Bremsa innan ridning?

Svar på din fråga, brems effekten går ur direkt när man tagit bort den, jag brukar massera mulen lite efteråt så att blodcirkulationen sätter igång. Mao, ur den aspekten är det ingen fara.

Det är inte helt ovanligt att hästar är lite besvärliga vid lyft av bakhovarna. Visst, det kan bero på att de har ont någonstans som vissa här hävdar, men det kan oxå vara en ful ovana, tex en hovslagare som tappade tålamodet med hästen vid verkning och bremsat direkt, sen sätter hästen det i samband när man lyfter bakhovarna och då blir det en ond cirkel. I såfall kan man säkert arbeta bort det.

jag antar att du gör en vet besiktning innan köp, ;-) och det bör ju vara grunden till om köpet blir av eller inte.. :devil:

"Tålamod är en dygd" :)
 
Nu har jag inte läst alla inlägg men reagerade på det du skrev om att ni måste undvika alla tävlingar med gräsbana pga broddning på plats. Det går ju att lösa så enkelt genom att brodda hemma innan ni åker.

Annars så tycker jag som vid alla slags hästköp, gör en grundlig vet undersökning. Komplettera gärna med genomgång av equiterapeut el massör.
 
Det är inte ditt svar på min grundfråga som jag vänder mig emot, det är jag tacksam för, utan attityden att man inte är riktigt klok som ställer den.
 
Jodå, jag tycker du är KLOK som ifrågasätter, däremot ägaren som säljer en häst i det skicket.......med det försvaret...-bremsa så går det- DET tycker jag är sjukt.
 
Bremsa kan vara bra, men att hantera hästen utan dylik påverkan är givetvis bättre för alla parter!
Bremsa ses av många som en nödlösning när inget annat fungerar.

Klart att du kan bremsa hästen innan ridning, men har du funderar på varför du ska bremsa före ridning?
Vad har du tänkt att uppnå med det?
Bremsning är inget valium som sitter kvar i kroppen efter du har släppt bremsen.

Det är kanske något som du borde fudera mer på, att du tänker köpa en ponny där du använder nödlösningar som ett vardags rutin.

Personligen så tycker jag att det låter som att dra på sig lite extra bekymmer, med tanke på att det är ditt barn som ska hantera hästen.
 
Därför att jag anser att hästen skall kunna hanteras utan att bruka vold... Och det GÖR ont för hästen om man bremsar, det finns det ingen tvekan om!! det är ju därför den blir lugn....... Smärtan får hästen att frigöra endorfiner.

Jag tycker inte det är acceptabelt att använda såna redskap utan i yttersta nödsfall, typ om hästen är allvarligt skadad och man måste vänta på att vet. ska komma och ge lugnande. DÅ kan man göra så.... Men absolut inte som en genväg.

Är hästen besvärlig, så är det antigen ett lydnadsproblem eller att den har ont nånstans. Att bremsa löser ingenting!!
 
Vad händer om dottern måste göra i ordning ponnyn själv någon dag?
Tycker det låter lite oroande att veta att hästen närsomhelst kan sparka, jag skulle nog tänka två gånger innan jag någonsin lät min unge hantera en sådan häst överhuvudtaget, skulle nog sett till att jag alltid var med och kratsade hovarna / broddade för att jag hellre skulle ta på mig en spark än låta ungen göra det, men man kan inte alltid vara överallt...

Sen det där med bremsning för att kunna brodda och sko låter inget vidare. Visst kan man hålla på och bremsa hela tiden men varför då inte istället leta efter en ponny som inte har just detta problem och sova lugnt om nätterna istället?
 
Först vill jag bara säja att jag inte alls har köpt ponnyn, och OM jag skulle göra det så är ju vet.bes en självklarhet, även utan dessa bekymmer med bakbenen. Och efter alla era inlägg här, så tror jag att vi fortsätter att leta, fast vi börjar ge upp! Vad jag ville uppnå med att bremsa på tävlingsplats, var att lyckas få i brodden inget annat, och absolut inte någon lugnande effekt, tvärtom var det det jag var orolig för att om jag skulle bremsa ponnyn för att kunna brodda, att det skulle inverka på ridningen.
Vad gäller att barnet ska kunna brodda själv, så kan jag säja att det är absolut ingen risk :D Tyvärr så måste jag erkänna att barnet är ganska bortskämd med att få en hel del hjälp, och jag VET att det är mitt fel, så det behöver ni inte skälla på mig för..... :crazy:
 
Jag vill bara påpeka en sak till er ALLA som först av allt tror att en häst som ponnyn detta handlar om har "vunnit för många gånger" eller bara dummar sig. Hur kan det vara er FÖRSTA tanke?
Okej om man kollat genom hästen noga och VET att den inte har ont, men det första man gör är väl att förutsätta att hästen inte gör något för att vara "dum" eller elak?

Jag har inga erfarenheter av hästar som är svårda att brodda eller lyfta bakbenen på men jag kan berätta att när min häst var som snedast i sin kropp (vääldigt sned :( ) så hade hon svårt för att lyfte höger framben när jag skulle kratsa hovarna eller brodda eller vad som. Hon lyfte det men slog snabbt ner det direkt. Steppade runt lite med bakbenen och gjorde sedan likadant nästa gång jag lyfte.
Visst hade jag kunnat bli sur och skälla på henne för att hon "var så dum" och inte höll sin hov uppe när jag bad henne! :mad: men hur långt tänker man då? Som vanligt finns ju symptombehandling och orsaksbehandling, själv vill jag gärna hitta orsakerna, även om det kan vara grymt svårt ibland.
Jag VET inte säkert om hennes problem att hålla upp höger fram hängde ihop med hennes väldigt sneda kropp men eftersom detta försvann när hon blev bättre i sin kropp antar jag att det var ett fysiskt problem och inte en "olydnad" för jag straffade eller bannade henne aldrig, jag väntade ut henne istället.

Bara en liten parantes till Carola: Nu lyfter hon alla ben lika obekymrat, torde väl vara ett bra tecken? :)
 
Nej, givetvis ska bremsen inte "okynnes användas"och den löser inga problem, men jag måste bara få protestera högljutt ändå. Det är inte meningen att låta grinig/gnällig/osv nu, men hur kan du hävda att det är bättre att droga hästen (allt det där med att sätta onaturliga preparat i kroppen, flyktinstinkter osv) än att sätta på en brems en kort stund?

Du har givetvis helt rätt till den åsikten, men jag vill veta varför du hellre drogar hästen än att utsätta den för en kort stunds smärta?

Jag är i grund och botten emot brems, då även jag anser att hästen ska kunna hanteras utan våld och hot, men som "hjälpmedel" en sån gång som vid pållens ögonskada är den outstanding.

Jenny
 
Du bör ta reda på varför hästen inte vill lyfta på sina bakben. Är det så att den bara är ohyfsad eller har den ont? Låt veterinär gå igenom den NOGA innan köp. Är den inte någon fel så går ju detta att träna bort.
 
Jag skäller inte på dig! :bow:

Jag tror att det kan bli för mycket för dig med både en bortskämd dotter och en bortskämd(?) ponny.. :D
Ponnyn kan ju som sagt bremsas men det kan man ju inte med barnen..... ;)
Tänk över situationen. Kanske finns det andra lösningar som kan vara mer passande för er?

Jag hade ponny som var lite knepig, utan att vi då fattade "allt". Det var inte ponnyns fel att den var knepig, och vi underlättade inte hans situation alla gånger.
Ett barn kan inte greppa allt...trots att dom kan förstå mycket som vuxna "glömt".
Ponnyn växte jag ur på några år och då blev den bara stående - likt en undanglömd leksak tills den blev såld vidare till nästa unge, eftersom jag gick över till stora hästar...
Såhär i efterhand så inser jag att det var bättre att sköta stora travhästar än att ha egen ponny, både för mina föräldrar och för mig själv. Men det är endast min erfarenhet.
 
1. Jag skulle inte köpa en ponny som kickar till mitt barn, av säkerhetsskäl (barnets säkerhet).
2. Brems vrider om mulen på hästen och orsakar den därmed smärta och hästen står still. Att använda den i nödsituationer vid veterinärbehandling är okej. Att använda den för att brodda hästen tycker jag inte är okej alls.
3. Jag skulle aldrig transportera en häst med broddarna i, som någon här föreslog. Stor skaderisk.
SUMMA: Köp inte denna häst, det finns massor med friska fina ponnyer utan några dylika olater (eller om det nu är för att den har ont).

ps. kan ju tillägga att min egen häst var totalt omöjlig att lyfta bakhovarna på när jag köpte honom vilket enkelt tränades bort på en månad. Men han var en unghäst och hade helt enkelt inte tränats tillräckligt. Och jag är vuxen.
 
Tycker faktiskt att det låter som att allti inte står rätt till med hästen.

Generellt har jag inget emot bremsning men att behöva göra det varje gång man ska lyfta bakhovarna tycker jag låter märkligt.
 
Men det var väl inte varje gång hon ska lyfta bak och hålla på? Det var då hovis skor skrev hon, därför misstänkte hon att detta skulle uppstå även vid broddning.


Jag har en ytlig bekant som har tre bortskämda hästar som vägrar göra vissa saker. Lyfta bakben t.ex. Inget som helst fysiskt fel på dom hästarna. Matte är liten och svag och har aldrig vågat hålla på och lyfta bara (egna uppfödningar).
 
OK, läste kanske lite illa, men jag föstår inte hur det kan gå bra att lyfta hovarna annars men inte när hovis är där.. :confused:

Jag har också en "bortskämd" skit dock sparkar han inte, lekar bara stelopererad och måste hålla balance på just det benet jag vill lyfta :mad:, men vi kämpar på någon gång ska väl även han lära sig.. :crazy:
 
Troligen för att hovis eller broddning så håller man hoven längre. Min unghäst tycker det är helt ok att jag lyfter och kratser hovar osv. Men verkning tar lite längre tid, och då kinkar hon lite ibland. Jobbar dock med det.
 
Jag gillar inte heller brems, tycker att det är en otäckt tilltag, eftersom alla mina tidigare hästar blivit värre irriterade när de fått brems på sig. Dock fick jag uppleva annorulnda sist min häst klipptes, det tyckte han inte så bra om, och hon som skulle göra det förelog att vi skulle bremsa honom, och det gick jättebra.

Jag tyckte inte om det, men hästen var stilla och snäll tills vi var klara, då blev han precis som vanligt igen, effekten var alltså helt borta. Dock hade bremsen skvavt på tandköttet såg jag så att det blödde lite lite :cry:, men det verkade inte så illa, ungefär som när man bostar för hårt själv.

Utan att ha läst alla inlägg kan jag då tycka att bremsen i sig är ett enkelt hjälpmedel, om än inte så roligt, och jag tror säkert du får använda den på tävlingar, men kanske borde man kolla igenom hästen för säkerhets skull så att den inte reagerar på smärta och triskas för det?
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 877
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp