Bred eller smal diskmaskin?

Jag bor själv med en hund och har en fullstor diskmaskin. Kör den kanske 2 gånger i veckan och tycker det fungerar bra.

Jag kör alltid hundens skålar i diskmaskinen och dom tar ju upp lite plats också, tänker att för er som har två hundar borde det ju bli en del skålar att diska? Jag kör iofs färskfoder, kanske är annorlunda om man bara har torrfoder 🙂

Jag försöker laga så pass mycket mat att det blir matlådor och dom tar ju lite mer plats i diskmaskinen än vad tallrikar gör. Är inte särskilt snål med glas heller, använder 2-3 stycken per dag, och har ganska stora glas.
 
Med SÅ lite disk är det väl nästan värt att diska för hand.....?

Vår diskmaskin pajade för några år sedan och vi handdiskar - jag är gruvligt less eftersom det av nån anledning blir massor med disk hos oss - 3 personer men med olika matvanor (vegan/vegetarian/kycklingochfisk) och vi diskar nog 3 gånger om dagen för att det inte ska bli så fullt och trångt. Vi jobbar hemifrån, ska tilläggas. Men hade jag bara haft disk till 2 gånger i veckan hade jag gladeligen diskat för hand.

Inget svar på din fråga, dock....

Mvh Otherside, som drömmer om en (stor) diskmaskin...
Jag tror inte att jag hade kunnat leva utan diskmaskin om det är flera personer i hushållet, imponerande att ni har orkat i ett år!

Är det någon särskild anledning som gör att ni inte köper ny diskmaskin?
 
Jag tror inte att jag hade kunnat leva utan diskmaskin om det är flera personer i hushållet, imponerande att ni har orkat i ett år!

Är det någon särskild anledning som gör att ni inte köper ny diskmaskin?
Jättebra fråga!! Det är sk*tjobbigt. Mina naglar förstörs dessutom av det heta vattnet om jag inte använder diskhandskar.

Vi har extremt kalkrikt vatten hos oss och diskmaskinerna (liksom allt annat som har med vatten att göra) pajar alldeles för snabbt. Dessutom blir det av nån anledning inte riktigt rent, tycker jag - tallrikar t.ex. fick ofta en osund lukt som om de inte diskats ordentligt. Där fanns alltid gammalt vatten kvar längst ner i maskinen, som om den aldrig tömdes ordentligt. Det kändes som om disken sköljdes i samma sunkiga vatten om och om igen.

Men jag saknar den ändå... Jag ska nog beställa hem en ;-) (Vi har orkat i säkert 3 år...)
 
Ett stort problem jag har haft med de två smala diskmaskiner jag haft i div. lägenheter är att tallrikarna inte fick plats på höjden. Jag kunde alltså inte diska mina helt vanliga middagstallrikar från Ikea i den, då den här plastgrejen som snurrar och gör så att vattnet cirkulerar (eh, jag antar att det är det den gör i alla fall) slog i dem och fastnade. Min bästa kompis har exakt samma problem med sin smala maskin.

Jag skulle definitivt satsa på en fullstor maskin, dels p.g.a ovan och p.g.a allt alla andra sagt. Vi är två vuxna som jobbar hemifråm och kör vår fullstora maskin ungefär 2 gånger i veckan vilket brukar vara rätt lagom.
 
Med SÅ lite disk är det väl nästan värt att diska för hand.....?

Vår diskmaskin pajade för några år sedan och vi handdiskar - jag är gruvligt less eftersom det av nån anledning blir massor med disk hos oss - 3 personer men med olika matvanor (vegan/vegetarian/kycklingochfisk) och vi diskar nog 3 gånger om dagen för att det inte ska bli så fullt och trångt. Vi jobbar hemifrån, ska tilläggas. Men hade jag bara haft disk till 2 gånger i veckan hade jag gladeligen diskat för hand.

Inget svar på din fråga, dock....

Mvh Otherside, som drömmer om en (stor) diskmaskin...
Det är inte mängden disk som gör att vi vill ha en ny diskmaskin utan snarare olika åsikter kring hur ofta det ska diskas. Sen kan jag tycka det är ganska bekvämt att bara slänga in tex smutsiga ugnsformar i maskinen istället för att stå och skura som en jäkel.
 
Jag bor ensam och har en smal diskmaskin vilket jag trivs väldigt bra med.

Jag diskar inget för hand annat än min gjutjärnsstekpanna och liknande som inte får diskas i maskin, dvs alla grytor, ugnsplåtar, vispskålar och liknande diskas i maskin. Beroende på hur mycket mat och vilken typ av mat jag lagar/äter så blir det allt från två körningar med maskinen per dag (om jag har gjort matlådor och liknande större matlagningar) till cirka en körning per vecka (när tallrikarna/knivarna/skedarna tar slut ;) ). Jag har inga problem med att få plats med tallrikar (och jag har då cirka 10-15 olika sorters tallrikar, jag kör på en av varje modell jag hittar på loppis som ser trevlig ut :D ). Jag föredrar att köra maskinen i alla fall varannan/var tredje dag då jag tycker det lätt blir otrevlig i den om den väntar för länge. Jag gillar dock inte att köra diskmaskinen om det finns plats kvar.

Om huset ska säljas tror jag det är andra mer unika lösningar som drar ner värdet mer än den smala diskmaskinen ;) (t.ex. mikro i överskåp, överskåpen väldigt högt upp, bokhyllor som skafferi, stänger i taket ovanför kylskåp för att hänga brickor på byxgalgar etc. :p)
 
Jag ska köpa oss en ny diskmaskin. Mitt största dilemma är huruvida det ska vara en standardbred eller en smal. Vi är 2 vuxna i huset (och 2 hundar) och det kommer inte tillkomma några barn, vi ställer aldrig iordning några större middagar eller andra tillställningar som genererar massor med disk och vi är heller inga storkockar som varvar 4-5 grytor och stekjärn vid varje matlagning. Jag har tidigare bott i en lägenhet där det fanns en smal diskmaskin och det funkade bra när det bara var jag. Jag är nu inne på att köpa en smal diskmaskin (vi hade en bred tidigare) men sambon är orolig för att det kommer bli trångt och besvärligt.

Hade ni kört på en bred maskin eller en smal? Plats i köket är det inga problem med. Det som är viktigt är i första hand vattenförbrukningen. En smal maskin drar något mindre vatten, å andra sidan så innebär en stor maskin att det blir längre mellan diskningarna eftersom det tar längre tid att fylla den med disk.
Har ni inga problem med plats så röstar jag på en bred diskmaskin. Det finns mycket större utbud och bättre priser på breda än på smala. Vi kände oss tvugna att leta efter en smal när vi renoverade köket pga platsbrist (vi ville inte offra fler skåp) och det var en helsike att hitta en vettig till vettigt pris! Nu blev det ett bra köp ändå som jag gärna rekomenderar, men hade jag haft platsen så hade jag inte tvekat att köpa en bred :up:

Enda nackdelen är ju om man inte har tillräckligt med porslin, glas, bestick att fylla en större diskmaskin med, då diskar man kanske oftare när den inte är fylld, för att få rent till middagen.
 
Jag bor själv med en katt och har fullstor diskmaskin. Jag slänger in precis allt i maskinen - grytor, kastruller, ugnsformar, rubbet. Kattens skålar och tallrikar också. Det enda som diskas för hand är gjutjärnspannor, en del gammalt porslin och träbestick. Jag kör igång maskinen när den är full, skulle gissa det blir ungefär två-tre gånger i veckan beroende på vad som lagats. Sommartid blir det oftare för att det inte ska börja lukta skunk pga värmen. Efter att ha levt utan maskin och sett disken staplas på hög eftersom jag inte lyckats ta mig för att ta rätt på den så är det guld värt att ha en stor nu, bara skyffla undan skiten och trycka på en knapp. :up:
 
Det är inte mängden disk som gör att vi vill ha en ny diskmaskin utan snarare olika åsikter kring hur ofta det ska diskas. Sen kan jag tycka det är ganska bekvämt att bara slänga in tex smutsiga ugnsformar i maskinen istället för att stå och skura som en jäkel.
Ja herregud varför stå och skrubba när det funkar utmärkt i diskmaskin?
Plus att jag tycker att det blir renare i maskinen. Vi handdiska enbart gjutjärnspannor/grytor och kolstålspannan. Allt annat åker in i maskinen.
 
Jag har en smal diskmaskin. Renoverade köket precis innan jag flyttade in i lägenheten och valde då en smal, dels för att jag bor själv och äter mycket mat ute, och dels för att köket inte är så himla stort (ca 16 m2). Jag kör den kanske 2 gånger i veckan typ på sin höjd. Inga problem med vare sig höga tallrikar eller dåligt med plats i besticklådan :D Dessutom är den jättetyst, vilket var ett krav då det är öppen planlösning mot vardagsrummet.

Jag tänker att om jag i framtiden köper en större lägenhet/hus kan jag tänka mig att ha två stycken smala maskiner istället för en stor, har fått för mig att det vore praktiskt 😅
 
Har beställt en bred nu, planen är att platsbygga förvaring runt om och då är det nog bäst med standardbred med tanke på kommande husägare... Inte för att vårt hus inbjuder till några stora barnfamiljer men man vet ju aldrig.
Kan lika gärna vara någon/ett par som gillar att laga mat eller baka :D Bunkar tar så mycket plats!
 
Det är inte mängden disk som gör att vi vill ha en ny diskmaskin utan snarare olika åsikter kring hur ofta det ska diskas. Sen kan jag tycka det är ganska bekvämt att bara slänga in tex smutsiga ugnsformar i maskinen istället för att stå och skura som en jäkel.
Jag fattar precis. Det är underbart att kunna "gömma" disken istället för att ha diskhon full ... tills någon behagar diska... Jag är den som i 90% av fallen inte står ut längre utan diskar. Knorrande. Övriga i familjen tycker att man gott kan vänta.

Nä, jag måste ha en diskmaskin, jag känner det nu. Men först ska jag gå ner ... och diska ... :meh:
 
Jag fattar precis. Det är underbart att kunna "gömma" disken istället för att ha diskhon full ... tills någon behagar diska... Jag är den som i 90% av fallen inte står ut längre utan diskar. Knorrande. Övriga i familjen tycker att man gott kan vänta.

Nä, jag måste ha en diskmaskin, jag känner det nu. Men först ska jag gå ner ... och diska ... :meh:
Precis. Jag vill gärna ha det undandiskat och brukar ofta diska upp direkt efter maten. Sambon staplar disk över hela köket tills man inte kan laga mat längre för att alla bänkytor inklusive spisen är täckta i gamla tallrikar, glas, muggar, ugnsformar, ugnsplåtar, skålar, stekpannor och grytor. Hans disktempo är typ en diskning på 14 dagar och det är inte förrän tallrikarna eller besticken tar slut som han kommer på att det nog vore bra att diska nu, och sen tar det ju då 2 timmar att diska upp allt man låtit stå i 2 veckor. Bättre att ha diskmaskin där man bara ställer in allt och sen startar när det är fullt.
 
Ett stort problem jag har haft med de två smala diskmaskiner jag haft i div. lägenheter är att tallrikarna inte fick plats på höjden. Jag kunde alltså inte diska mina helt vanliga middagstallrikar från Ikea i den, då den här plastgrejen som snurrar och gör så att vattnet cirkulerar (eh, jag antar att det är det den gör i alla fall) slog i dem och fastnade. Min bästa kompis har exakt samma problem med sin smala maskin.

Jag skulle definitivt satsa på en fullstor maskin, dels p.g.a ovan och p.g.a allt alla andra sagt. Vi är två vuxna som jobbar hemifråm och kör vår fullstora maskin ungefär 2 gånger i veckan vilket brukar vara rätt lagom.

Har ni kollat att överkorgen inte är höj- och sänkbar?

/Mvh har inte alls beklagat mig över samma sak jättelänge helt i onödan :angel:
 
Jag skulle absolut köpa en stor och vi är ändå bara två vuxna och en hund. Har en smal med ”dålig planlösning” och diskar minst en om dagen, oftast två, och enormt irriterande hur mycket man upptäcker inte riktigt får plats i en smal diskmaskin. Har du stora tallrikar så mät höjden på ”undervåningen” så spolarmen inte går i… upptäckt att det också kan vara ett problem 😅 Min maskin ska gå att höja och sänka överkorgen på men inte bra så den åker alltid ner igen.

edit.. såg att andra varit inne på ämnet redan.
 
Jag hade en smal för två personer när vi bodde i lägenhet, och nu en bred för först två, sen tre personer i hus.

Funkade absolut med en smal, men den breda är så mycket behändigare. Tycker det är skönt att kunna slänga in alla såna där stora platskrävande grejer utan problem.

När vi har haft besök och bjudit på fika eller mat är jag ytterst tacksam för den breda, den smala fyllde upp så fort så då blev det snabbt fullt på diskbänken också om man inte körde ett varv i köket med i och urplock av diskmaskin när gästerna var kvar (inte så kul tycker jag). Den breda har vi kört någon vända under ett pågående besök om vi typ bjudit på fika eller lunch först och stoppat in i en inte helt tom maskin och sen middag också, men inte annars. Så ofta har vi inte ens matgäster, men det gör det så värt det! :up:
 
Har ni kollat att överkorgen inte är höj- och sänkbar?

/Mvh har inte alls beklagat mig över samma sak jättelänge helt i onödan :angel:
Hahaha nej, men oj vad pinsamt om det är så enkelt! Nu har vi en fullstor maskin i nuvarande lägenhet, men jag ska definitivt tipsa min kompis om att undersöka saken på sin maskin! :D
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 768
Senast: MiniLi
·
Hemmet Vi har under en längre tid haft problem med att disken inte är ren när diskmaskinen är klar. Och det är inte så att matrester sitter...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 181
Senast: VLMF
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 294
Senast: GallantSpecial
·
Utrustning Jag har en Comfort Shorty med normala paneler (ca 2 cm) till min arab. Nu har han stått mycket i sommar pga skada (sammanlagt ca 10...
Svar
10
· Visningar
2 107
Senast: nira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp