brodddar? när?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare diamond
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 394
Sv: brodddar? när?

tycker det är rätt smidigt att brodda inför varje ridtur, jag använder broddhålsplugg i nån typ "skumgummi" från Börjes, som jag trycker dit efter jag har ridit o tagit ur broddarna, sen petar jag bara ut dom med en spik så har man rena broddhål så det är bara att skruva i brodden.
Emellanåt får man ju gänga broddhålen oxå, men det brukar inte behövas varje dag!
Rengöra broddhålen (om nån plugg ramlat ur) gör jag med en spik!

jag måste ha skydd både inne och ute! har boots ute nu, lindor inne också i förra stallet.. eftersom hon trampar upp hela benen anars.. :mad:

men efter det ni skrivit så tror jag inta jag vill ha neoprenskydden från h**ks längre..:crazy:

men typ 'stallbandage'-skydden, alltså dom där lindorna som ser ut som benskydd, ljusblå/svarta, från H**KS. dom inne, (täcker dom karleder mm, eller bör jag kompletera med boots?) men vilka ute?:confused:

ska på stockolms hors show, och där lär det ju finnas ett par att välja mellan, men kan nån rekomendera några? gärna med bild..
skriv också vad som är bäst, som jag borde satsa på, alltså typ nått slags senskydd, strykkappa, mjuka heltäckande.... osv

Breccia_ skrev:
jag skulle aldrig ställa en häst med neopreneskydd dygnet runt, då har jag den hellre lindad hela tiden eller lindor nattetid o skydden dagtid. benen sväller så i neopreneskydd och tänk dig att stå med fuktiga skydd hela tiden när det är snöslask ute, usch som bäddat för massa problem.
jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med skydd på min morrhoppa nu, han har ätit upp ett par equi-gard med boots fastsydda (alltså dom från hööks), ett par senskydd, ett antal damasker, lindor o paddar. så vi får se, min häst kanske får stanna inne i vinter :smirk:

låter som min häst, fast min plockade sönder ett par eskadron stryckkappor på mindre än 5 minuter för några månader sen, så vi får se om han plockar isär de skydd han kommer få ha på sig sen när han ska få gå ut i hagen med brodd....

japp broddar på ! alla fyra. har boots bak, gl*bus. trampar sig annar alltid på samma ställe..

Nu blev jag osäker på hur broddarna egentligen ser ut - det är ju sällan man ser dem uppförstorade så där, men jag tycker att de på bilden är mer fasade än vad de jag har är.

/Camilla

har haft broddat sen i början av november, och då åker bootsen och benskydden på.. från början boots runt om och benskydd runt om, men efter någon/några veckor så får han ha boots och benskydd fram bara.. det brukar funka bra på min häst, nån gång ibland kan det hända att han kliver sig med brodden bak, men det händer inte så ofta.. däremot från början, när han inte fattat att han verkligen har broddar på sig så är det större risk att det händer så då är jag mer överförsiktig.. varken skydd eller boots i boxen, speciellt boots tror jag kan skava och göra mer skada än nytta i boxen.. däremot hade jag honom lindad runt om förra året, och märkte stor skillnad på hans ben. men det hade inget med att han var broddad att göra, han var lindad innan också. nu är han nästan "hel" pensionär så nu slipper han lindorna i boxen..
har boots runt om, och benskydd/lindor när jag ska jobba honom, eller rida ut i skogen osv. så länge det bara handlar om en skritt tur så får han ha samma skydd som i hagen..

jag tycker du är smartare om du lindar inne, med padd och tex fleecebandage.. då kan du täcka det du vill dessutom.. jag skulle aldrig ha benskydd på min häst innomhus, hans ben svullnar ju inne och jag kan bara tänka mig med fasa hur det skulle kännas att ha ett par heltäckande benskydd då.. det måste ju stasa nå så fruktansvärt!!
linda istället om du måste ha skydd inne, om du kan linda rätt förstås!!

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 449
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 291
Senast: Nevermind
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka