Hjälp med brodd-dilemma

Laguna

Trådstartare
Ja, kan man inte bestämma sig så frågar man buke :D

Min häst skos på onsdag och fråga är vad hon ska ha i broddväg.
Hittils har hon gått med snösula+traktbrodd runt om och frågan är om jag ska fortsätta med detta eller köpa skor med fyra hål och även sätta i tåbrodd.

Har inte upplevt att hon halkar med endast traktbrodd, men om man rider ut nu kan man bara rida på de plogade vägarna för det har blitt för mycket snö på de andra. Och på de plogade vägarna vet jag att det kan vara isfläckar eller islager under då det töar och fryser på om vartannat. Detta gör att jag är lite orolig att galoppera där pga jag blir orolig att hon halkar med endast traktbrodd.

Tilläggas att jag inte är så jätte flitig på att rida ut på vintern (rider ut betydligt mer på vår sommar höst) men man vill ju ändå kunna rida ut utan att oroa sig.

Men nackdelar med fyra brodd som jag tänker på är att jag är rädd hon skadar sig i hagen då hon är väldigt lekfull och akrobatisk i hagen.
Tänkte då om man har boots på men blir det inte konstigt med all packad snö då?

Ideer/åsikter :):)

Sv: Hjälp med brodd-dilemma

Jag hade, utan tvekan, satt på broddskor. Även om man inte rider så mycket är det en väldigt bra försäkring, även i hagen :) Tycker alla hästar med skor borde ha såna på vintern..

Okej men hon har alltså redan brodd men bara två i varje sko. Att ha brodd ser jag oxo som en självklarhet men tycker hon fått bra grepp med endast trakt brodd frågan är om det räcker hela vintern. Hon är i full kondition men rids mest i ridhus när det är dåligt väder :)

Jag har bara traktbrodd på mina. Det täcker mer än väl, har prövat fyra brodd men upplever det som för stumt, glidmomentet försvinner.

Jag hade satt 4 brodd i varje fot. Mina har 6brodd på varje fot plus snösula. Skulle aldrig tänka tanken på att rida med för lite brodd. Och mina har inte haft problem med skador för det. Då har jag ju valt en lättare sko med brodd som inte är så långa (permanentbrodd) och det fungerar utmärkt. har varit med om många som ridit omkull för att de inte haft vett och brodda.

Tack för åsikter.

Nu blir det tåbrodd också köpte nya skor med fyra hål i varje.
Har somsagt inte upplevt att hon halkat än med bara traktbrodd men jag väljer nog det säkra före det osäkra och kör på 4 brodd/sko.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som har varit skodd fram innan får barfota nu. Rider henne 5-6 ggr i veckan. Hon går på lösdrift. Ska skos rider henne på... 2
Svar
23
· Visningar
1 921
Senast: hillevie
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 320
Senast: Miss
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 338
Distans Ibland blir det inte som man tänkt och ibland tänker man inte som man borde. Då kan det bli så här när man ska ut och träna. I...
Svar
15
· Visningar
2 073
Senast: Tummetott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka