Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ladda upp med kalla handdukar att lägga på hårbotten?Jag glömde hatten när jag tog en promenad innan. Dumt. Nu har jag bränt mig i hårbotten.
Tips på hur jag kan lindra det mottages tacksamt!
Har testat kall dusch och balsam. Lindrade lite men jag kommer knappast kunna sova..
Aloe vera tål jag inte, har testat förr med hemska resultat..Ladda upp med kalla handdukar att lägga på hårbotten?
Använda någon aloe vera-gel som förvaras i kylskåpet?
Återfukta med någon lätt olja?
Ta smärtstillande till natten?
Enligt apoteket: Om du har mycket ont kan du ta smärtstillande läkemedel eller smörja in hudområdet med hydrokortison.Aloe vera tål jag inte, har testat förr med hemska resultat..
Lätt olja har jag ingen heller, och inte så lätt att få tag i nu.
Smärtstillande, tänker du typ alvedon? Hjälper det verkligen mot klåda och solsveda?
Kalla handdukar ska jag preppa!
Aldrig hört innan. Värt ett försök.Enligt apoteket: Om du har mycket ont kan du ta smärtstillande läkemedel eller smörja in hudområdet med hydrokortison.
https://www.apoteket.se/tema/sol/solbranna/
Ja, alltså det värsta är väl egentligen att det kliar. Smörja hårbotten är inte det lättaste, är ju en massa hår i vägen.Enligt 1177 kan en använda en återfuktande lotion eller kylbalsam. Om det kliar eller svider kan en använda en receptfri kräm med hydrokortison för att lindra. Receptfria smärtstillande läkemedel om det gör mycket ont.
Kalla handdukar var ett smart tips!
För ömhet/smärta och inflammationen som solskadan orsakat kan man använda paracetamol och/eller ibuprofen exempelvis.Aloe vera tål jag inte, har testat förr med hemska resultat..
Lätt olja har jag ingen heller, och inte så lätt att få tag i nu.
Smärtstillande, tänker du typ alvedon? Hjälper det verkligen mot klåda och solsveda?
Kalla handdukar ska jag preppa!
Ja, alltså det värsta är väl egentligen att det kliar. Smörja hårbotten är inte det lättaste, är ju en massa hår i vägen.
Kalla handdukar ska jag testa! Har lagt en bunt i frysboxen.
Sån gel har jag testat, mot eksem. Gick lätt att applicera, men noll effekt mot just eksem. Men det kanske lindrar solsveda bättre.Jo, jag förstår det. Finns återfuktande gel för hårbotten på apoteket, de brukar ha en lite bättre pip/munstycke än typ en tub har, men det är ändå lite pilligt.
Min sambo smörjer med en återfuktande kräm/gel efter hårtvätt (hans hårbotten blir helt flagig annars), och han har långt hår (lite längre än midjelångt). Han tycker att det är lättare att komma åt när produkten är mer som en gel än när den är tjockare, den sprider sig liksom lite lättare av sig själv också.
Hoppas att du hittar något som lindrar så att du lyckas sova ordentligt!
Får testa alvedon/ipren. Antihistaminer tar jag redan dagligdags. Hur applicerar man kortison i håret utan att det bara blir kladd av alltihop?För ömhet/smärta och inflammationen som solskadan orsakat kan man använda paracetamol och/eller ibuprofen exempelvis.
För just klåda lär det vara kortisonkräm som rekommenderas först som nämnts ovan. Eventuellt antihistaminer?
Enklast är det nog att göra en mittenbena och trycka ut en massa salva och sen göra fler benor vid sidan om.Får testa alvedon/ipren. Antihistaminer tar jag redan dagligdags. Hur applicerar man kortison i håret utan att det bara blir kladd av alltihop?
Apoteket är ju stängt så jag får inte tag på xylocain heller..Enklast är det nog att göra en mittenbena och trycka ut en massa salva och sen göra fler benor vid sidan om.
Jag gillar ju xylocain eller liknande, men det är mer för sveda, brukar behöva det när jag bränna mig men då gör det ont.
Kortisonlösning finns ju men endast på recept om jag inte missminner mig.Får testa alvedon/ipren. Antihistaminer tar jag redan dagligdags. Hur applicerar man kortison i håret utan att det bara blir kladd av alltihop?
Det skulle inte funka att kamma bena och smörja. Och sen flytta benan för att komma åt mer?Ja, alltså det värsta är väl egentligen att det kliar. Smörja hårbotten är inte det lättaste, är ju en massa hår i vägen.
Kalla handdukar ska jag testa! Har lagt en bunt i frysboxen.
After sun-lotions kyler och återfuktar bra även på den huden. Jag gör det där flera gånger per sommar, eftersom jag inte har särskilt mycket hår alls på huvudet. Det blir kladdigt, men får det sitta i någon timme så brukar det värsta ha lagt sig och man kan duscha ur det.Jag glömde hatten när jag tog en promenad innan. Dumt. Nu har jag bränt mig i hårbotten.
Tips på hur jag kan lindra det mottages tacksamt!
Har testat kall dusch och balsam. Lindrade lite men jag kommer knappast kunna sova..
Jag har inte hittat någon after sun som faktiskt lindrar. Det brukar bli etter värre..After sun-lotions kyler och återfuktar bra även på den huden. Jag gör det där flera gånger per sommar, eftersom jag inte har särskilt mycket hår alls på huvudet. Det blir kladdigt, men får det sitta i någon timme så brukar det värsta ha lagt sig och man kan duscha ur det.