Bredband - vad hade ni valt?

Bukefalos 30 år!

Tystnatt

Trådstartare
Jag funderar på om bredbandsabonnemang
1) Fiber 250/50 Mbit/s med 12 månaders bindningstid för 282 kr/mån

är klokare än

2) 5G runt 200-600 Mbit/s (upp till 1000 Mbit/s om 5G+ och optimala förhållanden) med 24 månaders bindningstid för 299 kr/mån

Enligt täckningskarta ska jag ha mycket god 5G+ täckning men jag upplever då och då problem med 5G på mobilen (samma operatör som bredbandet)
Med 4G lär jag bara komma upp i 100 Mbit/s typ?

Har fiber 500/500 Mbit/s som funkar toppen just nu men har inte råd med 566 kr/mån efter prishöjning (haft rabatt länge). Jag har många uppkopplade enheter, mycket webbinarier och hanterar stora dokument men det kräver ju egentligen inte så höga hastigheter

är klokare än

2) 5G runt 200-600 Mbit/s (upp till 1000 Mbit/s om 5G+ och optimala förhållanden) med 24 månaders bindningstid för 299 kr/mån

Enligt täckningskarta ska jag ha mycket god 5G+ täckning men jag upplever då och då problem med 5G på mobilen (samma operatör som bredbandet)

Har fiber 500/500 Mbit/s som funkar toppen just nu men har inte råd med 566 kr/mån efter prishöjning (haft rabatt länge). Jag har många uppkopplade enheter, mycket webbinarier och hanterar stora dokument men det kräver ju egentligen inte så höga hastigheter
Jag hade mobilt sista året innan jag flyttade från sverige. Det är ett skämt, vad gäller pålitlighet och stabilitet. Skulle aldrig våga förlita mig på det till nått annat än slösurfande.

250/250 fiber är ju ett skämt när andra operatörer på samma fiber kam erbjuda 1000/1000 på samma kabel för 3-500 kr månaden. 5G är rätt stabilt och erbjuder bra upp/nedladdning. Om din 5G leverantör känns ostabil kolla andra operatörer. Jag har Comviq kontantkort på mitt och betalar 449 i månaden för obegränsad bredband, inget problem med vare sig surf på datorn eller streaming till TVn.

Priser på fiber är svårt att jämföra eftersom priset skiljer beroende på var man bor. Det är himla surt att se reklam för ett billigt abonnemang för att när man sen skriver in sin adress se hur priset nästan dubblas….. :grin:
Däremot hade jag på något sätt velat faktiskt testa 5G först, om jag skulle hoppat på det.
Hos mig visar täckningskartan att jag har hur bra täckning som helst med ett par olika leverantörer, men verkligheten är något helt annat. Detta kan inte försäljare förstå när de ringer och försöker sälja abonnemang……..

Jag hade mobilt sista året innan jag flyttade från sverige. Det är ett skämt, vad gäller pålitlighet och stabilitet. Skulle aldrig våga förlita mig på det till nått annat än slösurfande.
Ostabilt? Vårt mobila bredband är högst stabilt. Vi surfar, streamar TV, osv. Det beror förmodligen på var man bor hur man upplever det mobila bredbandet, så det blir nog tokigt att dra alla över en kam...

Däremot hade jag på något sätt velat faktiskt testa 5G först, om jag skulle hoppat på det.
Hos mig visar täckningskartan att jag har hur bra täckning som helst med ett par olika leverantörer, men verkligheten är något helt annat. Detta kan inte försäljare förstå när de ringer och försöker sälja abonnemang……..
Jag fick en månads fri prövotid när jag skaffade mitt mobila bredband. Hade jag sagt ifrån inom den tiden var det bara att skicka tillbaka modemet och betala noll kronor, sedan gällde bindningstiden från dag 30. Men jag vet inte hur mycket det påverkades av att det var Telias när-vi-tar-bort-kopparlinan-erbjudande.

är klokare än

Jag skulle köra fiber för pålitligheten och robustheten, oavsett vilken hastighet man väljer.

Men 299 kr per månad med obegränsad data är ett bra pris, så jag förstår funderingen/dilemmat.

Ostabilt? Vårt mobila bredband är högst stabilt. Vi surfar, streamar TV, osv. Det beror förmodligen på var man bor hur man upplever det mobila bredbandet, så det blir nog tokigt att dra alla över en kam...
Ja? Jag delade med mig av min upplevelse. "god täckning" enligt leverantören, men det gick ändå knappt använda.

Ja? Jag delade med mig av min upplevelse. "god täckning" enligt leverantören, men det gick ändå knappt använda.
Jag har samma upplevelse men för ett par år sedan. Mycket god täckning enligt leverantör, men oanvändbart gällande stabilitet där det behövde användas. Betyder inte att det inte fungerar på andra ställen, men tid att faktiskt prova på rätt plats utan att bindningstid slår in är bra.

(Undantaget är väl om man bor alldeles mitt i en större stad, då bör man kunna lita på att det funkar bra.)

Jag arbetar hemifrån och har bara använt mobilt nät (dessutom via mobiltelefonen) de senaste åren. Det har fungerat utmärkt för vanligt surfande, streaming och diverse zoom-möten. Vi bor dock på landet så alla operatörer fungerar inte, men det var inga problem att bryta när jag påtalade att täckningen inte fungerade.

Jag hade nog valt fiber, utifrån mina egna erfarenheter av fiber vs mobilt bredband.

Man får kanske också fundera över vilken hastighet man egentligen behöver, tänker jag. Om man inte spelar online, handlar med värdepapper i realtid eller frekvent flyttar mycket stora filer så blir man inte gladare av en gigabit än av 250 mbit.
Mitt hushåll tittar på film och tv, surfar, sitter i videomöten, jobbar delvis professionellt med ljud- och bildfiler av begränsad storlek - och upplever inte någon flaskhals öht med 100/10(!). Det händer att jag uppgraderar till 500/500 eller 1000/1000 om jag behöver flytta stora filer, men för daglig "normal hushållsanvändning" funkar 100/10 fint och är till vardags sällan någon reell skillnad mot de 1000/1000 jag har på jobbet.

Jag hade nog valt fiber, utifrån mina egna erfarenheter av fiber vs mobilt bredband.

Man får kanske också fundera över vilken hastighet man egentligen behöver, tänker jag. Om man inte spelar online, handlar med värdepapper i realtid eller frekvent flyttar mycket stora filer så blir man inte gladare av en gigabit än av 250 mbit.
Mitt hushåll tittar på film och tv, surfar, sitter i videomöten, jobbar delvis professionellt med ljud- och bildfiler av begränsad storlek - och upplever inte någon flaskhals öht med 100/10(!). Det händer att jag uppgraderar till 500/500 eller 1000/1000 om jag behöver flytta stora filer, men för daglig "normal hushållsanvändning" funkar 100/10 fint och är till vardags sällan någon reell skillnad mot de 1000/1000 jag har på jobbet.

Min operatör har slutat erbjuda 100 som nerhastighet och minsta man kan välja är nu 250. En stadig prisökning på 50% lades också på :meh:

Priser på fiber är svårt att jämföra eftersom priset skiljer beroende på var man bor. Det är himla surt att se reklam för ett billigt abonnemang för att när man sen skriver in sin adress se hur priset nästan dubblas….. :grin:
Samma här... Bor i hyresrätt och kan välja många olika leverantörer, men dyra är dem.

Har själv funderat på om jag bara skulle ha mobilt internet (5G) hemma och säga upp fibern (100/100) jag har för att spara lite pengar.
Men efter att mobilnätet varit segt/ borta helt några gånger känns det ändå tryggt att ha en backup i fibern så det går att ringa över wifi tex. om det krisar.

Tacksam över att bygden var snabba att bilda förening alldeles i början av bidragen.

Jag betalar under 900 kr/kvartal för 100/100 för min fiber.

Hade mobil puck en kort tid medan installation pågick. Högst varierande täckning. Masten ligger ett antal km bort och jag har ett berg invid huset. Mao är täckningskartan "fläckig"

Jag skulle ha kvar fibern även om priset gick upp. Just för tillförlitligheten. Att inte ens kunna ringa när mobila nätet svajar - nej tack.

Jag tänker mycket på att jag är fast med 5G bredband i 24 månader om jag skulle vara missnöjd med pålitlighet/stabilitet men "bara" 12 månader med fiber om jag skulle uppleva att hastigheten är för låg
Skulle dock kunna använda nöjdhetsgaranti inom 30 dagar för 5G men inte för fiber
Just nu lutar jag mot fiber pga. erfarenheter med 5G-täckning på mobilen

Jag har använde mobilt bredband innan jag fick fiber. Har jättedålig täckning men det funkade bra då jag köpte en ordentlig stationärrouter som man även kunde koppla en extern antenn till om det hade behövts. Via telefonen eller med en bärbar puck funkar inte mobilt bredband här utan man behöver någon typ av antenn.

Nu har jag fiber så kör på det.

Jag hade inte velat binda mig i 24 månader så jag hade nog tagit fibret i ditt fall.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka