Bristande allmänbildning

Bukefalos 30 år!

Tystnatt

Trådstartare
Jag har insett att jag har alltmer bristande allmänbildning. Rimligtvis borde väl generell kunskap i vanliga ämnen öka med åren och erfarenhet men den blir bara sämre för mig.

När jag var yngre tyckte jag att jag hade en hyfsat god allmänbildning - jag kunde lite om ganska mycket - men nu är mycket glömt. Tidigare kunde jag hänga med i de flesta samtalen i sociala sammanhang men nu känner jag mig ofta bortkommen och dum.

Framförallt tror jag att social isolering och sjukdomar med påverkan på kognitiv förmåga är bidragande. Tyvärr har jag tappat förmågor och kunskaper som tidigare varit "automatiserade", tänk typ multiplikationstabellen, enkla räknesätt, stora historiska händelser, allra mest grundläggande kunskap om statsskick etc.
Dock har jag hängt med tillräckligt bra i utbildningar jag läst på högskolenivå men det är som att det blir på bekostnad av det mest basala. Som att jag bara kan lagra en liten mängd kunskap och tidigare raderas.

På vilka sätt kan man bättra på sin allmänbildning och grundläggande kunskaper man fick med sig från skolan?
Finns det något liknande Duolingo för vanliga skolämnen som historia, matematik, geografi etc.?
Tips på litteratur som är hyfsat lättläst men ändå riktad till vuxna?

Jag tittar på eller läser nyheter varje dag och söker efter svar när jag stöter på något jag inte kan eller kommer ihåg. Men jag blir lätt hjärntrött och information rinner liksom av.

Jag har insett att jag har alltmer bristande allmänbildning. Rimligtvis borde väl generell kunskap i vanliga ämnen öka med åren och erfarenhet men den blir bara sämre för mig.

När jag var yngre tyckte jag att jag hade en hyfsat god allmänbildning - jag kunde lite om ganska mycket - men nu är mycket glömt. Tidigare kunde jag hänga med i de flesta samtalen i sociala sammanhang men nu känner jag mig ofta bortkommen och dum.

Framförallt tror jag att social isolering och sjukdomar med påverkan på kognitiv förmåga är bidragande. Tyvärr har jag tappat förmågor och kunskaper som tidigare varit "automatiserade", tänk typ multiplikationstabellen, enkla räknesätt, stora historiska händelser, allra mest grundläggande kunskap om statsskick etc.
Dock har jag hängt med tillräckligt bra i utbildningar jag läst på högskolenivå men det är som att det blir på bekostnad av det mest basala. Som att jag bara kan lagra en liten mängd kunskap och tidigare raderas.

På vilka sätt kan man bättra på sin allmänbildning och grundläggande kunskaper man fick med sig från skolan?
Finns det något liknande Duolingo för vanliga skolämnen som historia, matematik, geografi etc.?

Jag tittar på eller läser nyheter varje dag och söker efter svar när jag stöter på något jag inte kan eller kommer ihåg. Men jag blir lätt hjärntrött och information rinner liksom av.
Jag tycker att Sveriges radios program Godmorgon Världen och Studio Ett ger en bra överblick över vad som händer i världen.

Det går att låna skolböcker i exempelvis samhällskunskap och matematik för gymnasiet på biblioteket.

P1 is tha shit. Aktuella händelser och trender. Kultur, världspolitik och historia. Och väääldigt lite sport men så en får ett litet hum om större event.

Som andra tipsar om, Sveriges radio.
Ladda ner appen och börja lyssna. Både på sändningar och poddar.
Både hemma och på kontoret står P4 lokal på, och lyssnar gärna på tex P3 Dokumentär, P3 Historia, P3 ID, Verkligheten, ja det finns ju hur mycket som helst! Enkelt, gratis och tillgängligt.

Skippa kvällsblaskorna till tidningar, betala för tex DN, SvD eller liknande istället

P1 is tha shit. Aktuella händelser och trender. Kultur, världspolitik och historia. Och väääldigt lite sport men så en får ett litet hum om större event.
Håller med. P1 är alltid med mig i bilen, och jag känner att jag har blivit mer allmänbildad sedan jag bara började lyssna på den kanalen. Och det gjorde jag när jag tröttnade på all "skvalmusik" och reklam på de andra stationerna...

Som andra tipsar om, Sveriges radio.
Ladda ner appen och börja lyssna. Både på sändningar och poddar.
Både hemma och på kontoret står P4 lokal på, och lyssnar gärna på tex P3 Dokumentär, P3 Historia, P3 ID, Verkligheten, ja det finns ju hur mycket som helst! Enkelt, gratis och tillgängligt.

Skippa kvällsblaskorna till tidningar, betala för tex DN, SvD eller liknande istället

Eller läs SVT gratis. Omni är också en bra samlingskälla. Men annars tycker jag inte att Aftonbladet och Expressen egentligen är särskilt dåliga, visst har dom en del clickbait-artiklar men dom brukar vara bakom betalvägg.

Annars täcker dom samma händelser som de andra tidningarna, och dessutom kan språket vara mer lättgreppbart. Och de viktiga nyheterna är öppna för alla! DN och SvD betalväggar i princip allt.

Jag tycker det är dåligt för allmänhetens allmänbildning när det dissas vilken tidning folk vill läsa. Det viktiga är ATT dom läser nyheterna.

Jag känner igen mig i det du beskriver TS. Men i mitt fall beror det helt på att jag lever litegrann i min egen bubbla. Spotify på i bilen. Min egen spellista eller poddar. Och poddarna handlar oftast om djur, krim, lite allmänt snack eller mitt yrke. Dvs inget om världen i stort.
Vi kan bara streama på tvn hemma = blir att man väljer en serie framför nyheter. Alternativt en dokumentär.

Går in på lokala tidningen på nätet eller aftonbladet. Det är mer som en skvallerblaska.

Jag tycker Omni är väldigt bra, tom så att jag har betalvarianten. En får en sammanställning av större händelser och kan sedan välja att fördjupa sig i dem genom den mediaoutlet en föredrar. Deras fördjupningar en får om en betalar är suveräna, det är ofta något intressant som jag inte hade koll på sedan innan.

Sedan läser jag lokaltidningen (hemma här och där jag jobbar) för att jag vill ha koll på lokala nyheter. Det är ju visserligen betalvägg men de två tidningarna ingår i samma koncern så jag har tillgång till båda i samma prenumeration.

Om man är bra på engelska så är The Guardian en riktigt bra gratis källa för både nyheter och ledare/editorials. Mer "intellektuellt"/hög nivå så att säga.

Dom har bland annat varit ledande i att täcka klimatforskning.

https://www.theguardian.com/europe

The Guardian är bland de bästa, jag stödjer dem regelbundet och har haft en prenumeration till och från.

Håller med. P1 är alltid med mig i bilen, och jag känner att jag har blivit mer allmänbildad sedan jag bara började lyssna på den kanalen. Och det gjorde jag när jag tröttnade på all "skvalmusik" och reklam på de andra stationerna...
Jag gillar att ha nån som pratar i huset. Så dygnets vakna timmar går P1 ständigt. Med undantag av söndagsgudtjänsten :D

Min hjärna är också skapligt paj och jag klarar inte filmer i ett svep eller att läsa en bok. Så P1 är mitt sällskap.
Det enda som det medfört är att jag vet noll och nada om kändisar, influencers och folk som är kända för att vara kända.

Jag har som flera andra tidigare rekomenderat P1 men tycker att kvaliteten sjunkit rejält de senaste åren. Det känns som om allt blivit ängsligt och man hasplar igenom intervjuer utan att ställa uppenbart intressanta följdfrågor och man ger ofta inte heller någon kontext vilket gör att informationen blir värdelös. Ett exempel på det senare är att häromdagen så var det en nyhet om att Ryssland kallat in värnpliktiga men att de inte skulle hamna i Ukraina eftersom de bara fick tjänstgöra på rysk mark. Problemet är ju bara att Ryssland anser att Luhansk, Donetsk, Zaporizjzja och Krim tillhör Ryssland, även de delar av dessa oblast som kontrolleras av Ukraina.
Jag känner också att jag tappat i allmänbildning men numera stänger jag vanligen av P1 inom några få minuter om det är nyheter eller ett samhällsprogram pga av den här typen av saker.

Dagens Eko, Utrikeskrönikan, Ekonomiekot Extra, Ekots lördagsintervju, Kaliber, Konflikt, Medierna, P3 Dystopia.

Radiokorrespondenterna Mellanöstern/Ryssland/Kina, USApodden, Europapodden, Det politiska spelet, Gräns.

Vetenskapsradion, Vetenskapsradion nyheter, Vetenskapspodden, Klotet.

Utanför SR: Studio Expo, Historielunden från Kulturen i Lund.

Dessa lyssnar jag på alla avsnitt av, gillar dem massor och kan inte välja bort någon! Och ett gäng till men kanske lite mer smala/lyssnar hellre fler avsnitt på raken. Tex Kod: Katastrof hittade jag nyss som känns väldigt välgjord om större händelser, men där finns ju klassikerna P3 Dokumentär osv också, jag har dock svårt att plocka avsnitt här och där utan behöver gilla och hinna "lyssna från början" så kan bara inte rent mentalt börja på P3 dokumentär 😅

läsa dagstidningarna på papper kanske skulle hjälpa?

Att läsa på papper får saker att fastna bättre och de brukar ju ta upp aktuell historia, kultur och psykologi + nyheter om man läser allt.

Tycker också jag har mindre koll än "förr" med dagstidningar.

Jag har åtminstone hittills tänkt att allmänbildning, i något slags allmängiltig betydelse, är svårt att plugga. Man kan välja ut delområden, och komplettera med andra delområden och lyfta mycket. Men jag tror att en grundförutsättning är nyfikenhet, och gärna hyfsat bra minne förstås. Allmänbildning är, i mina ögon, så mycket mera än omvärldsbevakning och nyhetskoll.

Jag har åtminstone hittills tänkt att allmänbildning, i något slags allmängiltig betydelse, är svårt att plugga. Man kan välja ut delområden, och komplettera med andra delområden och lyfta mycket. Men jag tror att en grundförutsättning är nyfikenhet, och gärna hyfsat bra minne förstås. Allmänbildning är, i mina ögon, så mycket mera än omvärldsbevakning och nyhetskoll.

Ett ännu mer relevant tips på det är isf A-kursen @Tystnatt, jag har bara lite för svårt för programledarna eller vad man säger. Men finns alltid två avsnitt om samma fråga, en grundkurs och en överkurs på ett humoristiskt sätt!

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Rörigt eller orörigt skrivbord?
  • Secret Easterbunny 2026
  • Hund och bebis

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Tjockistråden 5

Barn