig att linan, hästen och pisken ska bilda en triangel. Din position ska alltid vara aningen bakom hästen, så du driver den framför dig. Börja på en liten volt, i skritt, båda varv.
Longering har i sig inget självändamål. Jag använder enbart longering innan jag sitter upp som rastning om hästen är jättebusig, och under den första inridningsfasen för att lära sig rösthjälper och att röra sig under sadel.
Använder i undantagsfall longering som träning om jag själv är skadad eller sjuk så jag inte kan rida. Eller på en häst med tex ryggproblem som inte får ha ryttare på ryggen, men då föredrar jag tömkörning.
Longering (spriga runt runt på volt) sliter oerhört mycket på hela hästkroppen, speciellt om hästen inte rör sig i mkt god balans och tempo (och det brukar väl inte travare göra i början av omskolningen?) och rekommenderat är väl max 15-20 min longering i veckan.
Gå en kurs i tömkörning, det brukar arrangeras med jämna mellanrum både lite här och där och det kan varmt rekommenderas, du kommer tycka det är helt klart värt pengarna!

2. "Gå på tygeln"
Sökning framåt-nedåt ska givetvis alltid eftersträvas. Här finns inga genvägar! Inga bett eller hjälptyglar kan skapa en ärlig sökning mot bettet. Att din häst "krånglar" och tuggar på bettet betyder det att den inte är konfortabel med antingen bettet, eller med din hand. Du säger att du gärna vill ha ett skarpare bett för att slippa ta så hårda tygeltag och göra din häst mer känslig i munnen. Kom ihåg att det bara är du som ryttare som upplever det! Ett litet tygeltag på ett skarpare bett (ex pessoa eller bettlöst hackamoore) känns lika mkt i för hästen som ett stort tygeltag på ett snällare bett (ex tränsbett eller bettlöst sidepull).

Du bör alltså börja om lite från början här. Förslagsvis på sidepull eller ett väl inpassat tredelat eller oledat tränsbett med parerstänger. Du ska alltid ha en lätt kontakt i tyglarna och bara följa med utan att glappa när hästen krånglar. Rid i lugn skritt och strunta totalt i var huvudet är och försök att med så små hjälper som möjligt få hästen att följa tygeln, ledande och förhållande tygeltag. Använd din sits mycket, både som förhållande och vändande. Möt upp med skänkeln och hästen kommer tids nog, söka sig mot din hand; framåt och nedåt, inte från; den uppåt-bakåt ("knäppa av"). Detta bör du göra i början av varje ridpass, i skritt, och du kommer märka att det tar kortare och kortare tid för varje gång och att hästen gradvis kommer att acceptera din hand.

(Jag behöver nog inte säga vad jag tycker om att rida på pessoa-graman, även om jag i vissa fall tycker att gramanen i rätt händer och rätt tillfälle kan vara ett bra hjälpmedel)

3. Takt-Tempo-Balans

Hänger ihop. Du måste tillsammans med din häst hitta en lugn avslappnad och bekväm takt att arbeta i för att hitta balansen. Detta brukar till en början vara rätt så mkt undertempo. Hitta en trevlig lugn takt i skritten och "glid" över i trav ett par steg, använd ffa sits och röst för att sakta av till skritt igen och upprepa typ 1000 gånger ;) öka på antalet travsteg efterssom men i början räcker det med ett par stycken. Det ska kännas som om hästen bara "råkar" ta ett par travsteg. Sakta av direkt om det bblir pass.
Det är jobbigt för en travtränad häst att bära sig i en långsam balanserad trav utan att falla isär, det är därför din häst faller över i passgång, det är inte för att retas eller jävlas med dig, han orkar helt enkelt inte. För att detta ska fungera krävs att din häst arbetar med god ryggverkan och är lösgjord i skritten (se min punkt 2). Arbeta gärna på en Stor volt (minst 20 m diameter), det brukar bli lättare då. Men strunta i ställning/böjning, det kan du ta sen när hästen är i balans.

4. Träningsupplägg

Din häst är 5 år. Den har en "karriär" bakom sig som tävlingshäst (?) i trav och den är förmodligen tagen tidigt och arbetats hårt som mkt ung. Hästkroppen utvecklas långsamt och först i 5-7 årsåldern (beroende på ras, gener etc) sluts de sista tillväxtzonerna i skelettet. De flesta ridhästar (som inte haft en karriär som travare bakom sig att skolas om från!!) i din hästs ålder arbetas max 5 dagar i veckan. Framför allt för huvudets skull. Din häst har massor att fundera på, allt det han hittills lärt sig i livet är ju fel nu! Han måste få tid att smälta allt nytt.
Träna med måtta och ge alltid vilodag (eller bara skritt i skogen typ) dagen efter han varit duktig, så tar han in det han lärt bättre! Var inte slavisk med träningsschema utan ta det lite som det kommer. Det är bra att ha en plan, men det är dåligt att inte vara flexibel.

Ja, nu skrev jag ju en hel novell, och jag vet att jag upprepat mycket andra innan tyckt till om, men ville få med "allt".

Hoppas jag kunnat vara till hjälp!

Och som PS kan jag lägga till att rida för tränare Absolut Inte är att "ge upp" som du skrev!! Snarare tvärtom, alla duktiga ryttare jag vet, Alla!, rider för tränare! Det som tar en månad utan tränare kan man i vissa fall lösa på bara en timme med tränare och i alla fall jag tycker det känns "dyrare" att traggla med en sak hur länge som helst för att få det att funka och kanske i värsta fall skapa oönskade mönster i sin tur, än att betala dyra pengar en eller ett par tre gånger i månaden...
 
Sv: Bråkig travare...

Jag förstår ditt dilemma med tränare. Jag har periodvis inte heller råd att rida för tränare och då går det alldeles utmärkt att underhålla och utveckla hästen själv. Går ju inte lika snabbt då iofs. Men hästen mår väl inte dåligt för det så länge den rids rätt.
Men det gör otrolig skillnad när man väl har råd att ta ut en duktig tränare. Rekomenderas starkt!:)

Ett tips kan ju även vara att rida ut mer och jobba på att bygga muskler istället för att vara så mkt på ridbanan. Lite mer "kravlöst" alltså. jag menar inte att du ska bara skritta eller flängrida i skogen, men rid rakt fram i olika tempo, klättra, trava en massa och öva endast på att få hästen att gå i så bra form som möjligt.

Ok, din häst är bara fem men jag tror inte att han behöver vila långa perioder som vissa anser. Han är trots allt riden i ett år och sålänge du håller ridningen på en lagom nivå så är det nog ingen fara. Jag tror snarare att många hästar rids för lite.
Jag tycker det är bra att du har ett schema, det visar att du verkligen är seriös när det gäller omskolningen av din häst. Men ha inte för bråttom.
Jag hade oxå schema en gång i tiden, men inte självdiciplin nog att följa det:p

Tro mig, jag vet hur frustrerande det är med en "passgångare", men det verkar inte vara något som försvinner bara man hittar rätt knapp, utan det krävs även rätt mkt tid och träning. Men det känns fantastiskt sen när man hittar och lyckas hålla traven:laugh:

Tycker att det är kanon när folk lägger ner tid och energi på att göra ridhästar av travarna. Det kommer på sikt höja statusen för dessa underbara hästar.

/Annso-stolt ägare till en travare:)
 
Sv: Bråkig travare...

hästen kommer att fortsätta springa i traven såklänge han inte har muskler till att orka bära sig har jag lärt mig nyligen med min travre nu börjar han lugna ner tempot och gå riktigt bra och har tillomed börjat få ner honom och det för jag jobnbat så mycket med att bygga muskler på honom.
jag tycker du ska ta hjälp av en tränare absolut!!!
och så tycker jag du ska lägga upp ett uppbyggningschema för han tex:
skritt på lång tygel 2veckor raskt rakt fram och sen börja jobba i skritt i paddocken och även ute(serpentiner,volter,vändningar,halter mycket mer)men inte för mycket på en gång.och sen lägga in minst 2 - 3vilodagar i veckan så han får hinna tänka efter och lugna huvudet.
tror även att som med unghästar att lägga in en månads viloperiod så han får vila sig.
men tycker du ska lägga upp med klättring 10min per gång t ex och gå bredvid stigarna istället för på så han får lyfta.har verkligen gett resultat på min herre!!
skritta tills skritten sitter helt(visst kan du ju trava ute i skogen)kortare travpass utan krav bara lite avsaktningar och halvhalter,halter så han inte springer så fort han vill!
men han springer säkerligen på fort för han inte orkar.
hoppas det löser sig!
men nu säger jag inte du ska lyssna på mig men såhär gjorde jag!
 
Tack för alla svar.

Tack för alla svar, tips och råd.
Jag har fått hjälp av en tjej som har ridit in mycket unghästar, vi har gjort ett bra schema, hon har bra koll på vad hästen kan och inte, vad jag kan och inte så det känns jätte bra för att hon ser helheten. Hon tycker att allt ser väldigt positivt ut och det återstår bara att se. :)
 
Sv: Bråkig travare...

Trotsålder?
Skulle tro att det är en fnurra på linjen eller att hästen inte förstår. Jag o min bror har inte haft trotsålder på ngn av våra unghästar. travare både ston, hingstar o valacker...


Du red större delen av sommaren. Fick hästen ngn chans att smälta vad den lärt sig? Både kropp och psyke behöver vila för att utvecklas. Repeterat grunderna och verkligen sett till att det sitter innan du börjat lära in nya saker?

Ryttarens hand avgör hur hästen är i munnen. Pessoa är inget trevligt bett, det är ologiskt och ngt av det sämsta man kan stoppa i en hästmun. Att du kombinerar detta bett med graman PÅ EN UNGHÄST DESSUTOM gör mig rädd! Du har uppenbarligen en häst som inte litar på handen och eftersom du har ridit in hästen så får du tyvärr ta på dig skulden för det själv. Gör om gör rätt typ.
Vad menar du förresten med att få ner honom? Ner och in med näsan? Och vad vill du i så fall uppnå med detta. Är det att få hästen att jobba i form du vill så har du börjat i fel ände för då måste du först kunna erbjuda hästen en hand/ kontakt med bettet som den kan lita på och sedan aktivera bakbenen så att hästen söker handen framåt-nedåt.
Ett rakt tränsbett (lätt svängd mundel) med fasta ringar i rätt storlek placerat på rätt ställe i hästens mun och en remontgrimma som har korrekt längd på nosdelen och sitter på rätt ställe ganska löst spänd skulle jag rekommendera. Det är ett bett som inte skadar hästen till skillnad från pessoabettet och som (om du är mjuk och följsam i handen) kan få din häst att slappna av och börja söka kontakt med bettet.

Passgång beror nästan alltid på antingen spänningar i kroppen (ta hjälp av ET, osteopat el liknande) eller dåligt passande utrustning eller dålig ridning. I ditt fall har du en häst som inte litar på handen och därmed en spänd häst. Spänd häst passar gärna. Hästar retas inte. Sorry, dålig ursäkt men så är det. Passgången beror förmodligen på dig.

Hästen går inte avspänt i trav, litar inte på handen och du anser att den är klar för galopparbete? Man lär sig krypa innan man lär sig gå. Backa i träningen är mitt< tips, det kommer löna sig. Det tar TID att skola en häst spec en som ska skolas om/ musklas om.

Nu låter jag rakt igenom negativ men vad är det för schema du har egentligen? Det är fortfarande en unghäst under omskolning du jobbar med.
Longera minst 30 min? Vad vinner du på det? Longering sliter mycket och när man lärt dem röstkommando för de olika gångarterna så finns det eg ingen anledning att longera alls. Och tio minuter är fullt tillräckligt i det fallet.

Vad menar du med skritt o travträning? Och varför en egen dag för galoppträning? Vad vinner du på det istället för att rida varierade gångarter (när hästen är redo för det) med fokus på lösgjordhet och följsamhet?

Lust att förklara vad du menar med sitsträning?

Ryggträning???? Ryggning är så mycket mer än att dra hästen bakåt. Din häst är (på din beskrivning) inte ens klar för att ryggas på plan mark så vad tror du att du vinner på att rygga i backar? Om du gör det för att bygga muskler så lägg ner den idén, du skadar bara hästen eftersom den uppenbart inte ens rör sig i korrekt form framåt.

Jag hade lagt in mer vila. Minst två dagar i veckan.
Om hästen inte kan röstkommanfon för de olika gångarterna så hade jag longerat mellan fem och tio minuter en gång i veckan. Gör ett par övergångar och nöj dig sedan. Att trava eller galoppera runt runt sliter bara leder.

Backa i träningen. Betsla ner. Rannsaka dig själv, fokusera på en mjuk och följsam hand som hästen vågar lita på. Om hästen drar i bettet så dra inte tillbaka, släpp, ta ett nytt mjukt tag och börja om.
Skritta tills du har en mjuk och följsam häst som litar på handen, ställer och böjer sig utan att gå emot, lika mjuk åt bägge håll. Gör volter, skänkelvikningar, öppnor och slutor. De till att hästen håller sig lugn och skrittar avslappnat. Rid inte för långa pass, det blir inte bättre när man själv och hästen börjar bli trötta, hästen både psykiskt och fysiskt. Det kan ta någon/några veckor eller ett par månader innan detta sitter det beror på hur skicklig du är. Det tar längre tid om man inte har vana av att skola/skola om hästar efterosm man lär sig själv under resans gång.
När man börjar med travarbete så var noga med att inte stressa. Trava bara den sträcka som hästen klarar av, börjar det gå fortare och hästen tappar balans, form osv efter tre steg så bryt av efter tre steg. Det är fullständigt meningslöst att fortsätta trava (eller galoppera) om hästen har trillat på bogarna. Bryt av, börja om. När traven är bra, inkl varvbyten, öppnor, slutor, tempoväxlingar så kan man börja lägga in galopp.

Åter igen. Hästen passar av en orsak och det är inte för att han är travare. Lös problemet ( dvs lägg tid på att få hästen att lita på handen, lösgjord/avslappnad) så slipper du passen. Svårare än så är det inte.
Hästar bråkar när de känner sig pressade/stressade och inte förstår. Om du bara smackar lite vad händer då? Bättre eller sämre än att göra övergången med skänkel?


Balanseringen har också en enkel lösning. Hästen bär sig inte. Få hästen att jobba korrekt bakifrån och fram så kommer den med tiden att stärka upp sig och orka bära mer bak, då blir det bättre.


Jag vet att jag låter jättetråkig, negativ och grinig. Av ditt inlägg att döma så har du kanske inte riktigt den kunskap som krävs för att skola om en häst. Och det är hästen som får lida för det.
Att skola hästar tar tid. Det kan ta ett halvår kanske till och med ett år innan hästen är stark nog att börja galoppera med ryttare det beror både på dig och hästen men lägg inte skulden på hästen och säg att den retas eller bråkar för det är inte sant.
Ta hjälp av tränare, helst någon med erfarenhet av just omskolning av travare.
Tycker du att det låter aptråkigt att göra som jag föreslår så kanske du ska fundera på att sälja den hästen du har och köpa en som redan är omskolad eller så gör du på ditt sätt och fortsätter ha problem. Tycker du att ridningen är rolig idag eller är det mest problem? Kan du ärligt säga att din häst tycker att ridningen är rolig idag?
 
Sv: Bråkig travare...

Han har inte fattat grejen med att springa runt runt riktigt, speciellt i höger varv pga travet. Han stannar och kommer snällt in i mitten istället och går hellre åt vänster, jag tvingar snällt ut honom och han försöker, men i just höger varv så vänder han upp rakt mot mig efter ett halvt varv och stannar där. Detta försöker jag med, så varje longerpass tar den tid det tar, olika varje gång men de brukar bli ganska korta.

Nu är jag tråkig igen (som om det skulle behövas?)

Förmodligen är du inte tillräckligt bra i din timing och tydlig i ditt kroppsspråk för det tar inte fem minuter att få en häst att förstå longeringen. Det som kan ta lite mer tid är att lära dem röstkommandon.
Är hästen ledbar i grimma o grimskaft så tar det inte mer än några minuter att lära den skritt och trav i longerlina - och nej, jag använder mig inte av medhjälpare då.

Nu har jag läst hela tråden. Tråkigt att stämningen är så negativ, jag bidrar tyvärr med det också. Blir väl lätt så när okunskap gör att hästen hamnar i kläm. Ja, jag anser att du saknar den kunskap som krävs för att skola om en häst. Det hår ändå, man kan lära sig på vägen men då får man räkna med att gå långsammare framåt med träningen och då om någonsin är en instruktör viktig.
Hackamore är klart bättre än pessoa men inte helt optimalt och spec inte på en häst under omskolning då det som alla stångbett (hackamore ärt ett bettlöst stångbett, samma konstruktion) lätt gör att hästen böjer fint på halsen men utan att aktivera bak.
Sidepull om du ska vara bettlöst men jag tror fortfarande på ett rakt tränsbett. Och om hästen sticker o slutar lyssna i traven så är ni inte klara för trav ännu. Eller kanske bara ska trava 5-6 steg innan du bryter av igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Bråkig travare...

Jag tänker inte börja ordna om din utrustning för det som finns att säga har ju sagts flera gånger.

Men vill säga att det låter som om din häst verkligen behöver vila lite, tex gå på bete i sommar och bara bli riden nån gång ibland utan några större krav(i skritt, alltså menar jag inte flängridas i skogen).

Vid inridning och grundläggande utbildning behövs längre viloperioder förutom 1-2 vilodagar/vecka. Man brukar ställa av hästen en period över sommaren och nån gång under vintern. För att hästen ska få en chans att "komma ikapp" både psyskiskt och fysiskt. Lagom mängd av rätt träning, bra mat och VILA bygger muskler.
Du skriver också att din häst "gillar att kämpa". Med en sådan häst är det ännu viktigare att man som ägare kan avgöra när det är dags att vila för hästen själv kommer ju inte göra det.

Skrev att jag inte skulle ta upp det men:
Lägg bort både pessoa och graman och lär dig RIDA hästen i form istället.

Och så borde Du kanske(bara för att det är kul att lära sig nya saker)ta en heldag på en travbana en tävlingsdag för att se om du kan se nån häst där som enbart körs i vänster varv. Som också, liksom andras, var det varv min ridtravare hade som allra svårast med.
 
Sv: Bråkig travare...

När jag köpte mitt vbl för 3 år sedan var hon stenhård o bet på bettet o bara sprang på o hon hade ridits med skarpa bett o dylik.

men kan rek 3delat sötmalts bett finns på H**ks för 139kr de har jätte bra inverkan på hästen o jag kan säga att min går enbart på detta bett nu skulle adrig ha något annat.
O ta hjälp av en en kunnig ridlärare gärna som har erfarenhet av travare kan de inte hjälpa dig i ditt stall om de var tävlingsryttare.

O låt hästen ha ledigt en tid har fort ledig tid för min häst o hon är ändå 16år men hon lär sig hela tiden o musklar sig om sig omvart annat så det är bara bra för dem med vila
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 673
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
979
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp