Bred häst söker sadel...

Sv: Bred häst söker sadel...

Yossarian skrev:
Nej, det är liiite över min budget :angel:

Fast jag är himla sugen på den där Guernieren :d

Nyfiken också på vad ultra flex sadlarna är för nåt, hittar faktiskt ingenting om dom här på buke. Tex Desmond O´Brian-sadlarna på Kaupre (lite dyra för mig just nu men man kan ju alltid drömma?)

Desmonds sadlar är mkt trevliga, placerar dig bra och är bra uppbyggda, det jag gillar mest med hans sadlar är att järnet är ställbart och utseendet skiljer sig lite från andra barocksadlar.

Hans De luxe modell med sömmarna är bara för :love: :love: :love:
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Ställbart järn, ungefär enligt samma princip som i t ex Wintecsadlarna?

Flexet då? I vilken riktning flexar bommen och hur mycket? Jag vet verkligen ingenting om dom här sadlarna annat än att dom ser rätt trevliga ut...

*Clueless*
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Fråga på Kaupre! De saluför dem :p
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Jag tittade på Stensgårdens hemsida idag och såg att de sänkt priset på Branderupsadeln till 14900 från 20000!! Nu är jag verkligen intresserad!

Måste sälja min gamla först...Någon som vill köpa en svart Morris&Nolan Dressage 2000 bomvidd 33" säte:17"?

Tänkte skriva detta på den andra tråden som handlade om sadlar men nu verkar den puts väck. :confused:
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Visst finns det bra sadlar för breda hästar!
Själv har jag fått hem några sadlar från
http://www.balance-rideudstyr.dk/ , någon har jag haft till mina hästar och någon har jag förmedlat till vänner.
Lädret är bra och Inge Marie som har butiken mycket hjälpsam med storlekar och så vidare. Dessutom är det ett mycket bra pris på dem - fr 6800 dkr, dvs ca drygt 8000 kr för en ny sadel!
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Tänk på att det är danska kronor troligtvis! Danska kronan står enligt forex i 1.257. Detta gör att 14,900 danska kronor blir 18,730 SEK. Visserligen sänkt, men inte lika mycket som man först trodde..
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Har funderat på att prova wintec wide på min kuse men han behöver en svängd bom, har hört att wintec är mkt raka. Vad tycker du?
Vet du ungeför hur många grader de vidaste järnet är?

// Illa -som blir tokig i sadeldjungeln
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Illa skrev:
Har funderat på att prova wintec wide på min kuse men han behöver en svängd bom, har hört att wintec är mkt raka. Vad tycker du?
Vet du ungeför hur många grader de vidaste järnet är?

// Illa -som blir tokig i sadeldjungeln

Wintec är inte raka utan har svängd bom. Ju bredare järn desto mer svängd bom. Wintec Isabell dock lite rakare i bommen en de andra Wintec.
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Fast som jag fattar det så är inte priset sänkt alls!
Det hon har gjort är att ta bort stigbyglar, stigläder och sadegljord ur priset.

Lägger man till det så kommer man till det ursprungliga priset igen.
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Åh tack för svaret. Ska prova en så fort jag kan!


En fråga till: går det att fylla på luft i WWcair sadlarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Bred häst söker sadel...

Immer skrev:
Jag har just beställt en Guerinieresadel med bomvidd 4!

Immer


Supernyfiken! Ungefär hur bred är din häst? Vad kostar sadeln, hur lång är den, sätesstorlek? Om du orkar svara blir jag :bow: :bump: :banana:
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Jag vet faktiskt inte hur bred min häst är, men det finns inga "färdiga" sadlar som varit breda nog. Jag rider i en Jensen Amiral, som är måttbeställd till henne (och till mej).
Hur Guerinieren kommer att passa återstår att se. Jag har provat en Renaissance med kammare 3 och den var för smal, så detta är en chansning.
Sätesstorlek 3 har jag beställt, har provat en 2:a och tyckte den var för liten.
Priset är 12.900 DKK, och här kan du se hur sadeln ser ut:
www.akademisk-ridekunst.dk

Immer
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Såg att du fått ett svar redan, men jag skriver ändå. Jag hade problem med att min häst är bred och dessutom lätt överbyggd, vilket gjorde att bakre delen av bossorna på sadlar jag provade "grävde sig ned" i ländryggen på henne eller rufsade till hårremmen. Det gör inte WW-sadeln, utan hennes rygg ser helt orörd ut efter ridning!

Jag vet inte hur vida de lilafärgade koppjärnen är i grader (de som följer med sadeln), men de är ordentligt vida! Jag använder själv det vidaste (vita) av de ordinarie koppjärnen - vilket jag efter mycket forskande kom fram till fungerar. Däremot kan/får man inte sätta de vida (lila) järnen i en vanlig Wintec, enligt återförsäljarna, eftersom sadeln deformeras för mycket då.

Mycket med det här...
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Illa skrev:
Åh tack för svaret. Ska prova en så fort jag kan!


En fråga till: går det att fylla på luft i WWcair sadlarna?

Cair är ju en luftmodell vill du har flair i? Mig veterligen finns bara Wide i just cair och ej med ull. Det vita järnet i wintec är ju ca 105 grader så då bör den lila börja på 110 och kanske går upp till 120grader skulle jag gissa.

Är själv sugen på att prova en sådan, har provat det vita järnet och det är för smalt för min kuse.
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Hm...:confused: Fast på BBs sida står det så här: Price: 2000,00 Euros, for the saddle alone. Please ask for price "complete" if you want the saddle "ready to go".
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Är det branderup.com?

Den sidan är inte uppdaterad på 100år typ.

Eller är det någon annan?
Det var iaf så jag uppfattade det om priset: att hon räknat bort tillbehören. Jag kan mycket väl ha fel om det!
 
Sv: Bred häst söker sadel...

Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha. Den kostade, när jag köpte den ny för ca 3 år sedan ca 14000. Och jag hoppas att jag kan få åtminstone 7000 för den (gärna 9000). Jag ska fråga sadelmakaren. Jag behöver ju pengarna om jag ska köpa en annan sadel. :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
432
Senast: MiaMia
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp