Bremsning allt vanligare

Sv: Bremsning allt vanligare

Intressant! Hur gör ni när ni lindar bremsen runt mulen? Jag har då aldrig sett en häst bremsas så, jag har sett bremsen användas runt överläppen. Där grundar jag min åsikt på att ni är ursäkta svenskan, skitdåligt pålästa!

Fö så tycker jag det är bra att ridskolehästarna på Strömsholm får utevistelse, är det sådant ni ägnar er åt så är det bra saker! Och vad jag såg här på Buke så var det väl ingen som tyckte annat än att det var bra att Strömsholmshästarna får vara mer ute?

Det som är läskigt är när det drivs till saker som gör att hästar far illa för att det ska vara naturligt! Och det finns fler än en aktivist som tycker den är djurvänlig och en hjälte när den "fritar" djur och liknade!
På grund av det så kommer jag vänta med mina hurrarop över Djurens rätt, jag vill se fler vettiga saker som hagar till Strömsholmshästarna innan jag litar på er!

Det mesta kan skada en häst om det används felaktigt! Lindar man fel kan man få senskador. Fodrar man fel kan hästen få kolik och andra saker. Har man en sadel som inte passar kan hästen få ont, osv, osv.

I stället för att då börja förbjuda och skrika djurplågeri så är väl undervisning och information hur man bör använda utrustningen mer på sin plats?

Och som någon sa, ge er på elefanterna i stället! De som vanvårdar sina djur rejält, de som inte ger sina hästar mat, de som låter dem stå i skit upp till knäna och liknande.

Kopparberg: Du måste läsa vår skrivelse innan du kan börja gapa om vad vi borde ägna oss åt eller att vi vill att hästar skall dö i infekterade sår. Det är ju fullständigt befängt! Vi vill INTE förbjuda bremsning, vi vill uppmärksamma folk på att bremsen är ett verktyg som kräver kunskap och som inte är tillåtet att använda vid sedvanlig hästvård (som frisering eller skoning). Tidningen Ridsport kommer att publicera en artikel om bremsning i nästa nummer - på uppmaning av oss. Men det är förstås också dåligt att folk får information om hur bremsen fungerar, eller? Allt som har med Djurens Rätt att göra är ju dåligt vad jag förstår.

Kopparberg: Du måste läsa vår skrivelse innan du kan börja gapa om vad vi borde ägna oss åt eller att vi vill att hästar skall dö i infekterade sår. Det är ju fullständigt befängt! Vi vill INTE förbjuda bremsning, vi vill uppmärksamma folk på att bremsen är ett verktyg som kräver kunskap och som inte är tillåtet att använda vid sedvanlig hästvård (som frisering eller skoning). Tidningen Ridsport kommer att publicera en artikel om bremsning i nästa nummer - på uppmaning av oss. Men det är förstås också dåligt att folk får information om hur bremsen fungerar, eller? Allt som har med Djurens Rätt att göra är ju dåligt vad jag förstår.

Är inte skoning sedvanlig/nödvändig hästvård?

Måste bara fråga som s.k. oinsatt lekman.
Vad har du för utbildning för att kunna säga vad som är rätt o fel?
Eller litar du bara på att nån tomte i slips säger att så här är det?

Som hovslagare är jag tacksam att det finns brems att tillgå, inte alla hästar som är snälla eller är rädda, jag riskerar skador och bremsar hellre än att riskera skador på mig själv. Jag har i arbetet bremsat kanske två gånger.
Att förbjuda detta är galet enligt min mening.

Som hovslagare är jag tacksam att det finns brems att tillgå, inte alla hästar som är snälla eller är rädda, jag riskerar skador och bremsar hellre än att riskera skador på mig själv. Jag har i arbetet bremsat kanske två gånger.
Att förbjuda detta är galet enligt min mening.

Naturligtvis, hovslagare är ju oxå människor ;)

Gylle: Nej nu får du ta och ge dig! Nu är det DIN tur att lägga fram vetenskapliga bevis för att bremsen får pulsen att sjunka omedelbart. Jag har gjort min hemläxa och studierna visar att det tar 3-5 minuter innan endorfiner börjar utsöndras (som jag skrev) och full effekt har man inte förrän 7-8 minuter. Det är precis sådana som du som bekräftar att folk behöver mer kunskap om bremsens funktion. Det är INTE okej att utföra något ingrepp på en häst omedelbart efter att bremsen satts på. Erfarna veterinärer väntar alltid en stund, tills hästen börjat visa sig dåsig, innan de börjar med det som är obehagligt. De första minuterna fungerar bremsen avledande till följd av smärtan i nosen, och en smärtreaktion gör att pulsen går upp! Det är fastslaget sedan 60-talet och behöver knappast styrkas med några vetenskapliga referenser.

Din retorik är väldigt aggressiv och otrevlig, och du skjuter högt över målet. Vi har inte "åsikter" kring hur hästar reagerar på brems, utan vi återger vad forskningen visat. Jag vet naturligtvis hur en brems skall appliceras och kan villigt erkänna att jag har gjort det många gånger själv, men låtsas för ett ögonblick att jag aldrig hade bremsat en häst. Vad har det för betydelse i sammanhanget? Jag har aldrig kört en slakttransport till Italien heller, men jag kan likförbaskat tycka att det är fel att göra det. Man måste inte veta exakt hur bremsen fästs för att ha en åsikt om användningen av brems. För övrigt så fästs en repögla runt överläppen på hästen, och repet vrids sedan om. Hästens överläpp är väldigt rörlig och kommer alltid att vridas i någon mån när man drar åt repet, den är ju inte gjord av betong precis. Det är sorgligt att göra en höna av ett sådant självklart påstående.

Inse att du inte vet något om mig eller om hur Djurens Rätt arbetar. Du har uppenbarligen inte ens bemödat dig om att läsa våra skrivelser och du har själv bristande kunskaper i hur bremsen fungerar. Jag har referenser på mina fakta, var finns dina?

Du är dessutom dålig insatt i Djurens Rätts verksamhet och hur djurskyddsarbete i Sverige fungerar. Vi tycker naturligtvis att det är fruktansvärt att djur vanvårdas och vi arbetar hårt med folks attityder gentemot djur, men djurskyddstillsynen ligger inte på vårt bord. Den sköts av Länsstyrelsen, som fått uppdraget av Jordbruksverket, som fått uppdraget av Regeringen. Vi är ingen myndighet och vi kan inte ingripa när djur far illa. Däremot kan vi arbeta med opinionsbildning och information - vilket vi gör flitigt och som 36 000 medlemmar, över 120 000 Facebookanhängare och diverse myndigheter och organisationer (vi är remissinstans i djurskyddsfrågor) tydligen tycker att vi gör på ett bra sätt.

Gylle: Nej nu får du ta och ge dig! Nu är det DIN tur att lägga fram vetenskapliga bevis för att bremsen får pulsen att sjunka omedelbart. Jag har gjort min hemläxa och studierna visar att det tar 3-5 minuter innan endorfiner börjar utsöndras (som jag skrev) och full effekt har man inte förrän 7-8 minuter. Det är precis sådana som du som bekräftar att folk behöver mer kunskap om bremsens funktion. Det är INTE okej att utföra något ingrepp på en häst omedelbart efter att bremsen satts på. Erfarna veterinärer väntar alltid en stund, tills hästen börjat visa sig dåsig, innan de börjar med det som är obehagligt. De första minuterna fungerar bremsen avledande till följd av smärtan i nosen, och en smärtreaktion gör att pulsen går upp! Det är fastslaget sedan 60-talet och behöver knappast styrkas med några vetenskapliga referenser.
Jag vill ha vetenskapliga referenser från dig, bad innan tidigare i tråden om någon hade länk, ingen har ännu kunnat länka till något.
Du som påstår att du sitter på information, kan du vara så vänlig att dela med dig av den? Jag vill ha vetenskapliga referenser som kan styrkas.

Humelibumlan: Jag är inte alls med på vad som skulle vara motsägelsefullt i vad jag säger. Jag var som sagt inte med och skrev travrapporten så jag kan inte säga något om hur förarbetet till rapporten gick till, men jag kan säga att det är väldigt sällsynt med banveterinärer som vågar stå upp och kritisera sporten. Om 1 banveterinär av 30 gör det, skall vi inte prata med denna då?? Eller menar du att vi skall låta de andra 30 få lika mycket utrymme som den enda som är kritisk? Det skulle ju bli en väldigt märklig granskning. Det är ingen granskning alls faktiskt, utan snarare någon slags statistisk undersökning. Så i varje fall ett kritiskt samhällsprogram på teve skall göra något avslöjande så vill du som tittare att den enda som vågat träda fram skall få tevetid i förhållande till hur stor procent av yrkeskåren denna utgör? Det låter som väldigt dålig undersökande journalistik.

Om du hittade fyra avhoppade Djurens Rättare så skulle du självklart kunna skriva en artikel eller dylikt om vad dessa har att berätta. Konstigt vore det väl annars?? Jag fattar inte alls vart du vill komma!

Hade du önskat ett kapitel i travrapporten som hette "De här tränarna har fina hästar" och så en radda med namn? Eller "och så var vi i det där stallet, och där hade alla hästar väldigt väl uträknade foderstater... och så pratade vi med den tränaren och han låter sina hästar gå i hage varje dag." Man lyfter väl fram det man vill uppmärksamma som galet? Det man vill förändra!? Vi verkar ha väldigt olika syn på vilken funktion Djurens Rätts arbete skall ha, men jag kan försäkra dig om att vi inte finns till för att göra reklam för travsporten. Det är redan Davids kamp mot Goliat där, eftersom travsporten redan har så enormt stort stöd från ST, ATG och svenska staten.

Skulle väldigt gärna vilja veta vilka problem du tycker är viktigast att ta upp inom travet - och som vi uppenbarligen helt missat? Helt ärligt alltså!

Och slutligen vill jag påpeka att du säger emot dig själv. Du säger att vi har fel, men du vill inte tala om vad vi har fel om - eftersom vi inte "kollar upp fakta". Nu ber jag dig om dessa fakta, men du vill inte hjälpa till säger du. Märklig ekvation. Vill också gärna veta vad du menar med "kolla upp fakta". Om man gör en intervju med en avhoppad travtränare eller en veterinär som berättar vad de sett och vilka erfarenheter de har, hur skall jag kunna kolla upp deras erfarenheter?

// Lollo

Som tidigare nämnts i vår skrivelse finns referenserna till det som vi skriver i skrivelsen. Du hittar skrivelsen här:
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/hast/naturligt-hastliv

Observera att Jonassons arbete är baserat på en klinisk studie och vetenskapliga referenser, vilket gör hennes arbete fullt tillförlitligt trots att det "bara" är ett examensarbete.

Referenslistan är inte lång, men vi har vänt på varenda sten för att hitta mer forskning - vilket tyvärr inte verkar finnas. Jag vill gärna ha tips på andra studier om bremsning om någon känner till en sådan! :bow:

Humelibumlan: Jo precis, skoning är sedvanlig och nödvändig hästvård, men inget som befogar en brems. Skönt att höra att hovslagaren här i tråden bara behövt bremsa två gånger, men jag pratade men en tjej för några dagar sedan som berättade att de rutinmässigt bremsade unghästar vid skoning. Är det okej tycker du?

Zizzy: För sista gången - Vi vill INTE förbjuda brems.
För övrigt är det redan förbjudet för personer utan adekvat utbildning att använda brems eftersom alla ingrepp som kan åsamka hästen avsevärd smärta är förbjudet (se Jordbruksverkets svar på vår skrivelse). Du som yrkesman kan naturligtvis ändå använda bremsen i då det är nödvändigt.

Humelibumlan: Jag är inte alls med på vad som skulle vara motsägelsefullt i vad jag säger. Jag var som sagt inte med och skrev travrapporten så jag kan inte säga något om hur förarbetet till rapporten gick till, men jag kan säga att det är väldigt sällsynt med banveterinärer som vågar stå upp och kritisera sporten. Om 1 banveterinär av 30 gör det, skall vi inte prata med denna då?? Eller menar du att vi skall låta de andra 30 få lika mycket utrymme som den enda som är kritisk? Det skulle ju bli en väldigt märklig granskning. Det är ingen granskning alls faktiskt, utan snarare någon slags statistisk undersökning. Så i varje fall ett kritiskt samhällsprogram på teve skall göra något avslöjande så vill du som tittare att den enda som vågat träda fram skall få tevetid i förhållande till hur stor procent av yrkeskåren denna utgör? Det låter som väldigt dålig undersökande journalistik.
Banvererinärer är väl ställda under jordbruksverket och inte banan/travsporten, du manar alltså att dessa inte vågar sköta sina jobb de är betala att utföra,utan att travet är lite av en maffia verksamhet, där folk inte får tala fritt med risk för?
Det kan inte vara så att de faktiskt inte håller med?

Kritiken riktad mot den veterinär som uttalade sig handlade ju om de sakfel han tog upp, inte att han uttalat sig.
Han är väl dessutom verksam fortsatt, så det verkar funka bra att utatala sig negativt och kritiskt, utan att bli lychad.

Och det var ju just det, kritiken mot sakfelen, inte kritiken mot att vara kritisk, men ni kollade inte heller upp om det han sa stämde i er granskning.

När det handlar om kritiskt granskande samhällsprogram, så njea, de är väl inte heller alltid direkt granskande, utan ofta ganska så vinklade.
Tråkgt, eftersom det förlorar trovärdigheten.

Om du hittade fyra avhoppade Djurens Rättare så skulle du självklart kunna skriva en artikel eller dylikt om vad dessa har att berätta. Konstigt vore det väl annars?? Jag fattar inte alls vart du vill komma!
Skulle du då anse att det var en bra granskning av din organisation?

Hade du önskat ett kapitel i travrapporten som hette "De här tränarna har fina hästar" och så en radda med namn? Eller "och så var vi i det där stallet, och där hade alla hästar väldigt väl uträknade foderstater... och så pratade vi med den tränaren och han låter sina hästar gå i hage varje dag." Man lyfter väl fram det man vill uppmärksamma som galet? Det man vill förändra!? Vi verkar ha väldigt olika syn på vilken funktion Djurens Rätts arbete skall ha, men jag kan försäkra dig om att vi inte finns till för att göra reklam för travsporten. Det är redan Davids kamp mot Goliat där, eftersom travsporten redan har så enormt stort stöd från ST, ATG och svenska staten.
Som jag skrev, så hade jag välkomnat en granskning, där ni kollat upp de fakta ni fick och vad travsporten går ut på, inte lyssna på 1 och sen säga att här har vi en rapport om travsporten.
Hela rapporten är fylld av fakta fel, vilket naturligtvis visar massa galenskaper, men frågan är ju vart de galenskaperna befinner sig.

Skulle väldigt gärna vilja veta vilka problem du tycker är viktigast att ta upp inom travet - och som vi uppenbarligen helt missat? Helt ärligt alltså!
Det förstår jag naturligtvis att du vill, problemet är ju att jag tycker ni ska göra en ny granskning istället, använda flera seriösa och trovärdiga människor och låta dem berätta nackdelarna och fördelarna.
Och få en trovärdig rapport som kanske kan förändra något.

Och slutligen vill jag påpeka att du säger emot dig själv. Du säger att vi har fel, men du vill inte tala om vad vi har fel om - eftersom vi inte "kollar upp fakta". Nu ber jag dig om dessa fakta, men du vill inte hjälpa till säger du. Märklig ekvation. Vill också gärna veta vad du menar med "kolla upp fakta". Om man gör en intervju med en avhoppad travtränare eller en veterinär som berättar vad de sett och vilka erfarenheter de har, hur skall jag kunna kolla upp deras erfarenheter?
Det jag ifrågasatte från början var ditt påstående om att ni alltid är petnoga och era rapporter är baserade på vetenskap och fakta, då undrade jag hur ni kunde skriva en rapport om travsporten med så mycket fakta fel.

Man kan ju göra en intervju med 40 olika och sen bilda sig en uppfattning baserad på insikt istället för en persons åsikt, om man vill göra en seriös granskning och skriva en läsvärd rapport som i sin tur kan förändra situationen för hästar och aktiva.

Det finns alltid folk med negativa erfarenheter och åsikter, men det är väl för den sakens skull inte alltid de som har rätt, och tvärt om det finns de som har massor av positivt att säga, inte heller alltid de som har rätt.
Men sanningen kommer väl fram när man talat med tillräckligt många, sett tillräckligt mycket själv, för att känna att man är tillräckligt insatt för att kunna skriva en bra rapport.
Så jobbar iallafall jag.

Det finns ju tex flera användare i denna tråden och fler i andra om er organisation som anser ni är fullkomligt från vettet och har ingen insikt i det ni talar om, du håller inte med om det utan säger att ni är petnoga och kollar upp fakta vetenskapligt, men enligt dig så är det då helt ok att basera sin åsikter på de som tycker ni är skit och strunta i att lyssna på dig och det du säger?

Men är du seriöst intresserad, så kan du ju läsa i forumet trav, vad travfolket själva tycker är idiotisk i vår sport och vad vi vill ändra på.

//Humlan

Humelibumlan: Jo precis, skoning är sedvanlig och nödvändig hästvård, men inget som befogar en brems. Skönt att höra att hovslagaren här i tråden bara behövt bremsa två gånger, men jag pratade men en tjej för några dagar sedan som berättade att de rutinmässigt bremsade unghästar vid skoning. Är det okej tycker du?
Jag föredrar att lära dem stå med fötterna uppe innan hovis kommer, men naturligtvis sätter jag hellre på en brems än att krångla med en häst och riskera hovslagaren, oftast räcker det dock att stå vid huvudet på dem.
Så nej, jag tycker inte det ska vara rutin.
Men jag respekterar hovslagaren och deras tid och den risk de utsätter sig för.

Vi har ca 20 häst i stallet, ingen är ett problem att sätta brems på.
Min erfarenhet säger att en häst som inte upplever ett obehag protesterar inte heller nästa gång, tillskillnad mot den som gör upplever obehag, den protesterar.

Du har tydligen väldigt svårt att förstå. RÄTT påsatt ger inte en brems någon smärta, DU har fått för dig det och anser inte att det behövs några vetenskapliga bevis för att DU vet det vad är det för jäkla skitsnack. Vet du någonting om hur användandet av triggerpunkter fungerar det verkar uppenbarligen inte som att du vet det, det tar inte tid innan stimulering av triggerpunkter ger effekt.
Det första man får lära sig när man lär sig att sätta på en brems är att ALLTID fixera näsan med en hand för den FÅR INTE VRIDAS därav att man alltid skall hålla näsan i ett stadigt grepp fixerad rak när man sätter på en brems ANNARS orsakar man hästen smärta. En brems skall aldrig sättas så hårt att den orsakar någon smärta du känner tydligt när du lugnt och metodiskt spänner ihop bremsen när hästen sänker huvudet och SLAPPNAR AV det handlar aldrig om att åstadkomma någon smärta på hästen det handlar om att få kontakt med triggerpunkterna i nosen, vissa hästar kan du få full effekt på bara av att trycka med fingrarna (och inte ens hårt) och du ser då exakt samma avslappning som du ser när du sätter på bremsen korrekt det handlar inte vid något tillfälle om att de blir paralyserade av någon smärta utan stimulans av rätt punkter.
Framkallar man smärta med en brems då har man inte satt på den korrekt.
Och som sagt hela ditt snack om att det är förbjudet faller också där, för precis som jag anade stödjer du din åsikt om att det är förbjudet på det stycke i lagen som säger att man inte får orsaka hästen smärta. Så lagen förbjuder alltså inte alls korrekt utförd bremsning men däremot förbjuder den din typ av bremsning som går ut på att med våld vrida om näsan. Hur bär du dig åt när du bremsar med tångmodellen kniper du åt den och snurrar runt hela näsan eller ? Varför tror du där är så mkt utrymme i tångmodellen om du tror att man skall ta i med en brems tills hästen blir paralyserad av smärtan du har aldrig funderat på att det kanske finns en mening med formen på tången för att den skall komma åt rätt punkter.
Jag tror det är någon som behöver gå en kurs hos någon som verkligen vet hur en brems skall användas, på samma gång kan du ju ta med dig ett stetoskop och lyssna på vad som händer med pulsen när bremsen sätts på på rätt sätt.
Det finns nog en anledning till att vissas hästar bråkar så snart bremsen kommer fram och andras snällt stoppar mulen i den efter att ha varit med om det en gång, inte så svårt att inse att något skiljer.

Och vad gäller veterinär behandling vid bremsning så nej det är ingen som väntar efter att hästen blivit KORREKT bremsad för det behövs inte för så snart hästen sänker sitt huvud och slappnar av (vilket sker direkt) så reagerar de heller inte längre när vet gör vad de ska, tvärtom är det inte tillrådligt att ha en häst bremsad för länge då nerverna i näsan kan ta skada av det något du ju borde känna till iom att du är så påläst. Och vist jag använder bara okunniga veterinärer tex landslagsveterinärer ett par av de andra är chefsveterinärer på två olika försäkringsbolag mm

Men hur VET man det? Rent sakligt alltså, att användningen blir vanligare.

Jag upplever det nämligen tvärtom i min omgivning, förr (15-20 år sedan) hängde bremsen i förrådet i stallet, nu är den inlåst i medicinskåpet.

Måste bara hålla med dig här att jag tycker i stort sett aldrig det används brems överhuvudtaget längre. Tycker det är vanligare och vanligare att det inte ens finns en brems i stallet överhuvutaget.

/Camilla

Du är dessutom dålig insatt i Djurens Rätts verksamhet och hur djurskyddsarbete i Sverige fungerar. Vi tycker naturligtvis att det är fruktansvärt att djur vanvårdas och vi arbetar hårt med folks attityder gentemot djur, men djurskyddstillsynen ligger inte på vårt bord. Den sköts av Länsstyrelsen, som fått uppdraget av Jordbruksverket, som fått uppdraget av Regeringen. Vi är ingen myndighet och vi kan inte ingripa när djur far illa.

Då kanske ni ska sluta springa i olika djurbesättningar nattetid om det inte är ert bord.:mad:

För mig är djurens rätt-oseriöst- tanken är god men när handlingarna inte sällan är olagliga är ni inte bättre än tjuvar.

+ 1 på den :)

spiel_mit_mir:

Jag skulle gärna vilja veta varifrån ni får uppgiften att bremsning är så vanlig som ni påstår. Det enda jag kan hitta är på er hemsida: "Hästgruppen anser att utvecklingen mot att nosbrems används allt mer lättvindligt vid frisering och annan sedvanlig hästvård är oroande..." (min fetmarkering). Jaha, ni anser det, men vad baserar ni det på?

Jag har då aldrig under mina +40 år i hästvärlden sett en brems användas av ett barn! Det beror iof sig på vad ni definierar som "barn", är det alla under myndig ålder? En 15-16-17-åring är inte ett "barn", då borde ni beteckna dem som "ungdomar", men det är klart, vill man i bästa kvällstidningsstil skapa uppmärksamhet kan man ju vara lite generös med gränserna.

Ni tolkar svaret från Ridsportförbundet på ert vis: "Djurens Rätts hästgrupp tolkar detta som att SvRF anser att nosbrems ej bör användas av barn".

Nähä?! Det finns nog ingen som anser det :angel: Säger man "barn", så ser iaf jag, och väldigt många med mig, barn under låt säga 14-15 år.

I skrivelsen till Jordbruksverket skriver ni: "Tyvärr finns det väldigt lite forskning kring bremsning, vilket gör att man har dålig kännedom om hur behandlingen upplevs av hästen, men det är rimligt att anta att bremsning initialt orsakar smärta. (min fetmarkering)

Jaså? Ni antar... Ska det vara vetenskapligt så ställer man upp en tes (ett antagande) som sedan ska bevisas. Var är bevisen?

Längre ned i samma skrivelse står det: "Bremsen måste också fästas på ett lämpligt sätt och det är vanligt att den glider av och måste fästas om gång på gång..."
Jaså? Är det vanligt? Statistik? Undersökningar? Eller har ni tittat på ett par fummelpellar?

Ni skriver:" Man bör också känna till att som en följd av påverkan på det sympatiska nervsystemet kan hästar som bremsats kan vara vingliga och ha svårt att gå, särskilt medan bremsen sitter fast men också några minuter efteråt."
Hur vanligt är det att en häst som bremsats inte ska stå still? Det är ju själva syftet med bremsning.

Jordbruksverkets svar: "Indikationer för användning av brems anses generellt vara i situationer där djuret behöver en kortvarig påverkan"
"Det är redan idag förbjudet för lekmän att utföra operativa ingrepp eller andra ingrepp som kan innebära smärta för hästen, både med och utan brems. Bremsningen i sig innebär en risk för att hästen blir utsatt för stress och smärta, i synnerhet om den inte är korrekt utförd"

Sug på det svaret en stund, smaka på det. Läs ordentligt.
Brems är inte förbjudet.
Däremot säger man att om den som utför bremsningen inte kan använda den så kan det orsaka smärta.
Det kan även illa tillpassade sadlar, klantiga ryttare, okunniga djurägare och klantarslen. Är de också förbjudna?

Den dan ni baserar er på bevisbara fakta, inte läser svar och forskning som fan läser bibeln och rensar bort alla tomtar från er organistation, den dan kan jag nog se er som en seriös organisation.

Ni slår er för bröstet för att ha "förbättrat" hästhållningen på Strömsholm, när det enda resultatet egentligen blev att det kom ut direktiv om metermått på hagar för alla hästar, vilket i sig är vansinnigt eftersom det naturligtvis borde röra sig om yta inte längd och bredd på staketet.

Kl

Oavsett hur och när man använder en brems så är fördelen att den inte lämnar främmande kemiska substanser kvar i hästens kropp eller i miljön. Dvs om det är lämpligt i situationen är det bättre att bremsa än att ge en lugnande spruta.

Är ingen stor bremsanvändare själv, vi har ingen i stallet för här löser vi det mesta på annat sätt. En oregerlig häst kan man få att stå stilla genom att helt enkelt ta den i örat och hålla hårt i örat. Tex när veterinären ska titta på nåt.

Fast för det mesta behövs inte sånt heller här. Hästar som har ett grundmurat förtroende för människor låter sig hanteras på de mest konstiga sätt- även i nödsituationer.

Våran veterinär har brems i bilen så om det skulle behövas så finns den ju tillgänglig.

Tror vi använt brems här max 5-10 ggr på ca 35 års hästägande.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Buke är som livet självt, det går vidare och åsikter ventileras, sorg och glädje delas :love: För mig har Buke varit en stor tröst de...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Scata
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I en kartläggning har Djurens Rätt tagit reda på hur Sveriges kommuner ställer sig till användandet av fyrverkerier - både att anordna i...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 606
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka