Bukefalos 28 år!

Breeders Trophy 2018

Testryttare på hopphästarna,
läste att någon/några inte verkade gillade iden. Bla skrev någon att det var för kort tid för att kunna bedöma hästen rättvist. Och att sätta upp någon helt okänd osv.


Men på dressyrsidan går det ju bra? Och verkar uppskattat av ryttare också? Att kritiken är uppskattad och så vidare.

Är det för nytt för att man ska uppskatta det ännu?
Kollar på det nu och tycker det är jätteintressant!
 
Testryttare på hopphästarna,
läste att någon/några inte verkade gillade iden. Bla skrev någon att det var för kort tid för att kunna bedöma hästen rättvist. Och att sätta upp någon helt okänd osv.


Men på dressyrsidan går det ju bra? Och verkar uppskattat av ryttare också? Att kritiken är uppskattad och så vidare.

Är det för nytt för att man ska uppskatta det ännu?
Kollar på det nu och tycker det är jätteintressant!

Var det några som kunde något eller som bara tyckte något?

Det finns ju alltid folk som tycker men massa men som saknar eller har dåliga kunskaper i ämnet som trots det kan vara väldigt högljudda.
 
Var det några som kunde något eller som bara tyckte något?

Det finns ju alltid folk som tycker men massa men som saknar eller har dåliga kunskaper i ämnet som trots det kan vara väldigt högljudda.
Tror det var någon vars ryttare eller ägare var med i finalen nu.
Ska kolla men intervju i hippson eller ridsport tror jag.

Som också menade att flera avstått breeders iår pga testryttare i femårsfinalenq (:confused:)
 
Tror det var någon vars ryttare eller ägare var med i finalen nu.
Ska kolla men intervju i hippson eller ridsport tror jag.

Som också menade att flera avstått breeders iår pga testryttare i femårsfinalenq (:confused:)
Det var väl mkt diskussioner om detta när reglerna ändrades. Tror det debatterades även här och minns att det fanns mkt kritiska röster.
Har för mig att folk lyfte fram att hästarna inte var vana vid ny ryttare och att folk var rädda att hästarna skulle ridas felaktigt och få en dålig upplevelse.

Jag förstår inte kritiken alls. Det är ju inte vem som helst de skickar upp på hästarna..
 
Det var väl mkt diskussioner om detta när reglerna ändrades. Tror det debatterades även här och minns att det fanns mkt kritiska röster.
Har för mig att folk lyfte fram att hästarna inte var vana vid ny ryttare och att folk var rädda att hästarna skulle ridas felaktigt och få en dålig upplevelse.

Jag förstår inte kritiken alls. Det är ju inte vem som helst de skickar upp på hästarna..
Förstår inte heller faktiskt. Dressyrhästarna är ju tex ett år yngre och verkar lite mer spooky än många av hopphästarna varit jag sett under testryttaren.

Son du skriver, det är ju inte vem som helst de sätter upp direkt...
 
Såg 5-åringarnas final idag och imponerandes över Dubbeldams ridning. Att han var duktig visste man ju sen tidigare, men att han lyckades ge samtliga hästar en bra upplevelse tyckte jag var beundransvärt. Han satte ingen orimlig press på dem och kom med intressant input.

Förstår dock till viss del kritiken gällande att ha testryttare, framförallt i hoppningen. Har man en svår eller känslig häst vill man kanske inte ha en ny ryttare på ryggen i en kvart i Flyinges stora ridhus. På en ung häst kan en kvart räcka för att knäcka ett förtroende om man gör nånting helt tokigt, men att en ryttare som Dubbeldam eller Dujardin skulle ”lyckas” med det håller jag inte särskilt troligt.
 
Det var väl mkt diskussioner om detta när reglerna ändrades. Tror det debatterades även här och minns att det fanns mkt kritiska röster.
Har för mig att folk lyfte fram att hästarna inte var vana vid ny ryttare och att folk var rädda att hästarna skulle ridas felaktigt och få en dålig upplevelse.

Jag förstår inte kritiken alls. Det är ju inte vem som helst de skickar upp på hästarna..

Håller med! Varför skulle inte de 5-åriga hopphästarna klara en testryttare när de 4-åriga dressyrhästarna gör det.

Det verkar inte heller som att folk tänker på att hingstarna under bruksprovet går med två testryttare och de verkar ju överleva det, även hopphingstarna.
 
Förstår inte heller faktiskt. Dressyrhästarna är ju tex ett år yngre och verkar lite mer spooky än många av hopphästarna varit jag sett under testryttaren.

Son du skriver, det är ju inte vem som helst de sätter upp direkt...

Sedan är det ju så att om en ryttare som Dubbeldam sitter på en häst han verkligen gillar kan det nog hända att ägaren får ett samtal... och jag tror nog de flesta av de här hästarna är till salu för rätt pris.
 
Jag hoppas att folk blir lite mer positiva nu när de sett hur det går till och hur bra ryttare vi faktiskt lyckats få hit!

Jag vet inte om "sportfolk" som inte är så insatta i bruksprov osv såg framför sig någon slags "Final 4" upplägg med att testryttaren skulle hoppa en teknisk "finalbana" på 125 med alla hästarna?

Nu var de väl inte riktigt säkre själv på hur upplägget skulle bli eftersom de byggde fram flera linjer som sedan aldrig användes, men jag har i alla fall hela tiden litat på att det skulle lösas på ett bra sätt och att de självklart inte styr på något där det finns risk att det blir missförstånd och hästarna får ta smällen.
 
Jag hoppas att folk blir lite mer positiva nu när de sett hur det går till och hur bra ryttare vi faktiskt lyckats få hit!

Jag vet inte om "sportfolk" som inte är så insatta i bruksprov osv såg framför sig någon slags "Final 4" upplägg med att testryttaren skulle hoppa en teknisk "finalbana" på 125 med alla hästarna?

Nu var de väl inte riktigt säkre själv på hur upplägget skulle bli eftersom de byggde fram flera linjer som sedan aldrig användes, men jag har i alla fall hela tiden litat på att det skulle lösas på ett bra sätt och att de självklart inte styr på något där det finns risk att det blir missförstånd och hästarna får ta smällen.

Ja, alltså... vore jag uppfödare/ägare skulle jag inte tacka nej till att någon av de här ryttarna red min häst. Dels för att få omdömet om den men även med tanke på ev försäljning.
 
Tycker också det är väldigt positivt med testryttare. Det är klart att en extremt känslig häst som är osäker i nya miljöer och med nya människor kan underprestera men om den riskerar att på allvar bli ”traumatiserad” såpass att det påverkar framtida karriär så kanske inte stora tävlingar är en lämplig plats för den att vara på riktigt än ändå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det har blivit dags för Sveriges mest lovande unga dressyrhästar att göra upp när Breeders dressyrvecka drar igång på onsdagen. Här...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 169
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
610
Senast: Ramona
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 135
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp