brodddar? när?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diamond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 395
D

diamond

bor i stockholm och det har ju kommit en del snö redan.. när brukar ni sätta i broddar? har ni benskydd i hagen och / eller boxen då`?
jag har funderat på att köpa dom där skydden i neopren från h**ks som även täcker hoven,, och låta hästen ha på sig dom i både hagen och boxen, är det en bra idé? guud vad jag avskyr vintern,, vill värkligen inte brodda, hästen kommer antagligen trampa sönder hela benen (hon har inte förstått de här med att ta det lungt innebär..:crazy: )

Sv: brodddar? när?

Jag ska ut och brodda nu!

Jag har inga skydd på benen, däremot har tävlingshästen boots i hagen, men det harhan året runt.

Jag tycker att snowgrips är lika viktiga som brodd.

Har guldskor med 4 fasta brodd i varje sko runt om på min häst nu sedan 1½ vecka tillbaka. Brukar ha gummiboots på han när han arbetar annars ingenting och det har funkat bra, brukar inte skada sig av brodden. Här kom snön (liiite) och kylan för några dagar sedan.

Har haft broddar ca en mnd nu, har fyra runt om. Han trampar sig så har equilines mega-paddar och lindor inne, i hagen har han benskydd (höga mjuka strykkappor oftast) och boots runt om. Det är tyvärr ett måste!! :crazy:

Har lindor när jag rider, har oftast inte boots vid ridning, då går han ju balanserat hela tiden. men åker jag och tränar har han boots, eftersom han har boots i transporten och då kan han lika gärna ha på dom när jag rider också.

Skulle inte ha såna skydd inne, dom är inte gjorda för att stå still med!! Men ute funkar dom. Inne kan man ha lindor eller snabbbandage.

Okej om man har benskydd ute för att man har en häst som inte fått lära sig var den ska göra av fötterna när den går, eller om man har en häst med dålig exteriör eller med extrem gång. Men, jag kan verkligen inte förstå hur en häst kan trampa sönder sig i boxen?! Vad tusan gör era hästar om natten? Min sover och äter. Det gör han ute också för den delen. :p

En stilla undran bara...

En häst kan skada sig en hel massa i boxen. Vid att rulla sig, vända snabbt och resa och lägga sig. Pga jag tänkte som dig, att i boxen måste han väl klara sig utan skydd, så har min häst nu ett fult ärr och en bula på insidan av sitt bakben, efter ett broddsår som han fick i februari ifjor. Det var på insidan av benet, 15cm långt och djupt, mellan kota och has. Det är två veckor sen det äntligen läkte ihop ordentligt. :crazy: Jag tänker INTE risikera att det händer igen!!!!

Min andra häst har väl i princip aldrig haft en skråma på benen, trots att han gått utan skydd. Så det är olika. Men har man en otursfågel, så skydda innan det är för sent!! Jag såg ju att han hade små rivsår på benen, och funderade på att linda, men jag gjorde det inte pga jag inte ville överbeskydda. gud vad jag ångrar det i dag.

Kan tillägga att min häst absolut inte har några fel på sitt exteriör, och han är inte felriden eller så heller (som jag skrev så trampar han sig aldrig under ridning). Men han är stor (större än vad han tror), ung, långbent, har jättegång och är MKT livlig och alert, och då blir det tydligen svårt att tänka på var man sätter sina fötter...

Centaur skrev:
En häst kan skada sig en hel massa i boxen. Vid att rulla sig, vända snabbt och resa och lägga sig. Pga jag tänkte som dig, att i boxen måste han väl klara sig utan skydd, så har min häst nu ett fult ärr och en bula på insidan av sitt bakben, efter ett broddsår som han fick i februari ifjor. Det var på insidan av benet, 15cm långt och djupt, mellan kota och has. Det är två veckor sen det äntligen läkte ihop ordentligt. :crazy: Jag tänker INTE risikera att det händer igen!!!!

Nej, det förstår jag. Det lät inte vidare mysigt. :crazy:

Vi var ute på en midnattsritt i går kväll efter första snön kommit, så vi broddade redan i går kväll.
Jag har brodden på hela tiden och har aldrig haft några problem att dom skadat sig på brodden. Jag har inga skydd på varken i hagen eller i boxen.

Nej det var riktigt otäckt.. :( Kostade massor av tusenlappar i vet. utgifter också för den delen. Och han fick vila i flera omgångar pga antibiotika-kurer för att försöka bota inflammationen i såret.
Så jag har respekt för broddar kan man säga.. :o

Jag har börjat brodda nu. Men jag har bara på isbroddar när jag rider. I hagen och i boxen har jag blindbroddar.

Jag bröjar brodda när det blir snö och is, fyra brodd i varje sko. Fram får dom sitta i även i hagen och blindbrodd bak, trist om dom trampar sig. Boots fram vid ridning!

Jag brodda min igår. Hon är bara skodd fram och på nudvarande skorna är det bara två broddhål i varje. Men vi har inte fått någon snö här ännu, men det är rätt fruset och oftast är det någon minusgrad ute och det känns som om att det bara är en tidsfråga innan snö kommer.. därför valde jag att brodda igår.

Men hon ska skos igen under v. 49 (skos med 8 veckors intervall)
och då åker snösulorna på också, fram då. Hon går oskodd bak.

jag skulle aldrig ställa en häst med neopreneskydd dygnet runt, då har jag den hellre lindad hela tiden eller lindor nattetid o skydden dagtid. benen sväller så i neopreneskydd och tänk dig att stå med fuktiga skydd hela tiden när det är snöslask ute, usch som bäddat för massa problem.
jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med skydd på min morrhoppa nu, han har ätit upp ett par equi-gard med boots fastsydda (alltså dom från hööks), ett par senskydd, ett antal damasker, lindor o paddar. så vi får se, min häst kanske får stanna inne i vinter :smirk:

har gått broddad i 4-5 veckor nu runt om och dygnet runt, vi riskerar verkligen inte att det helt plötsligt fryser och att han riskerar att halka

Han har inte några skydd i hagen men när vi rider har vi alltid boots på vintern om vi inte bara ska skritta.

fick uppleva en hästägare som fortfarande hade vanliga skor i januari på sin häst :smirk: hon åkte kana ner till hagen och där rörde hon sig inte mycket. Sjukt och rent av livsfarligt

Prova dom där från Shires, har tre kraftiga dubbla kardborreband och så kostar som bara 169,- paret. Det är dom som överlevt längst.... :angel:

Jag broddar i samband med första skoningen, ca 4 v sedan (går barfota på sommaren)
Och jag har inga skydd på honom, visst det är väl jämnt det han har SMÅ sår där han råkat trampa sig själv eller sparka:crazy: men inget som han blir halt av;)

Har bara broddarna i när jag rider, övrig tid har jag avklippta öronproppar i hålen. Det är bara om det är extremt halt i eller påväg till hagen som han har dem ute med. (Väldigt sällan.)

-knapplån-

Vad pysslar era hästar med? :confused:

Här kommer nu en tokig travidiot med sina tokigheter :angel:

Har sällan eller aldrig några sår från brodden, går broddad med 6 brodd i varje sko, dygnet runt. Har inga skydd i transporten heller, aldrig haft några och inte heller några tramp

Broddat i mer än en månad nu, har inte speciellt mkt snö än men lite is är det.

Var och tävlade i torsdags och idag bytte jag till mer normala brodd, då dom jag hade lämpar sig till ren isbana och inte bara lite is

här han ni (en suddig) bild på brodden jag skruvade bort:
42b0683c.jpg

(den längst till höger, inte sömmen då :angel: )
Har de i mitten nu....
Dessa långa, vassa brodd är ett nästan ett "måste" när vi tävlar på vinterbana. Och framför allt att man har sömmat om skona!

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 454
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 346
Senast: Nevermind
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?