Bremsning allt vanligare

Sv: Bremsning allt vanligare

Hur vanligt?
Vi har haft ett ganska stort antal hästar genom åren, aldrig använt för manryckning men däremot EN gång för klippning och det förra året och iår. På en envis ponny som stegrade och sparkade efter folk. Bremsade man första tio minuterna så stod han lugnt sen. Tycker det är ett vettigt alternativ till lugnande.

Hur vanligt är svårt att svara på. Det jag kan säga är att i samtliga stall där jag jobbat har bremsen använts ganska flitigt vid veterinärbehandlingar, klippning och manryckning. I dessa stall har det också varit tvång på att rycka manarna istället för att klippa dem, och på många hästar har man då inget annat val än att bremsa... I stallet där jag jobbar nu måste jag bremsa 1av mina 10 hästar vid manryckning.

Jag har av veterinär fått lära mig att det vid bremsning frigörs endorfiner som gör att hästen slappnar av och känner välbehag och att den därför inte känner övrig smärta/obehag på samma sätt. De blir liksom avtrubbade. Jag tror inte att bremsningens effekt är obehaglig för hästen - tvärtom! Däremot tror jag att själva åtdragningen runt nosen är ett obehagligt moment och att det är därför många hästar protesterar.

Och jag tycker hellre struntai manryckningen och slippa brems överhuvudtaget. :)

På mina egna hästar struntar jag också i det om de inte tycker om det. :) Vet för övrigt en ponnyhingst som blev väldigt, hrm.. exhalterad ;), när man ryckte manen på honom. Det måste alltså upplevas väldigt olika från häst till häst.

Hej!

Som representant för Djurens Rätts hästgrupp, och den som skrivit skrivelsen så måste jag bara göra ett inlägg.

För det första står inget i skrivelsen/-rna som inte är vetenskapligt underbyggt. Det finns extremt lite forskning om bremsning och bremsningens effekter, jag har läst alla vetenskapliga rapporter på ämnet som jag har kunnat hitta inför det att jag skrev skrivelsen. Det verkar dock som om väldigt många här verkar tycka att ni är mer pålästa och att jag missat någon viktig källa. Meddela gärna den i så fall!

För det andra tycker jag att det är väldigt beklagligt att lekmän alltid utgår ifrån att vi som arbetar för Djurens Rätt är "dåligt pålästa idioter". Faktum är att vi är petnoga med vetenskapliga referenser till allt vi publicerar, oavsett vilket djurslag det handlar om, och jag har själv en universitetsexamen i djurvälfärd och har arbetat professionellt med hästar i många olika sammanhang så jag kan försäkra den som är skeptisk att den här skrivelsen inte är skriven av någon dålig insatt idiot. Så var det utrett!

Det var samma liv på hästfolket när vi skrev till Länsstyrelsen i Västmanland och krävde att Strömsholm skulle förbättra sin hästhållning. Man skulle ju kunna tro att det var hästfolket som skulle applådera vårt arbete, men tyvärr finns en hemsk "förstå-sig-på"-attityd inom hästbranschen som gör att det är precis hopplöst att arbeta för hästarnas välfärd utan att ständigt stå i motvind.

Flera av er i den här tråden baserar era resonemang utfrån "min häst...", "i mitt stall...", "mina kompisar..." osv. Hur intressant är egentligen den typen av argumentation? Vi arbetar på mycket bredare front än så. Inte tycker väl någon här att ridskolebarn skall bremsa sina sköthästar när de rycker manen på dem? Även om ingen av er har sett det så förekommer det, jag har själv sett det på en ridskola där jag arbetade som ridlärare. Och Jordbruksverket meddelar i sitt svar till oss (som finns i sin helhet på vår hemsida för den som inte vill tro på att vi är seriösa http://www.djurensratt.se/hast) att det redan idag är förbjudet att bremsa hästar vid frisering och sedvanlig hästvård.

Både Svenska Ridsportförbundet och Jordbruksverket ger oss medhåll i att bremsen inte skall användas slentrianmässigt och att den har stor potential att orska hästen smärta och obehag. Bremsen är ett veterinärt instrument, och bör så förbli. Det är utmärkt att använda istället för lugnande medel vid sårvård o.dyl., men den bör inte missbrukas och definitivt inte användas i varje situation då hästen inte vill stå still!

Jag vore hemskt glad också om de som i fortsättningen kallar oss för "opålästa" själva kunde läsa på innan de uttalar sig om vad vi gör och hur vi arbetar. Om man läser skrivelserna så finner man INGA sakfel!

med vänlig hälsning
Lollo Hernander
Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor

Att bremsa vid klippning och manryckning är nog betydligt vanligare än vad du tror, Gylle! Jag vet MÅNGA som gör det, inklusive mig själv på vissa hästar.
Detta var rätt vanligt på den tid jag höll till på ridskolan, dvs 80-talet. Nu för tiden verkar det snarare vara mycket färre som gör så. Tycker användningen av brems har minskat om jag jämför med hur det var för ett 20-30 tal år sedan. Så är det i de hästmiljöer jag rör mig. Säkert är det inte så överallt förstås, men att det skulle ökat låten konstigt.

Hur vanligt är svårt att svara på. Det jag kan säga är att i samtliga stall där jag jobbat har bremsen använts ganska flitigt vid veterinärbehandlingar, klippning och manryckning. I dessa stall har det också varit tvång på att rycka manarna istället för att klippa dem, och på många hästar har man då inget annat val än att bremsa...
Jo man kan tex rycka manen med trimkniv istället. Då brukar hästar som blir galna av vanlig ryckning inte bry sig ett dugg. Så har jag gjort på mängder av hästar som inte gått att rycka på vanligt vis.

Om du påstår dig vara så påläst så skulle det vara intressant var du får det ifrån att bremsen verkar genom att få hästen att stå still för att den utsäts för en ännu större smärta av bremsen. Det om något är skitsnack och helt ihopa snickrat av dig själv, kan du visa på en enda vetenskaplig studie som stödjer dig i det uttalandet ? Ser man till de få studier som finns i ämnet så är alla överens om att bremsen verkar som en typ av akupressur den triggar triggerpunkter och frisläpper endorfiner. Inte på något ställe går det att läsa att den verkar genom smärta, påstår man det så är man uppenbarligen inte så påläst som man vill hävda att man är. Det går som sagt enkelt att kontrollera rakt av genom att pulsa hästen före bremsning och när den är bremsad. Ger bremsen smärta ja då stiger pulsen, men se det är precis det den inte gör då samtliga hästar som har ingått i studier har uppvisat en klart sänkt puls när de är bremsade = bremsen ger inte smärta. Och med det konstaterat så faller även ditt påstående att det är förbjudet att använda brems iom att det du stödjer det på är att man inte får orsaka hästen smärta men det är inte det man gör när man använder brems.
Uppenbarligen har ni ju inte tillräcklig praktisk erfarenhet för att veta hur en brems fungerar och därmed blir det löjligt när man så bestämt hävdar något tvärtemot verkligheten.

Jag har inte på något sätt sagt att jag står bakom att använda bremsen i tid och otid det jag reagerar emot är att ni sprider rena felaktigheter som inte på något sätt har stöd i vetenskapliga studier och det är tyvärr inte första gången ni som grupp gör detta det gör att trovärdigheten för er inte är hög ute i samhället utan tvärtom så blir den allmänna åsikten speciellt bland oss med många års kunskapsbank att ni gör bort er.

Vore det inte bättre att ni la er energi på att göra något där det verkligen behövs med de hästar/djur som verkligen vanvårdas och far illa där ser man konstigt nog sällan er vara involverade. Sluta sila mygg och ge er på elefanterna i stället och bevisa att ni kan åstadkomma något vettigt istället.

För övrigt har jag rört mig i tävlingsvärlden i 30 år nu varit på väldigt många olika anläggningar och ridskolor och ALDRIG någonsin sett någon använda brems för att rycka en man. Någon enstaka gång sett den användas vid klippning och då har den blivit framplockad när det slagit slint totalt och blivit farligt. Så att påstå att det skulle vara något jätteproblem som skulle vara värt att lägga resurser och energi på tror jag inte det är. Jag vet inte vad du har varit på för en egendomlig ridskola som låter eleverna ha tillgång till brems att använda fritt. Brems är väl inget som skall hänga framme fritt tillgängligt på en ridskola har svårt att tro att de sprungit och köpt egna. Man får väl hoppas att varje ridskola själv håller efter en sådan sak och lär sina elever vad som är rätt och fel.

Som sagt, skrivelsen innehåller inga sakfel. Det står mycket riktigt att betaendorfiner utsöndras, men som du verkar ha missuppfattat så dröjer det en god stund innan detta sker. Full smärtlindring och sedering inträder inte förrän efter 7-8 minuter. Före dess gör bremsen naturligtvis ont! Inte tror du väl att du kan vrida om överläppen på något djur utan att det gör ont?? Jösses! Det behöver naturligtvis inte underbyggas med några vetenskapliga studier att det gör ont att vrida om överläppen på en häst, det förstår till och med ett barn. En hästs läppar är oerhört känsliga och en mängd nervändar samverkar för att göra hästens läppar till ett av de känsligaste delarna på hästens kropp! Om du hållit på med hästar i 30 år och ännu inte är medveten om att bremsning gör ont så skulle jag vilja uppmana dig att skrika lite lägre om att vara "opåläst" i fortsättningen.

Det du hänvisar till med sänkt puls är heller inte giltigt förrän endorfinerna frigjorts, vilket tar ett bra tag. Pulsen går till en början upp - som en helt naturlig och självklar reaktion på obehaget - för att efter 3-5 minuter (!) gå ner.

Jag tolkar ditt svar som att du också sätter dig över Jordbruksverkets och Ridsportförbundets omdöme och expertis (eftersom de håller med oss och erkänner bremsen som ett potentiellt skadligt verktyg)? Om du inte vill lyssna på vad Djurens Rätt har stöd för, så kunde man kanske i alla fall förvänta sig att du skulle ha förtroende för dessa organisationer/myndigheter, men tydligen inte. Därmed tror jag inte att det spelar någon roll vad jag säger hädanefter. Du har bestämt dig för att du har rätt och att bremsen INTE gör ont. :crazy:

Förresten är jag uppriktigt sagt jättetrött på att höra "Varför sysslar ni inte med vettigare saker som att stoppa vanvård osv. osv.". För det första: Jag antar därmed att du själv engagerar dig i djurskyddsarbete och jobbar på ett bättre sätt än jag, eller? För det andra: Det gör vi redan! Djurens Rätt är Sverige största djurskyddsorganisation och vi gör MASSOR, både stort och smått. Små förändringar kan vara nog så viktiga, särskilt när tusentals hästar är berörda av användningen av nosbrems. Visst, de dör inte av det - men användningen kan allvarligt äventyra deras välfärd. Därför tycker jag (och uppenbarligen SvRF och Jordbruksverket också) att det här är viktigt! Och jag har väldigt svårt att se att du skulle ha rätt att uppmana mig att syssla med vettigare saker.

// Lollo

Vad betyder lekmän i detta sammanhang?

Jag kan börja med att tala om att vi bremsar inte i onödan i vårt stall, det sker tilll 99% vid veterinärvård och vi har ingen häst som har problem att använda brems på eller som protesterar mot brems.

Men jag vill bemöta ditt följande påstående:

För det andra tycker jag att det är väldigt beklagligt att lekmän alltid utgår ifrån att vi som arbetar för Djurens Rätt är "dåligt pålästa idioter". Faktum är att vi är petnoga med vetenskapliga referenser till allt vi publicerar, oavsett vilket djurslag det handlar om, och jag har själv en universitetsexamen i djurvälfärd och har arbetat professionellt med hästar i många olika sammanhang så jag kan försäkra den som är skeptisk att den här skrivelsen inte är skriven av någon dålig insatt idiot. Så var det utrett!

Där min första fråga är, varför tycker vi "lekmän" att ni är dåligt pålästa idioter?
Beror det på att vi inte alls håller med om det ni skriver? Och vår kunskap är då inte väldokumenterad, utan enbart er?

Ni skrev för ett par år sen en artikel om travsport, som var så full av fakta fel att den var rent löjlig.
Och då menar jag inte att det är ett problem att ni är emot travtävling och träning, utan just raka motsatsen till det du skriver, den var inte vetenskaplig någonstans.
Ni tog upp utrustning och skrev helt fel användningsområden, regler som misstolkats etc.
Hur kan du då komma och påstå att det ni är petnoga?
Och vad innebär petnoga? Att hitta någon som kan tala ofördelaktigt i en fråga och sen använda den som källa?
Varför granskade ni inte travsporten och tog upp de riktiga problemen, istället för massa svammel och läskiga ögonblicksbilder?

Jag stödjer gärna djurens rätt och arbetet för djurens skull, men jag skulle ju då önska att det var mer förankrat i verkligheten och inte bara massa hitte på i värsta "sätta rubrik på aftonbladet" stilen.
För mig är ni just ni lika trovärdig källa som aftonbladet och det är inte positiv kritik från någon som verkligen tycker om hästar och djur.

Jag menar lekmän i motsats till företag och organisationer. Privatpersoner om då så vill. Formuleringen har alltså inget att göra med hur insatt man är i djurskyddsarbete att göra, även om jag förstår att det kan tolkas så.

Jag vet inte alls vilken artikel om travsport du menar eller var den publicerades eller när. Inte mycket att gå på där... Men vi har granskat travsporten och pratat med banveterinärer, travtränare och kuskar. Resultatet publicerades i rapporten "För att hästar ger allt" som släpptes 2009 och som blivit mycket väl mottagen. Jag var inte med och skrev rapporten, men den är mycket väl genomarbetad, uppbyggd på vetenskapliga studier och intervjuer med verksamma inom travsporten.

Det finns någon slags allmän uppfattning om att Djurens Rätts uppgift är att skriva objektiva, neutrala faktaartiklar och att vi gör fel som fokuserar på djurskyddsproblemen. Men hallå? :confused: Det är ju vår uppgift!

Om vi är ute efter att granska en verksamhet med djurskyddsproblem så är det naturligtvis sådan information vi är intresserade av. Vad är vi hjälpta av att prata med förespråkare för sporten som säger att "hästarna ÄLSKAR att springa" eller "Vår hästar är SÅ välskötta"? Då är det betydligt mer intressant för oss att prata med banveterinärer, avhoppade kuskar eller tidigare yrkesverksamma som kan berätta för oss om sina år inom sporten. Det är ofta först då de vågar träda fram, när de inte är verksamma längre.

mvh Lollo

Det är förresten extremt svårt att bemöta påståenden om felaktigheter när inga exempel nämns. Det är genomgående när Djurens Rätt kritiseras. "Äh, de vet inte vad de talar om. De säger bara en massa skit!" Jamen, VAD är det som är fel då? Säg det gärna rätt ut någon gång så att man har en chans att bemöta!

Kan du visa någonstans i de vetenskapliga studierna de visar på en ökning av pulsen (utom i de fall där det varit krig att få på bremsen på orutinerad häst för ja där tar det någon minut innan den hinner sjunka) övriga hästar stiger ALDRIG i puls av brems utan sjunker omgående efter att bremsen satts på PÅ ETT KORREKT SÄTT, jag vet inte hur du applicerar brems men inte handlar det om att vrida om överläppen, vrider du om överläppen så applicerar du uppenbarligen bremsen fel och jag förstår om de hästar du gjort det på reagerar med smärta, herregud lär dig först och främst att sätta på en brems innan du hävdar att du har kunskap. Man vrider definitivt inte om någon överläpp när man sätter på en brems !!!!!! JISSES jag blir mörkrädd vet ni inte ens hur en brems skall sitta korrekt applicerad men ha åsikter på hur hästar reagerar när ni sätter på den på felaktigt sätt det har ni skrämmande !!!!!!!!!!

Korrekt applicerad så ger inte brems hästen någon smärta precis på samma sätt som annan akupressur inte ger någon smärta. Och nej det tar inte 8 minuter att få den lulliga effekten av en korrekt påsatt brems den kommer direkt precis som när du sätter tryck på vissa andra triggerpunkter så är effekten direkt så snart trycket anbringas.

Jag kan mkt väl tänka mig vilka ledande frågor ni har ställt till jordbruksverket/ridsportsförbundet inte har de varit några allmänt ställda frågor om normal användning av brems av rutinerade hästägare utan det har typiskt varit någonting om helt felaktig användning av ridskoleelever och klart som korvspad att de inte ansåg det lämpligt.

Det är ju samma sak varje gång nästan ni är igång med något "projekt" att det finns så uppenbara kunskapsluckor som totalt bränner er trovärdighet.

Om ni nu är så kunniga och alltid har vetenskapliga belägg för allt ni gör (och då inte bara att ni lyckats hitta en enda studie som faktiskt stödjer er medans 20 andra går emot er) hur kommer det sig då att ni har det rykte ni har (och då inte i positiv mening) framförallt bland folk som har stort kunnande och mångårig erfarenhet av hästverksamhet. Ni borde ju ha ett toppenrykte i så fall med tanke på att majoriteten av hästmänniskor alltid strävar efter att göra allting så bra som möjligt för hästarna, varför tycker en mkt stor del av dessa att ni bara är pajaser är det kanske just för att ni ägnar er åt helt fel saker och saker ni inte har tillräcklig kunskap om ?

Hade ni ägnat er åt de ställe där de verkliga problemen finns och löst dessa i första hand istället för att ge er på sådant som egentligen inte är något problem av betydande art så hade ni nog också fått fler att tro på er och stödja er i er kamp mot verklig vanvård av djur. Men så länge ni väljer att hålla på och rent ut sagt trams istället så kommer ni heller inte att öka i trovärdighet och få ett ökat stöd. Var inne och läste på er FB sida och precis som jag säger här så ser ni också vad som hände ni tappade flera gruppmedlemmar som klart talade om att de fick nog av era felaktigheter vad gällde brems, inte var det svårt att se att det var kunniga hästmänniskor med gediget kunnande sådan som säkert hade varit jättebra för er att ha i organisationen men sådana stannar inte och stödjer vad som helst. Kvar blir de okunniga fjortisarna som inte har så mkt kunnande och därmed inte ser alla felaktigheter och utan kunnande så fortsätter det att bli felaktigheter. Tänk igenom vart ni är på väg och fundera en runda på var ni verkligen skall lägga krutet och hur ni skall arbeta upp er trovärdighet så att ni kan rekrytera rätt typ av folk till att stödja er i er kamp som kunde varit väldigt mkt bättre än vad den är idag om ni ägnade er åt rätt saker, de grova vanvårdsfallen kommer på rad bland nyhetsnotiserna varenda dag se till att ägna er energi åt rätt saker i stället.

Jag menar lekmän i motsats till företag och organisationer. Privatpersoner om då så vill. Formuleringen har alltså inget att göra med hur insatt man är i djurskyddsarbete att göra, även om jag förstår att det kan tolkas så.
Ok.

Jag vet inte alls vilken artikel om travsport du menar eller var den publicerades eller när. Inte mycket att gå på där... Men vi har granskat travsporten och pratat med banveterinärer, travtränare och kuskar. Resultatet publicerades i rapporten "För att hästar ger allt" som släpptes 2009 och som blivit mycket väl mottagen. Jag var inte med och skrev rapporten, men den är mycket väl genomarbetad, uppbyggd på vetenskapliga studier och intervjuer med verksamma inom travsporten.
Nu säger du ju emot dig själv om man läser din text nedan.
Min kritik här, riktar sig ju inte alls mot att ni granskar travsport, tvärtom önskar jag en granskning av travsporten som den är och de fel den faktiskt har.

Ni pratade med 1 banveterinär om jag inte minns fel? Hur många avhoppade tränare etc vet jag inte, men för mig är en granskning en granskning där man pratar med många olika och bildar sig en riktig uppfattning, allt annat blir ju skitsnack, då blir det ju rent då löjligt när du sitter här och påstår att ni är petnoga, när aktiva inom grenen ser ut som frågetecken och visste inte alls att den utrustningen användes så?

Veterinären ni pratade med fick massor av kritik från andra veterinärer som inte höll med honom, är det då verkligen en bra granskning ni gjort och kan vara stolta över?

Av vilka blev den rapporten väl mottagen, har ni ändrat travfolkets syn och fått dem att jobba på ett annat sätt eller är det oinsattes syn på hur de stackars travarna har det som ni förstärkt?
Vilket läger är för er det viktiga att ändra åsikt på och ge en större kunskap?

Det finns någon slags allmän uppfattning om att Djurens Rätts uppgift är att skriva objektiva, neutrala faktaartiklar och att vi gör fel som fokuserar på djurskyddsproblemen. Men hallå? :confused: Det är ju vår uppgift!
Jag tar och upprepar, varför tog ni inte upp de riktigt allvarliga problemen då?

Om vi är ute efter att granska en verksamhet med djurskyddsproblem så är det naturligtvis sådan information vi är intresserade av. Vad är vi hjälpta av att prata med förespråkare för sporten som säger att "hästarna ÄLSKAR att springa" eller "Vår hästar är SÅ välskötta"? Då är det betydligt mer intressant för oss att prata med banveterinärer, avhoppade kuskar eller tidigare yrkesverksamma som kan berätta för oss om sina år inom sporten. Det är ofta först då de vågar träda fram, när de inte är verksamma längre.
Så om jag granskar Djurens Rätt och hittar 4 avhoppare som säger ni är oinsatta fanatiska idioter, som börjar era möten med att sitta i ring och nynna- Man ska inte döda djur, så har jag gjort en bra granskning?
För det är ju många som tror det, enligt dig själv?

Är det sanningen då?
Är granskningen petnoga gjord och baserad på vetenskapen, för de andra som säger att det är kunniga människor som jobbar för djuren, varför skulle jag vilja prata med dem?

Alla de andra ni talar med då, som faktiskt har fina välskötta hästar som mår alldeles toppen, varför får de ingen talan om det är en rapport om travsport?
Varför granskar ni inte sporten, utan letar efter avhoppare som vill vill "snacka om skiten" och hur kollar ni upp vart sanningen ligger?

Det är ju varken en rapport eller granskning, det är att leta efter folk som är så kritiska som möjligt och låta dem få tala, utan att kolla upp fakta och orsak.

Jag är som du förstår insatt i travsport, med egna hästar och det finns en hel del jag skulle vilja få en ändring på, men jag fann er rapport löjlig.
mvh LolloMvh. Humlan

Det är förresten extremt svårt att bemöta påståenden om felaktigheter när inga exempel nämns. Det är genomgående när Djurens Rätt kritiseras. "Äh, de vet inte vad de talar om. De säger bara en massa skit!" Jamen, VAD är det som är fel då? Säg det gärna rätt ut någon gång så att man har en chans att bemöta!

Nope, jag tänker inte göra ditt jobb tyvärr.
Har du sagt att ni granskat och du tycker ni kan stå för det så är det ju fint, men någon förändring i travsporten har inte skett.

Så länge er typ av granskning går ut på att hitta så mycket kritiskt folk som möjligt utan att kolla upp fakta, är jag inte intresserad av att hjälpa till, då står ni kvar på den nivå ni var tidigare.

När ni är intresserade av seriös granskning på bra och dåligt, är jag absolut med på att lyfta fram felen och fördelarna.

*kl*
(hoppar in i debatten rakt av... svaret är ej riktat mot någon enskild)

Djurens rätt gör ett bra jobb som dessutom är välbehövligt, all heder åt dessa.

Och nej, jag är inte överdrivet "blödig" då jag föder upp djur till slakt och själv slaktar får/lamm, kaniner, tuppar m.fl för husbehov... har 3 hästar hemma och har haft häst under sådär 25-30 års tid och även jobbat med hästar under flera års tid.

När vi använder djur för nöje, mat, dragdjur etc så har vi en skyldighet att ge dom ett så bra liv som möjligt.

Att bremsa en häst bara för att rycka manen är ju så urbota fånigt och själviskt som det bara kan bli.

Min sambo blev i förra stallet tillfrågad om hon kunde bremsa en häst för att kunna klippa denna i ansiktet :eek: - hon hade ryggrad nog att vägra att befatta sig med detta.

Men på den nivån ligger det alltför ofta, det är ingen självklarhet att klippa hästar - ibland kan det vara nödvändigt att klippa en häst men då räcker det i 99 fall av 100 med en spårklippning och att klippa hästens huvud behövs aldrig nånsin annat än möjligen vid operation.

Det är väldigt bra att hästnäringen blir granskad, för det pågår mycket som är synnerligen tveksamt när det kommer till hanteringen av hästarna - det finns ett mycket stort utrymme för förbättringar och mycket inom "hästeriet" bygger inte på forskning utan bygger snarare på rena tyckanden eller gammalt skrock från 1800-talet.

Senast ändrad:

Nej jag har inte läst någon utdragen textrad utan samtliga skrivelser mellan Djurens rätt, Svrf och JBV.

För det första står inget i skrivelsen/-rna som inte är vetenskapligt underbyggt.

Om man läser skrivelserna så finner man INGA sakfel!

med vänlig hälsning
Lollo Hernander
Djurens Rätts arbetsgrupp för hästfrågor

Har saxat från ett av dina inlägg. Jag undrar hur man vet att det blivit vanligare med bremsning?

Kan ju vara så att man inte bremsade vid klippning/rakning av häst förr (när jag var ung dvs :D) eftersom det var ovanligt med klippta hästar.

Att raka hästarna så att dom är ungefär lika håriga som en babystjärt är en tämligen ny företeelse, så i det avseendet var det inte lika vanligt med bremsning förr.

Och i ärligetens namn så "duttades" det inte lika mycket med hästarna då heller... i vissa avseenden var det bättre förr :D

Men hur VET man det? Rent sakligt alltså, att användningen blir vanligare.

Jag upplever det nämligen tvärtom i min omgivning, förr (15-20 år sedan) hängde bremsen i förrådet i stallet, nu är den inlåst i medicinskåpet.

Detta var rätt vanligt på den tid jag höll till på ridskolan, dvs 80-talet. Nu för tiden verkar det snarare vara mycket färre som gör så. Tycker användningen av brems har minskat om jag jämför med hur det var för ett 20-30 tal år sedan. Så är det i de hästmiljöer jag rör mig. Säkert är det inte så överallt förstås, men att det skulle ökat låten konstigt.
Samma erfarenhet har jag oxå runt mig att de var mkt vanligare förr än nu men de varierar säkert med omgivningarna oxå.

KL
Är inte många gånger per år jag använder brems och då enbart vid veterinär eller sårvård. Har faktiskt hänt en gång vid klippning men många år sen. Har absolut inget emot att bremsa om de krävs men inte om man gör de av bekvämlighet eller lathet.

Det var den jag läste. "Linda runt mulen", på det sättet är det nog bara aktivisterna som bremsar. "Blir så stor smärta att de glömmer den andra smärtan" är nästa sak jag reagerade på. Enligt forskare och veterinärer så är det ju inte smärta som gör att hästen blir medgörlig.

Nej jag tycker dessa aktivister är skrämmande dåligt insatta som vanligt! Man borde egentligen skratta åt dem, men tyvärr kan de ju ställa till så mycket lidande för djur och djurägare att skrattet fastnar i halsen! :crazy:

De skiter med största säkerhet i om en och annan kuse stryker med i infekterade sårskador, bara hästen slipper bremsas! En syn på djur jag aldrig kommer att dela!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Buke är som livet självt, det går vidare och åsikter ventileras, sorg och glädje delas :love: För mig har Buke varit en stor tröst de...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kartläggning har Djurens Rätt tagit reda på hur Sveriges kommuner ställer sig till användandet av fyrverkerier - både att anordna i...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 606
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 269

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka