Broddar ni av i ridhuset?

Det enda man inte ska göra med broddar är att hoppa på fibersand.

Har man för övrigt en frisk häst finns det ingen mening med att ta bort broddarna om man inte ska hoppa.

Är däremot hästen extra känslig eller skadad bör man nog i alla fall ta bort tåbrodd om man ska rida mer krävande på fibersand.

Ett annat alternativ är att ha kortare brodd.

Enda problemet med brodd är att glidmomentet försvinner.
 
Allmän fråga till flera som skrivit: Har hästen broddar i transporten?

Jag broddar vid uteritt om det behövs, men fy vilket jobb det är! Ovan ryttare! :D
 
Absolut broddar i transporten på vintern när det är halt där man lastar och lastar av!

Det konstiga är att jag absolut inte har broddar i transporten på väg till träning/tävling på terrängbana, trots att det ofta är samma broddar? 🤔🤷‍♀️
 
Allmän fråga till flera som skrivit: Har hästen broddar i transporten?

Jag broddar vid uteritt om det behövs, men fy vilket jobb det är! Ovan ryttare! :D

Jag har broddar i transporten när det är vinterväglag.
Det går snabbt att brodda när man är van och har en väluppfostrad häst.
 
Allmän fråga till flera som skrivit: Har hästen broddar i transporten?

Jag broddar vid uteritt om det behövs, men fy vilket jobb det är! Ovan ryttare! :D
Ja, sålänge det behövs brodd vid lastning/urlastning så sitter de kvar även under transport.
Jag broddar i/ur rätt frekvent vintertid iom att vi ofta har snö/is periodvis. Man får in snitsen😊
Enda gången jag plockar bort brodd (när det behövs pga is/snö) är om vi ska på tex hältutredning. Vill inte springa på hältgången med brodd.
 
Allmän fråga till flera som skrivit: Har hästen broddar i transporten?

Jag broddar vid uteritt om det behövs, men fy vilket jobb det är! Ovan ryttare! :D
Jag har brodd på vid transport, det är ofta snorhalt när man lastar på och av.

Jag broddar enbart av då tåbrodd vid fibersand samt om jag är på klinik som förbjuder brodd. I övrigt är brodden på hela säsongen från cirka oktober till cirka mars/april
 
Tack alla för svaren!
Jag bor i Skåne, och är så lyckligt lottad att hästarna inte behöver brodd i hagen utan endast om det är halt när vi ska rida ut. Förstår det där med hala gårdsplaner, men jag åker inte någonstans med hästen om det är halt. (Undantag om hästen skulle få kolik och det inte går att lösa hemma, förstås.)
 
När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på träning, för är det nånstans det är halt så är det på stallplaner.

Men sen, egentligen borde man brodda ur innan man rider, framförallt om det är fiberunderlag. Är det nån som gör det?
Vi har fiber och jag har fyra broddar i hela tiden men bara 3 mm med hårdkärna. Jag byter traktbroddarna till längre när jag rider ut.
Min häst är tydlig med när hon inte är nöjd med grepp/underlag. Men dessa små funkar både ute och inne.
 
När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på träning, för är det nånstans det är halt så är det på stallplaner.

Men sen, egentligen borde man brodda ur innan man rider, framförallt om det är fiberunderlag. Är det nån som gör det?

Nej, det har jag aldrig gjort.
 
Jag brukar ta ur mina polarpads om de är på en dag när jag ska in i ridhuset. När jag ändå skruvar ur brodden brukar jag byta till blindbrodd i tån. Har vanliga snösulor och bara traktbrodd bak. Där gör jag inget.
 
Om jag ska rida ett längre pass inne eller åka till Grannen som har fiber, så hade jag plockat ut tåbroddarna (han har lite svårt med låsningen i carpus). Har bara haft traktbroddar tidigare, och då har jag inte broddat ur, trots att vi hade fiber hemma.
 
Fullbroddad hela säsongen. När vi hopptränade på fiber 1g/vecka så broddade vi inte ur heller.
Hemma har vi spån/sand.
Kör broddad i transporten, mycket spån för att spara golvet 👍🏻
 

Liknande trådar

Ridning Hästen har traktbroddar på alla fyra, isbroddar. Jag funderar på om man bör brodda av eller inte för att rida i ridhus? Hör så många...
Svar
16
· Visningar
1 514
Senast: zarmino
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 096
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 913
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp