Breddar sig eller ej runt manken?

Ingenting växer.. Förenklat hänger hela hästens bröstkorg i en muskelbrygga mellan frambenen. Rider man dem korrekt kan man få den muskelbryggan att inte vara så hängig. Då eleveras hela bröstkorgen och manken kommer upp.

Men många rider med mer skjutkraft än bärkraft och med mycket spänning i underhalsen. Då dras hästen ner i framdelen. Och man får aldrig den där eleveringen maximalt.

På samma sätt som man kan rida upp manken kan man rida in mer luft i gången etc. Det är lite samma tänk.
Återgår då manken till normal höjd efter ridpasset, eller är det bestående så länge man rider kontinuerligt korrekt?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 174
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025