Bred som en ladugårdsdörr...

Muninn

Trådstartare
... och jag hoppar snart från en bro om jag inte hittar något som passar :crazy:

Hästen är islandshäst, c:a 140 cm, 8 år gammal. Han är lite överviktig men inte FET, men har å andra sidan inte så mycket muskler som han ska ha "sen".
När han började ridas för flera år provade han min Albion Style, MW. Den var för rak och ngt smal då.
Provade ut en Prestige Venus, 35 i bomvidd, när han var 4.5 år. Utprovad hos en bra sadelutprovare här nere i södra skåne.
Han har stått av och till eftersom jag pluggat himla mycket, och han har varit väldigt sen i utvecklingen och vuxit i perioder.
När han sattes igång "på riktigt" efter en viloperiod för drygt 1 år sedan låg Prestigen i bakvikt och mina knän nådde inte ens fram till knästöden...
Sadeljakt igen!
Hittade en Prestige Top Dressage, bomvidd 37, och lite mindre säte (16? 16.5? Passade mig och häst iaf, han är kort och jag är kort ;)).
Den har legat som ett smäck hela sommaren, sen fick han lite höstvila, växte lite till, och nu ligger även den SKRÄP.
Jag riktigt känner hur jag hamnar i bakvikt och skänklarna hamnar fel :(
Nu har jag ridit barbacka hela vintern, och ibland med min bomlösa akademiska, men jag sitter inte bra i den.

VAD GÖR JAG???

Så här ser djuret ut, med och utan den senaste Prestigen:







Den här bilden är visserligen gammal, sisådär 1,5 år gammal, men man ser ju iaf hur han ser ut när han rör på sig lite:




Jag vill ju ha en sadel att rida i, annars blir det inget tävlat i år :cry:
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Ja, jag har faktiskt tänkt på det flera gånger och aldrig kommit till skott. (Vilket jag förbannar nu...)
Jag vet liksom inte vad jag ska rikta in mig på?
Jag vet bara att min bomlösa akademiska är otrevlig (;)) och bomlösa av soffmodell är enligt mig hemska att rida i....
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Det finns andra bomlösa modeller som är specialinriktade på just kortryggade islandshästar.....

Googla runt lite efter dom, det finns en bl.a. på Gotland som verkar vara seriös...........
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Om du har vägarna förbi gamla hemstaden är du varmt välkommen att prova min sensation.
Annars så finnt ju åf hyfsat nära dig om det skulle vara något du är intresserad av att prova.

Jag har trivts väldigt bra med den, har haft den i ett år snart. Min är 16.5" och väldigt kort, har för mig att anläggningsytan är 42 på den modellen jag har. Den andra modellen är något längre, ca 45 cm. Men eftersom den är mjuk och bomlös så blir det ju inget tryck mer än under gumpen. Betydligt mer uppbyggd och mer stöd än andra soffkuddar. Går inte att jämföra!
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Kommer den ner ordentligt fram? Min akademiska ligger i bakvikt trots att det är bomlös, får bara inte ner den ordentligt fram. Eller så är Snorri felskapt!

Jag ska faktiskt upp till Vbg på måndag-tisdag.... :D
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Det finns just nu begagnade bomlösa islandssadlar för några tusenlappar bara. Säljer du din bomlösa akademiska är du nog hemma ekonomiskt.
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Ja då, den ligger som den ska :p
Kan nog snarare bli problem om hästen har för hög manke, men ser inte ut som att det skulle vara något problem på Snorri.

Jag är ledig hela tisdagen, hör av dig om du vill testa den.
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Om din ligger i bakvikt så är den för smal framtill.
Har den en löstagbart "järn" framtill så kan du ta bort det och se om den inte ligger bättre.

Det har jag fått göra på alla bomlösa jag har haft till mina hästar trots att ingen av dom är "ladugårdsdörrar"... :D
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Satsa på en Sensation, du kommer inte att ångra dig!
Åf kan säkert hjälpa dig att bestämma vilken modell som är bäst till din häst. Sensation är superskön att rida i, går att sätta dit större knästöd, större bakvalv, byta sits mm för att anpassa till ryttaren. Och den låg perfekt på hästen i somras när hon var smällfet och den ligger fortfarande lika perfekt nu när hon är i normalhull men mer musklad. Och den ligger där man lägger den, glider varken framåt, bakåt eller åt sidan. Den perfekta sadeln enligt mig och min häst.:)
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Blir nog till att prova en sådan minsann.... :)

Tack för inputs alla!
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Här är ett litet album på Snorris rygg och diverse sadlar. Har provat allt vi hade i sadelkammaren också, bara för att visa hur t.ex en rak, smal sadel ligger.

http://www.pixbox.se/alb1240882

Klart man ska provrida de också, men även om han höjer ryggen under arbete så är han ju överbyggd... vill gärna inte att sadeln ska vara för lång, smal OCH ligga som en brygga under stillastående, för då tror jag knappt det blir bättre för attj ag sätter mig och rider i den :)
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Ärligt talat, med den ryggen hade jag inte ens övervägt att försöka få tag på en bomsadel som passar.
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Nej, det är nog bara att lägga ner... Han är ju pinsamt märklig :o
Sådär såg han inte ut när jag köpte honom som ung och spenslig herre ;) :angel:

Då är frågan, är det sensation som gäller (alla verkar ju äääälska den?) eller kan man rikta in sig på t.ex star-trekk och masterback och liknande?
Som jag förstått det så kan ju för "stela" och raka bomlösa med latexpaneler osv också blir fel på honom?

Jag blir så oerhört glad för alla svar och råd och tips!
 
Sv: Bred som en ladugårdsdörr...

Jag har ochså sensation.
Tycker den fungerar bra förutom stiglädren.
Tydligen har jag korta ben så jag får inte till det 100%.
Jag får bara tryck i stiglädren från den översta stroppen.
Det kanske skall vara så men tror inte det.
Förut hade jag kari flex soffa, men med tiden blev min gamla häst för svankig så den tippade fram. Kanske hade den på en kurs för Ejolvur, har för mig att du var med där på kursen i gällingtrakten många år sedan.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: nullo-modo
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 145
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 314
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp