Brist på uppfostran!!!

Kanske inte tio minuter, men efter en halvtimme så känner i alla fall jag om en häst är helt fel för mig eller något jag kan tänka mig. Oftast vet man ju ungefär vad man är ute efter. Känner man att det känns "rätt" så kan man ju be om att få provrida igen, kanske i olika situationer.
Har själv varit med om tvärtom, har provridit och känt ganska omgående att det inte var något för mig men ägaren har pushat att jag ska rida mer och prova det och det och det.
Men jag har förstått att det är ganska ovanligt att man ringer och tackar nej, har själv gjort det när jag varit i den situationen, antingen via tel el mail och då fått STORA tack för att jag hört av mig. Men man kan nog utgå från i de flesta fall att de som inte hört av sig efter en tid inte är intresserade.
mvh Maria
 
När jag hade häst till salu stod han på ett salustall 3mil hemmifrån mitt då hade köparen skickat ett mail 30 MINUTER inan avtalad tid för hon kunde inte komma. hon hade ca 20mil att köra. Vad är det för fel på telefon eller mobil??
 
Ja, jag håller med. Har oxå suttit av efter en kort stund när jag har känt att det inte har varit något för mig, varför ska man sitta o slita på den stackars hästen i onödan?, särskilt då det ju kan finnas fler som kommer o provrider under en ganska kort tid.

Vad jag opponerade mig emot var den som menade att tio minuters provridning utan hoppning väl borde räcka, för det tycker jag inte det gör. På tio min hinner man känna om det är helt fel, o då kan man ju sluta, men man hinner inte känna om det är helt rätt (iaf inte jag). På en halvtimme däremot kan jag avgöra om detta är något jag vill titta vidare på. Absolut är det bra att provrida flera ggr, man får en mkt större helhetsbild på så sätt.
 
Håller med om det fullt och fast. Har vår ponny till salu. En köpare har vid 3 olika tillfällen nu sagt att de skall komma och sedan ändrat sig i sista minut. Vi har varit tvugna att ändra andra saker för att ge dem möjlighet att komma och sen passar det inte. Vad trött man blir. Det är ett heltidsjobb att sälja häst har jag nu förstått.
Tyvärr finns det för mycket ponny till salu och för få köpare. Det innebär att många ringer, mailar på ett flertal och sedan kommer de inte i håg vilka de pratat med. Vi säljare sitter där och vet inte vilka som är seriösa eller inte. Sen verkar det som en välskolad ponny med tävlingsmeriter inte skall säljas för mer än 30000:- enligt köparna. Med en gång man kommer upp i 50000:- klassen så verkar det svårt. Vad har ni andra för erfarenheter av att sälja? Vill ju inte vänta för länge då det är jobbigt att hålla den i tävlingskondition men samtidigt vill man ju inte ge bort den.
 
All försäljning handlar ju om utbud och efterfrågan, och att sätta rätt pris på den vara man vill sälja. Får man inte några spekulanter efter x antal veckor så kanske det i vissa fall handlar om att man har "fel prislapp"?

Jag kan ibland tycka att en hel del "övervärderar" sina hästar/ponnier när de ska sälja. Och storstadsponnier tenderar till att kosta x antal tusen mer än ponnier i Norrland t.ex.
 
Jag har faktiskt varit i omvänd situation. Jag skulle åka och provrida en häst, men när jag kommer till stallet på avtalad tid var hästen redan såld utan att hästägren hört av sig till mig. Snopet värre!

Jag har också råkat ut för det. Jag köpte ny häst ifjol och pratade med resp. träffade en hel del intressanta människor och hästar då. I alla fall så skulle jag provrida en häst en lördag ca 30 mil ifrån mig. Säljaren och jag hade kommit överens om det på onsdagen samma vecka. Vi bestämde tid och att jag skulle ringa på lördagen när jag nästan var framme för att få en exakt vägbeskrivning.

Sagt och gjort, for hemifrån kl. 06.00 och ringde när jag var ca 1 mil från orten. Säljaren svarar, hörde hur han skruvade på sig i luren.

- Jo, det är så här att det var en här igår och provred hästen. Jag trodde inte han ville ha den för han blev avslängd, men han ringde för 30 min sedan och sa att han vill köpa den, så det är nog ingen mening att du kommer hit.

Gissa om jag blev sur och besviken. Som väl var hade jag bokat in en annan provridning också ca 5 mil därifrån, så det blev till att fortsätta dit direkt. Fast det var den första hästen jag var mest intresserad av egentligen.

Efter den händelsen lärde jag mig att ringa till säljaren kvällen innan provridning för att dubbelkolla.

Annars håller jag med Dextrosol m.fl. att det hör till vanligt hyfs att höra av sig efter provridning oavsett om man vill ha hästen eller ej.
 
Om man är seriöst intresserad av en häst, så inte 17 räcker det att få rida i tio minuter.
Om man är duktig, har seriösa föräldrar/tränare så räcker 10-15 minuter. Man är väl informerad om vad för slags häst man åker och tittar på....det har man väl förhört sig om!! Ev. tävlingsresultat.Om utveckling utlovats (kan gå hur långt som helst om en 13årig ponny????) borde en tränare/förälder kunna se det, om barnet, som ska få hästen är för liten för att bedömma det.
vill man såklart hoppa några språng oxå
Det har jag som säljare förståelse för, och kunna tillåta om jag såg att ryttaren är kapabel för det. Inte något avancerat och inte på maxhöjd.
Sen tycker jag att man som säljare borde kunna pressentera sin ponny på ett proffsigt sätt. Annars får man räkna med oserösa spekulanter.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Beror ju på om hästen är "framriden och klar" när man själv sitter upp. Annars är väl 10-15 minuter minimum för att värma upp en häst i skritt och möjligen lite jogg och då kan det vara svårt att känna helt hur hästen funkar.
mvh Maria
 
Föräldrar och tränare kan säker bedöma utvecklingsmöjligheterna efter 10-15 minuters ridning, under förutsättning att de även sett framridning/skrittningen också.

Den som ska rida behöver längre tid på sig för att känna om de passar och alla behöver betydligt längre tid på sig för att utröna om informationen om vad för slags häst det egentligen är och om informationen om den stämmer. Passar hästen inte alls så går det dock snabbare. Om hästen utlovas att vara på en viss nivå så ska detta också visas och man får allt finna sig i att köparen vill kolla upp fakta. Startklar för medelsvår A, ska vara just och har den inte tävlats på den nivån måste man ju testa på ett eller annat vis för att få klarhet.

Alla är dessutom inte experter och har möjligheter att dra med tränaren varje gång utan nöjer sig med att ta med tränaren vid andra tillfället och gör grovsorteringen själv.
 
Ok, självklart ska en uppvärmning ske.

Om hästen utlovas att vara på en viss nivå så ska detta också visas och man får allt finna sig i att köparen vill kolla upp fakta.
Jag håller med om att det är jättedumt att skriva i annonsen att hästen är klar för en nivå. Varför så provar man inte några tävlingar för att ochså själv kolla?
I ett sånt här fall så talar man om i annonsen VAD hästen uträttat.
Alla är dessutom inte experter och har möjligheter att dra med tränaren varje gång utan nöjer sig med att ta med tränaren vid andra tillfället och gör grovsorteringen själv
Men just under grovsorteringen behöver man INTE rida länge eller hoppa några höjder.
Det jag menar igentligen med mina inlägg här, är att man som säljare talar om för köparen vad för slags ryttare man tror kan passa ens häst.
Är man rädd om sin häst och om det är en dyr, framgångsrik ponny skulle då inte jag tillåta att någon okänd ville rida länge och prova hejvillt över hindren. (det kan ju ochså vara så att ryttaren inte är mogen)
Är man ärlig i annonsen, i telefonen och innan uppsittning talar om vad det är för slags häst, vad för ryttare den behöver och även förhör sig om personen i fråga så undviker man dom spekulanter man inte vill ha.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Du får ursäkta, men jag skulle aldrig köpa en häst där jag inte var tillåten att endast prova i dina föreslagna 10-15 minuter, grovsortering eller inte. Det finns många grader mellan en kvart och rida skiten ur hästen. Varför ska man inte testa hästens kapacitet under grovsorteringen? Inte för att man behöver testa allt själv när det gäller höga hinder är det okej att ägaren visar det.

För mig innebär en grovsortering att till stor del bedöma om jag anser att hästen motsvarar den beskrivning jag har fått av den och även motsvarar mina krav, påstår ägaren att en klarar en viss nivå, ja då vill jag se eller känna det vid första tillfället hur ska jag annars bedöma ägarens ärlighet.

Ur testsynpunkt är det även viktigt att exempelvis testa hur hästen beter sig när den är trött, vissa hästar är det en stor skillnad på den första kvarten och efter 45-60 minuter. Många gånger när jag ridit lektion har det inte lossnat förrän långt in i passet, synnerhet om jag inte känner hästen. Andra hästar tröttnar snabbt och om hästen exv påstås vara i tävlingskondition så testar man knappast utålligheten på alltför kort tid.

Nej ska man sälja häst så får man nog finna sig i att spekulanten verkligen vill testa vad hästen går för, men därmed är det inte sagt att jag menar att man ska bete sig ojust mot den. Samma sak så bör det vara helt okej att sitta av efter 30 sekunder för att man insett att haästen inte är något för en.
 
Mina svar grundar sig på trådskaparens missnöje över att ryttare kommer och...vad jag uppfattade oseriöst provrider, och begär att få hoppa höga höjder.Och tydligen inte var speciellt intresserad av hästen. En till har beskrivit hur en kom och provred och bara galopperade hela tiden......Det kanske inte är så vanligt?

Jag är övertygad om att OM man är ärlig som säljare dvs. inte överreklamerar sin häst,är tydlig och bestämmd över att man VILL sälja och inte tänker upplåta sin häst för en timmes gratisriding, så tror JAG att man får dom spekulanter som ochså är seriösa OCH vet vilken slags ponny just DOM letar efter.

För mig innebär en grovsortering att till stor del bedöma om jag anser att hästen motsvarar den beskrivning jag har fått av den och även motsvarar mina krav, påstår ägaren att en klarar en viss nivå, ja då vill jag se eller känna det vid första tillfället hur ska jag annars bedöma ägarens ärlighet.
Du vet väl att även hästar kan ha en dålig dag? Tänk om den hade det just den dagen.

Nej ska man sälja häst så får man nog finna sig i att spekulanten verkligen vill testa vad hästen går för
Så om du hade en häst som var värd en hel del pengar, skulle du säga så då?
Själv skulle jag aldrig upplåta någon av mina saluhästar till någon helt okänd som begärde både det ena och det tredje, (vad vet jag om den ryttaren)och då menar jag om igen, hur viktigt det är med rätt information.
Och är man seriös som köpare blir man inte putt bara för det visar sig att säljaren är rädd om sin häst.
Jag tycker på fullt allvar att en 10-15 minuter, och ett par lättare språng borde räcka för att ta reda på om hästen kan vara värd en andra prövning. har spekulanten rätt att kräva mer av hästen.
hälsningar gulan fd.gulla
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Idag ringde en spekulant från Finland på en av mina hästar jag har till salu. Efter lite diskussion om hästen osv pratade vi pris...
Svar
13
· Visningar
3 622
Senast: sydney
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 250
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan I våras hade jag problem när jag skulle sälja min ena ponny. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=755675) Efter mkt om och...
Svar
14
· Visningar
2 819
Senast: cikoria
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 824
Senast: jenny82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp