Bukefalos 28 år!

Sv: Broddar!

Jag brukar gänga hemma och trycka i bomull. Sen på tävlingsplatsen då är det bara att peta ut bomullen med söm/spik eller liknande och sen bara skruva i, plättlätt! :) Om man inte stoppar i något i broddhålen finns risken att det fastnar sten eller annat som kan vara svårt att få bort!
 
Sv: Broddar!

Det är ju inget direkt extraarbete att stoppa i bomull, så det kan man klart göra. Funderade på öronproppar också.
Jag hoppas bara att hästeländet inte kickar alltför illa när jag broddar på tävlingsplatsen, men det finns ju bara ett sätt att få reda på det - prova!
 
Sv: Broddar!

Min häst står lugnt i släpet och jag rider med små isbroddar. Broddar hemma (ibland dagen före) och sen åker hon med boots och rejäla transportskydd. Skönt att ha det fixat när man kommer fram!
 
Sv: Broddar!

Kan rapportera att min debut på gräs blev överstökad i förra helgen - helt utan dramatik!
Gängade ur/rengjorde hålen hemma och proppade dem med uppblött bomull. Väl framme pillade jag ut bomullen med en söm och skruvade i brodden som ingenting. Hästen stod som en pärla och det tog mindre än 5 min. Ösregnskuren samtidigt kan ha varit en klart lugnande faktor, men jag hoppas det går lika lätt nästa gång också!

Marvin, jätteskönt om det räcker med isbrodd och man kan brodda hemma (jag har alltid isbrodd hela vintern, så köra med brodd då gör jag jämt). Har en bana i trakten där isbrodd räcker kanonbra (mkt grus i sanden, rätt hård bana), men när det är regn skulle jag nog inte våga.
 
Sv: Broddar!

bommul kan ibland packa sig för hårt i brodd hålen, fick tipset om att använda sånna cigarett filter saker. tydligen så är de lättare att ta i och ur, har inte provat än men ska försöka till nästa gräs tävling, har också enjobbig häst m,en hon brukar vara både mer lätthanterlig och lätt riden på tävling XD. så ska försöka brodda åtminstone fram då, är bara 80-90cm och en bra bana så går det inte så är det inte hela världen ^_^.
 
Sv: Broddar!

Oh nej, den packade, blöta bomullen var superenkel att pilla ur med en söm - inte ett problem i världen!
Men har man inte en söm (som ju är väldigt vass) kanske det kan bli bekymmer. Rekommenderar varmt blöt bomull och söm verkligen! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 385
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 731
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hur gör ni när motivationen tryter? Tävlingar är inställda på obestämd tid. De tävlingar jag sett fram emot sedan förra året är...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: krus
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp