Sv: Bremsning allt vanligare
+ 1 på den
spiel_mit_mir:
Jag skulle gärna vilja veta varifrån ni får uppgiften att bremsning är så vanlig som ni påstår. Det enda jag kan hitta är på
er hemsida: "Hästgruppen
anser att utvecklingen mot att nosbrems används allt mer lättvindligt vid frisering och annan sedvanlig hästvård är oroande..." (min fetmarkering). Jaha, ni
anser det, men vad baserar ni det på?
Jag har då
aldrig under mina +40 år i hästvärlden sett en brems användas av ett
barn! Det beror iof sig på vad ni definierar som "barn", är det alla under myndig ålder? En 15-16-17-åring är inte ett "barn", då borde ni beteckna dem som "ungdomar", men det är klart, vill man i bästa kvällstidningsstil skapa uppmärksamhet kan man ju vara lite generös med gränserna.
Ni tolkar svaret från Ridsportförbundet på ert vis: "Djurens Rätts hästgrupp tolkar detta som att SvRF anser att nosbrems ej bör användas av barn".
Nähä?! Det finns nog ingen som anser det

Säger man "barn", så ser iaf jag, och väldigt många med mig, barn under låt säga 14-15 år.
I skrivelsen till Jordbruksverket skriver ni: "Tyvärr finns det väldigt lite forskning kring bremsning, vilket gör att man har dålig kännedom om hur behandlingen upplevs av hästen,
men det är rimligt att anta att bremsning initialt orsakar smärta. (min fetmarkering)
Jaså? Ni
antar... Ska det vara vetenskapligt så ställer man upp en tes (ett antagande) som sedan ska bevisas. Var är bevisen?
Längre ned i samma skrivelse står det: "Bremsen måste också fästas på ett lämpligt sätt och det är vanligt att den glider av och måste fästas om gång på gång..."
Jaså? Är det
vanligt? Statistik? Undersökningar? Eller har ni tittat på ett par fummelpellar?
Ni skriver:" Man bör också känna till att som en följd av påverkan på det sympatiska nervsystemet kan hästar som bremsats kan vara vingliga och ha svårt att gå, särskilt medan bremsen sitter fast men också några minuter efteråt."
Hur vanligt är det att en häst som bremsats inte ska stå still? Det är ju själva syftet med bremsning.
Jordbruksverkets svar: "Indikationer för användning av brems anses generellt vara i situationer där djuret behöver en kortvarig påverkan"
"Det är redan idag förbjudet för lekmän att utföra operativa ingrepp eller andra ingrepp som kan innebära smärta för hästen, både med och utan brems. Bremsningen i sig innebär en risk för att hästen blir utsatt för stress och smärta, i synnerhet om den inte är korrekt utförd"
Sug på det svaret en stund, smaka på det. Läs ordentligt.
Brems är
inte förbjudet.
Däremot säger man att om den som utför bremsningen inte kan använda den så kan det orsaka smärta.
Det kan även illa tillpassade sadlar, klantiga ryttare, okunniga djurägare och klantarslen. Är de också förbjudna?
Den dan ni baserar er på bevisbara fakta, inte läser svar och forskning som fan läser bibeln och rensar bort alla tomtar från er organistation, den dan kan jag nog se er som en seriös organisation.
Ni slår er för bröstet för att ha "förbättrat" hästhållningen på Strömsholm, när det enda resultatet egentligen blev att det kom ut direktiv om
metermått på hagar för alla hästar, vilket i sig är vansinnigt eftersom det naturligtvis borde röra sig om
yta inte längd och bredd på staketet.