Bred häst söker sadel...

C

Colansmatte

Min häst är av den större modellen och jag kan absolut inte ett dugg om sadlar till barockridning.
Finns det portugisiska sadlar med vid bom?
Vad ska man tänka på när man köper sadel?

Tacksam för alla tips. :bow:

Ps: Engelska sadlar kan jag en del om så det är just barock sadlar jag vill veta mer om.
 
Här tror jag inte att jag tänker lägga mig i allt för mycket. Lika bra att vänta på Svea. :D

Det beror ju lite på hur mycket pengar du vill lägga ner. Jag har inte så bra koll på de portugesiska sadlarna. De enda sadlarna jag har någorlunda koll på är Bents och där har du ju den bomfria varianten, men jag tror också att det går att få tag i den vanliga varianten med så bred bom man vill ha.
Fast jag är inte säker.
 
BB-sadlarna vet jag inte nåt om, så det låter jag vara osagt. De är bortom min ekonomiska horisont... :p

Portugisiska sadlar kan man hitta upp till 32-bom, jag har iallafall inte hittat någon vidare bom än så. Men många upplever att de sadlarna är bredare än sin engelska motsvarighet. T ex har mitt sto 31 i sin engelska sadel, men när jag köpte en portuguesa i 31 så kändes den betydligt bredare. Men har man en bred häst så är ju utbudet ganska begränsat.
Kanske nån annan har sett portugisiska sadlar med vidare bom än 32?
 
Jag vet inte vad jag vill lägga på sadel. Men jag räknar kallt med att 10.000-25.000:- får man nog hosta upp om man vill ha en sadel som man är nöjd med för alltid.
Kvalitet kostar. Men jag är lite emot tanken på att betala en massa extra tusenlappar på ett Namn!
Vem som har varit med och skapat sadeln betyder inte så mycke för mej.
Bara jag får en bra sadel som både jag och hästen trivs i och som vi kan ha kvar länge....och vara lika nöjda som den dagen vi köpte den.
 
Hej hej!

Kanske en potrera med vid bom skulle kunna passa?

Jag har en superbred häst som ej kan ha en engelsk sadel, då dessa är för smala, speciellt mellan bossorna och baktill. Min potrera var jättevid, alldels för vid åt henne i början, men sen musklade hon på sig fint och då satt sadeln bättre Porteran finns i i 3 bomvidder, nrmal, normal mot vid och vid



mvh/ Anita
 
Var får man tag i dom?
Pris? Hemsidor? Återförsäljare?

:D :rofl: :D
 
Vad har du för häst? Jag har en bred och bollrund haflinger som jag letade sadel till i över ett år. Nu har jag hittat en underbar sadel som både han och jag trivs i :D, nämligen Hector sadeln. Den görs i sverige och kostar runt 1200, beroende på vilka tillbehör man vill ha. [url=http://www.hectorfabriken.nu
Jag rekommenderar den iallafall. :banana:
 
Jag har en Tori häst.
Lång och bred rygg, nästan ingen manke, kraftig över bogen mm mm
:D :love:
Jag ska kolla in hemsidan du nämde.
Tack!
 
Nu har jag varit inne på sidan och kollat. Den såg mer ut som en distans/western sadel.
Är den bra till Barock ridning?
 
En sadel som är ganska lik hectorn men som finns i fler olika utföranden och måttbeställs är montséguren

http://www.montsegur.nu

jag har en sådan som jag trivs väldigt bra med, den är hårdare i sitsen än en potrera eller portugesa, uppbyggd på samma sätt som en western sadel, fats nättare i modellen.
går att få dne med eller utna horn samt höga/låga knävulstr och olika färger

snygg! med mässingspännen
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Puttar upp den här tråden så slipper ni skriva "sök..." Jag har sökt och icke funnit...

Jag skulle vilja veta bomvidderna i de bredaste skolsadlarna. Behöver dryga 110 grader, finns det någon så bred? Inte bomlöst och inte mjuk bom som i Bentsadeln.

Zaldi portreran är enligt Lillhästen 102 grader. Ludomars portrera sägs vara bredare, men hur bred? Och vad kallas storlekarna, försöker läsa beg. annonser och det är mest W eller normal.

Är mest intresserad av portera (kortare modellen) men även andra.

Någon som vill reda ut det här eller tipsa om sadel!?
:bump:
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Du vet att Bents också finns med en vanlig bom?
Den går också att beställa vi vilken vidd som helst (tror jag).

Annars har jag inga bra tips...tänkte bara inflika det där. ;)
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Nej det hade jag inte koll på. Men det har jag garanterat ändå inte råd med :crazy:
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Det kostar inte mer än en vanlig sadel gör. OBS tror jag! Jag vet inte säkert.

Fast du kanske inte känner för att lägga ut 20-23 på en sadel heller som ju Branderup sadlarna kostar.

Om du har råd och hade velat ha en Branderup sadel så prata med Gitte som säljer dem och hör om det kostar extra att specialbeställa dem.
De görs ju ändå från grunden därifrån de köper dem...
 
Sv: Bred häst söker sadel...

När jag skulle köpa en "spansk" sadel till min breda häst föll det på bomvidden baktill på sadeln!

Sadelmakaren som provade ut sadlarna konstaterade att min häst var så bred och "platt" på ländryggen (dvs under bakre delen av sadeln), att det blir problem med alla spanska sadlar - eftersom de har fasta ortspetsar (dvs fast bomvinkel) även baktill. Resultatet blir att de blir för smala/takformade baktill, även om de passar framtill! Jag hade inte tänkt på det, utan bara tittat på vidden fram...

Så nu har jag en bomlös dressyrsadel och en Wintec Wide att rida ut och hoppa i (med med det vita bredaste "normalkoppjärnet").

(Därmed inte sagt att det inte finns spanska sadlar med supervid bakre bomvidd - jag har inte letat mer efter den gången)
/Uddi
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Uddi skrev:
När jag skulle köpa en "spansk" sadel till min breda häst föll det på bomvidden baktill på sadeln!

Sadelmakaren som provade ut sadlarna konstaterade att min häst var så bred och "platt" på ländryggen (dvs under bakre delen av sadeln), att det blir problem med alla spanska sadlar - eftersom de har fasta ortspetsar (dvs fast bomvinkel) även baktill. Resultatet blir att de blir för smala/takformade baktill, även om de passar framtill! Jag hade inte tänkt på det, utan bara tittat på vidden fram...

(Därmed inte sagt att det inte finns spanska sadlar med supervid bakre bomvidd - jag har inte letat mer efter den gången)
/Uddi

Det finns! ST Espanola. Bomfri, endast framvalvet är fast och det finns i väldigt vida vidder plus att "ortspetsarna" flexar.

Samma sak med Ultra Flex sadlarna, de finns i mycket vida vidder både fram& bak, med flexande ortspetsar. Men de kostar guld..

Finns en hel del trådar här om dessa modeller.
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Ja, det stämmer, men de bomlösa "spanska" sadlarna fanns inte när jag köpte mina sadlar, och ultraflex fanns inte heller att få tag på (tror jag), så de var inte med i mina utvärderingar. Det har hänt mycket på sadelfronten de senaste 2 åren!

(Bentsadeln med bomfidd 3F försökte jag också få tag på för att prova, men de fanns aldrig i lager)
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Spider84 skrev:
Fast du kanske inte känner för att lägga ut 20-23 på en sadel heller som ju Branderup sadlarna kostar.

Om du har råd och hade velat ha en Branderup sadel så prata med Gitte som säljer dem och hör om det kostar extra att specialbeställa dem.
De görs ju ändå från grunden därifrån de köper dem...


Nej, det är liiite över min budget :angel:

Fast jag är himla sugen på den där Guernieren :d

Nyfiken också på vad ultra flex sadlarna är för nåt, hittar faktiskt ingenting om dom här på buke. Tex Desmond O´Brian-sadlarna på Kaupre (lite dyra för mig just nu men man kan ju alltid drömma?)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
943
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 288
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp