Briar 899?

S

Spider84

Efter mycket om och men av letande mellan olika raser såsom: andalusier, p.r.e, knabstruper och fredriksborgare slutar det med att jag får ta en halvblodshingst till mitt sto. Jag vill ha en godkänd avkomma efter henne och jag vill ha en grövre avkomma än vad hon är så fullblod är uteslutet.

Det är ju inte aktuellt förräns till våren, men jag det finns många hingstar som ska tittas på. En higst som jag definitivt tycker är värd att fundera på är Briar 899.
Jag har varit inne på Tullstorps sida och titta och även på Briars egna sida, men oftast så står det ju bara vad de gjort m.m. Saker som man redan vet om såpass kända hingstar.

Så jag hoppades på att någon hade lite extra ino om honom.
Jag har t.ex hört att han ska vara en viss slags skäkc (bukskäck). det syns väl inte på honom, men att han ska ha det anlaget, någon som vet om det stämmer?
Någon som vet hur grov han är och hur han nedärver det? Ju grövre desto bättre.
Och hur nedärver han mankhöjd? Aminette är 157cm hög och jag vill gärna ha en häst som ligger där eller upp till och med 160cm.
Jag vill heller inte förlora hennes vackra huvud som hon har nedärvt till den avkomma hon haft.

Jag vill ha hästen till Akademisk Ridkonst, tävlan inom hoppning och dressyr. Ja lite allt i allo alltså, något som Aminette är. Jag vill också ha en häst som är tuff, modig, självsäker och intelligent.
Aminettes avkomma var allt detta och vi passade varandra som handen i handsken (det gör även jag och Aminette), men tyvärr blev jag tvungen att avliva henne förra året då Kyra fick fång vid fyra års ålder.

Stammen uppskattar jag hos honom och jag tror att det kan bli en bra kombinations med Aminette (linjeavel) då hon är E: Amiral 764 och UE: Kaliber 574 (alltså linjeavlad på Utrillo)
All info ni vet stämmer eller som ni bara hört är av intresse. Dock är det ju bra om jag kan skilja på hörsägen och fakta. :smirk:
 
Han är sabinoskäck, dvs ger inte riktiga fläckar, förutom eventuellt bukfläck.

Jag kan ju inte Briar, men känner till hans pappa Magini rätt väl. Briar är väl en av Maginis större avkommor, då M är ganska liten själv 162 cm och gett mycket smått. Så det finns ju litet i honom. Dock verkar B ha nedärvt sin storlek till många.
Jag tycker han ser ut att vara något tyngre än de vanligaste hingstarna, men älskar ju sånt så jag tycker han är perfekt.
Magini har ju också gett endel humör till sina, inte lynnighet men en stor skopa envishet och egen vilja. Det har definitivt stoet jag rider e: Magini fått. Dock är hennes avkomma med Master kanonsnäll, iaf som kastrerad.

Tycker Briar är otroligt vacker, men eftersom jag är så förtjust i Magini och mycket tecken, så är det ju en lyckträff.
 
De Briar-avkommor jag sett är grova, riktigt grova så fulllbodet kan nog passa där.

Ang huvudet har Briar en riktigt ful nuna nästan lite konkav (buktar utåt som tinker). Detta har jag också sett hos hans avkommor tillsammans med diverse konstiga teckningar.

Förutom det är han väl en toppenhingst som både kan dressyra och hoppa.(kunde iaf hoppa som ung)
 
Jag menade att jag inte ville ha en fullblodshingst till mitt halvblodssto eftersom jag vill ha en avkomma som är grövre än vad hon är.
Teckning i huvudet har jag inget emot, snarare tvärtom. annorlunda färger och teckningar är bara uppskattat.

Dock är det ju inte kul om avkomman får ett fult huvud om man ser till formen.

är det någon som har en Briar avkomma som de har kort på?
Eller känner ni till någon där man kan jämföra mellan modern och Briar?
 
Inte tycker jag att Briar har ett fult huvud!

Däremot har det väl varit en och annan som man känner som kommenterat att de inte gillar bläsen på honom...men det är ju en smaksak.

Mitt sto är betäckt med Briar i år!(Efter att ha synat ett gäng fölisar efter honom)
 
Jag har fött upp ett föl efter Briar. Kolla min hemsida och jämför. Mamman finns också på bilder. Min var då vacker och smäcker, men stor.
 
Vilken av hästarna är vem?
Jag kanske bara är helt blind, men jag hittar ingen stam på dom och då är det svårt att veta vilken av hästarna jag ska titta på.

Måste säga att det var en hel del fina hästar! Älskar isabeller och hade gärna haft en själv. Har funderat på att betäcka med Bernstein just för det syftet.
 
Stoet heter Might B Shady och Briar fölet heter Golden Magic (Maggie). Hoppas du hittar henne nu
 
Jag var ju vara tvungen att maila Tullstorp och fråga lite om Briar.
Bland annat frågade jag om hans huvud eftersom Pentevecchio tyckte att hans huvud var fult. Hoppas att du inte tar illa upp. Jag var ju bara tvungena att kolla noga själv. Enligt dom så har han en helt normal nosrygg, alltså inte konvex (konkav är inåt, som på araber) och jag hittade även detta kort som visar att han har ett vackert huvud (enligt mig).

Jag frågade också om storleken på hans avkommor. Och han har gett stora avkommor, men eftersom jag har ett såpass litet sto, som har mycket litet bakom sig i stamtavlan sp trodde hon inte att jag skulle få en speciellt stor avkomma. Dock något större än vad mitt sto är.

Så jag hoppas att fler ger sig in i denna tråd, med kommentarer och kort. Hittade en massa kort på hans avkommor inne på hans egna sida och de flesta är riktigt läckra.
 
Fick du inte något huvudkort på Briar av mej?(annars kan jag skicka igen)!

Jag tycker INTE att Briars huvud är fult!
 
Nej, vart skickade du det?
Skicka det igen för jag vill gärna se det!
 
Har skickat lite bilder på Briar till din mail som du har under din användarprofil.

Varav en bild där du kan se huvudet från sidan...jag tycker det ser fullt normalt ut!Även en bild under ryttare plus en helfigursbild som jag hittade på en amerikansk sida.

Jag kan tala om att själv har jag använt Briar för hans goda exteriör samt hans höga siffror som han hade i hoppning under bruksprovet+ridbarheten...fölet skall förhoppningsvis bli en bra HOPPHÄST.
 
Tack så mycket! :bow:

Jag har även letat efter en "exteriör" bild på honom och nu hjar jag fått det med. :bow:
 
Ingen fara, som sagt det kan vara färgen som lurar men jag har inte sett någon avkomma med fint huvud. Inte med mina mått mätt. Men krångliga bläsar lurar ju lätt..

Sen är det kanske viktigare vad som finns där inne ;)
 
Jag har en 5-årig vallack e. Briar som är mbr utan tecken och 167 cm i mkh. Mamman e. Jazz-Abbé var rätt liten ca 162 cm.

Han en högställd, ädel typ med bra gångarter (spec. galoppen) som också hoppar mycket bra.
Bra lynne, pigg & glad med mkt motor.

Bilder finns på min hemsida: http://www.geocities.com/annika_lindholm/
 
Jag känner två Briaravkommor. Bägge två är mycket högställda och ädla, den ene har visserligen fullblod på mödernet men iallafall. Kanske är de lite långa i ryggen om man skall gnälla på ngt. De har bägge två dessutom utomordentligt vackra huvuden med tecken. Men man kan ju inte veta om det kommer från Briar eller stona. jag tycker personligen att Briar är lite för stor och grov, men samtidigt är det ju en flott häst, och huvudet är inte särskilt snyggt, men det är ju helt subjektivt.
 
Det skulle jag verkligen vilja!
Men tyvärr vet ingen vem som var hennes pappa.
Något "pucko" släppte ihop alla unghästar i samma hage (hingstar, valacker och ston) och efter det var Ami dräktig med Kyra. Troligtvis var det en ponny som nu är kastrerad.

Hade jag kunnat hade jag gjort det utan att tveka.
 
Men du kanske skall titta på de ridponnyhingstarna som finns ? Om du inte vill att avkomman skall bli sådär jättestor så kan det ju vara rätt ? Jag tror nämligen att risken finns att det blir en bjässe...

Fast sen har jag ju ett standardförslag. Ganesco elelr Bellini (döda sen mmånga år, men det lär finnas fryst efter bägge två)
 

Liknande trådar

Avel Detta är som att stå och välja glass, varför finns det så många olika?! Har ett sto e. Camaro M ue. Tolstoy som jag kommer utbilda mer...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 315
Senast: Fiorano
·
J
Avel Har ett halvblodsto som jag inte riktigt vet vad jag ska ha för hingst till? Hon är 20 år så det måste vara en hingst med hög...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Tranquility
·
T
Avel Hinst e- Briar 899 987778=46 Kl I Ja Godkänd hingst e-Briar med 46 poäng, det är allt jag hittar om den hästen, det vore kanon om...
Svar
6
· Visningar
1 466
Senast: Pooh
·
C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: cissiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp