ragge

Trådstartare
om man vill vara med i breeders med en häst, hur många led ska hästen ha godkända föräldrar???
Har ett sto som är efter en angloarab(godkänd till ponny endast)mamman är rent halvblod.
Om jag skulle betäcka henne med en godkänd hingst, kan man då tävla breeders???
 
Sv: Breeders

Hästar med gröna, vita eller gula papper får vara med i Breeders.
Om jag har fattat det rätt får din avkomma grå papper eftersom moderns far ej är godkänd i ASVH.

Här är en länk till vilken färg avkomman får på papperen.
http://www.horseway.se/farg_papper.htm
 
Sv: Breeders

En avkomma till godkänd hingst borde få vita papper då hästen består av raser som är godkända för halvblodsaveln. Vita papper ges till häst efter godkänd hingst med okvalificerad morfar eller mormorsfar som är av ras som är godkänd av ASVH.
 
Sv: Breeders

"Slutligen finns det grå papper till häst fallen efter godkänd hingst. ASVH registrerar hästar på fyra olika sorters grå papper, men här gäller raskod 54, register II. Här registreras hästen om modern har helt okänd härstamning eller om hon har en härstamning som vi inte godkänner. Som exempel kan nämnas ponnyhärstamning, irländska ston med Irish Draught eller ston från de baltiska staterna som vi tyvärr har mycket svårt att verifiera härstamningen på." Denna text hittade jag på länken jag refererade till, men det kanske står fel där? Vad jag förstod var mamman efter en hingst som var godkänd för ponnyavel.
 
Sv: Breeders

Fast hingsten var ju en anglo endast godkänd för ponnyaveln, och anglo är ju en ras som är godkänd av ASVH. Gissar att det kan vara Carneol x. Du lästa kanske snabbt och såg bara ordet ponny;)
 
Sv: Breeders

Det står "anglo (godkänd till ponny endast)", är han ändå godkänd hos ASVH då menar du? Jag är inte bra på papper, men hittade en länk som jag tyckte beskrev det bra, men nu blev det förvirrat istället:angel:
 
Sv: Breeders

Vi tänker visst i olika banor:)

Du tänker på att han inte är godkänd medan jag tänker på vilken ras han är.

Angloarab är en ras som är godkänd av ASVH. Om du som i detta fall har en avkomma till en hingst godkänd av ASVH, men en morfar som är icke godkänd (av ASVH) men tillhörande en ras som är godkänd, och en mormor som är rent halvblod (jag förutsätter att hon har godkänd stam) så innehåller hästen endast raser som är godkända av ASVH. Hästen ska reggas med raskod 04 eftersom den är ett renrasigt halvblod och med vita papper eftersom den är fallen efter godkänd hingst men med en morfar (eller mormorsfar) som är okvalificerad men av godkänd ras.

Jag vet inte om jag lyckats förklara bättre nu, men bättre kan jag nog inte:(
 
Sv: Breeders

OK, jag fattar, den specifika hingsten måste alltså inte vara godkänd för halvblodsaveln, utan det räcker med att rasen är godkänd.

Ja, med vita papper får hästen starta i Breeders:) , det var ju det trådskaparen ville ha svar på och jag lärde mig också mer om vilka papper hästarna får. :bow:
 
Sv: Breeders

Precis!

Jag har en egen häst med vita papper (icke godkänd mormorsfar, korsning selle francais/oldenburgare) som dels var Breedersfinalist och dels fått mig att sätta mig in i pappersdjungeln;)
 
Sv: Breeders

Men är det inte så att hingsten som man betäcker med måste vara ansluten till Breeders på ngt vis ? Det trodde iallafall jag.
 
Sv: Breeders

Carneol x har ju ett förflutet som godkänd hingst inom halvblodsaveln och iallafall en av hans tidiga avkommor har vart med i den allra första tidiga svängen av svenska unghästtävlingar:angel:
 
Sv: Breeders

Så var det ju förut, men nu har jag för mig att alla hingstar är anslutna. Men jag kan förstås ha fel!
 
Sv: Breeders

Visst var han godkänd ett tag! Jag hade för mig det, men tror att det var då alla anglohingstar automatiskt var godkända för halvblodsavel. Jag vet att han var godkänd för ponnyaveln efter att han togs ur halvblodsaveln.

Kan du komma på någon annan anglohingst som endast varit godkänd för ponnyavel?

Förlåt trådskaparen om jag spekulerar, men jag gillar anglos!
 
Sv: Breeders

Den där Orchis Morio användes ju i ponnyaveln på Gotland och var ju angloarab. Huruvida han någonsin varit godkänd för ridponnyavel vet jag inte men Carneol föddes ju 1977 och är väldigt gammal (lever han verkligen) så jag har lite svårt att tänka mig att han ska kunna ha så pass unga avkommor men han kanske hade goda simmare!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Breeders

Honom hade jag glömt!:o

Fast trådskaparen har ju inte skrivt om hur gammalt hennes sto är, hon kan ju ha några år på nacken. Carneol togs ur halvblodsaveln -89 men jag vet att han levde i många år efter det.
 
Sv: Breeders

roslagen skrev:
Den där Orchis Morio användes ju i ponnyaveln på Gotland och var ju angloarab. Huruvida han någonsin varit godkänd för ridponnyavel vet jag inte men Carneol föddes ju 1977 och är väldigt gammal (lever han verkligen) så jag har lite svårt att tänka mig att han ska kunna ha så pass unga avkommor men han kanske hade goda simmare!
haha min mormor äger Carneol ännu...han är mer vild än tam ännu, han betäcker bara dom på gården nu(antar att dom inte kommer utifrån för att han e gammal)och dom han betäcker 2-3 ston/år brukar ta på första eller andra gången!!!100% på en sån gamling...:devil: :devil: vi har en 3 åring efter han och furidant...som jag vill betäcka...
 
Sv: Breeders

Honom hade jag glömt! :o
:rofl: :rofl: :rofl: Menar du att din hjärna inte alltid är 100%!!!!!

Jaja, jag läste ju inte ursprungsinlägget så noga jag heller, och därav min reflektion på ålder och unga avkommor:p
 
Sv: Breeders

han betäcker förresten i år med...har många helsyskon till detta sto varav jag tävlat den äldsta i hoppning!tror dom är helsyskon den äldsta född 95 och yngsta kommer snart...:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Breeders

roslagen skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: Menar du att din hjärna inte alltid är 100%!!!!!

Jaja, jag läste ju inte ursprungsinlägget så noga jag heller, och därav min reflektion på ålder och unga avkommor:p
100% på levande föl...:rofl: :rofl: :rofl: men hans hjärna är inte alltid 100%, han dör nog i hagen som sin pappa i full galopp!!!(vi ägde Sapphire Crown med...)
 

Liknande trådar

Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 837
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: Hedinn
·
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp