Brev från Finland

Be advokaten att skriva en snabb sammanfattning på svenska eller engelska till dig i framtiden. Det brukar inte vara några som helst problem att få en liten sammanfattning när man inte har samma modersmål.
Jag kunde finska flytande när jag var barn. Det är det första språket jag lärde mig. Men nu när jag bott i Sverige +45 år och inte längre har kontakt med finskan, så har jag glömt språket.
 
När vi fick ett testamente på finska, när den sista av farmors bröder dog, bad vi advokaten om en kopia på svenska (efter att jag försökte översätta dokumentet i Google translate och fick lite konstiga meningar som inte var förståeliga) och det var inget problem, tydligen hände det rätt ofta att det fanns släktingar/arvingar i Sverige som behövde översättning!
 
När vi fick ett testamente på finska, när den sista av farmors bröder dog, bad vi advokaten om en kopia på svenska (efter att jag försökte översätta dokumentet i Google translate och fick lite konstiga meningar som inte var förståeliga) och det var inget problem, tydligen hände det rätt ofta att det fanns släktingar/arvingar i Sverige som behövde översättning!
Ja, och sen är Finland tvåspråkigt.
 
Många i Finland kan svenska och de "yngre" kan även engelska om där är någon släkting kvar du vill ha kontakt med.
Vi brukar köra goggle translate till finska och engelska och sedan skicka med den svenska versionens också.
Det har funkat för oss :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 029
Senast: Angel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp