Bråkig travare...

J

JFine

Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :(

Jag har en f.d travare som är nyss fyllda fem år som jag håller på att rida in. Tidigare har han gått som travhäst fram till mars förra året (2008) då jag fick honom. Jag började med ren hantering med sadel och träns, att han skulle uppföra sig rätt och riktigt både i hage, stall, vid andra hästar och ute under ridning. Under sommarbetet red jag större delen av hela sommaren så att han inte skulle tappa allt.
Det första året har jag inte haft tillgång till paddock alls utan det har bara varit skogen så att han är ordentligt härdad och duktig vad det gäller skogen.

Han är extremt stark i munnen så jag rider antingen med hackamore (tandläkaren rekommenderade det eftersom att han tuggar alldeles för mycket på bett och ska helst inte ha nått alls i munnen), eller pessoa och graman i mitten ringen för att kunna få ner honom. han går bra med båda och jag känner att han lyssnar på tygeltag. Andra tips?

Jag flyttade hästen efter betet 2008 så nu har jag tillgång till bra paddock och duktiga tävlingshästar som han går med, han går bra i skritten, trava kan han men passar gärna bara för att retas. Galopp kan han i båda varven och bara han är på rätt humör och lyssnar på hjälper så går det att galoppera på volter.
Jag har gjort i ordning ett ordentligt schema som jag följer för att få någon ordning på honom:
Måndag: Longering eller vila. Longering minst 30 min.
Tisdag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Onsdag: galoppträning. (Placeningar, höger och vänster varv, galoppfattningar)
Torsdag: Sitsträning.
Fredag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Lördag: Ryggträning. (Skogsträning i backar osv)
Söndag: Travträning (tygelträning, placeringar, voltträning)

(Om någon har bättre tips på schemat så säg gärna till!)

Men nu till problemen:
1. Att gå från skritt till TRAV.
Det är ju en travhäst så att han har en tendens att passa så ofta han kan. Jag försöker träna bort detta med att både bryta till skritt igen och göra ny skänkelfattning. Men det går oftast inte... Andra varianten är att jag bjuder fram honom såpass i fart tills han byter till trav, då berömmer jag som bara den så att han ska förstå att det är rätt. Men ÄNDÅ så ska han kämpa sig svett som bara den och bara passa runt, jag VET att han kan trava och att han VET att det är det jag vill, men ändå ska han bråka och retas.
Vad kan jag göra här? Vilka hjälper är bättre eller sämre?

2. Balansering
Att svänga är tydligen JÄTTE svårt i paddock, men i skogen går det utan problem. Han kan komma i lugn trav, men ta ut svängarna som om han aldrig svängt i hela sitt liv. Jag försöker hjälpa med både tyglar, skänklar och sits, men han bara vrångar! När jag skrittar fram är jag jätte noga med att placera honom rätt i fyrkantsspår osv, jag ställer ut honom ordentligt i hörnerna för att markera att här svänger vi, inte utan för eller nån genväg genom halva paddocken. Vad kan jag göra för att förbättra placeringarna?



Har någon bra tips jag kan använda mig av så tveka inte att kommentera! Jag kommer nog också att fylla ut med mer problem på vägen så ha koll på inläggen ni som kommer med förslag. Tack så jätte mycket på förhand alla hästkunniga! :)
 
Sv: Bråkig travare...


"Jag har en f.d travare som är nyss fyllda fem år som jag håller på att rida in. Tidigare har han gått som travhäst fram till mars förra året (2008) då jag fick honom. Jag började med ren hantering med sadel och träns, att han skulle uppföra sig rätt och riktigt både i hage, stall, vid andra hästar och ute under ridning. Under sommarbetet red jag större delen av hela sommaren så att han inte skulle tappa allt.
Det första året har jag inte haft tillgång till paddock alls utan det har bara varit skogen så att han är ordentligt härdad och duktig vad det gäller skogen."


Så det är alltså en unghäst som du nyss ridit in?
Har du ridit in hästar förut?
Hur har du ridit?
Man brukar börja korta stunder och gå långsamt framåt för att bygga stryka och balans.

Han är extremt stark i munnen så jag rider antingen med hackamore (tandläkaren rekommenderade det eftersom att han tuggar alldeles för mycket på bett och ska helst inte ha nått alls i munnen), eller pessoa och graman i mitten ringen för att kunna få ner honom. han går bra med båda och jag känner att han lyssnar på tygeltag. Andra tips?

Få ner honom? Vad menas med det?
Rid på hackamore eller sidepull eller testa vanliga tränsbett och jobba med att få honom mjuk och fin i munnen.
Jobba mycket med lydnad.


Måndag: Longering eller vila. Longering minst 30 min.
Tisdag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Onsdag: galoppträning. (Placeningar, höger och vänster varv, galoppfattningar)
Torsdag: Sitsträning.
Fredag: Skritt & Travträning. (Tygelträning, placeringar osv.)
Lördag: Ryggträning. (Skogsträning i backar osv)
Söndag: Travträning (tygelträning, placeringar, voltträning)


Varför longera i minst 30 min?
Vad är det du vill uppnå med att longera? är det löst eller inspänt?
Hästen är riden i ett år och då är ditt schema rätt hårt tycker jag.
Vad menas med tygelträning?
Och travträning? Ska hästen startas i trav igen?




Men nu till problemen:
1. Att gå från skritt till TRAV.
Det är ju en travhäst så att han har en tendens att passa så ofta han kan. Jag försöker träna bort detta med att både bryta till skritt igen och göra ny skänkelfattning. Men det går oftast inte... Andra varianten är att jag bjuder fram honom såpass i fart tills han byter till trav, då berömmer jag som bara den så att han ska förstå att det är rätt. Men ÄNDÅ så ska han kämpa sig svett som bara den och bara passa runt, jag VET att han kan trava och att han VET att det är det jag vill, men ändå ska han bråka och retas.
Vad kan jag göra här? Vilka hjälper är bättre eller sämre?


Hästen ORKAR inte därför passar den. Jobba i skritt så hästen är mjuk och fin och går i rätt form sen smyg upp i trav och går det inte utan pass så bryt av och återgå til skritt och jobba vidare.. Blir det ett fåtal passsteg så okej men blir det en halvkortsida så börja om och ta det lugnt då hästen lätt blir stressad (gissar jag på)

2. Balansering
Att svänga är tydligen JÄTTE svårt i paddock, men i skogen går det utan problem. Han kan komma i lugn trav, men ta ut svängarna som om han aldrig svängt i hela sitt liv. Jag försöker hjälpa med både tyglar, skänklar och sits, men han bara vrångar! När jag skrittar fram är jag jätte noga med att placera honom rätt i fyrkantsspår osv, jag ställer ut honom ordentligt i hörnerna för att markera att här svänger vi, inte utan för eller nån genväg genom halva paddocken. Vad kan jag göra för att förbättra placeringarna?


Hur vrångar han?
Är han i en bra balans och travar på i en bra form?


Det bästa är att ta hjälp av en tränare och gå lite mindre fort framåt. Tänk på att hästen inte är riden så länge
 
Sv: Bråkig travare...

jag är också nyfiken om du vet hur man rider in en häst, och dessutom hur man utbildar en ridtravare...

och sen blev jag nyfiken på det med bett. din tandläkare har sagt att han inte ska ha bett, men ändå använder du PESSOA och dessutom med GRAMAN??
 
Sv: Bråkig travare...

jag är också nyfiken om du vet hur man rider in en häst, och dessutom hur man utbildar en ridtravare...

och sen blev jag nyfiken på det med bett. din tandläkare har sagt att han inte ska ha bett, men ändå använder du PESSOA och dessutom med GRAMAN??


blev oxå lite nyfiken på detta:crazy:
pessoa och graman!?:confused:
och sen har du det för o få ner honom?ja han har ju inget annat val för att det gör ont och han vill komma undan:confused:
 
Sv: Bråkig travare...

Förmodligen orkar/har din häst inte tillräckliga och rätt muskler för att trava i lugnare takt än snabb "travar trav" och väljer därför pass istället. Jag har haft en sådan häst och det som funkade bäst var att ta det lite lugnt och sakta bygga upp ridhäst muskler. Mycket skritt arbete och se till att hästen arbetar på ett avslappnat och lugnt sätt. Och var konsekvent och rid aldrig i pass om det inte är absolut nödvändigt i travträningen. När ni är redo för att börja travträna så är bommar ett väldigt bra sätt att få hästen i trav.

Det är bra att du har ett ambitiöst schema i din träning, men för vissa travare kan det ta rätt lång tid innan det släpper i ridningen och det gäller att inte puscha på för snabbt och för mkt. Gå till nästa steg i träningen först när du känner att hästen jobbar lugnt och harmoniskt i det du tränat senast.

Viktigt att tänka på är att hästen inte retas utan förmodligen gör så gott han kan utefter sina nuvarande förutsättningar;)
 
Sv: Bråkig travare...

tog hem min travarherre som gått på travet halva sitt liv(är 11år)för ca 2månader sedan och jag har upptäckt att det är tålaqmod man måste ha!!!
i början älgade han bara iväg i travartrav hela tioden och jag blev frustrerad o blee vad jobbigt men nu efter denna tiden så går han så otroligt bra och jag har förstått att han gör sitt bästa:D
vi kämpar med enbart skritten i paddocken och även ute enbart bara korta travsträckor rakt fram.
kan tillägga att jag skrittade honom i lite mer än en månad på lång tygel och sen började trava korta sträckor och nu sitter jag och nöter på skritten både ute i skogen o i paddocken.och det går framåt nu när jag förstår att han verkligen gör sitt bästa.
när jag fick han had ehan ett pessoa på tränset.det första jag gjorde va att slänga bport det och satte dit ett vanligt bett och jag märkte att han blivit nedtvingad o hade ont i munenn.
nu rider jag honom på ett tredelat eggbett och ett rakt vanligt:)det uppskattar han!:)
jag jobabr just nu på o få ner honom och det går superbra och framåt:):p
han orkar bara mer o mer för varje dag poch han tycker det är så roligt med beröm:)

så tänk på att hästar retas aldrig dom gör sitt bästa!:)
lycka till!!!
 
Sv: Bråkig travare...

Som många andra har sagt så kan en smart lösning vara att börja rida för en tränare med din häst. Tränaren kommer att hjälpa dig till rätt ridning och det i sin tur leder till att din häst sakta men säkert kommer att bygga upp de muskerna som krävs för att han ska orka jobba på rätt sätt (att trampa under sig med bakbenen och bära upp din vikt fördelat på alla benen istället för bara på frambenen). En tränare ger dig också tips på många bra övningar som du kan använda dig av de dagarna i veckan som du inte rider för tränaren.

Jag tror att en smart sak du kan göra är att läsa mycket hästböcker, prata med hästkunniga människor och kolla runt så mycket som möjligt här på bukefalos. Du behöver lära dig mer grundläggande fakta om hur hästen ska ridas och hur den ska arbeta och kännas när den jobbar på rätt sätt.

Jag tycker också att du ska läsa om pessoabettets inverkan eftersom du inte verkar ha en aning om hur det fungerar. När du har läst om det kommer du garanterat inte att vilja använda det på din häst mer. Det bästa du kan göra är att byta till ett vanligt två/tre delat tränsbett så fort som möjligt så din häst inte hinner bli hård i munnen eller ett hackamore eftersom din veterinär sa att hästen helst inte skulle gå på bett. Du borde försöka suga till dig mer kunskap så att du kan ta hand om din häst på bästa sätt! :)

En till sak jag reagerade på var att du flera dagar i veckan hade tygelträning. Vad innebär det? Du borde fokusera mer på att rida din häst med sätet och inte lika mycket med tyglarna. Det är det som tillsut får en häst hård i munnen. Eftersom hästen fortfarande är så ung och inte har blivit riden så länge så kommer det inte vara svårt att få honom att börja lyssna mer på sitsens inverkan.

Lycka till :)
 
Sv: Bråkig travare...

dessutm betyder "drag i mun" gå fortare för en travare, viktigt att ha det i åtanke så man som ovan sa, rider mkt med säte. finns en bra omskolning på ridtravare.com.
 
Sv: Bråkig travare...

Säger som många andra - hitta en bra instruktör (gärna med erfarenhet av ridtravare, kanske kan ridtravarförbundet hjälpa dig, om de är aktiva i närheten av dig?).

Sen - hästar retas inte, och definitivt inte på de sätt du beskriver. Om han passar så är det troligtvis för att han inte orkar, pga. något i din ridning (många ridtravare jag mött kan komma i pass ifall man blir för hård i handen) eller för att han har en/flera låsningar i kroppen som hindrar honom.

Ang. bett, hackamore är okej, pessoabett är det inte. Sök här på buke så hittar du många trådar som förklarar hur ett pessoabett fungerar, och varför det inte är ett dugg bra. Gramanen likaså, om du använder den för att "få ner honom" så är du helt fel ute, släng gramanen, är mitt tips.

Träningschemat förstår jag inte, förstår t.ex. inte vad "tygelträning" är? Menar du att du jobbar med att han ska förstå tygelhjälper? :confused: och vad är "placeringar"?
Jag tror du skrev nånstans att du försöker svänga honom med tyglar, skänklar och sits, och där är du helt klart på rätt väg. Det enklaste tycker jag nämligen är att svänga med sitsen, vikten/blicken och med benen som hjälp. Men som sagt, en tränare kan hjälpa dig med det.
Spontant tycker jag träningsschemat är mastigt. Var är vilodagarna? Jag tycker man bör ha minst en vilodag/vecka, och gärna någon mer med bara skritt på lång tygel/promenad på schemat.

Paddocken/ridbanan kan man vara på 1-2dagar i veckan, resten rider man ut. (Det framgår inte av schemat ifall du är på banan eller rider ut när du tränar i skritt och trav och så, det enda jag hittade var backträningen). Skritt på lång tygel ut i skogen är underskattat för att bygga mycket muskler, öht är skritten en väldigt bra gångart att börja träna i.

Jobba med skritten och se till att du kan rida i den innan du går vidare. Dvs. att förhållningar, halter, igångsättingar, tempoväxlingar och vändningar fungerar, att hästen förstår dina hjälper och man kan såklart även börja med mer lösgörande arbete som sidvärts etc.
SEN börjar man med traven, och när traven fungerar på liknande vis, så lär man in galoppen. Tar man det lugnt och metodiskt, inte går till nästa steg förrän hästen är redo, så brukar balansen komma av sig självt.
 
Sv: Bråkig travare...

Ja som ovanstående, du borde definitvt planera in flera dagar där du har muskelträning så att de rätta musklerna kommer på plats innan du verkligen börjar jobba med din häst. Myckel klättring uppför är bra eftersom hela hästens bakre del av kroppen då arbetar på ett naturligt sätt. Även ridning i nerförsbacke är bra eftersom det är samma muskler som används för samling (alltså bakbenen inunder hästen) som vid klättrning nerför. Tänk på att bara skritta i nerförsbackar!
Om ni har några strandvallar eller breda och inte alltför djupa diken i närheten så är de jättebra att hoppa ner och upp i på andra sidan. Muskeluppbyggande träning bör du inte utöva mer än ca 2 gånger i veckan i början eftersom kroppen måste få tid att återhämta sig mellan träningspassen (precis som för oss människor). Du bör också låta hästen få en vilodag i veckan och ännu en dag där du bara skrittar ut på lång tygel i skogen eller liknande. Hästens hjärna behöver också vila från arbete :)
 
Sv: Bråkig travare...

Jag hoppas du skojar.

Släpp hästen på sommarbete, rid för instruktör i sommar (på rutinerade hästar) och ta upp ridningen för instruktör i höst igen när hästen fått vila lite.

Hästen är bara riden i knappt ett år = den är fortfarande som en bebis. Den behöver förmodligen vilas, speciellt om det är massa problem med den.
DU behöver antagligen en hel del rutin innan du börjar bråka med hästen igen. Sitter man med pessoa och graman för att "få ner hästen" så har man absolut inte tillräcklig kunskap för att rida in en häst, och speciellt inte en fd travare som kräver ännu lite kunskap.
NI tillsammans behöver tränarhjälp.
En ung häst "ska" inte ridas och tränas varje dag. De behöver tid att smälta träningen, och såklart tid att bygga muskler!
 
Sv: Bråkig travare...

Så det är alltså en unghäst som du nyss ridit in?
Har du ridit in hästar förut?
Hur har du ridit?
Man brukar börja korta stunder och gå långsamt framåt för att bygga stryka och balans.
Jag har inte ridit in hästar förut, men precis som du skriver så har jag börjat med korta stunder, endast gått i skritt väldigt länge och sett till att han fått muskler nog att ens orka bära mig. Jag har successivt ökat tiden för att han ska orka lite mer varje gång. Jag har varit väldigt försiktigt med honom för hans skull, jag har aldrig gjort mer än han har orkat.

Få ner honom? Vad menas med det?
Rid på hackamore eller sidepull eller testa vanliga tränsbett och jobba med att få honom mjuk och fin i munnen.
Jobba mycket med lydnad.
Jag menar att han ska söka sig neråt, gå i form. Men detta är endast första steget, att ens försöka så är jag nöjd. Jag kräver inte att han ska gå som en dressyr häst som ska in på banan vid SM...
Jag rider helst på hackamore eftersom att det är snällare mot hans tänder och så slipper jag använda tyglarna så, men just nu (och jag säger just nu för att han går bättre än vad han gör just nu och det är just därför jag bad om tips och ideér.)
Jag har ingen som helst erfarenhet av sidepull därför har jag inte testat, men jag har inget emot att hitta vad hästen mår bäst av.[/I]

Varför longera i minst 30 min?
Vad är det du vill uppnå med att longera? är det löst eller inspänt?
Hästen är riden i ett år och då är ditt schema rätt hårt tycker jag.
Vad menas med tygelträning?
Och travträning? Ska hästen startas i trav igen?
Varför jag longerar i minst 30 min har med att göra att han inte är speciellt longerad alls, han förstår inte vad vi gör därför tar det tid. Men här gör jag som så att, så länge det går bra så ökar jag och han är MYCKET bättre än jag någonsin trott att han skulle kunna prestera. Så 30 min har mest med vanan att bli longerad att göra. Det är väl inte fel?
Hårt och hårt, jag tar det väldigt lugnt när jag rider, hästen orkar exempelvis inte galoppera i evigheter så det där schemat är för att träna grunderna till vad jag en dag vill att han ska orka, jag tänker långsiktigt och det är för bådas skull. Han behöver variation och båda behöver långsiktiga mål.
Tygelträning menas igen med att han ska söka sig neråt. Hästen ska aldrig mer startas i trav, han är värd bättre, så travträningen menas med att han ska trava istället för att passa.

Hästen ORKAR inte därför passar den. Jobba i skritt så hästen är mjuk och fin och går i rätt form sen smyg upp i trav och går det inte utan pass så bryt av och återgå til skritt och jobba vidare.. Blir det ett fåtal passsteg så okej men blir det en halvkortsida så börja om och ta det lugnt då hästen lätt blir stressad (gissar jag på)
Jag ska lägga in mycket mer skritt träning, men han går väldigt bra i skritten, så jag har gjort precis som du skriver.

Hur vrångar han?
Är han i en bra balans och travar på i en bra form?


Det bästa är att ta hjälp av en tränare och gå lite mindre fort framåt. Tänk på att hästen inte är riden så länge


De som tittar när jag rider ser ju och vet att han kan bättre än han visar, och han motar mer än han går framåt, det har säkert en del med att det är jobbigt för honom men han har visat från dag ett att han älskar att kämpa och som sagt så vet jag att han kan mer och då borde det inte vara för jobbigt... jag tror mer på att det är för att han börjar få mer muskler och vågar göra mer, har för mycket energi och har vårkänslor i och med gräset...

Tack för svaren! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bråkig travare...

jag är också nyfiken om du vet hur man rider in en häst, och dessutom hur man utbildar en ridtravare...

och sen blev jag nyfiken på det med bett. din tandläkare har sagt att han inte ska ha bett, men ändå använder du PESSOA och dessutom med GRAMAN??

För min del så spelar det ingen roll om jag vet eller inte vet hur man rider in, det funkar och så länge det gör det så tänker jag inte ge mig. Jag gör allt jag kan och hästen gör allt han kan vilket märks på honom! :)
Jag har läst på väldigt mycket om ridtravare och läser fortfarande mycket, men någon gång måste bli det första. :)

Jag rider helst inte med pessoat, sen jag var hos tandläkaren har jag använt det EN GÅNG... jag undviker det helst eftersom att han inte ska tugga. Tyvärr brakar han bara iväg när jag rider på vanligt tredelat bett, och det är inte riktigt meningen med vår ridning känns det som. Han biter tag i bettet och är van hårda tag från travet, därför behöver jag få honom att mjukna i munnen och använder skarpare. Gramanen rider jag ju också endast med när jag rider med bett, för att hjälpa honom att ställa in och ut osv... Han visar positivt på gramanen så jag ser inte det som en negativ hjälptygel.
 
Sv: Bråkig travare...

Förmodligen orkar/har din häst inte tillräckliga och rätt muskler för att trava i lugnare takt än snabb "travar trav" och väljer därför pass istället. Jag har haft en sådan häst och det som funkade bäst var att ta det lite lugnt och sakta bygga upp ridhäst muskler. Mycket skritt arbete och se till att hästen arbetar på ett avslappnat och lugnt sätt. Och var konsekvent och rid aldrig i pass om det inte är absolut nödvändigt i travträningen. När ni är redo för att börja travträna så är bommar ett väldigt bra sätt att få hästen i trav.

Det är bra att du har ett ambitiöst schema i din träning, men för vissa travare kan det ta rätt lång tid innan det släpper i ridningen och det gäller att inte puscha på för snabbt och för mkt. Gå till nästa steg i träningen först när du känner att hästen jobbar lugnt och harmoniskt i det du tränat senast.

Viktigt att tänka på är att hästen inte retas utan förmodligen gör så gott han kan utefter sina nuvarande förutsättningar;)

Som jag svarade på ett tidigare inlägg så är schemat grundläggande för vad jag vill att vi ska klara av, det känns bra med långsiktiga mål och träning istället för "härj i skogen". Han orkar inte gå i trav på en volt i flera flera varv, utan orkar han ett så är jag nöjd.
Jag tror att han mår bra av schemat på lång sikt, han tycker om att jobba och ger alltid max och försöker så att jag vill ge honom en bra chans att både orka och försöka.
Tack så mycket för svaret! :)
 
Sv: Bråkig travare...

tog hem min travarherre som gått på travet halva sitt liv(är 11år)för ca 2månader sedan och jag har upptäckt att det är tålaqmod man måste ha!!!
i början älgade han bara iväg i travartrav hela tioden och jag blev frustrerad o blee vad jobbigt men nu efter denna tiden så går han så otroligt bra och jag har förstått att han gör sitt bästa:D
vi kämpar med enbart skritten i paddocken och även ute enbart bara korta travsträckor rakt fram.
kan tillägga att jag skrittade honom i lite mer än en månad på lång tygel och sen började trava korta sträckor och nu sitter jag och nöter på skritten både ute i skogen o i paddocken.och det går framåt nu när jag förstår att han verkligen gör sitt bästa.
när jag fick han had ehan ett pessoa på tränset.det första jag gjorde va att slänga bport det och satte dit ett vanligt bett och jag märkte att han blivit nedtvingad o hade ont i munenn.
nu rider jag honom på ett tredelat eggbett och ett rakt vanligt:)det uppskattar han!:)
jag jobabr just nu på o få ner honom och det går superbra och framåt:):p
han orkar bara mer o mer för varje dag poch han tycker det är så roligt med beröm:)

så tänk på att hästar retas aldrig dom gör sitt bästa!:)
lycka till!!!


Bra med någon som också har/haft travare! :)
Jag har tagit det jätte lugnt första året, det är nu jag vill att vi ska längre. Jag vill inte ha en häst som är jätte snäll i skogen, men inte kan något annat och jag har all förståelse för att det tar tid och jag har is i magen. Han är ju bara fem så jag förstår att vi tar en dag i taget och han väldigt vålmående så det verkar passa honom utmärkt. Det är klart det är jobbigt för honom, men han är också en kämpe och vill utvecklas.
Jag vill helst inte rida på starka bett, men kompisen som har en travare på 12 år var precis likadan i början, man fick rida på starka bett till en början men nu är hon jätte känslig och går bra med vanligt tränsbett. Så jag ser framåt och hoppas att jag kan rida med rakt bett till exempel och att han går bra med det om en tid.
Tack så jätte mycket!
 
Sv: Bråkig travare...

Som många andra har sagt så kan en smart lösning vara att börja rida för en tränare med din häst. Tränaren kommer att hjälpa dig till rätt ridning och det i sin tur leder till att din häst sakta men säkert kommer att bygga upp de muskerna som krävs för att han ska orka jobba på rätt sätt (att trampa under sig med bakbenen och bära upp din vikt fördelat på alla benen istället för bara på frambenen). En tränare ger dig också tips på många bra övningar som du kan använda dig av de dagarna i veckan som du inte rider för tränaren.

Jag tror att en smart sak du kan göra är att läsa mycket hästböcker, prata med hästkunniga människor och kolla runt så mycket som möjligt här på bukefalos. Du behöver lära dig mer grundläggande fakta om hur hästen ska ridas och hur den ska arbeta och kännas när den jobbar på rätt sätt.

Jag tycker också att du ska läsa om pessoabettets inverkan eftersom du inte verkar ha en aning om hur det fungerar. När du har läst om det kommer du garanterat inte att vilja använda det på din häst mer. Det bästa du kan göra är att byta till ett vanligt två/tre delat tränsbett så fort som möjligt så din häst inte hinner bli hård i munnen eller ett hackamore eftersom din veterinär sa att hästen helst inte skulle gå på bett. Du borde försöka suga till dig mer kunskap så att du kan ta hand om din häst på bästa sätt! :)

En till sak jag reagerade på var att du flera dagar i veckan hade tygelträning. Vad innebär det? Du borde fokusera mer på att rida din häst med sätet och inte lika mycket med tyglarna. Det är det som tillsut får en häst hård i munnen. Eftersom hästen fortfarande är så ung och inte har blivit riden så länge så kommer det inte vara svårt att få honom att börja lyssna mer på sitsens inverkan.

Lycka till :)


Ja, samma här, det är inte TYGELträning, jag menar "gå på tygel-träning" så att han ska söka sig neråt. Jag vill inte ha en häst som en tygelriden, just för att han inte ska vara hård och för att det är bättre för båda och alla andra ;)
Jag försöker med sitsen som bara den och han snappar upp mer och mer :)

Jätte bra tips allt annat, och anledningen varför jag inte rider för instruktör är för att det är långt till närmsta ridhus, jag äger ingen transport och jag har nog inte råd med en instruktör just nu heller om jag tänker efter. Jag har bestämt mig för att försöka så länge det går innan jag tar hjälp av en instruktör och med tanke på vad hästen redan kan så tror jag att vi klarar oss länge till. Men det kommer en del nerförsbackar och det är väl en sådan jag är i nu antar jag. Så länge hästen visar positivt intryck på ridningen så ser jag ingen anledning till att "ge upp" och tillkalla instruktör, inte som läget ligger just nu iaf. Men det är helt klart en bra investering för hästen så att hade jag bara råd hade jag gjort det för längesen.
Tack så mycket!
 
Sv: Bråkig travare...

Jag hoppas du skojar.

Släpp hästen på sommarbete, rid för instruktör i sommar (på rutinerade hästar) och ta upp ridningen för instruktör i höst igen när hästen fått vila lite.

Hästen är bara riden i knappt ett år = den är fortfarande som en bebis. Den behöver förmodligen vilas, speciellt om det är massa problem med den.
DU behöver antagligen en hel del rutin innan du börjar bråka med hästen igen. Sitter man med pessoa och graman för att "få ner hästen" så har man absolut inte tillräcklig kunskap för att rida in en häst, och speciellt inte en fd travare som kräver ännu lite kunskap.
NI tillsammans behöver tränarhjälp.
En ung häst "ska" inte ridas och tränas varje dag. De behöver tid att smälta träningen, och såklart tid att bygga muskler!


Nej jag skojar inte? Ingen humor där alls.

Jag ser ingen anledning till att släppa honom på bete eftersom att han tycker om att träna. Han är riden i ett år ja, så varför ska jag avbryta inridningen helt när jag kan utnyttja tiden?
Han går på bete och kommer inte ridas varje dag, men ska heller inte stå varje dag, han har alldeles för mycket energi för det och vill ut och jobba.
 
Sv: Bråkig travare...

Jag har inte ridit in hästar förut, men precis som du skriver så har jag börjat med korta stunder, endast gått i skritt väldigt länge och sett till att han fått muskler nog att ens orka bära mig. Jag har successivt ökat tiden för att han ska orka lite mer varje gång. Jag har varit väldigt försiktigt med honom för hans skull, jag har aldrig gjort mer än han har orkat.

Jag tänkte mest på ditt otroligt intensiva och rätt hårda schema.. en häst som är riden i ett år brukar inte gå så ofta.

Jag menar att han ska söka sig neråt, gå i form. Men detta är endast första steget, att ens försöka så är jag nöjd. Jag kräver inte att han ska gå som en dressyr häst som ska in på banan vid SM...
Jag rider helst på hackamore eftersom att det är snällare mot hans tänder och så slipper jag använda tyglarna så, men just nu (och jag säger just nu för att han går bättre än vad han gör just nu och det är just därför jag bad om tips och ideér.)
Jag har ingen som helst erfarenhet av sidepull därför har jag inte testat, men jag har inget emot att hitta vad hästen mår bäst av.


Att han ska söka sig framåt neråt ska ju alltid vara målet. Varje pass.
Och nej han ska inte gå som en sm häst men han ska ju gå i rätt form för sig själv.. (dvs den form som är lämplig för hans utbildnings grad)
Hur slipper du använda tyglarna med hackamore??


Varför jag longerar i minst 30 min har med att göra att han inte är speciellt longerad alls, han förstår inte vad vi gör därför tar det tid. Men här gör jag som så att, så länge det går bra så ökar jag och han är MYCKET bättre än jag någonsin trott att han skulle kunna prestera. Så 30 min har mest med vanan att bli longerad att göra. Det är väl inte fel?
Hårt och hårt, jag tar det väldigt lugnt när jag rider, hästen orkar exempelvis inte galoppera i evigheter så det där schemat är för att träna grunderna till vad jag en dag vill att han ska orka, jag tänker långsiktigt och det är för bådas skull. Han behöver variation och båda behöver långsiktiga mål.
Tygelträning menas igen med att han ska söka sig neråt. Hästen ska aldrig mer startas i trav, han är värd bättre, så travträningen menas med att han ska trava istället för att passa.


Vad är det han inte förstår med longeringen? Går han bara in till mitten? eller stannar han?
För annars förstår inte jag vad du menar med att han inte förstår.. Om han går runt runt på volten så fattar han ju vad det går ut på.

VARJE pass ska gå ut på att han ska tänka rätt och att han inte ska passa utan trava. Att bara jobba med detta ibland är ju lite konstigt.
Tänk åter igen på att det är en häst som är riden i ETT år.. Och då är det viktigt att ta det lugnt och försiktigt och lägga in vilodagar




De som tittar när jag rider ser ju och vet att han kan bättre än han visar, och han motar mer än han går framåt, det har säkert en del med att det är jobbigt för honom men han har visat från dag ett att han älskar att kämpa och som sagt så vet jag att han kan mer och då borde det inte vara för jobbigt... jag tror mer på att det är för att han börjar få mer muskler och vågar göra mer, har för mycket energi och har vårkänslor i och med gräset...

Min häst försöker ibland göra mycket mera än vad han egentligen klarar av men det är ju inget att direkt eftersträva då det sliter och ger stress.. Bättre att ha det på en nivå som hästen klarar av utan bråk och öka gradvis uppåt.
Och nu har du ju uppenbarligen gått upp en nivå för högt då hästen inte pallar trycket

(jag har travare själv så vet hur det är)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 453
Senast: Fiorano
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har nyligen köpt en 5 årig varmblodstravare. Han är rätt outbildad i ridningen då hann nyss avslutade sin karriär som travare. Han...
Svar
9
· Visningar
979
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp