Breda halsband

Det här tycker jag är onödigt mycket halsband på för lite hals utan att vara överdrivet. Hunden står ju uppställd med utsträckt hals nu, men när han mer normalt ska röra sig och vrida och vända på huvudet tycker i alla fall jag att det ser ut som att det skulle bli obekvämt. Och klumpigt. Mer som en halsring än ett halsband.

1589272447108.png


Sedan inser jag att själva modellen av halsband är rätt klumpig i sig, men det är lite det jag menar. Själva massan behövs ju inte för tryckfördelningen.

Tillägg: Det här har alltså ingenting att göra med typen av människor eller utrustning jag syftade på i inlägg #7.
 
Senast ändrad:
Men kedjor menar du alltså på kennelhundar utomlands där sån hållning är tillåtet? Där är ju kätting ett måste för att kedjan inte ska tuggas sönder och hundarna ha ihjäl varandra.
Utomlands används ju ofta supertunga kedjor för att hunden ska få mer nackmuskler = se ännu mer matcho ut. Inte enbart för att hunden ska riskera bita av kättingen. Ser man på olika räddningsprogram (Pitbull and paroles t ex) så har många av dessa hundar trachea-problem just pga dessa tunga kedjor :( Så det finns mycket överdrivna grejer därborta"
 
Det här tycker jag är onödigt mycket halsband på för lite hals utan att vara överdrivet. Hunden står ju uppställd med utsträckt hals nu, men när han mer normalt ska röra sig och vrida och vända på huvudet tycker i alla fall jag att det ser ut som att det skulle bli obekvämt. Och klumpigt. Mer som en halsring än ett halsband.

Visa bifogad fil 50651

Sedan inser jag att själva modellen av halsband är rätt klumpig i sig, men det är lite det jag menar. Själva massan behövs ju inte för tryckfördelningen.

Tillägg: Det här har alltså ingenting att göra med typen av människor eller utrustning jag syftade på i inlägg #7.

Utomlands används ju ofta supertunga kedjor för att hunden ska få mer nackmuskler = se ännu mer matcho ut. Inte enbart för att hunden ska riskera bita av kättingen. Ser man på olika räddningsprogram (Pitbull and paroles t ex) så har många av dessa hundar trachea-problem just pga dessa tunga kedjor :( Så det finns mycket överdrivna grejer därborta"
USA har ju inte den bästa djurhållningen tyvärr. Många hundar som knappt får promenader alls och annat dumt.
 
Det här tycker jag är onödigt mycket halsband på för lite hals utan att vara överdrivet. Hunden står ju uppställd med utsträckt hals nu, men när han mer normalt ska röra sig och vrida och vända på huvudet tycker i alla fall jag att det ser ut som att det skulle bli obekvämt. Och klumpigt. Mer som en halsring än ett halsband.

Visa bifogad fil 50651

Sedan inser jag att själva modellen av halsband är rätt klumpig i sig, men det är lite det jag menar. Själva massan behövs ju inte för tryckfördelningen.

Tillägg: Det här har alltså ingenting att göra med typen av människor eller utrustning jag syftade på i inlägg #7.

Jag håller med, halsbandet ser alldeles för klumpigt ut för den hunden. Hade jag satt samma halsband på min stora beauceronhane hade det förmodligen sett bättre ut.

Själv gillar jag inte smala halsband, förutom möjligtvis om jag ska visa hund på utställning men det är ju en synnerligen kort stund som de har halsbandet då. Förr i tiden hade jag kedjestryp på mina hundar, men det är många år sedan, nu är det antingen lite bredare halsband eller sele. Det smalaste jag har är nog Hurrtas halsband som jag har för mig är ca. 3 cm breda, sen har jag nån sån där svart nylondressyrlänk för utställningar, men de skulle jag inte använda i vardagen.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag håller med, halsbandet ser alldeles för klumpigt ut för den hunden. Hade jag satt samma halsband på min stora beauceronhane hade det förmodligen sett bättre ut.

Själv gillar jag inte smala halsband, förutom möjligtvis om jag ska visa hund på utställning men det är ju en synnerligen kort stund som de har halsbandet då. Förr i tiden hade jag kedjestryp på mina hundar, men det är många år sedan, nu är det antingen lite bredare halsband eller sele. Det smalaste jag har är nog Hurrtas halsband som jag har för mig är ca. 3 cm breda, sen har jag nån sån där svart nylondressyrlänk för utställningar, men de skulle jag inte använda i vardagen.

Och kl*
Klumpigt och rätt överdimensionerat tycker jag, och det upplever jag är något av en trend. Jag både förstår och respekterar att man är rädd om hundens hals och att man faktiskt vill ha rejäla doningar som inte går sönder på en kraftfull hund, men...

Jag använder fasta halsband på mina och jag antar att de är ganska normbreda för raserna, men ingen av dem drar i kopplet och då kan det ju kvitta vad jag tar på dem egentligen. Ett smalt halsband eller kedja skulle jag aldrig sättta på shiban dock, det pajar pälsen. När terriern var yngre och ibland betedde sig som ett ånglok hade hon sele. :D
 
Mina rottisar tar av sig halsbandet om det inte sitter tamligen snavt. De ar/har varit "nakna" hemma och pa promenader anvander jag oftast kedje stryp. Mina hundar drar INTE och darfor hanger halsbandet lost nar de gar i koppel. De har halsband och koppel "for sakerhets skull" och for att andra inte ska tycka att det ar laskigt med losa hundar nar de ser oss.

Jag gillar breda halsband, det fungerar dock inte sarskilt bra pa rottisar och da mina ar nakna hemma ar det enklast att tra pa ett kedjestryp nar vi gar ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 764
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 274
Senast: hastflicka
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 926
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp