Brodd i transporten

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur gör ni med broddar när ni transporterar hästarna?

Har en pålle med 4 vinterbrodd i varje som ska transporteras från norra landshalvan ner till mellansverige. Jag vågar nog inte ta ur alla broddar för halkrisken vid i och urlastningar, men jag funderar på att sätta blindbrodd i tån och ha kvar vinterbrodden i trakten. Hästen kommer att ha boots men inga övriga skydd (enligt transportörens bestämmelser).

Vad är bäst: 4 vinterbrodd i varje, blindbrodd i tån + vinterbrodd i trakten eller att helt ta bort tåbrodden och bara ha traktbrodden?

Sv: Brodd i transporten

Jag hade tagit ur alla broddar på en så lång resa!

I mitten på Sverige behövs inte brodd ännu :)

Tips är att ta ur dom!
sätt blindbrodd om du vill vara rädd om gängorna och kunna sätta i nya brodd. Alternativt sätt i bomull eller gula engångs öronproppar brukar också funka.
Förvånad att transportören låter dig ha kvar brodden, de kan ibland ge väldigt fula hål och märken i transporterna.

Det borde inte vara halt där man lastar i/ur. I så fall om det skulle vara det: släng ut lite grus för dom att gå på! Bättre det än riskerna att de trampar sig med brodd under en så lång resa!

*kl

Det är lappland vi talar om. Här är det risk för is och snöväder till helgen och hästen kommer mest troligt att transporteras i helgen. Värsta övergångstiden är nu med underkylt regn osv.
Transportören kräver vinterbrodd vid halka just för att minska risken för fläkskador/benrott vid i och urlastning. Hästen kommer lastas i/ur 5 ggr för transportbyte i norr så det är alltså 5 x halkrisk innan den kommer ner till mellansverige. Därav broddkravet. Av förståeliga skäl står inte transportören och broddar i/ur 10 hästar per lastbil så det måste man som ägare fixa nån som gör innan resan...

Senast ändrad:

Det finns ju vad jag brukar kalla "ponnybrodd" som inte är lika höga, tror de är 7 mm höga (finns bl a på vårt stora hästvaruhus som börjar på H). Blir ju lite tryggare (minskar skaderisken något) samtidigt som de biter jättebra på is fortfarande.
Förstår att du måste ha brodd med så många omlastningar, inte så mkt att göra åt.

Jag skulle ha haft kvar de brodd som hästen är van vid. Ska hästen lastas i och ur på halt underlag flera gånger finns det väl ingen anledning att börja experimentrera med nyheter, tycker jag.

Jag skulle nog ha valt en kortare variant av brodd då jag är lite larvig vad det gäller att köra med brodd. Jag gör det på mina, men då med boots och transportskydd (enda gången jag faktiskt skyddar dem så) då jag blir nervös över att de stämplar sig i ballarna eller kotorna. Hade jag bara fått använda boots hade jag nog kört med korta traktbrodd.

Liknande trådar

Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 380
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det... 16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 165
Senast: coari
·
Utrustning Ja, kan man inte bestämma sig så frågar man buke :D Min häst skos på onsdag och fråga är vad hon ska ha i broddväg. Hittils har hon...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Laguna
·
Hästvård Luddig rubrik kanske men behöver lite andra tankar i det här. Hästen har i hela sitt liv gått barfota och fick skor i våras. Han var då...
Svar
11
· Visningar
3 094
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?