Sv: Bremsning allt vanligare
Jag menar lekmän i motsats till företag och organisationer. Privatpersoner om då så vill. Formuleringen har alltså inget att göra med hur insatt man är i djurskyddsarbete att göra, även om jag förstår att det kan tolkas så.
Ok.
Jag vet inte alls vilken artikel om travsport du menar eller var den publicerades eller när. Inte mycket att gå på där... Men vi har granskat travsporten och pratat med banveterinärer, travtränare och kuskar. Resultatet publicerades i rapporten "För att hästar ger allt" som släpptes 2009 och som blivit mycket väl mottagen. Jag var inte med och skrev rapporten, men den är mycket väl genomarbetad, uppbyggd på vetenskapliga studier och intervjuer med verksamma inom travsporten.
Nu säger du ju emot dig själv om man läser din text nedan.
Min kritik här, riktar sig ju inte alls mot att ni granskar travsport, tvärtom önskar jag en granskning av travsporten som den är och de fel den faktiskt har.
Ni pratade med 1 banveterinär om jag inte minns fel? Hur många avhoppade tränare etc vet jag inte, men för mig är en granskning en granskning där man pratar med många olika och bildar sig en riktig uppfattning, allt annat blir ju skitsnack, då blir det ju rent då löjligt när du sitter här och påstår att ni är petnoga, när aktiva inom grenen ser ut som frågetecken och visste inte alls att den utrustningen användes så?
Veterinären ni pratade med fick massor av kritik från andra veterinärer som inte höll med honom, är det då verkligen en bra granskning ni gjort och kan vara stolta över?
Av vilka blev den rapporten väl mottagen, har ni ändrat travfolkets syn och fått dem att jobba på ett annat sätt eller är det oinsattes syn på hur de stackars travarna har det som ni förstärkt?
Vilket läger är för er det viktiga att ändra åsikt på och ge en större kunskap?
Det finns någon slags allmän uppfattning om att Djurens Rätts uppgift är att skriva objektiva, neutrala faktaartiklar och att vi gör fel som fokuserar på djurskyddsproblemen. Men hallå?
Det är ju vår uppgift!
Jag tar och upprepar, varför tog ni inte upp de riktigt allvarliga problemen då?
Om vi är ute efter att granska en verksamhet med djurskyddsproblem så är det naturligtvis sådan information vi är intresserade av. Vad är vi hjälpta av att prata med förespråkare för sporten som säger att "hästarna ÄLSKAR att springa" eller "Vår hästar är SÅ välskötta"? Då är det betydligt mer intressant för oss att prata med banveterinärer, avhoppade kuskar eller tidigare yrkesverksamma som kan berätta för oss om sina år inom sporten. Det är ofta först då de vågar träda fram, när de inte är verksamma längre.
Så om jag granskar Djurens Rätt och hittar 4 avhoppare som säger ni är oinsatta fanatiska idioter, som börjar era möten med att sitta i ring och nynna- Man ska inte döda djur, så har jag gjort en bra granskning?
För det är ju många som tror det, enligt dig själv?
Är det sanningen då?
Är granskningen petnoga gjord och baserad på vetenskapen, för de andra som säger att det är kunniga människor som jobbar för djuren, varför skulle jag vilja prata med dem?
Alla de andra ni talar med då, som faktiskt har fina välskötta hästar som mår alldeles toppen, varför får de ingen talan om det är en rapport om travsport?
Varför granskar ni inte sporten, utan letar efter avhoppare som vill vill "snacka om skiten" och hur kollar ni upp vart sanningen ligger?
Det är ju varken en rapport eller granskning, det är att leta efter folk som är så kritiska som möjligt och låta dem få tala, utan att kolla upp fakta och orsak.
Jag är som du förstår insatt i travsport, med egna hästar och
det finns en hel del jag skulle vilja få en ändring på, men jag fann er rapport löjlig.
mvh LolloMvh. Humlan