Bredåkare!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 411
C

cano

Hej!
Jag har en häst som behöver åka brett vid transportering. Vi kör henne med mellanväggen i, men den står på snedden och det verkar hon trivas med.
Nu är det så att vi eventuellt ska köpa en transport med mjuk mellanvägg och säljaren säger att då kan man ha mellan väggen i sitt normala läge och att hästen ändå kan bredda sig vid körning.
Är det någon som har erfarenhet av detta i verkliga livet? Tror ni att våran häst kommer att trivas med det lika bra vid transporteringen?
/Camilla

Sv: Bredåkare!

Du kan ju fråga om du får provåka en sväng med din häst i så får du ju svaret. :idea: ;) :D

Det har jag blivit erbjuden redan och det ska jag göra, men det är inte säkert att det märks något vid en tur.
Tyvärr så finns det inte 3/4 och 1/4 bom att köpa till den transporten (Henra) utan bara halv eller hel.
Det märks inte på hästen när man kör henne smalt att hon har det jobbigt, det är väldigt lungt och stilla. Vid en del tillfällen när vi lastar ur henne efter en resa har hon varit svettig och som jag har tolkat det haft mjölksyra i musklerna.
Jag tolkar det som att hon har svårt att hålla balansen när hon åker smalt, då har vi provat att köra henne brett och då har detta aldrig inträffat.
Camilla

Det hjälpte inte på den jag har som inte kan stå smalt. Hon måste åka brett i transport, lastbil, eller två hästars lastbil (där dom åker bak och fram). hon är iofs e Robin Z så man kan väl inte vänta sig så mkt annat :S.

Har en Umeboggie med mjuk mellanvägg nertill. Min förra häst ville stå brett med bakbenen och han trivdes bra med denna mjuka mellanvägg.Jag flyttade aldrig mellanväggen åt sidan.

Mitt halvblodssto som åkte brett i vår gamla transport (VV med 3/4 bom) åker nu "smalt" i vår nya. Vi köpte en extrabred Star-trailer, boggie, med halv mellanvägg som är mjuk nertill.
Den extra bredden gör ju att de 2 båsen i transporten blev något större och mjuka mellanväggen att hästen får ut fötterna utan att för den skull behöva stå helt brett.
Det fungerar jättebra. Vi fick dock med en 3/4 bom+ en liten snutt som man skulle sätta på andra sidan, så det går att åka helbrett men det har som sagt inte behövts.
Kan rekommendera Startrailer faktiskt.

jag har bara positiva erfarenheter av mjuka mellanväggar (st*r trailer) hästen som kan vara riktigt kinkig och bli totalt omöjlig att lasta (i alla släp) efter ett åk i mindre roliga släp (typ V*Vagnen) har åkt kanon och går på som en klocka på st*r trailern..
H*nran är ju annars (enligt förs) väldigt lätt att bygga egna bommar till om man skulle vilja det, tror inte att det skulle bli särskilt dyrt heller och är konstruktionen på bommarna samma som i min 03a så lär det inte vara det minsta svårt, bara man har någon som kan svetsa:p
Du kan inte tänka dig att åka helbrett med pållen annars? detta gillade min gringubbe också, på h*nran blir visserligen urlastandet lite krångligt eftersom man måste lyfta ut hela bommen, men man kan ju ha en kedja bak istället för bom också
har för mig att h*nran är bredare än vad släp brukar vara också

arkivx skrev:
Har en Umeboggie med mjuk mellanvägg nertill. Min förra häst ville stå brett med bakbenen och han trivdes bra med denna mjuka mellanvägg.Jag flyttade aldrig mellanväggen åt sidan.

Skönt att höra att det funkade för din häst. Det är nog lika med våran häst att hon vill stå brett med bakbenen eftersom det funkar att ha mellanväggen kvar men brett bak. Det som gör mig lite fundersam är i fall hela hon står lite på snedden när man kör, när vi stannar och tittar till henne så står hon rakt.
Tror du/ni att det är någon skillnad på att det är mjuk mellanvägg hela vägen eller halva vägen som det är i din?
Camilla

Kör helbrett annars om det inte skulle funka med att ha väggen i, mina hästar åker alltid helbrett utan vägg och med lång bom, funkar super! Dock har jag ett gammalt tranesläp...

Mitrolle skrev:
Mitt halvblodssto som åkte brett i vår gamla transport (VV med 3/4 bom) åker nu "smalt" i vår nya. Vi köpte en extrabred Star-trailer, boggie, med halv mellanvägg som är mjuk nertill.
Den extra bredden gör ju att de 2 båsen i transporten blev något större och mjuka mellanväggen att hästen får ut fötterna utan att för den skull behöva stå helt brett.
Det fungerar jättebra. Vi fick dock med en 3/4 bom+ en liten snutt som man skulle sätta på andra sidan, så det går att åka helbrett men det har som sagt inte behövts.
Kan rekommendera Startrailer faktiskt.

Våran häst är ett arabsto som är ca. 152 cm hög och hon har också åkt brett i en VV som har en innerbredd som är 153 cm och det har fungerat bra. Henran är 160 cm i innerbredd och med helt mjuk mellanvägg så det kanske kan funka då att ha mellanväggen i sitt normala läge. Jag öskade att det fanns 3/4 och 1/4 att köpa till, men tyvärr så gör det det inte.
Camilla

LillaMy84 skrev:
jag har bara positiva erfarenheter av mjuka mellanväggar (st*r trailer) hästen som kan vara riktigt kinkig och bli totalt omöjlig att lasta (i alla släp) efter ett åk i mindre roliga släp (typ V*Vagnen) har åkt kanon och går på som en klocka på st*r trailern..
H*nran är ju annars (enligt förs) väldigt lätt att bygga egna bommar till om man skulle vilja det, tror inte att det skulle bli särskilt dyrt heller och är konstruktionen på bommarna samma som i min 03a så lär det inte vara det minsta svårt, bara man har någon som kan svetsa:p
Du kan inte tänka dig att åka helbrett med pållen annars? detta gillade min gringubbe också, på h*nran blir visserligen urlastandet lite krångligt eftersom man måste lyfta ut hela bommen, men man kan ju ha en kedja bak istället för bom också
har för mig att h*nran är bredare än vad släp brukar vara också

Det går säkert som du säger att få tilll en egen bom om det skulle behövas.
Visst kan jag tänka mig att köra henne helbrett om det behövs, men hitills har det fungerat bra med att bredda bak och hon har verkat trivas med det. Tänkte att hon kanske tar stöd mot mellanväggen i framkant och sen har det varit bra att kunna ha grejer på andra sidan mellanväggen, men då har det varit en hård mellanvägg hela vägen. Henran har en innerbredd på 160 cm.
Camilla

Polly_Mulle skrev:
Kör helbrett annars om det inte skulle funka med att ha väggen i, mina hästar åker alltid helbrett utan vägg och med lång bom, funkar super! Dock har jag ett gammalt tranesläp...

Nackdelen med en del transporter nu för tiden är väl att de har delad bom även fram, men det finns kanske helbom att köpa som passar fram?
Sen inbillar jag mig att bommar och mellanvägg hjälper till att hålla upp stabiliteten i hela transporten och därför vore det perfekt med 3/4 och 1/4 bak. I och för sig så har man hel bom bak så finns ju bommarna där i alla fall, men det framgår tyvärr inte på Henras hemsida om det finns helbom att sätta fram. Jag ska åka och titta på den under veckan och låna med mig hem om den verkar bra, så jag får höra med dem då.
Camilla

Att svetsa till en helbom fram lär inte vara något större problem åpå vilken mek-verkstad som helst om man inte har nån kusin eller granne som kan hantera en svets hyggligt. Upplever att trailern är minst lika stadig med bara helbom fram och bak som om jag hade väggen i. En sak mindre som kan skramla dessutom...

Dom flesta Robin Z hästarna har svrt för att åka smalt. Robin Z hästar har för det mesta svårt att stå oredentligt över huvudtaget.

Har jag aldrig någonsin hört talas om, har en själv och hon kan åka smalt, min systers sålda Robin Z hade heller aldrig några problem.

Med en svets och lite händighet så är det inte så svårt att tillverka vilken längd du vill på bommarna, om du inte kan fixa det själv så fråga på verkstad eller hos en smed.

cano skrev:
Nackdelen med en del transporter nu för tiden är väl att de har delad bom även fram, men det finns kanske helbom att köpa som passar fram?
Sen inbillar jag mig att bommar och mellanvägg hjälper till att hålla upp stabiliteten i hela transporten och därför vore det perfekt med 3/4 och 1/4 bak. I och för sig så har man hel bom bak så finns ju bommarna där i alla fall, men det framgår tyvärr inte på Henras hemsida om det finns helbom att sätta fram. Jag ska åka och titta på den under veckan och låna med mig hem om den verkar bra, så jag får höra med dem då.
Camilla

nu vet jag inte om det skiljer sig nåt mellan modellerna och vilken det är du har tänkt dig, men jag fick med en hellång bom (skulle ha kostat en 7-800) till mitt släp och den rekommenderade han att man skulle sätta just fram och istället för bom bak ha en kedja eftersom konstruktionen blir lite krånglig vid av/pålastning iaf om man har en häst som har bråttom ut..
jag tror inte två korta bommar och en mellanvägg stabiliserar det minsta om man inte har en mitt"pelare" fram så som exempelvis st*r trailern har..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 013
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 066
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 212
Senast: kma
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 658
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka