Breddar sig eller ej runt manken?

Andorra

Trådstartare
Diskuterade med en bekant som varit på sadelprovning och deras häst har fått vassare manke med åren. Förr var han rund och go och bekväm att rida barbacka på men nu när han har rids mer har han musklat sig annorlunda och fått mycket vassare manke.

Jag trodde att hästar breddade sig även runt manken när de musklar sig.....
även vår dressyrtränare sa något sådant om min häst (som är ganska bred) att han kommer att kräva smalare bomvidd när har musklar upp ryggen. Får inte riktigt ihop det här.....

Är det vissa hästar som får vassare manke med åren även när de går med en rätt tillpassad sadel? Min förra häst red jag mycket i barbacka sadel och han var väldigt rund och go runt sin manke när han var i toppform.

Jag har aldrig varit med om att de får mindre muskler av att tränas mer. Möjligtvis om sadeln inte passar och/eller de inte får tillräcklig med mat. Ska bli intressant att se om andra upplevt att hästar får vass manke av att tränas mer.

Beror tycker jag på hur hästens rygglinje ser ut i övrigt. En bredare bomvidd betyder inte att hästen är bättre tränad. Ofta är det fett som gör hästen bredare. Halvblod och fullblod med mer markerade mankar får ofta mer manke med åren utan att de haft fel sadel eller fel träning.

Så en lite tjock häst får kanske en smalare bomvidd med träning- precis som en vältränad människa har smalare midjemått men rutor på magen. Och en tunn häst får kanske en vidare bom med kombinationen mat och träning. Tycker det är någon konstig myt det här med att hästarna tränas bra om det breddar sig. Bredaste bomvidden hade min häst som dräktig i hagen. Det beror som vanligt på många saker och man kan inte generaliser åt något håll. Tycker jag

Jag skulle också tro att en häst som är lite för rund antagligen blir "vassare" med mer träning medan en omusklad häst kan bli mindre vass. Det är mycket muskelfästen där, och de tenderar ju inte att bli så bulliga som "mitten" av en muskel blir.
Sedan kan självklart en felaktig sadel göra att hästen tex börjar vinkla fram bogbladen och då blir det ju också mer "tomt" där vid manken...

Hästar har inte bara muskelfästen på och runt manken och området där omkring. De har även muskler. Som förtvinar och ibland ofta tom tillbakabildas om sadeln är för trång och inte medger utrymme för muskeluppbyggnad. Det är då man får vassa/markerade mankar. Vilket tyvärr är vanlig. En rund manke kan bestå av fett, men det går inte att generalisera och dra alla "rundmankade" hästar över en kam. : )

Passar inte sadeln så visst blir dom smalare runt manken tillslut, är ju inte jätteovanligt att folk, även dom som är duktiga och rider bra rider runt i fel sadlar. Tillslut så kommer musklerna inte tillbaka och därför kanske folk vill uppleva det som att det ska vara så.

När hästen går högre klasser kommer den komma upp med framdelen när den rör sig. Den kommer spänna bågen bak, sätta sig på bakdelen och avlasta fram. Den blir då högre i manken vilket gör att den får en smalare bomvidd. Plus att den motionerar bort fläsk.

Jag tror som föregående talare att den tränaren TS pratat med menar att hästen kommer upp med manken ju bättre tränad den blir. Man vill ju ha bärighet fram och att hästen således lyfter upp mankpartiet och halsbasen genom att den arbetar rätt med sin överlinje och magmuskulatur och till följd av det bär mindre vikt på bogarna. Frambenen är inte fästa i kroppen i annat än med hjälp av en muskelgördel, så att det sker förändringar där med bättre "hållning" är inget konstigt.

Jag tror som föregående talare att den tränaren TS pratat med menar att hästen kommer upp med manken ju bättre tränad den blir. Man vill ju ha bärighet fram och att hästen således lyfter upp mankpartiet och halsbasen genom att den arbetar rätt med sin överlinje och magmuskulatur och till följd av det bär mindre vikt på bogarna. Frambenen är inte fästa i kroppen i annat än med hjälp av en muskelgördel, så att det sker förändringar där med bättre "hållning" är inget konstigt.

Visst höjer sig en häst i frampartiet när den orkar bära sig med bakdelen, men det betyder inte att det inte ska saknas muskler runt manken : )

PS. Om man inte har möjlighet att gå en kurs i hästens anatomi och uppbyggnad så finns det en del bra böcker i ämnet till fullt överkomligt pris. (Nämner ingen titel eller författare ifall det skulle vara som att göra reklam!). DS.

Den saknar inte muskler runt manken heller, men de bygger sig annorlunda. "min" sadelprovare, (sadeldoktorn) påstår att en häst aldrig bygger muskler så man breddar sadeln, den kommer snarare att kräva smalare sadel. Det verkar dock vara en vanlig missuppfattning att det är tvärt om och ju bredare sadel som krävs desto bättre är deras häst tycks många tro.

Den saknar inte muskler runt manken heller, men de bygger sig annorlunda. "min" sadelprovare, (sadeldoktorn) påstår att en häst aldrig bygger muskler så man breddar sadeln, den kommer snarare att kräva smalare sadel. Det verkar dock vara en vanlig missuppfattning att det är tvärt om och ju bredare sadel som krävs desto bättre är deras häst tycks många tro.

Vad är hans förklaring till detta? Är bara nyfiken (och inte ute efter bråk) eftersom exempelvis andra sadelprovare mfl professioner hävdar motsatsen : )

Muskler blir heller inte så värst bulliga, det är fläsk. Och stora muskler fram vill man inte ha, de ska sitta bak.
stjarnfrugts förklaring var jättebra.

Fast manken har ju egentligen ingenting med sadeln på det sättet att göra, manken och runt om ska ju vara fri. Hålorna vid manken gör ju inte att sadeln behöver bli breddas. Det är inte manken som blir högre utan hela hästen blir ju högre med bättre muskulatur och hållning, manken följer ju med upp så att säga. Den ska fortfarande inte vara hålig vid manken.

Fast manken har ju egentligen ingenting med sadeln på det sättet att göra, manken och runt om ska ju vara fri. Hålorna vid manken gör ju inte att sadeln behöver bli breddas. Det är inte manken som blir högre utan hela hästen blir ju högre med bättre muskulatur och hållning, manken följer ju med upp så att säga. Den ska fortfarande inte vara hålig vid manken.

Nej ingen häst pga sadel ska vara/bli hålig vid manken . Det är dock skillnad på muskler och fett .
Jag finner tråden intressant pga just de föreställningar som illustreras och sadel/passande sadel öht . Som flera varit inne på så handlar inte sadelbredd i sig om att hästen är bättre musklad .

Sen i övrigt som jag skrivit många gånger så sadel om den verkligen ligger bra i grunden och hästen sen i övrigt jobbas vettigt utöver det så man behöver sällan byta sadel öht . Bra liggande sadlar i grunden och vettig ridning osv så utifrån det ligger samma sadlar rätt bra och man behöver inte byta sadel trots om hästen ändrar sig lite .

Senast ändrad:
Passar inte sadeln så visst blir dom smalare runt manken tillslut, är ju inte jätteovanligt att folk, även dom som är duktiga och rider bra rider runt i fel sadlar. Tillslut så kommer musklerna inte tillbaka och därför kanske folk vill uppleva det som att det ska vara så.
Jag har en häst som har just gropar vid manken och även på ryggen där sadelns bakre delar ligger an. Han har gått med en alldeles för smal sadel i många år, innan han kom till mig. Han går nu med X-vid bom för att ha rätt vinkel på den, men jag måste fylla ut mellanrummet mellan sadeln och manken för att sadeln ska funka optimalt på honom.

Denna sadel hade han hos förra ägaren.
stubbensadel4.jpg

(och för den som undrar - förra ägaren är bortgången och far inte illa av att jag gnäller på utrustningen hon använde)

Sen i övrigt som jag skrivit många gånger så sadel om den verkligen ligger bra i grunden och hästen sen i övrigt jobbas vettigt utöver det så man behöver sällan byta sadel öht . Bra liggande sadlar i grunden och vettig ridning osv så utifrån det ligger samma sadlar rätt bra och man behöver inte byta sadel trots om hästen ändrar sig lite .
Håller med där, jag hade min häst i 10 år och bytte inte sadel en enda gång. Från lite till stor.

@aramis Är sadeldoktorn JI? Jag har gått utprovarkurser för honom och även sett ryggarna på hästar hos återkommande kunder till honom. Av fyra hästar hade alla fyra fullständigt förtvinade muskler kring manken. De sämsta överlinjer jag någonsin sett faktiskt. Som du säger värmdes även sadlarna om till samlare vidder till dessa hästar.

Vad gäller ämnet så verkar det enligt min erfarenhet så att många hästar får lite smalare vidd när de kommer i träning och får bort "valpfettet". Men andra hästar som har varit "räkiga" som ynglingar kommer kräva vidare sadlar. Jag har själv en häst av varje modell. På den ena blev hela hästen bredare efter två-tre månaders ridning/träning och den andra blev smalare över manken och fick högre manke efter en tids ridning/träning.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 174
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 665
Senast: Ceta
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka