Bränna skivor

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Ilini
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 064
I

Ilini

Ja, jag har ett antal filmer på hårddisken som jag tänkte bränna ner till skivor nu, det är inget problem i sig - jag undrar bara vart man kan hitta skivor som är större än de vanliga 700mb? gärna något som rymmer film på 2-4GB.. :D

Sv: Bränna skivor

Hejsan!

De skivorna brukar finnas på större livsmedelsbutiker, Claes Ohlson, Kjell&Co, och t ex Expert och andra sådanan butiker!

Har du något exempel på vad det kan stå på dom? :o hittade massa "passar för 52x speed" och liknande på netonnet, men blev bara förvrrad av det.. :crazy: det kanske bara står "2gb" på dom när man hittat rätt? :)

Har du något exempel på vad det kan stå på dom? :o hittade massa "passar för 52x speed" och liknande på netonnet, men blev bara förvrrad av det.. :crazy: det kanske bara står "2gb" på dom när man hittat rätt? :)
Det finns två olika huvudtyper av skivor idag; CD och DVD som båda finns i ett antal undervarianter. De vanligaste skrivbara varianterna heter CD-R (vanligtvis upp till 700 MB, undantagsvis upp till 800 MB med rätt brännare och mjukvara) respektive DVD-R eller DVD+R (båda upp till 4,7 GB). Skillnaden mellan de senare är oväsentlig.
För att bränna CD-R räcker det med en CD-brännare. För att bränna DVD-varianter krävs en DVD-brännare, den klarar även CD-R. Alla moderna DVD-brännare klarar både DVD-R och DVD+R skivor. Oftast finns en symbol på brännarens skivlucka, som talar om vilken typ den är.

"52x speed" (för CD) eller "16x speed" (för DVD) och liknande benämningar syftar på vilken maximal skrivhastighet som är lämplig att använda, det ställer du in i brännprogrammet.

Du hittar DVD-skivorna under Dator > Lagring > Lagringsmedia, det spelar i praktiken ingen större roll vilka skivor du köper. Lightscribe som står angivet vid somliga skivor är en teknik för att med brännaren skapa text och grafik på ovansidan av skivan, en kul grej men absolut inte nödvändigt, det kräver också att brännaren stödjer tekniken.

Tack så jättemycket för svaret! Du redde ut en hel del för mig där.. :D

Liknande trådar

Hemmet Jag har ofta med mig 1-2 mackor till stallet och snart börjar det bli för varmt att bara ha med dem i en vanlig matlåda. Jag har... 2
Svar
23
· Visningar
997
Senast: Krålus
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 305
Senast: Iamia
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka