• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fazer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 401
F

Fazer

Använder du isbrodd när det är riktigt halkigt eller använder du de vanliga?

Broddar du i så fall om inför varje ridtur?

Ni som har ridbana hemma som är slät och ridbar, men isig hur gör ni med brodd? Isbrodd eller vanliga?

Sv: Brodd

jag använder isbrodd. Vanlig brodd hjälper ju inte när det är riktigt halt, Dom sitter i hela tiden.

Om ridbanan är allt för isisg, så undviker jag att rida på den, för jag känner att det är svårt att jobba hästen rätt, för att dom spänner sig, trots att dom har brodd. Då blir det uteritt i stället.

Vad innebär "vanlig brodd"?

Jag har alltid använt samma typ av brodd, i alla år. Möjligen varierat höjden efter behov, men alltid de vanliga fyrkantiga med hårdmetallkärna. För mig är det vanlig brodd, och de funkar ju på is...:D Vanlig isbrodd?:p

De sitter i hela tiden -från oktober till mars ungefär-, för de behövs ju även i hagen. Byter bara när de blir slitna.

Använder elitbrodd i vanliga fall men när valacken ska träna på banan vintertid byter jag hans till längre broddar.

Använder tunahaken 11 mm med "hård kärna", vet inte om det är isbrodd el ej.

Broddar när vintern kommer och broddar ur när det blir vår. Jag är för rädd om min häst för att låta honom ta så mycket som ett steg över tröskeln utan brodd vintertid. Stallets hästar är sams i hagen, men om vi haft "slagskämpar" skulle de fått gå i separata hagar året om(inte bara under broddsäsong alltså).

4 isbrodd i varje hov hela halksäsongen, med 4 brodd upplever jag att det blir mkt mindre spänningar i hästen. Bråkar hästarna i hagen delar jag hellre på dom än att låta dom vara utan brodd med tanke på fläkningsskador.
En isig ridbana = isbrodd...

Glömde säga att jag brukar brodda ur "tåbroddarna" i bak när jag inte rider för att minska risken för otäcka balltramp. Har hästen lätt för att trampa sig använder jag boots vid ridning.

Ena hästen har i vinter haft små sexkantiga broddar. De har fungerat bra.
Andra hästen har isbroddar 11 mm.
Broddarna sitter i hela tiden. 4 st per sko.

jag har alltid brodd på vinterhalvåret och de sitter i hela tiden.

även när jag rider inne i uppvärmt ridhus.

Använder du isbrodd när det är riktigt halkigt eller använder du de vanliga? Vad är isbrodd och vad är vanliga?

Broddar du i så fall om inför varje ridtur? icke, han har brodd från första kylknäppen - is tills våren

Ni som har ridbana hemma som är slät och ridbar, men isig hur gör ni med brodd? Isbrodd eller vanliga? Har de som hovis sätter dit.. ser till att byta ofta så den lilla spetsen längst ut är kvar. Det går ändå inte åt mkt brodd då det är så mkt snö ute nu så det sliter inte så mycket.

_b10.JPG

typ sådana, men jag upplever att spetsen är lite längre på de jag har.. de sitter i 24 h om dygnet så länge det är risk för att det är halt.

Ni som inte rider med speciella isbrodd vid ishalka, känner ni er så pass säkra med era brodd att ni rider precis som vanligt, eller blir det försiktigare?

Nu har jag kollat, jag har isbrodd, Börjes verkar bara saluföra gräs eller isbrodd.

Jag rider helt obehindrat på is, det är bara när det är "knöggel" typ traktorspår odyl som jag bara skrittar. Jag är lite försiktig med små böjda spår i galopp om det är skridskobaneis, men rakt fram är det ju ett ypperligt underlag.

Ni som inte rider med speciella isbrodd vid ishalka, känner ni er så pass säkra med era brodd att ni rider precis som vanligt, eller blir det försiktigare?

jag vet inte om mina kallas isbrodd, vi kallar dem bara "broddar" (mina sitter i dygnet runt)
jag har inte upplevt den minsta halka även på blå-is. dock så skrittar jag bara på blåis då det är för hårt att trava på för min pålle. (känslig).
när det e lös-snö ovanpå isen så är jag förisktig då med, då det blir lätt styltor (om man inte har snö-ringar)

Jag använder isbroddar vid halka och broddar om inför varje ridtur :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Jeps
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på... 2
Svar
31
· Visningar
4 225
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hundgodis kan ju lukta en del, och i mitt fall så får mina hundar t.ex. frolic om vi tränar hemma - vilket gör att händerna efteråt...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka