• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare diartistakasha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 018
D

diartistakasha

Hur gör ni med broddarna när ni tävlar på gräs? Skruvar ni i det hemma och låter hästen åka med brodd eller fixar ni med det på plats?? Har nämligen en häst som inte direkt älskar att stå med benen i luften när han är lite upp stissad som han är på tävling så jag iundrar hur jag ska lyckas fixa det hela. Tävla utan brodd törs jag verkligen inte, och att köra hästan broddad även om min häst står som ett ljus känns ju som en onöding risk, eller?

Sv: Broddar!

Jag åker aldrig med gräsbrodd i transporten utan skruvar i när vi kommer fram. Vill inte ta risken att hon skadar sig om ngt skulle hända.

Jag broddar alltid på plats utom en. Den broddas bak när den skos sen går den med broddar i hela tiden (går inte att lyfta bak). Men broddar alltid på plats förutom det (om det behövs, är ju inte alltid man behöver brodda om det inte är så högt. Har ridit t.o.m. 130 el 135 utan brodd tror jag).

jag broddar alltid på plats, men det verkar som om du skulle få problem med det:( du kan brodda på hemma och åka med transportbenskydd, det är mindre risk att hästen skadar sig men risken finns ju.

Jag sätter in blindplugg innan jag åker hemifrån så att det bara är att byta, så gängning och allt är klart. på gräs använder jag lite längre brodd på yttre hålet på båda bakbenen och lite kortare på i de inre hålen samt frambenen

Broddar med små hemma och stora gräsbroddar framme på tävlingsplatsen.
Om du känner att du vill brodda hemma kanske du kan göra det, klippa sönder en stor svamp och sätta över (typ göra så det är färdiga hål som broddarna passar i så det inte blir hög 'nivå skillnad' sen, sen typ fästa allt med klisterbandage och boots på och sen transportskydd?

Om det finns skor där broden inte är avtagbar= hästen går med den 7-24 så är det nog ingen risk att åka lite transport med brodd i (använd alltid transportskydd) men man förstör mattan i transporten.

Jag broddar alla på plats förutom en av 5åringarna som broddas bak hemma i stallet.

Jag brukar brodda hemma eftersom att min häst blir väldigt stissig, framförallt på tävlingsdagen eftersom att hon blir väldigt taggad, när man håller på med bakbenen (pga gammal skada). Det blir mycket lättare och säkrare än om jag skulle försöka på tävlingen. I transporten har jag transportskydd och vanliga benskydd under och det fungerar bra. :)

Jag tycker dock att det är bäst att brodda på tävlingsplatsen om hästen bara är lugn. Är den inte det kan det vara säkrast att göra det hemma. Har man en häst som står snällt i transporten och om man har rejäla transportskydd så tror inte jag att det är några problem att åka med broddar. :)

Senast ändrad:

jag broddar hemma och har boots i transporten... skulle inte kunna brodda på plats, bäbis blir så jobbig ;)

Har aldrig på broddar med en nödvändigt på mina hästar.
Tar av dem även om de ska in i transporten bara 15 min imellan klasserna. Men då har jag också olika stora broddar på framben och bakben ut och insida.

Är det en torr sandbana behövs det knappt broddar. Vet (landslagsryttare) som red 145 utan broddar förra helgen....

Är det en torr sandbana behövs det knappt broddar. Vet (landslagsryttare) som red 145 utan broddar förra helgen....

brodd på sand? ä det vanligt? känns ganska menigslöst...;) sj använder jag bara brod på gräs å liknande underlag. :)

Broddar alltid hemma, hästarna åker med boots under transportskydden. Är det nån häst som inte står stilla i transporten broddar jag där, men jag tycker att det är lugnare att slippa böket på tävling, speciellt eftersom jag bara har unghästar och 2 stycken äldre av lite "speciell" karaktär:angel:

Har bara sett en förstörd gummimatta en gång, och då hade hästen ifråga stått och krafsat med fyra vinterbrodd ett bra tag, fast det kanske beror på vad man har för släp?

Senast ändrad av en moderator:

Numera broddar jag på tävlingen då det kan ske utan risk för sitt liv. :p
Pollan var hemsk innan, men hon har lugnat sig och är fullt hanterbar.

Detta är en jättegammal tråd, men prick på mitt ämne.
Jag har aldrig tävlat på gräs tidigare, men tänkte nu våga prova.
Jag hoppar inte högt, 100-110.
Hästen ifråga går nog att brodda fram på tävlingsplatsen, men bak är jag klart orolig för eftersom hon kan kicka och blir rätt laddad på bortaplan.
Tyvärr reser hon inte särdeles bra heller utan trampar på rätt bra i släpet. Är inte jätteorolig för skador, men släpets golv lär bli slarvsylta...
Min plan är andå blindbrodd på hemma och brodda om på tävlingsplatsen, men är klart orolig för att misslyckas. Suck.
Tips på hur man lyckas med broddningen på tävlingsplatsen? :-)

Brodda utsida bak enbart, hemma. Du behöver kanske inte ens ha broddat i båda sidor bak utan att det kan räcka med utsidan, då kan hästen inte trampa sig plus om du har boots under skydden så blir det extra säkert.

Fast jag är rädd för släpet, både gummimassan på golvet och trädörrarna bak kommer att få massor av stryk om jag sätter i gräsbrodden hemma... Hon trampar/galopperar i släpet tyvärr, emellanåt smäller det också. Hon brukar aldrig skada sig själv, men jag är rädd för släpet som sagt.
Man kan lägga riktigt tjockt med strö, men det brukar ändå vara tomt under hovarna när man kommer fram pga allt trampande.

Gänga hålen hemma, lasta. Plocka ur hästen på tävlingsplatsen och skruva i brodden. Eventuellt kan man behöva en söm för att peta ut bajs och spån innan man skruvar i brodden.

Jag gängar för det mesta hemma, dagen innan på kvällen, petar rent med en söm och skruvar i brodden på tävlingsplatsen - det går nästan lika fort som att kratsa hovarna. Skumgummi, blindbrodd och sånt tjafs behövs inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 317
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 028
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V