cress

Trådstartare
Har läst tidigare på Buke om brodd, vintertid får man ju ha fyr brodd.. Eller hur var det nu?!.. Sen på sommaren, använder ni brodd då? typ gräsbrodd? eller behövs inte det?..

Om det är tex april, då funderar jag på att anmäla mig i en tävling, hur vet jag då om jag kan ha hästen broddad eller ej, blir man diskad om man ännu har brodd då?..

Sv: brodd..

Ovalbanorna är ju grusade, vi tävlar ju inte på gräs. Så gräsbrodd är absolut inte nödvändigt (och så vitt jag vet inte tillåtet). I april borde det ju vara sånt underlag att man inte behöver brodd, då ska du ju vara utan. Skulle det råka vara mycket snö/is kvar så är det väl en bra idé att kolla med tävlingsarrangören vad som gäller. Dock har jag svårt att tro att de genomför en planerad ovalbanetävling i april om ovalbanan är istäckt...

Mellersta/södra Sverige talar jag för nu. Hur det är i de norra delarna vet jag inte, där ligger väl snön kvar lite längre. Här är det ju ganska sällsynt med vinterväglag i april.

Vinterskoning och då brodd får användas så länge som det är nödvändigt, och har inte med att göra vilken tid på året det är. Är underlaget av sådan art att brodd är nödvändigt så får du använda det, du skulle ej heller bli diskad om det nu råkar ha hunnit bli barmark och broddarna sitter kvar.

Jag har aldrig använt mig utav gräsbrodd och vet faktiskt ingen annan som gör det heller.
Dock så brukar jag ha brodd i trakterna på de hästar som tävlar och tränar pass (och femgång) -alltså femgångshästarna som jag rider pass på, för att de ska få bättre grepp i backen när de går i flygande pass

har läst lite här och var, och en fråga poppar upp:

Vad e det för fel på folk kan dom inte skruva i och ur sina broddar själva????
va tar det 5 minuter,,??

går alla hästar verkligen broddade always under snö och is säsong...?

va tar det 5 minuter,,??

En motfråga då... Varför slita på hästens ben genom att brodda i och ur i tid och otid utan orsak när det ändå är snö och is?

TW/ funktionshindrad med guldskor som självklart val på hästarna. Att brodda i och ur skulle ta betydligt mycket mer än fem minuter och skulle om jag ens klarade det göra mej sängliggande för en bra tid framöver. Med guldskor slipper jag problemet med nedslitna brodd och slipper slita helt i onödan.

va tar det 5 minuter,,??

??? så bara för att hästen går i hagen så ska den lekar Bambi på hal is och man ska riskera både benbrott och fläkskador. Nej tack, broddarna är i dygnet rund (inte vid transport dock) för hästen skull.

va tar det 5 minuter,,??

Ja vi har alla våra hästar broddade under vintern och dygnet runt, varför skulle man ens skruva ur broddarna? Tar du av vinterdäcken när du inte kör din bil?

ja jag tar i och ur brodden dels för att de inte halkar speciellt i hagen dels för att broddskador inte e roliga. De två pållarna jag litar på som inte skulle sparka varann anser jag inte behöva brodd då de bara går i hagen. Den jag rider är så löjligt klumpig att hon skulle sätta brodden i kronranden dagligen, henne har jag alltid skyddsboots på om hon har brodd, som vid ridning. Vid hagvistelse med de andra finns inte behovet. Blir det blankis i hagen så omprioriterar jag.

Men min tanke var på ett av inläggen ovan, att man väl kan ta ur brodden som fort de inte behövs som när det börjar bli barmark etc,,

när jag var yngre å höll på med hästar, (haft ett uppehåll på 15år) så existerade inte broddade hästar annat än vid ridning, eller var det lokalt där jag höll till?

när jag var yngre å höll på med hästar, (haft ett uppehåll på 15år) så existerade inte broddade hästar annat än vid ridning, eller var det lokalt där jag höll till?

Så var det även i stallen där jag höll till på 90-talet. Jag minns bara en häst som gick broddad i hagen.

Jag har ett betydligt längre förflutet än så inom hästeriet, så visst broddade man även förr men å andra sidan så användes hästen på ett helt annat sätt än idag. Sedan tar jag faktiskt hellre en broddspark än fläkskada.

Å andra sidan så har jag inte råkat ut för någon broddspark under alla dessa år, men väl ett större antal fläkskador där utgången varit tragisk för många av hästarna.

Visst kan man skruva ur broddarna när barmarken börjar göra sig gällande, men ibland så är det inte möjligt att få ur alla brodd och att då låta en brodd vara kvar är just ingen bra grej.

Jag tycker man ska undvika brodd så mycket som möjligt men självklart ha det på om det behövs.

Mina hästar går vanligtvis inte med brodd i hagen men nu har det blivit isbana över hela gården där jag bor och har hästarna så skulle aldrig våga släppa ut utan broddar på. Men när det endast är snö så är det ju inga problem att låta dem gå utan broddar.

Men somsagt, man får anpassa sig till underlaget.

Alltid brodd hästen på vintern, ´den skulle nog klara sig i hagen så länge det inte smälter, men den ska till och från hagen också och där är det halt. Skulle det smälta så kan jag itne alltid ta mig ut till hästen med kort varsel och rädda den.

Jag har alltid haft brodd på mina hästar dygnet runt hela vintern. Unghästen har inga då han inte är skodd :p Men han har det lättare att gå helt barfota ute än vad min andra häst hade med skor utan brodd innan han blev vinterskodd.

Har heller aldrig haft några broddskador under alla år, mer än om dom trampat sig själv lite, men då har det bara blivit småsår.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 141
Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 920
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare... 2
Svar
21
· Visningar
1 907
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka