Bremsa innan ridning?

Måste han bremsas när ni kratsar hovarna med?? Ibland är det faktiskt så att något kan ha hänt första gången han blev skodd och det kan sitta i jätte länge... När vi skodde min shettishingst första gången fick vi bremsa han för han stod mest på bak benen men nu går det bra det gäller ju att träna hela tiden och inte ge sig.
 
ja jag tänkte nästan att dv aen sån... men ja hade ingen anning att man kunde ha den när man ska kratsa hovarna o sånt
 
Att transportera hästar broddade brukar aldrig vara något som helst problem. Jag har aldrig stött på någon som har skruvat ur broddarna på vintern bara för att hästen ska åka transport. Men givetvis så förutsätter det ordentliga transportskydd av det ena eller andra slaget.
 
Personligen skulle jag inte köpa på mig problem.

Kokopelli Mana
 
Nej, man bör inte behöva en sådan vid sådana tillfällen.
 
Varför köpa sig en problemhäst när det finns andra? Bara för att man köper en häst betyder det inte att man per automatik köper sig problem.
 
Problem kan jag få tids nog ändå vilket du också antyder...

Varför då redan köpa något som HAR problem redan från början, när det faktiskt finns massor med problemfria hästar.

Jag skulle inte göra det i allmänhet men i synnerhet inte om min dotter skulle ha den!

Kokopelli mana
 
tycker det verkar lite udda... varför har de inte tränat bort det?! har själv dåliga erfarenheter med hästar som inte lyfter benen...
 
För att spinna vidare på denna fråga, inte för att det är aktuellt i just detta fallet utan en mer generell fråga.... Väldigt många hästar och ponnyer, speciellt importer från irland och england är ju ofta väldigt rädda om sina bakben. Och då menar jag ALL hantering av bakbenen, dvs borsta, sätta på skydd, kratsa hovar etc. Beror sånt också på att dom har ont? Naiva jag trodde att det helt enkelt var att de var kittliga, och ovana vid att man grejar med bakbenen. Har jag fel i det också?
 
Förstår varför du ställer frågan, men tycker ändå att vi pratar om helt olika saker här.

1. Du försöker få någon att svara på att det är OK att bremsa hästen för att pyssla med bakbenen.

2. Nu pratar du generellt om en grupp hästar som importeras från Irland.

Om vi ska gå in på ettan (Igen)..så kan du ALDRIG utan att TA REDA PÅ vad som felas rättfärdiga användandet av bremsen i det syftet du nämner.
Den dagen hästen är fullkomligt genomgången och ingen hittar något som helst fel någonstans, den dagen ska jag hålla med om att det är jävelskap/okunnighet från ponnyns sida, den dagen SKA MAN INTE börja bremsa hästen!!!

Utan: Börja träna den från början med att lyfta bakbenen!!

Vad det sen gäller importer, har jag sett sådana av alla slag och skick, vissa ska man vara glad att man kan komma nära, andra har haft det jättebra.
Vissa kommer i stora grupper och står hos hästhandlare i stora grupper, det säger sig själv att dessa hästar är rädda om baken och bakbenen. (Ja jag har sett hur de kan behandlas)

Andra åker några i grupp, tom. ensamma, kommer från bra ställen, är väl hanterade, vana vid allt. Dessa bör vara väl genomgångna av vet. på Irland och ha ua. på hela kroppen, annars köper man ju inte hästen, men jag förmodar (?) att det var hästhandlarhästarna du menar?

Påvisar en häst/Ponny att det är jobbigt med bakbenen, i vilken situation som helst, bör man ta reda på vad problemet ÄR, inte börja använda hjälpmedel!!! som dövar symptomen på problemet!

Jag hör ofta folk säga att hästen är dum i huvudet, ponnyn trilskar för att det är just en ponny osv. Ni skulle bara VETA! hur många som har låsningar i tex: i nacken, tänk er själva att behöva utföra saker med nackspärr.

Varför, (Kan någon svara på det?) vill många av er hellre använda hjälpmedel än att ta reda på vad problemet egentligen är???
Vad handlar det om?

:confused:
 
Som ponnymamma blir jag också förundrad när man ens tänker tanken att köpa en häst som måste bremsas för att man ska kunna ta upp bakbenen.
Jag är själv ponnymamma, och min dotter har fått lära sig den hårda vägen :o Inga hjälpmedel, utan hon har åkt i backen några ggr. Dock rider hon för instruktör i princip varje vecka, vilket har gjort att hon faktiskt numera kan sitta på ett bra sätt och känner när det är något på G.
 
1. Jag försöker onte få någon att svara ATT det är ok att bremsa för att kunna arbeta med hästens hovar, utan OM det är ok. Jag har fått många svar på detta och alla är ju på samma linje, att det är mycket möjligt att den har ont, därav problemet. Jag köper detta fullständigt.

2 Jag kanske uttryckte mig lite oklart ang hästar som generellt är rädda om sina bakben. Jag har ingen egen åsikt om vad det beror på, coh jag har absolut inget emot importer ( möjligtvis vissa importörer som du beskrev =)).
Jag undrar bara vad ni anser om detta. Tror ni att det beror på att dom far ont, eller helt enkelt så att de tycker att det är kittligt och ovant att man pysslar med bakbenen. Eftersom detta är ganska vanligt, (särskilt bland importer, men också bland andra hästar) är det intressant att veta eftersom jag fortsätter att leta ponny till dottern, då jag blivit övertygad om att den andra inte är något för oss. Vad gäller att det finns massor med andra hästar att köpa, måste jag protestera våldsamt. Det är inte så himla gott om dom om man inte är villig att betala en halv årsinkomst, eller åka typ 60 mil.
 
Nu var det ju inte så att den måste bremsas så fort man ska lyfta bakbenen, utan vid skoning och det hade jag inte tänkt att dottern skulle göra själv . ;)
Det jag fundrerade på var broddning då det ju liksom vid skoning gäller att ponnyn håller upp sitt ben en lite längre stund. Dessutom så har jag tagit beslutet att inte köpa denna ponnyn, dels av denna anledning, men också av andra anledningar.
Sen kan jag bara säja att min dotter rider för instruktör 1 - 2 ggr / vecka, och att hon liksom de flesta dunrat i backen ett antal gånger. :) Dessutom har hon en exemplarisk sits, som gör många storhästryttare gröna av avund :p Fast jag vet inte hur detta ska kunna inverka på hur man gör när hästen verkas och broddas? Jag förstår inte sambandet? :confused:
 
En häst kan inte skatta. :D Den är heller inte kittlig som en människa. Den känner obehag (har skador) eller visar rädsla för något den inte är van vid.
:smirk:
 
Det var mer ett svar på C L:s fråga varför många tar till "hjälpmedel" så fort det gäller en ponny, ofta skyller man olika beteenden på rasen/storleken. (Det var ju hennes inlägg jag svarade på...)

Såg att du inte var villig att kuska 60 mil för att köpa ponny. Nu vet jag inte var du bor, men vi åkte långt när vi köpte vår ponny och det var värt den resan. Ute i landet är det mycket bättre priser än runt storstäderna!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 559
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 699
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp